UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Olemme jälleen vuoden lähempänä vuo delle 2030 asetettuja ilmastotavoitteita. Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) ar vioiden mukaan fossiilisten polttoaineiden kulutus on kuitenkin vasta saavuttamassa huippunsa. Energiateollisuus aiheuttaa globaalisti suurimman osan kaikista kas vihuonekaasupäästöistä. Näiden päästö jen vähentämiseksi tarvitaan enemmän uusiutuvaa ja hiilidioksidivapaata energi aa. Investoinnit vihreään energiaan ovat kasvussa, ja vuonna 2023 rakennettiin globaalisti ennätysmäärä uutta tuulivoima kapasiteettia. Tuuli- ja aurinkoenergian tuotanto on kuitenkin riippuvainen sääolosuhteista, mikä lisää sähkön tuotannon ja hinnan heilahteluja. Siksi muuttuva energiajär jestelmä tarvitsee ydinvoimaa tuotannon vakauttamiseen sekä vesivoimaa ja lämpö voimaloita tarjonnan tasapainottamiseen. Lisäksi tarvitaan kulutusjoustoa sekä innovaatioita tehokkuuden parantamiseen ja sähköenergian varastointiin. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa aiheutti energiakriisin, joka on jo rau hoittunut, mutta kriisin perimmäinen syy on edelleen ajankohtainen. Euroopassa etsitään edelleen keinoja korvata Venäjäl tä aiemmin tuotu maakaasu, ja fossiilisia polttoaineita käytetään runsaasti erityisesti Keski-Euroopassa. Ilmastonmuutoksen hil litseminen edellyttää fossiilisten päästöjen vähentämistä. Tämä nopeuttaa yhteiskun nan sähköistymistä ja lisää vähäpäästöisen sähkön kysyntää. Joustavuuden asiantuntija UPM on Suomen toiseksi suurin sähkön tuottaja mutta myös suurin sähkön kulut taja. Toimiminen sekä sähkön tuottajana että kuluttajana on tuonut meille arvokasta osaamista nyt, kun hintojen ja tarjonnan vaihteluista on tullut sähkömarkkinoi den uusi normaali. Autamme pitämään sähköjärjestelmän tasapainossa sähköpu lan uhatessa vähentämällä tehtaidemme sähkönkulutusta tai lisäämällä vesivoima loidemme tuotantoa. Tämä on myös kannattavaa liiketoi mintaa, sillä optimoimme sekä sähkön tuotantoamme että kulutustamme sähkön hinnan ja kysynnän eli sähköjärjestelmän tarpeiden mukaan. Kehitämme jatkuvasti energiaportfo liotamme, ylläpidämme UPM Energyn

hiilidioksidivapaata sähköntuotantoa ja käytämme energiaa kuluttavissa liiketoi minnoissamme vähäpäästöisempiä energia lähteitä. Tuemme sähköjärjestelmän hiili dioksidipäästöjen vähentämistä lisäämällä luotettavan ja hiilidioksidivapaan sähkön tarjontaa. Tuotamme huomattavasti enemmän sähköä kuin käytämme. Asemamme netto myyjänä kasvoi yli 7 terawattituntiin, kun OL3-ydinvoimalaitosyksikkö Suomessa ja uusi UPM Paso de los Torosin sellutehdas Uruguayssa otettiin käyttöön. Vaikka fossiilisista polttoaineista eroon pääseminen lisää yhteiskunnan sähköis tymistä, koko talouden sähköistyminen ei ole mahdollista. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tarvitaan myös muita rat kaisuja. UPM Biofuels valmistaa uusiutuvia polttoaineita, jotka edistävät vähäpäästöistä liikennettä. Tutkimme myös synteettisten polttoaineiden ja kemikaalien mahdollista valmistusta puhtaan, vihreän vedyn ja biog eenisen hiilidioksidin avulla tulevaisuudes sa (sivu 91). Energiakriisi nosti energian hintoja Euroopassa. Se on myös lisännyt poliittisiin tukitoimiin ja energiamarkkinoiden säänte ly- ja verotusmuutoksiin liittyviä riskejä. On tärkeää, etteivät tällaiset toimet heikennä kannustimia energiainvestointeihin, jotka edistävät siirtymistä vähähiiliseen talou teen. Sääntely ei saa häiritä markkinahinta signaalia, jota tarvitaan sähkömarkkinoiden tasapainottamiseen kaikissa olosuhteissa. Suosimme uusiutuvien ja muiden hiilineutraalien energialähteiden käyttöä. UPM Energy on Suomessa merkittävä sähköntuottaja, joka tuottaa vesivoimaa ja ydinvoimaa omissa ja osaomistetuissa voimalaitoksissa sekä vähemmässä määrin lämpövoimaa. Vesivoima on tehokkain ja kestävin tapa vastata sähköverkon lisään tyneiden vaihteluiden tasaamiseen. UPM Energyn Kuusankosken vesivoimalaitoksen mittava modernisointi valmistui keväällä 2023. Ydinvoima tuottaa sähköä luotettavas ti, ja Suomen ainutlaatuisella ratkaisulla mahdollistetaan käytetyn polttoaineen turvallinen loppusijoitus. UPM Energyn sähköstä 99 % on hiilidioksidivapaata. OL3:n käynnistyminen toukokuussa 2023 Kartoitamme energiamurroksen mahdollisuuksia

lisäsi UPM Energyn hiilidioksidivapaata sähköntuotantoa lähes 50 %. Energiatoimia tehtailla Paperi- ja sellutehtaiden sähköä ja lämpöä käyttävät tuotantoprosessit muodostavat merkittävimmän osan energiankulutuk sestamme. Energiaa kuluu esimerkiksi mekaanisen massan valmistukseen, prosesseissa tapahtuvaan pumppaamiseen ja tuotteiden kuivattamiseen. Tuotamme höyryä ja sähköä lämmön ja sähkön yhteis tuotantolaitoksissa. Tehtaiden käyttämistä polttoaineista 76 (65) % on biomassapoh jaisia polttoaineita. Lisäys johtuu pääosin uudesta sellutehtaasta Uruguayssa. Joilla kin tehtailla ulkopuoliset tai osaomisteiset voimalaitosyhtiöt tuottavat kaiken tai osan energiasta. Vuonna 2023 investoimme sähkökattiloi hin Suomen ja Saksan tehtaille tuottamaan Tuemme sähköjärjestelmän päästöjen vähentämistä lisäämällä luotettavan ja hiilidioksidivapaan sähkön tarjontaa. lämpöä ja höyryä. Kattiloilla korvattiin pääasiassa maakaasun käyttöä. Sähkökatti lat parantavat lämmön- ja höyryntuotannon varmuutta ja vähentävät päästöjä riippuen korvatuista polttoaineista ja ostetun sähkön hiilidioksidikertoimista. (sivu 49) E.ONin investoima UPM Hürthin kattila tuottaa biomassan avulla hiilineutraalia lämpöä ja sähköä tehtaalle ja julkiseen sähkö verkkoon vuodesta 2024 alkaen. Biomassan, kuten alueelta peräisin olevan puujätteen, käyttö vähentää fossiilisia hiilidioksidipääs töjä. Uusi suomalainen tuulivoimapuisto on tuottanut uusiutuvaa energiaa UPM:n pape ritehtaille vuoden 2023 alusta lähtien. Pyrimme parantamaan toimintojemme energiatehokkuutta auditointien, innovaa tioiden ja investointien avulla. Parannukset vähentävät yleensä myös hiilidioksidipääs töjä ja muita ilmapäästöjä. Asensimme vuoden aikana uusia ali painepuhaltimia, jotka korvaavat energiaa kuluttavat pumppujärjestelmät, sekä uuden tehokkaan hiomakiven, joka vähentää mer

KOHTI FOSSIILIVAPAATA ENERGIAA TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI

Energiaportfoliomme koostuu pääasiassa energianlähteistä, joista ei aiheudu fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Fossiilivapaalle sähkölle ja asiantuntemukselle energiankäytön optimoinnissa on yhä enemmän tarvetta, kun vihreä siirtymä etenee.

TOIMINTATAPAMME • Olemme sitoutuneet YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen ja The Climate Pledge -aloitteeseen • Parannamme energiatehokkuutta jatkuvasti ja lisäämme uusiutuvan ja vähäpäästöisen energian osuutta • Markkinaehtoisuus: optimoimme energian käyttömme ja tarjoamme kulutusjoustoa kantaverkon ja markkinoiden käyttöön • Olemme asettaneet hiilidioksidipäästöillemme tieteellisesti vahvistetut vähennystavoitteet • Käytämme parhaita käytettävissä olevia tekniikoita (BAT) • 2030-vastuullisuustavoitteet

TAVOITTEET 2030

TAVOITTEET 2030