UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

kittävästi sähkönkulutusta ja hiilidioksidi päästöjä UPM Caledonianin paperitehtaalla Isossa-Britanniassa. Selvitämme tutkimuksissa lämmön vaihtimien käyttöä ja lämmön varastoin tia paperi- ja sellutehtaillamme. UPM Schongau jatkoi uuden lämmönvaihtimen asennustöitä hiertämöllään. Hanke saadaan päätökseen vuonna 2024. UPM Jämsänkoski on lisännyt hiertä mölinjansa kapasiteettia, mikä lisää ener giatehokkuutta ja vähentää sähköntarvetta. UPM Tervasaari korvasi paperikoneen prosessikaasun sähköllä. Uruguayssa UPM Fray Bentosin sellutehtaan meesauuni-in vestoinnilla voidaan vähentää polttoöljyn käyttöä polttamalla vetyä, jota saadaan lä histöllä sijaitsevan yrityksen sivutuotteena.

UPM Plywood käynnisti hankkeita, joilla pyritään vähentämään Pelloksen vaneri tehtaan höyryn kulutusta ja ilmapäästöjä esilämmittämällä ja parantamalla lämmön talteenottoa. Toimenpiteiden ja investointien odotetaan vähentävän fossiilisia hiilidioksidi päästöjä noin 40 000 tonnia vuosittain. UPM Timber asensi uuden lämpöpump pujärjestelmän Korkeakosken sahalle vuon na 2023. Tehtaan oman voimalaitoksen lämmön sijaan järjestelmä käyttää sahata varan kuivauksessa syntynyttä hukkaläm pöä, mikä vähentää SO 2 - ja NO x -päästöjä sekä energiankulutusta. Vuonna 2023 toteutettujen energian säästöinvestointien ja toimenpiteiden an siosta yhtiön energiakustannukset laskivat 4,0 (8,5) miljoonaa euroa, hiilidioksidi-

päästöt vähenivät 18 900 (34 900) tonnia ja energian kulutus väheni 66 000 (114 000) MWh. Vuositasolla hankkeilla säästettiin 4,6 (9,5) miljoonaa euroa, 28 900 (40 500) tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 94 000 (126 000) MWh energiaa. Seuraamme energia- ja hiilidioksidi tavoitteidemme toteutumista Vuonna 2023 vähensimme oman energian tuotannon (Scope 1) ja ostosähkön (Scope 2) fossiilisia hiilidioksidipäästöjä 17 % edellisvuoteen verrattuna. Päästövähennyk set etenevät vuoteen 2030 asetetun 65 %:n tavoitteen mukaisesti. Merkittävimmät syyt hiilidioksidipäästöjen vähenemiseen olivat kapasiteetin sulkeminen ja sähkön ostoihin liittyvä hiilidioksidipäästöjen väheneminen.

SÄHKÖNTUOTANTO OMISTA VOIMALAITOKSISTA JA OSAKKUUDET TWh

SÄHKÖNTUOTANTOKAPASITEETTI OMISTA VOIMALAITOKSISTA JA OSAKKUUDET

2023 2022

Tehdas CHP Vesivoima Ydinvoima Lämpövoima

5,2 3,3 8,0 0,1

4,3 3,0 5,4 0,5

Nimelliskapasiteetti MW

Vesivoima Ydinvoima

Lämpövoima

Yhteensä

16,6 13,2

UPM Energy yhteensä

Tehtaiden lämmön ja sähkön yhteistuotanto (CHP)

Tehtaiden vesivoima

SÄHKÖNKULUTUS TWh

Tehtaiden sähköntuotanto yhteensä

2023 2022

Yhteensä

9,6

9,7

UPM yhteensä

materiaalien, kuljetuksen ja myytyjen tuot teiden jalostuksen, päästöjä. Vuonna 2023 arvioimme uudelleen Scope 3 -laskennassa käyttämäämme menetelmää ja käytimme laskennassa toissijaisia päästökertoimia. Vuositasolla tehtävän vertailun vuoksi päivitimme myös vertailuvuoden eli vuoden 2018 tiedot. Tarkastelu johti noin 2 miljoo nan tonnin CO 2 -ekvivalenttitonnin lisäyk seen, mikä johtui pääasiassa raportoinnin laajemmasta soveltamisalasta. Vuonna 2023 Scope 3 -päästömme olivat yhteensä 7,6 miljoonaa tonnia, mikä tarkoittaa 16 % vähennystä vuodesta 2018. Tavoitteemme on vähentää materiaa leista ja logistiikasta aiheutuvia fossiilisia hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoteen 2030 mennessä (vuoden 2018 tasosta). Näiden osuus Scope 3 -kokonaispäästöistämme on merkittävä. Tavoitteen saavuttamiseksi käynnistimme –30 by 30 -ohjelman vuonna 2022. Uusien ja nykyisten toimittajien tulee antaa toimittamiensa tavaroiden ja palve luiden hiilijalanjälkeä koskevat tiedot, mu kaan lukien toimittajan omasta toiminnasta ja logistiikasta syntyneet merkittävimmät päästöt. Vuonna 2023 päästöt vähenivät 23 % vertailuvuodesta 2018. Jo 57 % pigmenttitoimitustemme ja yli 62 % kuljetustemme hiilijalanjäljestä lasketaan toimittajien antamien tietojen perusteella. Vuonna 2023 aloimme käyt tää Euroopan merireiteillä uusia aluksia, jotka käyttävät polttoaineena sekä neste ytettyä maakaasua (LNG) että perinteisiä meriliikenteen polttoaineita.

UPM:n fossiilisten hiilidioksidipäästöjen lähteet

INNOVOIMME UUTTA

Suorat päästöt polttoaineiden kulutuksesta 19 %, 2,1 milj. t Ostoenergia 14 %, 1,6 milj. t

Fossiiliset hiilidioksidipäästöt

Sähkön tuotanto ja kulutus maittain 2023 TWh

milj. t

TULEVAISUUDEN LIIKETOIMINTA MAHDOLLISUUKSIA

Muut epäsuorat

lähteet* 67 %

Näemme hiilidioksidin talteenotossa, varastoinnissa ja hyödyntämisessä liiketoimintamahdollisuuksia tulevaisuu dessa. Puupohjaiset tuotteet varastoivat hiilidioksidia ja korvaavat fossiilituotteita. Tulevaisuudessa puupohjaisten tuotteiden tuotannon sivuvirtana syntyvä biogeeninen hiilidioksidi voi toimia uusien hiilineut raalien synteettisten polttoaineiden ja materiaalien raaka-aineena. Meillä on biogeenistä hiilidioksidia, vähäpäästöistä vesi- ja ydinvoimaa sekä kokemusta vedyn käytöstä Lappeenrannan biojalostamossa. Teknisesti hiilidioksidin talteenotto on jo kohtuullisen kypsää tekno logiaa, mutta pitkäaikaiset varastointiratkai sut ovat nyt vasta kehitteillä. Hiilidioksidin talteenotto, varastointi ja hyödyntäminen vaativat kuitenkin valtavat investoinnit laitteisiin ja logistiikkainfrastruk tuuriin. Varastointimahdollisuudet ovat Suo men ulkopuolella, ja hyödyntäminen vaatii merkittävää vedyntuotantoa eli investointien lisäksi runsaasti puhdasta ja hinnaltaan kilpailukykyistä sähköä. Yritysten näkökul masta teknisten hiilinielujen kehittäminen edellyttää selkeitä sääntöjä ja ennustetta vaa politiikkaa mukaan lukien kytkös hiilen hinnoittelumekanismiin ja riittävä T&K-rahoi tus tuleville vuosille.

*Muut epäsuorat lähteet, kuten ostetut materiaalit, logistiikka tai myytyjen tuotteiden jatkojalostus 67 %, 7,6 milj. t

Hiilen ja turpeen käyttö väheni 13 % vuodesta 2022. Tavoitteemme on lopet taa kivihiilen ja turpeen käyttö omassa energiantuotannossamme vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä UPM Changshun paperitehdas Kiinassa käyttää poltto aineena pääasiassa hiiltä, koska muita vaihtoehtoja ei ole ollut saatavilla. Turvetta käytetään Suomessa. Happamoituvien savukaasupäästöjen (NO x ja SO 2 ) osalta päästövähennykset etenevät 2030-tavoitteen mukaisesti huoli matta määrän noususta vuonna 2023. Syy nä nousuun oli tuotantonsa alouttanut uusi sellutehdas Uruguayssa. Emme saavutta neet vuosittaista yhden prosentin energia tehokkuuden parannustavoitettamme. Yhteistyötä toimittajien kanssa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Arvioimme myös muiden epäsuorien lähteiden (Scope 3), kuten ostettujen

Tavoite

Sähkön kulutus Sähkön tuotanto, tehtaiden CHP Sähkön tuotanto, UPM Energy