UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

UPM:n kiinteästä jätteestä suurin osa on biomassapohjaisesta energiantuotannosta syntyvää tuhkaa. Vuonna 2023 tuhkasta hyödynnettiin 93 (97) % esimerkiksi maan rakentamisessa, sementtiteollisuudessa sekä omassa toiminnassa korvaamaan natriumhydroksidia ja paperin tuotannossa tarvittavan täyteaineen raaka-aineena. Uusiutuvat UPM BioVerno -diesel ja -nafta valmistetaan kemiallisen sellun tuotannon tähteenä syntyvästä raakamän työljystä. Olemme vuosikymmenten ajan kehittäneet uusia innovatiivisia käyttötapo ja selluntuotannon sivuvirtana syntyvälle ligniinille. Hyvä esimerkki tästä on WISA BioBond -liimausteknologia, jossa lignii niä hyödynnetään vanerin valmistuksessa fossiilisen fenolin korvaajana. Selluntuo tannon sivuvirtana syntyvä meesakalkki voidaan hyödyntää kalkitusaineena tai pH:n säätämisessä. Edistämme aktiivisesti materiaalien kiertoa tuotteen koko elinkaaren osalta hyödyntämällä kierrätettäviä materiaa leja. UPM Raflatac kerää tarrajätettä yli 440 kumppanilta maailmanlaajuisesti ja kierrättää sen RafCycle ® -palvelussaan. Palvelun ansiosta tarrajätteestä tehdään eri paperilajeja, eristysmateriaaleja, PET-tuot teita ja biokomposiittimateriaalia. Olemme myös pitkään käyttäneet keräyspaperia graafisen paperin valmistuk sessa. Vuonna 2023 käytimme noin 0,8 (1,4) miljoonaa tonnia keräyspaperia. Kaikesta paperintuotannossa käyttämästämme kuitumateriaalista 17 (24) % oli kierrätys kuitua.

Kiertotaloustavoitteemme Lopetamme prosessijätteen viemisen kaa topaikalle ja sen polttamisen ilman ener gian talteenottoa vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2023 keskimäärin 87 (90) % UPM:n prosessijätteestä kierrätettiin tai hyödyn nettiin muuten. Energian talteenoton osuus tästä oli 30 %. Tehtaista 60 (58) % hyödyntää kaikki prosessijätteensä. Kaatopaikkajätteen kokonaismäärä kasvoi 50 % (väheni 40 % vuonna 2022) verrattuna vuoteen 2022, mikä johtui pääosin uuden sellutehtaan käynnisty misestä Uruguayssa. Toinen kiertotaloustavoitteemme on käyttää jätevedenpuhdistamoillamme ai noastaan kierrätysravinteita vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2023 kierrätettyjen ravinteiden osuus oli 33 (33) %. Jaamme konsernissa parhaita käytän töjä, tutkimustuloksia ja ideoita, ja useat sisäiset työryhmät kehittävät sivuvirtojen hyötykäyttöä ja ravinteiden kierrätystä. Sel lun tuotannosta syntyvä viherlipeäsakka on hyötykäytön kannalta yksi haastavimmista prosessijätteistämme. Kehitämme sille aktiivisesti kestävän kehityksen mukaisia hyötykäyttöjä (alla). Hyödynnämme tähteitä, sivuvirtoja ja kierrätysmateriaaleja Suurin osa tuotantomme orgaanisista tähteistä, kuten kuori ja muut puuperäiset tähteet sekä siistauksessa ja jätevesien puhdistuksessa syntyvät kuitupitoiset lietteet, käytetään tehtaiden omassa ener giantuotannossa. Joitakin kuitupitoisia sivuvirtoja hyödynnetään myös tiilenval mistuksessa ja maanparannuksessa.

Aktiivisia kiertotalousverkostoissa Olemme INGEDE-järjestön (Internatio nal Association of the Deinking Industry) jäsen ja CLIC Innovation Oy:n osakas. CLIC Innovation on avoin suomalainen

Prosessijätteiden määrä kaatopaikalle 1 000 kuivatonnia

Tavoite

TAVOITTEET 2030

Ei kaatopaikkajätettä tai jätteen polttoa ilman energian talteenottoa

EDISTÄMME BIOKIERTOTALOUTTA TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI Käytämme materiaaleja, energiaa ja vettä tehokkaasti, ja monet tuotteemme on valmistettu sivuvirroista, tähteistä ja kierrätetyistä materiaaleista.

100 % jätevedenpuhdistuksessa käytetyistä ravinteista kierrätettyjä 87 % prosessijätteestä

kierrätetty tai käytetty uudelleen

TAVOITTEET 2030

33 % saavutettu

Tavoitteemme on minimoida jätteen määrä ja maksimoida sivuvirtojen hyötykäyttö sekä luoda lisäarvoa uusilla, älykkäillä ratkaisuilla. Etsimme aktiivisesti yhteis työkumppaneita, joiden kanssa voimme kehittää sivuvirtoja hyödyntäviä, lisäarvoa tuottavia ja toimitusketjun tehokkuutta parantavia kiertotalousinnovaatioita. Vastaamme ilmastonmuutokseen kehittämällä aktiivisesti uusia ratkaisuja, joilla nopeutamme siirtymistä biokiertota louteen sekä pienennämme ympäristövai kutuksiamme. Kestävän tuotesuunnittelun konsep timme ottaa huomioon kiertotalousnäkö kohdat koko tuotteen elinkaaren osalta. 2030-ympäristötavoitteillamme edistäm me resurssitehokkuutta ja myötävaikutam me YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen.

TEKOJA

UUTTA LIIKETOIMINTAA KIERTOTALOUTEEN

VAIKUTUS • Resurssitehokkuus ja biokiertotalous vastaavat luonnonvarojen niukkuuteen, auttavat hillitsemään ilmastonmuutosta ja mahdollistavat uudet kestävät ratkaisut asiakkaille ja kuluttajille TAVOITE • Kaikkien materiaalivirtojen tehokas käyttö ja biokiertotalousratkaisujen toteutus – uudista, vähennä, käytä uudelleen, kierrätä ja ota talteen

TOIMINTATAPAMME • Kierrätettävyys osana kestävän tuotesuunnittelun konseptiamme • Uusiutuvat, kestävästi hoidetuista metsistä hankitut raaka-aineet • Materiaalien, ravinteiden ja veden kierrätys • Sivuvirtojen, tähteiden ja kierrätettävien materiaalien hyötykäyttö

van koeajoissa Valkeakoskella UPM Tervasaaren lakkautetun sellutehtaan käytöstä poistetussa meesauunissa. Koeajojen perusteella yhtiöt ovat nyt kehittäneet maanrakentamisessa käytettävän maastabilointiaineen, joka täyttää sille asetetut tekniset vaatimukset. Yhteistyö jatkuu vuonna 2024. Tavoitteena on rakentaa prosessi lopulliseen tuotantovaiheeseen ja testata lopputuotteen toimivuutta eri käyttökoh teissa. Näillä toimilla voimme ratkaista kaikkien kolmen Suomen sellutehtaan 30 000 kuivatonnin vuotuisen viherlipeäsakkahaasteen.

Olemme tutkineet viherlipeäsakan hyödyntämistä pitkään ja etsineet aktiivisesti ratkaisuja proses sijätteelle, jota osittain vielä viedään kaatopai kalle. Vuonna 2023 tehtyjen laajojen koeajojen jälkeen olemme nyt askeleen lähempänä luoda vastuullista ja kannattavaa liiketoimintaa selluteh taiden sivuvirroista. UPM ja kaivos- ja tehdaspalveluihin erikoistu nut Tapojärvi Oy testasivat viherlipeäsakkaa ja muita teollisuuden sivuvirtoja teollisuusmittakaa

• Yhteistyö yli toimialarajojen • 2030-vastuullisuustavoitteet

UPM VUOSIKERTOMUS 2023