UPM vuosikertomus 2014

10 Poistot ja arvonalentumiset

alentamisesta 60 vuoteen aiheutuvat kulut katetaan lakisääteistä työelä- kettä täydentävällä vapaaehtoisella etuuspohjaisella lisäeläkkeellä. Mikäli toimitusjohtaja lopettaa yhtiön palveluksessa ennen 60 vuoden ikää, hänellä on täysi vapaakirjaoikeus vapaaehtoisen eläkevakuutuksen mukaiseen ansaittuun eläkkeeseen. Muiden johtajiston jäsenten eläkeikä on 63 vuotta. Toimitusjohtajan etuuspohjaisen eläkejärjestelyn kulut vuonna 2014 olivat 0,5 (0,5) miljoonaa euroa. Järjestelyn varat olivat 6,6 (4,6) miljoonaa euroa ja velvoitteet 5,1 (3,8) miljoonaa euroa. Muut johtajiston jäsenet ovat maksuperusteisen eläkejärjestelyn piirissä. Mikäli yhtiö irtisanoo toimitusjohtajan toimisuhteen, hänelle mak- setaan 24 kuukauden peruspalkkaa vastaava irtisanomiskorvaus irtisa- nomisajalta maksettavan kuuden kuukauden palkan lisäksi. Jos toimi- tusjohtaja irtisanoutuu itse, irtisanomisajalta maksettavan palkan lisäksi ei makseta erorahaa. Johtajiston muiden jäsenten irtisanomiskorvaus vastaa 12 kuukauden palkkaa, minkä lisäksi heille maksetaan irtisano- misajalta kuuden kuukauden palkka lukuun ottamatta tilannetta, jossa irtisanomisilmoitus on annettu työntekijästä johtuvista syistä. Jos yhtiön määräysvallassa tapahtuu toimi- tai työsopimuksissa määritelty muutos, jokainen konsernin johtajiston jäsen voi irtisanoa työsopimuksensa yhden kuukauden tai toimitusjohtajan kohdalla kol- men kuukauden kuluessa määräysvallan muutoksen aiheuttaneesta tapahtumasta lukien ja saada 24 kuukauden peruspalkkaansa vastaavan korvauksen.

Hallituksen jäsenten osakeomistus (kpl) ja palkkiot

Osakeomistus Palkkiot (1 000 euroa) 31.12.2014 1) 2014 2013

1.1. – 31.12.

Henkilöstökulut Palkat ja palkkiot

2014 2013

1 020 1 047

Hallituksen jäsenet Björn Wahlroos, puheenjohtaja Berndt Brunow, varapuheenjohtaja

Poistot aineettomista hyödykkeistä Aineettomat oikeudet

250 249 300 703 58 991 30 649 2 025 33 821 11 799 195 280 8 981

175 175 120 120

Osakeperusteiset maksut (liite 37)

Muut aineettomat hyödykkeet

Matti Alahuhta

95 95 95 95 95 –

Henkilösivukulut Eläkekulut – etuuspohjaiset järjestelyt (liite 29) Eläkekulut – maksupohjaiset järjestelyt Muut työsuhteen päättymisen jälkeiset etuudet (liite 29)

Piia-Noora Kauppi

Poistot aineellisista käyttöomaisuushyödykkeistä Rakennukset

Wendy E. Lane Ari Puheloinen

95 63 95 95

Koneet ja kalusto

Veli-Matti Reinikkala

Muut aineelliset hyödykkeet

Muut henkilösivukulut 2)

126 123 260 271

Kim Wahl

Jussi Pesonen, toimitusjohtaja

Poistot sijoituskiinteistöistä Rakennukset

3 – 3

Aikaisemmat hallituksen jäsenet Karl Grotenfelt

Liiketoiminnan muut kulut Vuokrakulut Päästöoikeuskulut (liite 6)

Muut

– –

Ursula Ranin

Aineettomien hyödykkeiden arvonalentumiset Päästöoikeudet

Pitkäaikaisten varojen luovutustappiot

–1 –1

Muut liiketoiminnan kulut 3)

846 951 917 1 021

1) Yllä esitetyt osakeomistukset sisältävät myös hallituksen jäsenten lähipiirin sekä määräysvaltayhteisöjen omistamat osakkeet.

Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden arvonalentumiset Maa-alueet

Liiketoiminnan kulut yhteensä

8 708 9 091

Konsernin johtajiston palkat, palkkiot ja muut etuudet

– – 3 – 3

1) Ulkopuoliset palvelut ja veloitukset muodostuvat pääasiassa myytyjen tuotteiden jakelukustannuksista. 2) Muihin henkilösivukuluihin sisältyy pääasiassa lakisääteisiä sosiaalikuluja, mutta ei eläkekuluja. 3) Muut liiketoiminnan kulut sisältävät mm. energia- ja kunnossapitokuluja, palveluja sekä yhtiön hallintoon liittyviä kuluja. Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät tutkimus- ja kehitysmenot olivat 35 (38) miljoonaa euroa. Julkiset avustukset Vuonna 2014 konserni kirjasi julkisia avustuksia pitkäaikaisten varojen vähennykseksi 3 (1) miljoonaa euroa. Vuonna 2014 julkiset avustukset liittyvät ympäristöinvestointeihin Itävallassa. Vuonna 2014 liiketoimin- nan kulujen vähennykseksi kirjattuja julkisia avustuksia oli yhteensä 7 (11) miljoonaa euroa. Lisäksi konserni sai julkisena avustuksena pääs- töoikeuksia, liite 17. Hallituksen ja konsernin johtajiston palkat ja palkkiot Vuoden 2014 yhtiökokous päätti, että hallituksen puheenjohtajan vuosi- palkkio on 175 000 euroa, hallituksen varapuheenjohtajan ja tilintarkas- tusvaliokunnan puheenjohtajan 120 000 euroa ja muiden hallituksen jäsenten 95 000 euroa. Vuosipalkkion määrästä 60 % maksettiin rahana verojen kattamiseksi ja 40 %:ä vastaavalla määrällä hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun hankittiin yhtiön osakkeita. Koska kenraali Ari Puhe- loinen pystyi osallistumaan hallitustyöskentelyyn vasta elokuun alusta lukien, yhtiökokous päätti, että hän oli oikeutettu kahteen kolmasosaan hallituksen jäsenen vuosipalkkiosta. Toimitusjohtajalle ei maksettu vuosipalkkiota hallitustyöskentelystä. Vuonna 2014 hallituksen puheenjohtajalle luovutettiin 5 595 (8 925) yhtiön osaketta, hallituksen varapuheenjohtajalle sekä tarkastusvalio- kunnan puheenjohtajalle 3 836 (6 120) osaketta kullekin, ja muille halli- tuksen jäsenille 3 037 (4 845), paitsi Ari Puheloiselle 2 025.

Rakennukset

1 000 euroa

Koneet ja kalusto

Muut aineelliset hyödykkeet

Toimitusjohtaja Jussi Pesonen Palkat ja etuudet Palkka

Tilintarkastajan palkkiot

Kannustepalkkiot

Etuudet

Tilintarkastus

2,0

2,6 0,1 0,9 0,1 3,7

Yhteensä 1 706 1 638 Vuonna 2014 Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän kustannus toimi- tusjohtajan osalta oli 303 000 (282 000) euroa ja maksut vapaaehtoiseen eläkejärjestelyyn 682 000 (677 000) euroa. Lisäksi toimitusjohtajan vapaaehtoiseen eläkkeeseen maksettiin 268 000 (1,1 miljoonan) euron kertasuoritus takautuvan vastuun katteeksi. 1.1. – 31.12. 1 000 euroa 2014 2013 Johtajiston jäsenet (lukuunottamatta toimitusjohtaja) 1) Palkat ja etuudet Palkat 3 457 3 396 Kannustepalkkiot 869 1 067 Etuudet 249 137 Yhteensä 4 575 4 600 1) 11 jäsentä 2014 ja 2013. Vuonna 2014 Suomen ja Saksan lakisääteisten eläkejärjestelmien kus- tannus johtajiston jäsenten (pois lukien toimitusjohtaja) osalta oli 752 000 (740 000) euroa ja maksut vapaaehtoiseen eläkejärjestelyyn 686 000 (531 000) euroa. Toimitusjohtajan ja johtajiston jäsenten kokonaispalkitseminen koostuu peruspalkasta ja eduista, lyhyen aikavälin kannustepalkkioista sekä osakepohjaisista pitkän aikavälin kannustepalkkioista osakepalkkio-oh- jelmien perusteella. Toimitusjohtajan ja johtajiston lyhyen aikavälin kannustepalkkiot on sidottu konsernin tai liiketoiminta-alueen ennalta määrättyjen talou- dellisten tavoitteiden ja johtajiston jäsenen henkilökohtaisten tavoittei- den saavuttamiseen. Vuotuisen kannustepalkkion enimmäismäärä on 100 % liiketoiminta-alueen johtajan perusvuosipalkasta ja 70 % johtajis- ton muun jäsenen perusvuosipalkasta. Toimitusjohtajan vuotuisen kan- nustepalkkion enimmäismäärä on 150 % perusvuosipalkasta. Konsernin johtajiston osakeperusteisten maksujen kirjatut kulut olivat 2,8 (1,4) miljoonaa euroa. Toimitusjohtajasopimuksen mukaisesti toimitusjohtaja Jussi Peso- sen eläkeikä on 60 vuotta. Toimitusjohtajan tavoite-eläke on 60 % vii- meisen kymmenen työvuoden keskimääräisestä indeksoidusta ansiosta laskettuna Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän mukaan. Eläkeiän

Tilintarkastukseen liittyvät palvelut

Marraskuussa 2014 UPM ilmoitti suunnitelmistaan vähentää pysyvästi Euroopan painopaperikapasiteettiaan noin 800 000 tonnilla. UPM suunnittelee sulkevansa pysyvästi sanomalehtipaperikone 3:n UPM Chapellen tehtaalla Ranskassa, sanomalehtipaperikone 1:n UPM Shot- tonin tehtaalla Isossa-Britanniassa, SC-paperikone Jämsänkoski 5:n UPM Jokilaakson tehtailla Suomessa sekä päällystettyä aikakauslehti- paperia valmistavan paperikone 2:n UPM Kaukaan paperitehtaalla Suomessa. UPM kirjasi 135 miljoonan euron arvonalennuksen aineelli- sista käyttöomaisuushyödykkeistä UPM Paper ENA –segmentissä. Lisäksi UPM kirjasi 3 miljoonan euron arvonalennuksen aineellisista käyttöomaisuushyödykkeistä liittyen UPM Raflatac -segmentin uudel- leenjärjestelyihin. Heinäkuussa 2013 UPM Raflatac ilmoitti suunnitelmistaan vähen- tää tarralaminaattituotannon kapasiteettia Euroopassa, Etelä-Afrikassa ja Australiassa. 3 miljoonan euron arvonalennus kirjattiin UPM Rafla- tac-segmentin aineellisista käyttöomaisuushyödykkeistä. 11 Nettovoitot myytävissä olevista sijoituksista 1.1. – 31.12. milj. euroa 2014 2013 Myynnin yhteydessä realisoituneet nettovoitot 1) 59 1 Yhteensä 59 1 1) Vuonna 2014 sisältää 59 miljoonan euron tuoton liittyen Metsä Fibre Oy:n osak- keiden myyntiin vuonna 2012.

Veroneuvonta Muut palvelut

0,6 0,5 3,1

8 Biologisten hyödykkeiden käyvän arvon muutos ja hakkuut

1.1. – 31.12. 2014 2013 –91 –88 169 156