UPM vuosikertomus 2014

27 Oma pääoma

Muihin lainasaamisiin liittyvä maksimiluottoriski on niiden kirjanpito- arvo.

kannattaneet osakkeenomistajat, joilla on vähintään kolme neljännestä annetuista äänistä ja kokouksessa edustettuina olevista osakkeista.

Merkittävimmät myytävissä olevat sijoitukset Osakkei- den luku- määrä Pohjolan Voima Oy, A-sarja 8 176 191 Pohjolan Voima Oy, B-sarja 4 140 132 Pohjolan Voima Oy, B2-sarja 1 859 255

Kirjanpitoarvo, milj. euroa 2014 2013

Konsernin omistus- osuus %

Osakepääoma

Arvonmuutos- ja muut rahastot

24 Muut pitkäaikaiset varat

Osakkeiden lukumäärä (1 000)

Osake- pääoma

61,24 381 407 58,11 1 370 1 313 50,98 187 306 4,13 401 443 51,10 107 109

2013 2 152

1.1.2013

Merkitty optioilla

Myytävissä olevien sijoitusten arvonmuutosrahasto

Kemijoki Oy

Etuuspohjaiset eläkejärjestelyt (liite 29)

31.12.2013

Suojausrahasto

–128

–21

Länsi-Suomen Voima Oy OEP Technologie B.V.

Muut pitkäaikaiset varat

Merkitty optioilla

Vararahasto

– – 7

31.12.2014

Ylikurssirahasto

Muut 1) 31.12.

Osakeperusteiset maksut

2 510 2 661

Osakkeet 31.12.2014 yhtiön osakkeiden lukumäärä oli 533 735 699. Jokainen osake oikeuttaa yhteen ääneen. Osakkeilla ei ole nimellisarvoa. Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään. Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Osakeyhtiölain mukaisesti sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto sisältää osakkeiden merkintähinnan, jollei yhtiö nimenomaisesti ole toisin päättänyt. Omat osakkeet 8.4.2014 pidetty varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen hankki- maan enintään 50 000 000 omaa osaketta. Valtuutus on voimassa 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien. 31.12.2014 yhtiön hallussa oli 230 737 (230 737) omaa osaketta eli 0,04 (0,04) % osakemäärästä. 211 481 osaketta on palautunut vuonna 2011 osakeannin yhteydessä vastikkeetta yhtiön haltuun, osana Mylly- koski-yrityskauppaan liittyviä sopimusjärjestelyjä ja 19 256 osaketta konsernin osakepalkkiojärjestelmän ehtojen mukaisesti työsuhteiden päättymisen yhteydessä vuonna 2012. Valtuudet osakkeiden lukumäärän korottamiseen 4.4.2013 pidetty varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättä- mään osakeannista ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta seuraavin ehdoin: (i) Valtuutuksen nojalla hallitus voi antaa uusia osakkeita ja luovuttaa yhtiön hallussa olevia omia osakkeita enintään 25 000 000 kappaletta. Tähän lukuun sisältyvät myös ne osak- keet, jotka voidaan antaa erityisten oikeuksien nojalla. (ii) Uudet osak- keet ja osakkeisiin oikeuttavat erityiset oikeudet voidaan antaa ja yhtiöl- lä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa, kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita tai osakkeen- omistajan etuoikeudesta poiketen suunnatulla osakeannilla. Valtuutus on voimassa 4.4.2016 saakka. Osakkeiden merkintäaika optio-oikeuksille 2007C päättyi 31.10.2014. Koko merkintäaikana 4 435 302 osaketta merkittiin optio- oikeuksien 2007C perusteella. Optio-ohjelman 2007C päättymisen jäl- keen yhtiöllä ei ole voimassa olevia optio-ohjelmia. Edellä mainittujen lisäksi hallituksella ei ole muita voimassa olevia osakeantivaltuuksia eikä vaihtovelkakirjalainan tai optio-oikeuksien liikkeeseenlaskuvaltuuksia. Osakeantivaltuutuksella tehtävillä merkinnöillä yhtiön osakkeiden lukumäärä voi nousta yhteensä 4,68 %, eli 25 000 000 osakkeella 558 735 699 osakkeeseen. Lunastusvelvollisuuslauseke UPM-Kymmene Oyj:n yhtiöjärjestyksen 12 §:n mukaan osakkeenomis- taja, jonka osuus yhtiön kaikista osakkeista tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, yksin tai toisen osakkeenomistajan kanssa, saavuttaa tai ylittää 33 1/3 prosenttia tai 50 prosenttia yhtiön osakkeista tai osakkei- den tuottamasta äänimäärästä, on velvollinen lunastamaan muiden osakkeenomistajien vaatimuksesta näiden osakkeet ja niihin osake­ yhtiölain mukaan oikeuttavat arvopaperit yhtiöjärjestyksen 12 §:ssä tarkemmin määrätyin edellytyksin. Lunastusvelvollisuuslausekkeen määräysten muuttamista tai poista- mista tarkoittava yhtiökokouksen päätös on pätevä vain, mikäli sitä ovat

31.12.

1) Sisältää Pohjolan Voima Oy:n C-, H-, M- ja V- sarjan osakkeet.

25 Vaihto-omaisuus

UPM Energy -segmentin myytävissä olevien sijoitusten (Pohjolan Voima Oy:n A-, B-, B2-, C-, C2-, H-, M- ja V-osakkeet, Kemijoki Oy:n osak- keet ja Länsi-Suomen Voima Oy:n osakkeet) käyvän arvon määrittely perustuu diskontatun rahavirran malliin. Konsernin arvio sähkön hin- nasta perustuu fundamenttipohjaiseen simulointiin Suomen aluehinnas- ta. Sähkön hinnan 5 %:n nousu tai lasku muuttaisi omaisuuden arvoa noin 369 miljoonaa euroa ylös- tai alaspäin. Mallissa käytetty 5,82 %:n diskontto-korkokanta on määritetty käyttäen painotettua keskimääräis- tä pääomakustannusta. Diskonttaustekijässä 0,5 %:n nousu tai lasku muuttaisi omaisuuden arvoa noin 360 miljoonaa euroa alas- tai ylös- päin. Muut omaisuuden arvostukseen liittyvät epävarmuus- ja riskiteki- jät koskevat Olkiluoto 3 -ydinvoimalan kiinteähintaisen, avaimet käteen -projektin käynnistysaikataulua ja siihen liittyvää, meneillään olevaa välimiesmenettelyä voimalan toimittajan AREVA-Siemensin (Toimitta- ja) ja voimalan omistajan Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) välillä. UPM:n epäsuora osuus Olkiluoto 3:n kapasiteetista on noin 31 % PVO B2-osakkeiden kautta. Välimiesmenettelyn mahdollista tulosta ei ole otettu huomioon arvon määrittämisessä. Muutoksilla toimintaa koske- vassa sääntelyssä ja verotuksessa voi myös olla vaikutusta energiaomis- tusten arvoon. OEP Technologie B.V.:n osakkeiden käypä arvo perustuu osakkei- siin liittyvän myyntioption diskontattuun arvoon. Pohjolan Voima Oy, B- ja B2-sarjat liittyvät osakeomistuksiin Teollisuu- den Voima Oyj:ssä, joka käyttää ja rakentaa ydinvoimaloita Olkiluodos- sa, Suomessa. Ydinvoimalan toiminta aiheuttaa mahdollisia kustannuk- sia ja vastuita liittyen ydinvoimalan käytöstä poistamiseen ja purkamiseen sekä käytetyn polttoaineen varastointiin ja loppusijoituk- seen. Toimintaa säätelevät kansainvälinen, Euroopan unionin sekä paikallinen ydinvoiman käyttöä koskeva lainsäädäntö ja hallinnolliset määräykset. Suomen ydinvastuulain mukaan ydinlaitoksen käyttäjä on ankarassa vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat ydintapahtumasta käyttäjän ydinlaitoksessa tai tapahtuvat ydinpolttoaineiden kuljetuksen aikana. Ydinvoimaloita omistavien ja käyttävien voimayhtiöiden osak- keenomistajat eivät ole vastuussa ydinvastuulain mukaan. Suomessa käytetyn polttoaineen käsittelystä, varastoinnista ja loppusijoituksesta, vähä- ja keskiaktiivisen jätteen käsittelystä ja ydinvoimalan käytöstä poistamisesta tulevaisuudessa aiheutuvat kustannukset ovat käyttäjän vastuulla. Käyttäjälle aiheutuvat ydinvoimalan käytöstä poistamiseen ja purkamiseen sekä käytetyn polttoaineen varastointiin ja loppusijoituk- seen liittyvät kustannukset korvataan valtion perustamasta rahastosta, johon ydinvoimaloiden käyttäjät suorittavat vuosittaisen maksuosuuden. Mainittuun rahastoon maksettujen varojen on tarkoitus kattaa arvioidut tulevat kustannukset, jotka on huomioitu niihin liittyvien myytävissä olevien sijoitusten käyvässä arvossa.

Suojausrahaston muutos

1.1. – 31.12.

Aineet ja tarvikkeet Keskeneräiset tuotteet Valmiit tuotteet/tavarat

Suojausrahasto 1.1.

Ennakkomaksut

Kirjattu suojausrahastoon

–102

Siirretty liikevaihtoon

–85

Siirretty liiketoiminnan kuluihin

Siirretty rahoituskuluihin

26 Myyntisaamiset ja muut saamiset

Verot kirjauksista suojausrahastoon Verot siirroista tuloslaskelmaan

–9 17

Suojausrahasto 31.12.

–128

2014 1,412

Myyntisaamiset Lainasaamiset Muut saamiset

Muiden laajan tuloksen erien erittely

1.1. – 31.12.

Johdannaissopimukset

Siirtosaamiset

Etuuspohjaisista eläkevelvoitteista johtuvat vakuu- tusmatemaattiset voitot ja tappiot

–181

Muuntoerot

–219

Ulkomaiseen yksikköön tehdyn nettosijoituksen suojaus

Myyntisaamisten ikäjakauma

–41

31.12.

Rahavirran suojaukset voitot/tappiot käypään arvoon arvostamisesta

2013 1 191

–82 –25

luokittelun muutos

–52 –28

Erääntymättömät

–107

Erääntyneet 1–30 päivää Erääntyneet 31–90 päivää Erääntyneet yli 90 päivää

Myytävissä olevat sijoitukset voitot/tappiot käypään arvoon arvostamisesta

–164 –164 –202

Muut laajan tuloksen erät

–43

Arvioidessaan myyntisaamisten realisointiarvoa konserni huomioi myyntisaamisten luottokelpoisuudessa tapahtuneet muutokset. Tilinpää- töshetkellä ei ole viitteitä siitä, että maksuvelvolliset eivät pystyisi täyttä- mään velvoitteitaan liittyen myyntisaamisiin, jotka eivät ole erääntyneet tai joiden arvo ei ole alentunut. Myyntisaamisista kirjattu arvonalentu- minen oli vuonna 2014 8 (17) miljoonaa euroa ja se sisältyy muihin liiketoiminnan kuluihin. Myyntisaamisten arvonalentumiskirjaus teh- dään, kun on olemassa perusteltu näyttö, että konserni ei tule saamaan erääntyneitä saamisiaan. Myyntisaamisiin ja muihin saamisiin liittyvä maksimiluottoriski, ottamatta huomioon luottotappioriskiä pienentäviä eriä, on niiden kir- janpitoarvo.

Siirtosaamisiin sisältyvät olennaiset erät

23 Pitkäaikaiset rahoitusvarat

Henkilöstökulut

Korkotuotot