UPM vuosikertomus 2014

Määräysvallattomien omistajien osuudet 11.12.2014 konserni hankki loput 10 % Wisapower Oy:n osakkeista hintaan 4 miljoonaa euroa. Nyt konserni omistaa 100% Wisapower Oy:n osakkeista. Wisapower Oy:n määräysvallattomien omistajien osuuden kirjanpitoarvo oli hankinta-ajankohtana 3 miljoonaa euroa. Konserni kirjasi pois taseesta määräysvallattomien omistajien osuuden 3 miljoo- naa euroa ja vähensi emoyhtiön omistajille kuuluvaa omaa pääomaa 1 miljoonalla eurolla. Seuraavassa esitetään yhteenveto Wisapower Oy:stä omistetun osuuden muutosten vaikutuksesta emoyhtiön omista- jille kuuluvaan omaan pääomaan:

Täsmäytyslaskelma laskennallisen verosaamisen ja -velan muutoksista tilikaudella 2013

31.12.

Kirjattu tulos- laskelmaan

Kirjattu muihin laajan tuloksen eriin

Hankitun määräysvallattoman osuuden kirjanpitoarvo Määräysvallattomien omistajien osuudesta maksettu vastike Emoyhtiön omistajille kuuluvaan omaan pääomaan kirjattu ylimenevä osuus

Muunto- erot

1.1.2013

31.12.2013

milj. euroa

Laskennalliset verosaamiset Aineettomat hyödykkeet ja aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet

–4

–8

– – 1 1

Vaihto-omaisuus

–13 –12 –39

–1

Käyttämättömät verotukselliset tappiot ja hyvitykset

–103 –175

–13 –11

Laskennalliset verosaamiset yhteensä

–18

Laskennalliset verovelat Aineettomat hyödykkeet ja aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet

–127

– – – – –

Biologiset hyödykkeet

–26

–3 –2

Laskennalliset verovelat yhteensä

–158

Laskennalliset verot taseessa Laskennalliset verosaamiset

–146 –129

–11

564 501 –63

Laskennalliset verovelat

28 Laskennalliset verot Täsmäytyslaskelma laskennallisen verosaamisen ja -velan muutoksista tilikaudella 2014

Nettoverovelka

–127

Kirjattu tulos- laskelmaan

Kirjattu muihin laajan tuloksen eriin

Muunto- erot

1.1.2014

31.12.2014

milj. euroa

29 Eläkevelvoitteet Konsernilla on maissa, joissa se toimii useita etuuspohjaisia ja maksu- pohjaisia eläkejärjestelyjä, joiden osalta noudatetaan kyseisten maiden paikallisia säännöstöjä ja käytäntöjä. Etuuspohjaiset järjestelyt ovat 90 %:sti Suomessa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa. Konsernilla on etuuspohjaisia velvoitteita myös Itävallassa, Hollannissa, Ranskassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Noin neljäsosa konsernin henkilöstöstä maailmanlaajuisesti kuuluu etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin. Suomessa työnantajien tulee vakuuttaa henkilöstönsä työntekijöi- den eläkelain (TyEL) mukaisesti. Työeläkettä kartutetaan työuran aikana vanhuuseläkettä ja työkyvyttömyyseläkettä varten. Työntekijöi- den edut voidaan vakuuttaa joko vakuutusyhtiössä tai työnantajan perustamassa eläkekassassa tai eläkesäätiössä. Noin 92 % Suomen hen- kilöstön eläke-etuuksista on vakuutettu vakuutusyhtiössä, jolloin edut luokitellaan maksupohjaisiksi järjestelyiksi. Henkilöstöstä noin 8 %:n TyEL -vakuutukset on hoidettu konsernin oman, Kymin eläkesäätiön kautta. Eläkesäätiön kautta hoidetut etuudet luokitellaan etuuspohjai- siksi järjestelyiksi, joissa eläke riippuu työntekijän keskimääräisestä pal- kasta. TyEL-säätiön hallinnossa ovat edustettuina sekä työnantaja että työntekijät. Säätiölle on valittu valtuutettu asiamies, joka huolehtii sää- tiön säännönmukaisista toimista. Säätiön toimintaa valvoo Finanssival- vonta. Isossa-Britanniassa konsernilla on etuuspohjainen eläkejärjestely, joka on suljettu uusilta jäseniltä eikä uutta eläkekertymää synny. Kon- sernilla on myös maksupohjainen järjestely, joka on avoin koko henki- löstölle. Eläkejärjestely toimii konsernista erillisen ja riippumattoman säätiön (Trust) hallinnoimana. Saksassa etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin kuuluvat työntekijät ovat oikeutettuja eläkkeeseen, joka perustuu palvelusvuosiin ja loppu- palkkaan. Edut kattavat turvan myös työkyvyttömyys- ja kuolemantapa- uksissa.

Konsernilla oli 31.12.2014 verotuksellisia liiketappioita 782 (831) miljoo- naa euroa, joista yhtiö on kirjannut laskennallista verosaamista. Vero- tuksellisista liiketappioista 630 (678) miljoonaa euroa aiheutui Saksan tytäryhtiöistä ja 39 (74) miljoonaa euroa Kanadan tytäryhtiöstä. Saksas- sa liiketappiot eivät vanhene. Muissa maissa liiketappiot vanhenevat eri aikoina ja eri suuruisina. Ne liiketappiot, joiden käyttöön liittyy epävar- muutta ja joista siksi ei ole kirjattu laskennallista verosaamista, olivat 1 088 (903) miljoonaa euroa vuonna 2014. Nämä aiheutuvat etupäässä Kanadan tytäryhtiöstä, sekä tietyistä Saksan ja Ranskan tytäryhtiöistä. Laskennallista verovelkaa ei ole kirjattu suomalaisten tytäryhtiöiden ja osakkuusyhtiöiden jakamatta olevista voittovaroista, koska nämä voidaan jakaa ilman veroseuraamuksia. Lisäksi konserni ei kirjaa laskennallista verovelkaa muiden kuin suo- malaisten tytäryritystensä jakamatta olevista voittovaroista sikäli kuin kyseiset tulot on tarkoitus investoida pysyvästi kyseisiin liiketoimintoi- hin tai ne voidaan jakaa ilman veroseuraamuksia.

–53

– – – – 1 1 – 4 – – 4

Vaihto-omaisuus

–23