UPM vuosikertomus 2014

3,20 12,0

3,25 12,0

1,00 10,9

Arvioitu jäljellä oleva työssäoloaika vuosina

9,1

Käytetyt varaukset

–10

–55

–2

–3 –2 17

Käyttämättömien varausten peruutukset

–5 50

–5

31.12.2014

Etuuspohjaisen velvoitteen herkkyysanalyysi merkittävissä painotetuissa oletuksissa tapahtuville muutoksille

1.1.2013

–31 189

31.12.2013

Yhden vuoden lisäys

Etuuspohjaisen velvoitteen duraation painotettu keskiarvo on 17,4 vuotta.

Yllä esitetyt herkkyysanalyysit perustuvat siihen, että oletusten muutokset tapahtuvat toisista erillään, muiden oletusten pysyessä muuttumattomina. Samaa ennakoituun etuusoikeusyksikköön perustuvaa arvostusmenetelmää (projected unit method) on sovellettu sekä eläkevastuiden että herkkyysa- nalyysien laskennassa.

Eläke- ja muiden työsuhteen jälkeisten järjestelyjen varojen luokittelu

Varaukset Uudelleenjärjestelyvarauksiin sisältyy pääasiallisesti suljettujen tehtai- den purkamiseen liittyviä kuluja. Henkilöstökuluvaraukset liittyvät toimintojen uudelleenjärjestelyihin pääasiallisesti Saksassa, Suomessa, Ranskassa ja Englannissa. Suomessa varauksiin sisältyy myös työttö- myys- ja työkyvyttömyyseläkejärjestelyjä, joista varaus kirjataan 2-3 vuotta ennen eläkkeen myöntämistä ja maksamista. Varausten lisäykset vuonna 2014 liittyvät pääasiassa suunniteltuihin kapasiteetin vähennyksiin UPM Paper ENA –segmentissä. Marras- kuussa UPM ilmoitti suunnitelmastaan pysyvästi sulkea neljä paperi- konettaan: Chapellen PK3, Shottonin PK1, Jämsänkosken PM5 ja Kau- kaan PK2. Lisäksi UPM Raflatac –segmentissä aloitettiin huhtikuussa rakennejärjestelyt. Varausten lisäykset vuonna 2013 liittyvät pääasiassa UPM Docelle- sin tehtaan rakennejärjestelyihin sekä Rauma PK3- ja Ettringen PK4 -paperikoneiden sulkemiseen UPM Paper ENA -segmentissä sekä UPM Raflatac-segmentin rakennejärjestelyihin. Lisäksi varauksia kirjattiin globaalien funktioiden uudelleenjärjestelyistä ja muista UPM:n kannat- tavuusohjelman toimenpiteistä. Ympäristökuluvaraukset sisältävät vanhoihin tehdasalueisiin ja kaa- topaikkojen maisemointiin liittyviä velvoitteita. Konserni osallistuu kasvihuonekaasujen vähentämiseen tähtääviin hallitusohjelmiin. Vuonna 2014 konserni on kirjannut aiheuttamistaan päästöistä 12 (9) miljoonan euron varauksen kattaakseen päästöoikeuk- sien palautusvelvoitteen päästöoikeuksia toimittamalla. Konsernilla on hallussaan aineettomiin oikeuksiin kirjattuna 43 (11) miljoonan euron arvosta päästöoikeuksia. Vuonna 2013 varauksiin sisältyy 14 miljoonan euron lyhytaikainen saaminen vuoden 2013 päästöoikeuksien jakelun viivästymisestä johtuen.

Jako pitkä- ja lyhytaikaisiin varauksiin

31.12.

Eurooppa

Eläkelainat

323 270 100 171

Yhteensä 100 Suomessa järjestelyjen varoihin sisältyy yhtiön osakkeita käyvältä arvoltaan 0,7 (0,7) miljoonaa euroa. Arvioidut maksusuoritukset konsernin etuus- pohjaisiin eläkejärjestelyihin vuonna 2015 ovat 33 miljoonaa euroa ja muihin työsuhteen jälkeisiin järjestelyihin 2 miljoonaa euroa. 96 100 93

Rahoitusleasingvelat Johdannaissopimukset

Muut lainat Muut velat

Merkittävimmät etuuspohjaisiin järjestelyihin liittyvät riskit

maksua TyEL-tasausjärjestelmään. TyEL-indeksin kasvu ei suoranaises- ti kasvata järjestelyn vastuita, koska sen vaikutus katetaan tasausjärjes- telmän kautta. Isossa-Britanniassa maksussa olevat eläkkeet on sidottu vähittäis- myynti-indeksiin (Retail Price Index), kun taas eläkekertymä on sidottu kuluttajahintaindeksiin (Consumer Price Index). Kyseisten indeksien 0,5 %:n nousu lisää velvoitetta noin 35 miljoonalla eurolla. Saksassa eläke-etuudet on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Palkkariski Suomessa palkkoihin liittyvä riski koskee sitä 8 %:a henkilöstöstä, joka on vakuutettu TyEL-eläkesäätiön kautta. Isossa-Britanniassa etuuspohjaiset järjestelyt ovat suljettuja ja palk- koihin liittyvät muutokset eivät vaikuta järjestelyn vastuisiin. Saksassa osaan etuisuuksista palkkojen muutoksella on suora vai- kutus, osaan palkkojen muutoksella ei ole vaikutusta. Odotettavissa oleva elinikä Kuolevuusodotuksen muutoksella on vaikutus konsernin etuuspohjaisen velvoitteen määrään. Jos odotettavissa oleva elinikä nousee vuodella, se lisää vastuiden määrää Suomessa 16 miljoonalla eurolla, Isossa-Britan- niassa 15 miljoonalla eurolla ja Saksassa 24 miljoonalla eurolla.

Lyhytaikaiset korolliset velat Pitkäaikaisten velkojen lyhytaikainen osuus

Merkittävimmät konsernin etuuspohjaisiin järjestelyihin liittyvät riskit ovat diskonttauskoron muutokset, varojen volatiliteetti, inflaatio, palk- kojen kehitys sekä edunsaajien odotettavissa oleva elinikä. Diskonttauskorko Diskonttauskoron perusteena käytetään korkoa, joka perustuu yritysten liikkeeseen laskemien joukkovelkakirjojen tuottoon. Tuoton vähentymi- nen lisää etuuspohjaista velvoitetta. Diskonttauskoron 0,5%:n vähennys lisää konsernin velvoitetta 149 miljoonalla eurolla. Varojen volatiliteetti Konserni altistuu järjestelyjen varojen muutoksille, erityisesti eläkesääti- öidensä kautta Suomessa ja Isossa-Britanniassa. Säätiöiden varojen arvo muodostaa 90 % koko konsernin etuuspohjaisten järjestelyjen varojen arvosta. Inflaatioriski Suomessa maksussa olevat eläkkeet on sidottu TyEL-indeksiin, joka riippuu inflaatiosta (80 %) ja yleisestä palkkatason noususta (20 %). Korkeampi inflaatio kasvattaa TyEL-indeksiä, joka lisää työnantajan

Johdannaissopimukset

Muut velat