UPM vuosikertomus 2014

Sisältö

Varsinainen yhtiökokous

UPM konserni

1 UPM lyhyesti 3 Toimitusjohtajan katsaus 5 Strategia 11 UPM sijoituskohteena 13 Taloudelliset tavoitteet ja tulokseen vaikuttavat tekijät 14 Riskienhallinta

UPM-Kymmene Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina 9.4.2015 klo 14.00 Helsingin Messukeskuksessa, osoitteessa Messuaukio 1, 00520 Helsinki. Tarkemmat ilmoittau- tumisohjeet ovat yhtiökokouskutsussa ja yhtiön verkkosivuilla www.upm.fi . Osinko Hallitus on päättänyt esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2014 maksetaan osinkoa 0,70 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkaalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 13.4.2015 on merkitty Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus esittää, että osinko maksetaan 23.4.2015.

Liiketoiminta-alueet 15 UPM Biorefining

19 UPM Energy 21 UPM Raflatac

23 UPM Paper Asia 25 UPM Paper ENA 27 UPM Plywood 29 Innovaatiot ja T&K

Taloudelliset tiedotteet vuonna 2015

Sidosryhmät 31 Lisäarvoa vuoropuhelusta sidosryhmien kanssa 35 UPM:n veropolitiikka painottaa säädösten noudattamista, riskienhallintaa sekä toiminnan läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta 37 Jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa 39 Toimittajat ovat olennainen osa UPM:n arvoketjua 41 Henkilöstö mahdollistaa yhtiön uudistumisen 44 Merkittävä muutos UPM:n turvallisuuskulttuurissa Vastuullisuus 45 Vastuullisuus tukee liiketoiminnan kehittymistä 49 Tuotteiden koko elinkaari otetaan huomioon 50 Eilisen jäte on tämän päivän raaka-aine 51 Parannusta energiatehokkuudessa ja tunnustusta ilmastotoimenpiteistä 53 UPM varmistaa, että sen käyttämä puu ja puukuitu on kestävästi hankittua

Vuonna 2015 UPM julkaisee osavuosikatsaukset seuraavasti:

Osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2015 julkaistaan 28.4.2015 Osavuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2015 julkaistaan 28.7.2015 Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2015 julkaistaan 27.10.2015

54 Vastuullista veden käyttöä 55 UPM:n materiaalitase 2014 57 GRI-sisältövertailu 59 Riippumaton varmennusraportti

Hallinnointi

60 Hallinnointi 65 Hallitus 67 Johtajisto

FI / 28 / 003 Kerää käytetty paperi kierrätykseen.

UPM:n vuosikertomus 2014 on saanut EU:n painotuotteiden ympäristömerkin.

UPM ei julkaise erillistä ympäristö- ja yritysvastuuraporttia, vaan tiedot on yhdistetty tähän vuosikertomukseen. Vuosi- kertomuksen liiketoimintaosioon on koottu useita vuoden 2014 tärkeitä tapahtumia. GRI-sisältövertailu on liitteenä sivuilla 57–58.

Tilinpäätös 2014

Painoprosessin pitää täyttää tiukat vaatimukset kemikaalien, energian kulutuksen, vesi- ja ilmapäästöjen sekä jätehuollon osalta. Myös painopaperin on oltava EU-ympäristömerkittyä. UPM edistää painetun median vastuullisuutta.

69 Sisältö

137 Avaintietoja 2005–2014 139 Vastuullisuuteen liittyviä lisätietoja 141 UPM:n liiketoiminnot maailmankartalla

Lisätietoja UPM:n vastuullisesta toiminnasta löytyy osoitteessa www.upm.fi/vastuullisuus.

144 Yhteystietoja 146 Yhtiökokous

SISÄLTÖ