UPM vuosikertomus 2014

1 2 3 Hyvin toimivan sidosryhmä- yhteistyön nähdään tuovan yhtiölle kilpailuetua.

UPM:N BIOMATERIAALIEN KÄYTTÖ- MAHDOLLISUUDET ESITTELYSSÄ Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa esitelty Biofore-konseptiauto esittelee biomateriaalien innovatiivista käyttöä autoteollisuudessa. Valtaosa perinteisesti muovista valmistetuista osista on korvattu konseptiautossa UPM:n korkealaa- tuisilla biomateriaaleilla, UPM Formilla ja UPM Gradalla. Auto kulkee UPM:n puupohjai- sella uusiutuvalla dieselillä, UPM BioVernolla. Ensiesiintymisensä jälkeen konseptiauto on ollut kymmenissä tapahtumissa, mm. UPM:n yhtiökokouksessa, WWF:n Living Planet Report 2014 -seminaarissa, CEPI European Paperweek -tapahtumassa ja YK:n Maailman metsäpäivässä Genevessä. Vuoden 2014 aikana konseptiauto keräsi laajaa huomiota kansainvälisessä mediassa. Auton suunnitteli ja valmisti 50 teollisen muotoilun opiskelijaa Metropolia Ammatti- korkeakoulusta. Projekti vei neljä vuotta ja noin 50 000 työtuntia.

Vuoden 2014 arviossa kolme keskeisintä kysymystä olivat Biofore- strategian lisäarvo ja sen tarjoamat mahdollisuudet muuttuvassa toimintaympäristössä, tuotevastuu sekä työterveys ja -turvallisuus.

UPM:n olennaisuusarvio kuvaa UPM:lle ja sen sidosryhmille keskeisimmät kysymykset. Arvion laatimisessa hyödynnetään erilaisten sidosryh- mäkyselyjen palautetta ja yhtiön riskikartoitus- ta, joiden perusteella arvioidaan eri kysymysten merkittävyyttä ja niiden mahdollista vaikutusta UPM:n toimintaan.

SIDOSRYHMÄT 31–44

Lisäarvoa vuoropuhelusta sidosryhmien kanssa

sekä paikallisyhteisöt. Toimintatavat vaihtele- vat liiketoiminnan pai- nopisteiden, alueiden ja sidosryhmien mukaan. UPM:n Toiminta­ ohje, Code of Conduct, asettaa puitteet kaikkien UPM:läisten tavalle toi-

kartoitusta sekä muita tietolähteitä, joiden perus- teella on arvioitu eri kysymysten merkittävyyttä ja niiden mahdollista vaikutusta UPM:n toimin- taan. Vuoden aikana sidosryhmien odotuksiin pys- tyttiin vastaamaan kohtuudella eikä UPM ollut mukana laajemmissa sidosryhmäkonflikteissa. Tämä luo hyvät edellytykset sidosryhmäsuhteiden kehittämiselle myös jatkossa. Pääosa sidosryhmiltä saadusta suorasta palautteesta keskittyi toiminnan paikallisvaiku- tuksiin, kuten meluun, hajuhaittoihin tai hakkuu- käytäntöihin. Eniten palautetta tuli UPM Kau- kaan sellutehtaan hajukaasupäästöihin liittyvistä ongelmista. Asiakaskyselyt kohdistuivat mm. tuoteturvalli- suuteen, ympäristömerkkeihin ja raaka-aineiden alkuperään. UPM osallistui aktiivisesti keskuste- luun ja pyrki lisäämään sidosryhmien tietoa tilan- teesta. Kilpailukyky etusijalla edunvalvonnassa UPM pyrki aktiivisilla yhteiskuntasuhteilla ja edunvalvonnalla edistämään investointiedelly- tyksiä erityisesti Kiinassa, Suomessa ja Urugu- ayssa. EU:n alueella yhtiö toimi kilpailukykyi- sen ja johdonmukaisen energia- ja ilmasto­ sääntelyn edistämiseksi. Edunvalvonnassa tehdään yhteistyötä useiden eri järjestöjen kanssa. Suomessa tuotiin esiin UPM:n olemassa olevan toiminnan taloudellista jalanjälkeä. Lisäksi UPM määritteli kuusi Suomen metsä­ teollisuuden toimintaympäristön kilpailu­ kykyyn liittyvää aihealuetta, joiden tiimoilta keskusteltiin monien päättäjien kanssa. Ympäristöasioiden edunvalvonnassa tärkein hanke oli EU:n Best Available Techniques (BAT BREF) -vertailuasiakirjan päivitystyö. Asiakirja luo pohjan Euroopan sellu- ja paperi- teollisuuden ympäristölupakäytännöille.

Hyvä yhteistyö, keskustelu ja palaute ovat UPM:n tärkeimmät keinot lisätä tietoa ja ymmärrystä yhtiön tavoitteista ja parantaa luottamusta yhtiön toimintaan tärkeimpien sidosryhmien keskuudessa.

Lue lisää: www.bioforeconceptcar.upm.com (englanniksi)

Sidosryhmäyhteistyö on pitkäjänteistä. Tavoit- teena on yhtäältä tuntea ja ymmärtää eri sidos- ryhmien odotuksia ja toisaalta kertoa ja käydä keskustelua yhtiön tavoitteista, toimintatavois- ta, arvoista ja liiketoimintaympäristöön liitty- vistä haasteista. Useimmat sidosryhmät tarkastelevat UPM:ää ensisijaisesti taloudellisena toimijana, jolloin taloudellinen menestys, vakaus, tulevaisuuden- näkymät ja kasvu ovat olennaisia teemoja. Ympäristöasiat ja sosiaalisen vastuun kysymyk- set vaikuttavat keskeisellä tavalla toiminnan hyväksyttävyyteen ja sitä kautta yhtiön pitkän aikavälin menestykseen eri liiketoiminnoissa. UPM pyrkii ottamaan talouteen, ympäris- töön ja sosiaalisiin kysymyksiin liittyvät näkö- kulmat tasapainoisesti huomioon sidosryhmä­ keskusteluissa, joskin eri sidosryhmien odotuk­ set saattavat painottua eri tavoin. Sidosryhmätyö on osa strategiaprosessia Sidosryhmätyöhön kuuluu säännöllinen sidos- ryhmien kartoitus kaikissa liiketoiminnoissa sekä palautteen ja näkemysten systemaattinen kerääminen eri lähteistä. Näin UPM pyrkii var- mistamaan riittävän tiedon sidosryhmätarpeista strategiaprosessissa ja eri päätöksentekotilan- teissa. UPM:n tärkeimmät sidosryhmät ovat asiak- kaat, sijoittajat ja rahoittajat, henkilöstö, tava- ran ja palveluiden toimittajat, viranomaiset ja päättäjät, tiedotusvälineet, kansalaisjärjestöt,

mia keskeisten sidosryhmien suuntaan. Toimin- taohjeessa käsitellään lakien noudattamista ja tietojen julkisuutta, eturistiriitoja, lahjoja ja lah- juksia, henkilöstökäytäntöjä, ihmisoikeuskysy- myksiä ja ympäristöasioita. Vuonna 2015 toimin- taohjetta aiotaan päivittää. Yhteistyön onnistumista mitataan monin konkreettisin mittarein. Sidosryhmäpalaute luo parhaimmillaan lisäarvoa vaikuttamalla riskien ennakointiin ja hallintaan sekä kilpailuetujen ja uusien innovaatioiden kehittämiseen. Lisäksi vuo- rovaikutus auttaa kolmansia osapuolia ottamaan huomioon yhtiön liiketoimintaympäristön kehi- tykseen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Mikäli sidosryhmillä on huolenaiheita tai epäily toimintaohjeen vastaisesta toiminnasta, UPM kannustaa ottamaan yhteyttä UPM:n sidosryhmäorganisaatioon tai käyttämään yhtiön internetsivulla olevaa Raportoi väärinkäytökses- tä -kanavaa (Report Misconduct), jossa yhteyttä voi ottaa luottamuksellisesti ja nimettömänä. Yhtiöllä on käytössään sisäiset menettelyt mah- dollisten rikkomusten selvittämiseksi. Toiminta vuonna 2014 Uusi globaali johtajistotason sidosryhmäsuhteet- funktio aloitti toimintansa vuoden alussa. Pai- kallisesta toiminnasta vastaavat eri liiketoimin- nat. UPM laati olennaisuusarvion, joka kuvaa UPM:lle ja sen sidosryhmille keskeisimmät kysy- mykset. Arvion laatimisessa hyödynnettiin erilais- ten sidosryhmäkyselyjen palautetta, yhtiön riski-

Biofore-konseptiauto ensiesiteltiin Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa.

SISÄLTÖ

UPM Vuosikertomus 2014 31