UPM vuosikertomus 2014

Björn Wahlroos Puheenjohtaja Puheenjohtaja ja jäsen vuodesta 2008

Berndt Brunow Varapuheenjohtaja Jäsen vuodesta 2002, varapuheenjohtaja vuodesta 2005 Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1950, Suomen kansalainen Dipl. ekon. Oy Karl Fazer Ab:n toimitusjohtaja 2002–2007. Sanitec Oyj:n toimitusjohtaja 2000–2002. Yli 20 vuotta johtotehtäviä Finnpapissa ja UPM-Kymmene Oyj:ssä. Lemminkäinen Oyj:n, Oy Karl Fazer Ab:n ja Kes- kinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman hallitusten puheenjohtaja. Hartwall Capital Oy Ab:n ja East Office of Finnish Industries Oy:n hallitusten jäsen.

Matti Alahuhta Jäsen vuodesta 2008 Palkitsemisvaliokunnan ja nimitys- ja hallinnointi- valiokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1952, Suomen kansalainen Tekn. tri KONE Oyj:n pääjohtaja 2006–2014 ja toimitusjohtaja 2005–2006. Nokia Oyj:n varatoimitusjohtaja 2004, Nokia Mobile Phonesin toimitusjohtaja 1998–2003 ja Nokia Telecommunicationsin toimitusjohtaja 1993–1998. Outotec Oyj:n, DevCo Partners Oy:n, Aalto-ylio- piston säätiön ja Elinkeinoelämän Keskusliitto ry:n (EK:n) hallitusten puheenjohtaja. KONE Oyj:n, AB Volvon (publ) ja ABB Ltd:n hallitusten jäsen.

Jussi Pesonen Jäsen vuodesta 2007 Riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista, ei-riippumaton yhtiöstä s. 1960, Suomen kansalainen Dipl. ins. UPM-Kymmene Oyj:n toimitusjohtaja vuodesta 2004. UPM-Kymmene Oyj:n operatiivisista toimin- noista vastaava varatoimitusjohtaja ja toimitusjohta- jan varamies 2001–2004. Useita eri johtotehtäviä UPM:n paperitoimialoilla 1987–2001. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen ja Metsäteollisuus ry:n hallitusten puheenjohtaja. Maailman kestävän kehityksen yritysneuvoston World Business Council for Sustainable Develop- mentin (WBCSD) Forest Solutions Groupin (FSG) puheenjohtaja. Euroopan paperiteollisuusjärjestö CEPI:n (Confederation of European Paper Industries) ja East Office of Finnish Industries Oy:n hallitusten jäsen.

Ari Puheloinen Jäsen vuodesta 2014 Nimitys- ja hallinnointivaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1951, Suomen kansalainen Yleisesikuntaupseeri, kenraali (evp.) Suomen puolustusvoimain komentaja 2009–2014. Pääesikunnan päällikkö 2007–2009 ja itäisen maan- puolustusalueen komentaja 2004–2007. Pääesikunnan valmiuspäällikkö 2000–2003 ja prikaatin komentaja 1999–2000. Puolustusneuvoston yleissihteeri 1997– 1999. Apulaissotilasasiamies Moskovassa 1986–1990. Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:n hallituk- sen jäsen.

Nimitys- ja hallinnointivaliokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1952, Suomen kansalainen Kauppatiet. tri Sampo Oyj:n konsernijohtaja 2001–2009. Mandatum Pankki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja 1998–2000, Mandatum & Co Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen varapuheenjohtaja 1992–1997. Suomen Yhdyspankin johtokunnan jäsen ja varatoimitusjohtaja 1985–1992. Sampo Oyj:n, Nordea Bank AB:n (publ) ja Hanken Svenska handelshögskolanin hallitusten puheen- johtaja.

BJÖRN WAHLROOS

BERNDT BRUNOW

MATTI ALAHUHTA

JUSSI PESONEN

ARI PUHELOINEN

PIIA-NOORA KAUPPI

WENDY E. LANE

VELI-MATTI REINIKKALA

KIM WAHL

Piia-Noora Kauppi Jäsen vuodesta 2013 Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1975, Suomen kansalainen OTK Finanssialan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2009. Euroopan parlamentin ja parlamen- tin usean eri valiokunnan jäsen 1999–2008, Suomen valtuuskunnan vetäjä Euroopan parlamentin EPP- ED -ryhmässä 2004–2008. Kokoomuksen eduskun- taryhmän lainopillinen neuvonantaja 1997–1999. Sulava Oy:n ja Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan hal- litusten jäsen. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ja Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön hal- lintoneuvoston jäsen. Euroopan Pankkiyhdistyksen (EBF) työvaliokunnan puheenjohtaja.

Wendy E. Lane Jäsen vuodesta 2005 Tarkastusvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1951, Yhdysvaltain kansalainen MBA (Harvard) Lane Holdings, Inc:n hallituksen puheenjohtaja vuo- desta 1992. Johtajana Donaldson, Lufkin & Jenrette Securities Corp:ssa 1981–1992. Investointipankkiirina Goldman, Sachs & Co:n palveluksessa 1977–1980. Willis Group Holdings PLC:n ja Al-Dabbagh Group Holding Company Limitedin hallitusten jäsen.

Veli-Matti Reinikkala Jäsen vuodesta 2007 Palkitsemisvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1957, Suomen kansalainen eMBA ABB-konsernin Euroopan aluejohtaja vuodesta 2015 ja ABB Ltd:n johtokunnan jäsen vuodesta 2006. ABB-konsernin Process Automation -liiketoiminta- ryhmän johtaja 2006–2014. ABB Process Automation -liiketoiminta-alueen johtaja 2005. ABB-konsernin Automation Technologies -liiketoimintaryhmän johtaja Kiinassa 2003–2004. ABB Drives -yhtiön johtaja 1997–2002. ABB Industry Oy:n talousjohtaja 1994–1996. Ennen vuotta 1994 erilaisia tehtäviä pa- peri- ja pakkausteollisuusyrityksissä Suomessa.

Kim Wahl Jäsen vuodesta 2012 Tarkastusvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeen- omistajista s. 1960, Norjan kansalainen MBA (Harvard), BA (San Diego) Strømstangen AS:n hallituksen puheenjohtaja vuo- desta 2009. Eurooppalaisen pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partnersin hallituksen varapuheenjohtaja ja perustaja 1989–2009. Osakas, Yritysrahoitus, Goldman, Sachs & Co. 1987–1989. DNB Bank ASA:n ja Intermediate Capital Group plc:n hallitusten jäsen. Voxtra AS:n ja Voxtra-säätiön hallitusten puheenjohtaja. Kansainvälisen kauppa- korkeakoulu INSEADin apulaisprofessori.

SISÄLTÖ

UPM Vuosikertomus 2014