UPM vuosikertomus 2015

Sidosryhmät

hallinnointi

tilinpäätös

Lunastusvelvollisuuslauseke UPM-Kymmene Oyj:n yhtiöjärjestyksen 12 §:n mukaan osakkeenomis- taja, jonka osuus yhtiön kaikista osakkeista tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, yksin tai toisen osakkeenomistajan kanssa, saavuttaa tai ylittää 33 1/3 prosenttia tai 50 prosenttia yhtiön osakkeista tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, on velvollinen lunastamaan mui- den osakkeenomistajien vaatimuksesta näiden osakkeet ja niihin osakeyhtiölain mukaan oikeuttavat arvopaperit yhtiöjärjestyksen 12 §:ssä tarkemmin määrätyin edellytyksin. Lunastusvelvollisuuslausekkeen määräysten muuttamista tai poista- mista tarkoittava yhtiökokouksen päätös on pätevä vain, mikäli sitä ovat kannattaneet osakkeenomistajat, joilla on vähintään kolme neljän- nestä annetuista äänistä ja kokouksessa edustettuina olevista osak- keista.

Määräysvallattomien omistajien osuudet 11.12.2014 konserni hankki loput 10 % Wisapower Oy:n osakkeista hintaan 4 miljoonaa euroa. Wisapower Oy:n määräysvallattomien omistajien osuuden kirjanpitoarvo oli hankinta-ajankohtana 3 miljoo- naa euroa. Konserni kirjasi pois taseesta määräysvallattomien omistaji- en osuuden 3 miljoonaa euroa ja vähensi emoyhtiön omistajille kuulu- vaa omaa pääomaa 1 miljoonalla eurolla. Seuraavassa esitetään yhteenveto Wisapower Oy:stä omistetun osuuden muutosten vaikutuk- sesta emoyhtiön omistajille kuuluvaan omaan pääomaan:

Siirtosaamisiin sisältyvät olennaiset erät

milj. euroa

Hankitun määräysvallattoman osuuden kirjanpitoarvo Määräysvallattomien omistajien osuudesta maksettu vastike

Henkilöstökulut

–4

Korkotuotot

Emoyhtiön omistajille kuuluvaan omaan pääomaan kirjattu ylimenevä osuus

Energia- ja muut valmisteverot

Muut erät

27 Oma pääoma

Osakepääoma

Osakkeiden lukumäärä (1 000)

Osake- pääoma

Arvonmuutos- ja muut rahastot

1.1.2014

Merkitty optioilla

2015 2014 1 582 1 988 –104 –128

31.12.2014 31.12.2015

533 736 533 736

Myytävissä olevien sijoitusten arvonmuutosrahasto

Suojausrahasto

Osakeperusteiset maksut

28 Laskennalliset verot Täsmäytyslaskelma laskennallisen verosaamisen ja -velan muutoksista tilikaudella 2015

1 486 1 867

Osakkeet 31.12.2015 yhtiön osakkeiden lukumäärä oli 533 735 699. Jokainen osake oikeuttaa yhteen ääneen. Osakkeilla ei ole nimellisarvoa. Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään. Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Osakeyhtiölain mukaisesti sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto sisältää osakkeiden merkintähinnan, jollei yhtiö nimenomaisesti ole toisin päättänyt. Omat osakkeet 9.4.2015 pidetty varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen hankki- maan enintään 50 000 000 omaa osaketta. Valtuutus on voimassa 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien. 31.12.2015 yhtiön hallussa oli 230 737 (230 737) omaa osa- ketta eli 0,04 (0,04) % osakemäärästä. 211 481 osaketta on palautu- nut vuonna 2011 osakeannin yhteydessä vastikkeetta yhtiön haltuun, osana Myllykoski-yrityskauppaan liittyviä sopimusjärjestelyjä ja 19 256 osaketta konsernin osakepalkkiojärjestelmän ehtojen mukai- sesti työsuhteiden päättymisen yhteydessä vuonna 2012. Valtuudet osakkeiden lukumäärän korottamiseen 4.4.2013 pidetty varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättä- mään osakeannista ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta seuraavin ehdoin: (i) Valtuutuksen nojalla hallitus voi antaa uusia osakkeita ja luovuttaa yhtiön hallussa olevia omia osakkei- ta enintään 25 000 000 kappaletta. Tähän lukuun sisältyvät myös ne osakkeet, jotka voidaan antaa erityisten oikeuksien nojalla. (ii) Uudet osakkeet ja osakkeisiin oikeuttavat erityiset oikeudet voidaan antaa ja yhtiöllä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa, kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita tai osakkeen- omistajan etuoikeudesta poiketen suunnatulla osakeannilla. Valtuutus on voimassa 4.4.2016 saakka. Edellä mainittujen lisäksi hallituksella ei ole muita voimassa olevia osakeantivaltuuksia eikä vaihtovelkakirjalainan tai optio-oikeuksien liikkeeseenlaskuvaltuuksia. Osakeantivaltuutuksella tehtävillä merkinnöillä yhtiön osakkeiden lukumäärä voi nousta yhteensä 4,68 %, eli 25 000 000 osakkeella 558 735 699 osakkeeseen.

Suojausrahaston muutos

Kirjattu tulos- laskelmaan

Kirjattu muihin laajan tuloksen eriin

Muunto- erot