UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

Tutkimus- ja kehitysmenot Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät tutkimus- ja kehitysmenot olivat 40 (37) miljoonaa euroa vuonna 2016. Painopiste oli uusissa tekno­ logioissa ja liiketoimintojen kehityksessä. Julkiset avustukset Vuonna 2016 liiketoiminnan kulujen vähennykseksi kirjattuja julkisia avustuksia oli yhteensä 8 (6) miljoonaa euroa. Näistä Suomen yhtiöi- den osuus oli 6 (6) miljoonaa euroa ja Ison-Britannian sekä Kiinan yhtiöiden osuudet 2 (0) miljoonaa euroa. Lisäksi konserni sai julkisena avustuksena päästöoikeuksia 16 (22) miljoonaa euroa, josta Suomen yhtiöiden osuus oli 8 (9) miljoonaa euroa, Saksan yhtiöiden osuus 6 (9) miljoonaa euroa, Itävallan yhtiöiden osuus 1 (1) miljoonaa euroa, Ison-Britannian yhtiöiden osuus 1 (2) miljoonaa euroa ja Ranskan yhtiöiden osuus 0 (1) miljoonaa euroa.

avustukset vähennetään hyödykkeen hankintamenosta, jolloin ne suoraan pienentävät hyödykkeestä kirjattavia vuosipoistoja. Muut julkiset avustukset merkitään tuloslaskelmaan tuottoina samoille tili­ kausille kuin kulut, joita avustukset on tarkoitettu kattamaan. Liiketoiminnan muut tuotot Liiketoiminnan muut tuotot koostuvat pääasiassa pitkäaikaisten omai- suuserien ja luovutuksesta ja vuokratuotoista. Lisäksi liiketoiminnan muut tuotot sisältävät UPM:n tavanomaiseen liiketoimintaan liittyviä valuuttakurssivoittoja ja -tappioita. Myös suojauslaskennan ulkopuo­ lella olevien johdannaisten voitot ja tappiot kirjataan liiketoiminnan muihin tuottoihin. Päästöoikeudet Konserni osallistuu kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtää- vään Euroopan laajuiseen päästökauppajärjestelmään (European Emissions Trading Scheme). Hallituksilta vastikkeetta saaduista päästö- oikeuksista, jotka oikeuttavat tiettyyn tonnimäärään hiilidioksidipäästö- jä tiettynä ajanjaksona, kirjataan päästöoikeuksia koskeva aineeton hyödyke, julkinen avustus sekä tarkastelujaksolla toteutuneita päästöjä vastaavien päästöoikeuksien palautusvelvoitetta koskeva velka. Pääs- töoikeudet kirjataan alun perin aineettomiksi hyödykkeiksi alkuperäi- sen kirjaamisajankohdan markkina-arvoon. Päästöoikeuksista ei tehdä poistoja. Jos päästöoikeuksien tilinpäätöspäivän markkinahinta on alempi kuin kirjattu hankintameno, kirjanpitoarvo alennetaan vastaa- maan markkinahintaa ylimääräisten päästöoikeuksien osalta, joita ei tarvita tilikauden toteutuneiden tai ennakoitujen päästöjen kattami- seen. Julkiset avustukset kirjataan samanaikaisesti päästöoikeuksien kirjaamisen kanssa taseeseen siirtovelaksi ja tuloutetaan systemaatti- sesti liiketoiminnan muihin tuottoihin tarkastelujaksolla, johon vastaa- vat päästöoikeudet liittyvät. Päästöoikeuksien palauttamiseen liittyvä velka kirjataan toteutu­ neiden päästöjen perusteella. Toteutuneita päästöjä vastaavat kulut kirjataan tuloslaskelmaan liiketoiminnan muihin kuluihin ja esitetään varauksena taseessa. Velka suoritetaan käyttäen hallussa olevia pääs- töoikeuksia, joiden arvostus perustuu kyseisten päästöoikeuksien kirjanpitoarvoon. Päästöoikeudet ja niihin liittyvät varaukset kirjataan pois taseesta, kun oikeudet on luovutettu. Mahdollinen voitto tai tappio syntyy ylimääräisten päästöjen kattamiseen tarvittavien lisä­ oikeuksien hankintamenosta, käyttämättömien oikeuksien myynnistä päästöjen alittaessa vastikkeetta saadut päästöoikeudet tai käyttä­ mättömien päästöoikeuksien arvon alentumisesta. 2.4 Osakekohtainen tulos ja osinko UPM:n hallituksen vuonna 2015 hyväksymien osingonjakoperiaattei- den mukaan yhtiö pyrkii maksamaan houkuttelevan osingon, joka on 30-40 % konsernin osakekohtaisesta liiketoiminnan rahavirrasta vuosi- tasolla. Vuonna 2016 maksetut osingot olivat 400 miljoonaa euroa (0,75 euroa osaketta kohden), joka on 34 % liiketoiminnan rahavirrasta osaketta kohden. Vuonna 2015 maksetut osingot olivat 373 miljoonaa euroa (0,70 euroa osaketta kohden). Vuodelta 2016 hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 0,95 euroa osaketta kohti, jota vastaava kokonaisosinko on 506,8 miljoonaa euroa. Ehdotettu osinko on 30 % UPM:n vuoden 2016 liiketoiminnan rahavirrasta osaketta kohden.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

euroa Osakekohtainen tulos ja osinko

Osakekohtainen tulos Osakekohtainen tulos (EPS) on emoyhtiön omistajille kuuluva tilikau- den voitto kantaosaketta kohden. Laimentamattoman osakekohtaisen tuloksen laskennassa käytetään tilikauden painotettua keskimääräistä osakemäärää. Laimennusvaikutuksella oikaistua osakekohtaista tulosta laskettaessa osakkeiden keskimääräistä lukumäärää oikaistaan optioi- den laimennusvaikutuksella. Yhtiöllä ei ollut vuoden 2016 ja 2015 lopussa voimassa olevia optio-ohjelmia. Osinko Konsernin tilinpäätöksessä osingonjako emoyhtiön omistajille on kirjat- tu velaksi sille raportointikaudelle, jonka aikana emoyhtiön osakkeen- omistajat ovat hyväksyneet osingon jaettavaksi.

13 14 15 16

–2,14

■ Tulos per osake ■ Osinko per osake (2016: ehdotus)

Liiketoiminnan muut tuotot

Pitkäaikaisten varojen myyntivoitot

Vuokratuotot

3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt

3.

Henkilöstön palkitseminen

Saadut päästöoikeudet

Suojauslaskennan ulkopuolella olevat johdannaiset

3.1 Henkilöstökulut

–78

Valuuttakurssivoitot ja -tappiot

Muut erät Yhteensä

Palkitseminen Vuoden 2016 varsinainen yhtiökokous päätti, että hallituksen vuosi- palkkiot pysyvät ennallaan. Hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio on 175 000 euroa, hallituksen varapuheenjohtajan ja tarkastusvalio- kunnan puheenjohtajan 120 000 euroa ja muiden hallituksen jäsenten 95 000 euroa. Yhtiön toimitusjohtajalle ei makseta vuosipalkkiota hallitustyöskentelystä. Vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että 40 %:lla hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun yhtiön osakkeita ja loput maksetaan rahana tuloveron kattami- seksi. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta. Vuonna 2016 hallituksen puheenjohtajalle luovutettiin 4 235 (4 193) yhtiön osaketta, hallituksen varapuheenjohtajalle ja tarkastus- valiokunnan puheenjohtajalle 2 904 (2 875) yhtiön osaketta ja muille hallituksen jäsenille 2 299 (2 276) yhtiön osaketta.

2015

140 13 Vuonna 2016 pitkäaikaisten varojen myyntivoitot sisältävät 47 miljoo- nan euron tuoton Schwedtin paperitehtaan omaisuuden myynnistä.

Palkat ja palkkiot

Osakeperusteiset maksut

Eläke- ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet, etuuspohjaiset järjestelyt Eläkekulut, maksupohjaiset järjestelyt

Päästöoikeudet Liiketoiminnan muihin tuottoihin on kirjattu 16 (22) miljoonaa euroa tuottoa ja liiketoiminnan muihin kuluihin 9 (14) miljoonaa euroa kuluja liittyen CO 2 -päästöihin. Päästöoikeuksien palauttamisvelvoitteeseen perustuva velka on suuruudeltaan 9 (14) miljoonaa euroa, ja se on kirjattu varauksiin. Jäljempänä esitetään erittely aineettomiksi hyödyk- keiksi kirjatuista päästöoikeuksista.

Muut henkilösivukulut 1)

Yhteensä

1) Muihin henkilösivukuluihin sisältyy pääasiassa lakisääteisiä sosiaalikuluja lukuunottamatta eläkekuluja.

Kirjanpitoarvo 1.1.

Saadut ja ostetut päästöoikeudet

Hallituksen jäsenten osakeomistukset (kpl) ja palkkiot

Palautukset ja myynnit