UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Odotettavissa oleva elinikä Kuolevuusodotuksen muutoksella on vaikutus konsernin etuuspohjaisen velvoitteen määrään. Jos odotettavissa oleva elinikä nousee vuodella, velvoitteiden määrä lisääntyy Suomessa 13 miljoonalla eurolla, Isos- sa-Britanniassa 17 miljoonalla eurolla ja Saksassa 21 miljoonalla eurolla.

Iso-Britannia Konsernilla on Isossa-Britanniassa etuuspohjainen eläkejärjestely, jonka mukaiset etuudet on sidottu henkilön palkkatasoon lähellä eläke- ikää tai sitä aiempaan työsuhteen päättymispäivään. Järjestely on suljettu uusilta jäseniltä, eikä vanhoille jäsenille kerry lisää etuuksia. Järjestely sisältää myös maksupohjaisen osuuden, joka on avoin kaikil- le nykyiseille työntekijöille. Ison-Britannian eläkejärjestely toimii kon- sernista erillisen riippumattoman säätiön (trust) alaisena. Saksa Saksassa etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin kuuluvat työntekijät ovat oikeutettuja eläkkeeseen, joka perustuu palvelusvuosiin ja loppupalk- kaan. Kaikki merkittävät etuuspohjaiset järjestelyt on suljettu uusilta työntekijöiltä.

asiamies, joka huolehtii säätiön säännönmukaisesta toiminnasta. Järjestely toimii Finanssivalvonnan valvonnassa. Säätiö luokitellaan etuuspohjaiseksi järjestelyksi kansallisesti rahastoitavien etuuksien osalta, ja se on konsernin merkittävin etuuspohjainen eläkejärjestely Suomessa. Suomessa tulee vuoden 2017 alussa voimaan TyEL-eläkelain uudistus. Uudistuksen vaikutus TyEL-säätiön etuuspohjaiseen velvoittee- seen on 4 miljoonaa euroa, ja se kirjattiin vuonna 2015 aiempaan työsuoritukseen perustuviin menoihin.

Järjestelyihin liittyvää kulua ja velkaa laskettaessa käytetään useita vakuutusmatemaattisia oletuksia. Käytettävä tilastotieteellinen tieto saattaa poiketa toteutuvista tuloksista olennaisesti mm. muuttuvista markkinaolosuhteista ja taloudellisista olosuhteista tai järjestelyyn osallistuvien henkilöiden työsuhteen kestoajan muutoksista johtuen. Merkittävät erot tosiasiallisessa toteumassa tai merkittävät muutokset oletuksissa voivat vaikuttaa etuuspohjaisen velvoitteen määrään ja kuluihin tulevaisuudessa.

Vakuutusmatemaattiset oletukset Seuraavassa taulukossa esitetään keskeisimmät oletukset (painotettuina keskiarvoina), joita käytetään etuuspohjaisten velvoitteiden määrittämisessä.

Velvoitteiden nykyarvo ja järjestelyihin kuuluvien varojen käypä arvo

SUOMI

3,20 13,6

3,10 13,0

MILJ. EUROA

Arvioitu jäljellä oleva työssäoloaika vuosina

11,8

11,0

Kirjanpitoarvo 1.1.

–851

–794

Kauden työsuoritukseen perustuva meno Aiempaan työsuoritukseen perustuva meno

12 –6 37 43

12 –6 15 21

– –

Etuuspohjaisen velvoitteen herkkyysanalyysi Herkkyysanalyysi osoittaa keskeisimpien oletusten muutosten vaikutuk- sen. Analyysin oletuksena on, että kaikki muut oletukset pysyvät muut- tumattomina. Samaa ennakoituun etuusoikeusyksikköön perustuvaa arvostusmenetelmää (projected unit method) on sovellettu sekä velvoit- teiden että herkkyysanalyysien laskennassa.

0,5 % LISÄYS 0,5 % VÄHENNYS 2016 2015 2016 2015

Korkokulut (+) korkotuotot (–)

–22 –22

–21 –21

Diskonttauskorko %

–125 –112 144

126 –15

Yhteensä sisältyy henkilöstökuluihin (liite 3.1)

Tuleva palkankorotus % Tuleva eläkkeiden korotus % Odotettavissa oleva elinikä +1 vuosi

–17

–75 –63

Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen väestötilastollisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen taloudellisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen kokemusperusteisista eristä Järjestelyyn kuuluvien varojen tuotto lukuunottamatta korkokuluihin (+) korkotuottoihin (–) sisältyviä eriä Uudelleen määrittämisestä johtuvat voitot (–) ja tappiot (+), jotka sisältyvät muihin laajan tuloksen eriin

–1

–158

Negatiivinen muutos tarkoittaa etuuspohjaisen velvoitteen vähentymistä. Positiivinen muutos tarkoittaa etuuspohjaisen velvoitteen lisäystä. to be updated

–67

–16

–67

–137

–16

–153

Varojen luokittelu 2016

Järjestelyihin kuuluvien varojen luokittelu 31.12.

Maksetut etuudet

–851

Kiinteistöt 8 %

Rahamarkkina- sijoitukset

Vieraan pääoman ehtoiset instrumentit Oman pääoman ehtoiset instrumentit

Vakuutusmatemaattiset riskit

Inflaatioriski Suomalaiseen järjestelyyn ei liity merkittävää inflaatioriskiä, koska TyELin mukainen tasausjärjestelmä pitkälti kattaa inflaatio-oletuksessa tapahtuvat muutokset. Isossa-Britanniassa maksussa olevat eläkkeet on sidottu vähittäismyynti-indeksiin (Retail Price Index) kun taas eläke- kertymä on sidottu kuluttajahintaindeksiin (Retail Price Index). Kyseis- ten indeksien 0,5 % nousu lisää velvoitetta noin 38 miljoonalla eurol- la. Saksassa eläke-etuudet on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Palkkariski Etuuspohjaisten nettovarojen ja -velkojen nykyarvo lasketaan perus- tuen järjestelyyn osallistuvien henkilöiden odotettavissa oleviin palk- koihin. Järjestelyn velat nousevat, jos järjestelyyn kuuluvien henkilöi- den palkka nousee. Suomessa palkkariski on vähäinen, kuten myös Isossa-Britanniassa, jossa palkkatason muutoksilla ei ole vaikutusta rahoitusasemaan, sillä kaikki etuuspohjaiset järjestelyt on siellä suljet- tu eikä niistä kerry uutta etuutta. Saksassa 0,5 % nousu odotettavissa oleviin palkkoihin lisää velvoitetta noin 16 miljoonalla eurolla.

Oman pääoman ehtoiset instrumentit 48 %

Etuuspohjaiset järjestelyt altistavat konsernin tyypillisesti seuraaville vakuutusmatemaattisille riskeille: Investointiriski (varojen volatiliteetti) Konserni altistuu järjestelyjen varojen volatiliteetille erityisesti Suomes- sa ja Isossa-Britanniassa toimivien säätiöidensä kautta. Näiden varat muodostavat 96 % koko konsernin etuuspohjaisten järjestelyjen varoista. Korkoriski Laskelmissa käytettävät diskonttauskorot perustuvat yritysten liikkee- seen laskemien korkealaatuisten joukkovelkakirjalainojen tuottokäyriin siinä valuutassa, jossa etuudet maksetaan. Diskonttauskoron lasku kasvattaa järjestelyjen velkoja. Tuottokäyrän maturiteetit vastaavat velvoitteiden duraatioita. Konsernin etuuspohjaisten velvoitteiden duraatioiden painotettu keskiarvo vuoden 2016 lopussa on 17 (17) vuotta.

to be updated

Kiinteistöt

Vakuutusyhtiöissä olevat varat

Muut

Yhteensä 98 Järjestelyiden varat sisältävät yhtiön osakkeita käyvältä arvoltaan 1 (1) miljoonaa euroa. 726 132 753

Varojen luokittelu 2015

Rahamarkkina- sijoitukset 1 %

Vakuutusyhtiöissä olevat varat 8 %

Vieraan pääoman ehtoiset instrumentit 31 %

Kiinteistöt 9 %

Vuonna 2017 maksusuoritukset konsernin etuuspohjaisiin järjestelyihin arvioidaan olevan 47 miljoonaa euroa. Vuoden 2016 maksusuorituk- set konsernin etuuspohjaisiin järjestelyihin olivat 33 miljoonaa euroa.

Oman pääoman ehtoiset instrumentit 51 %

SISÄLTÖ