UPM vuosikertomus 2016

– – – 1 – – 1 – – – 2 – 1 3

Eläkelainat Ostovelat Siirtovelat Muut velat

Lausunto

Lausunnon perustelut Olemme suorittaneet tilintarkastuksen Suomessa noudatettavan hyvän tilintarkastustavan mukaisesti. Hyvän tilintarkastustavan mukaisia velvollisuuksiamme kuvataan tarkemmin kohdassa Tilintarkastajan velvollisuudet tilinpäätöksen tilintarkastuksessa. Käsityksemme mukaan olemme hankkineet lausuntomme perustaksi tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä. Riippumattomuus Olemme riippumattomia emoyhtiöstä ja konserniyrityksistä niiden Suomessa noudatettavien eettisten vaatimusten mukaisesti, jotka koske- vat suorittamaamme tilintarkastusta ja olemme täyttäneet muut näiden vaatimusten mukaiset eettiset velvollisuutemme.

Kirjanpitoarvo 31.12.

Lausuntonamme esitämme, että, • konsernitilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan konsernin talou- dellisesta asemasta sekä sen toiminnan tuloksesta ja rahavirroista EU:ssa käyttöön hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätösstandar- dien (IFRS) mukaisesti • tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan emoyhtiön toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten mukaisesti ja täyttää lakisääteiset vaatimukset. Tilintarkastuksen kohde Olemme tilintarkastaneet UPM-Kymmene Oyj:n (y-tunnus 1041090-0) tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1 – 31.12.2016. Tilinpäätös sisältää: • konsernin taseen, tuloslaskelman, laajan tuloslaskelman, laskelman oman pääoman muutoksista, rahavirtalaskelman ja liitetiedot, mukaan lukien yhteenveto merkittävistä tilinpäätöksen laatimisperi- aatteista • emoyhtiön taseen, tuloslaskelman, rahoituslaskelman ja liitetiedot.

2015 Lainat rahoituslaitoksilta

– – –

Eläkelainat

Ennakkomaksut

Ostovelat Siirtovelat Muut velat

Kirjanpitoarvo 31.12.

2015

Siirtovelat Henkilöstökulut

Korkokulut

Johdannaissopimukset

Asiakashyvitykset

– 1 1

8 – 3

Tuloverot Muut erät Yhteensä

Tarkastuksen yleinen lähestymistapa

YHTEENVETO

Olennaisuus

• Konsernitilinpäätökselle määritetty olennaisuus: 54 miljoonaa euroa, joka on 5 % tuloksesta ennen veroja.

19. Vastuusitoumukset

Tarkastuksen laajuus

• Konsernitilinpäätöksen tarkastuksen laajuus käsitti kaksi yksittäin tarkasteltuna taloudellisesti mer- kittävää yhtiötä, yhdeksän muuta merkittävää yhtiötä sekä neljä yhtiötä valittujen merkittävien tilinpäätöserien osalta.

2015

Yhtiön toimitusjohtajan ja johtajiston jäsenten eläkevastuut Lisätietoja eläkevastuista on liitetiedossa 3.2 , Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt Lähipiiriliiketoimet Lisätietoja lähipiiriliiketoimista on liitetiedossa 8.3 , Lähipiiriliiketoimet. Johdannaissopimukset Emoyhtiö on sopinut kaikista konsernin johdannaissopimuksista. Johdannaissopimukset tehtiin ulkopuolisia vastapuolia vastaan yhtä koron ja valuutanvaihtosopimusta lukuunottamatta, jolla suojattiin konsernin sisäisiä varoja. Suojauslaskenta ei ollut käytössä. Johdan- naissopimukset merkittiin taseeseen hankintamenon suuruisina. Johdannaisten tappiolliset käyvät arvot kirjattiin tuloslaskelmaan ja esitettiin taseen pakollisissa varauksissa. Lisätietoja ulkoisten johdannaisten taloudellisista riskeistä, käyvistä arvoista ja maturiteeteista on liitetiedossa 6.1 , Rahoitusriskien hallinta, liitetiedossa 6.2 , Johdannaiset ja suojauslaskenta ja konsernin sisäisis- tä johdannaisista emoyhtiön liitetiedossa 16. , Pakolliset varaukset.

Keskeiset seikat

• Metsävarojen arvostus • Energiaosakkeiden arvostus • Laskennallisten verosaamisten hyödynnettävyys • Oikeudelliset vastuut

Kiinnitykset 1) Omien velkojen vakuudeksi

Olennaisuus Tarkastuksemme suunnitteluun ja suorittamiseen on vaikuttanut sovelta- mamme olennaisuus. Tilintarkastuksen tavoitteena on hankkia kohtuul- linen varmuus siitä, onko tilinpäätöksessä kokonaisuutena olennaista virheellisyyttä. Virheellisyyksiä voi aiheutua väärinkäytöksestä tai virheestä. Niiden katsotaan olevan olennaisia, jos niiden yksin tai yhdessä voisi kohtuudella odottaa vaikuttavan taloudellisiin päätök- siin, joita käyttäjät tekevät tilinpäätöksen perusteella. Perustuen ammatilliseen harkintaamme määritimme olennaisuuteen liittyen tiettyjä kvantitatiivisia raja-arvoja, kuten alla olevassa taulukos- sa kuvatun konsernitilinpäätökselle määritetyn olennaisuuden. Nämä raja-arvot yhdessä kvalitatiivisten tekijöiden kanssa auttoivat meitä määrittämään tarkastuksen kokonaislaajuuden ja yksittäisten tilintar- kastustoimenpiteiden luonteen, ajoituksen ja laajuuden sekä arvioi- maan virheellisyyksien vaikutusta tilinpäätökseen kokonaisuutena.

Osana tilintarkastuksen suunnittelua olemme määrittäneet olennaisuu- den ja arvioineet riskiä siitä, että tilinpäätöksessä on olennainen virheellisyys. Erityisesti olemme arvioineet alueita, joiden osalta johto on tehnyt subjektiivisia arvioita. Tällaisia ovat esimerkiksi merkittävät kirjanpidolliset arviot, joihin liittyy oletuksia ja tulevien tapahtumien arviointia.

Muut vastuut 2)

Yhteensä

Kiinnitykset kohdentuvat pääosin eläkelainoihin.

1)

2) Muut vastuusitoumukset liittyvät pääosin hyödykejohdannaisiin.

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS