UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

Osakkeita koskevat tiedot Alla esitetyt liitetiedot ovat osa hallituksen toimintakertomusta.

Muut raportointivelvoitteet Muu informaatio

tilintarkastuskertomuksen antamispäivään mennessä hankittuun tilintarkastusevidenssiin. Vastaiset tapahtumat tai olosuhteet voivat kuitenkin johtaa siihen, ettei emoyhtiö tai konserni pysty jatkamaan toimintaansa. • arvioimme tilinpäätöksen, kaikki tilinpäätöksessä esitettävät tiedot mukaan lukien, yleistä esittämistapaa, rakennetta ja sisältöä ja sitä, kuvastaako tilinpäätös sen perustana olevia liiketoimia ja tapahtu- mia siten, että se antaa oikean ja riittävän kuvan. • hankimme tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkas- tusevidenssiä konserniin kuuluvia yhteisöjä tai liiketoimintoja koske- vasta taloudellisesta informaatiosta pystyäksemme antamaan lau- sunnon konsernitilinpäätöksestä. Vastaamme konsernin tilintarkastuksen ohjauksesta, valvonnasta ja suorittamisesta. Vas- taamme tilintarkastuslausunnosta yksin. Kommunikoimme hallintoelinten kanssa muun muassa tilintarkastuksen suunnitellusta laajuudesta ja ajoituksesta sekä merkittävistä tilintarkas- tushavainnoista, mukaan lukien mahdolliset sisäisen valvonnan merkit- tävät puutteellisuudet, jotka tunnistamme tilintarkastuksen aikana. Lisäksi annamme hallintoelimille vahvistuksen siitä, että olemme nou- dattaneet riippumattomuutta koskevia relevantteja eettisiä vaatimuk- sia, ja kommunikoimme niiden kanssa kaikista suhteista ja muista seikoista, joiden voi kohtuudella ajatella vaikuttavan riippumattomuu- teemme, ja soveltuvissa tapauksissa niihin liittyvistä varotoimista. Päätämme, mitkä hallintoelinten kanssa kommunikoiduista seikoista olivat merkittävimpiä tarkasteltavana olevan tilikauden tilintarkastuk- sessa ja näin ollen ovat tilintarkastuksen kannalta keskeisiä. Kuvaam- me kyseiset seikat tilintarkastuskertomuksessa, paitsi jos säädös tai määräys estää kyseisen seikan julkistamisen tai kun äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa toteamme, ettei kyseisestä seikasta viestitä tilintarkastuskertomuksessa, koska siitä aiheutuvien epäedullisten vaikutusten voitaisiin kohtuudella odottaa olevan suuremmat kuin tällaisesta viestinnästä koituva yleinen etu.

Hallitus ja toimitusjohtaja vastaavat muusta informaatiosta. Muu infor- maatio käsittää toimintakertomukseen ja vuosikertomukseen sisältyvän muun informaation kuin tilinpäätöksen ja sitä koskevan tilintarkastus- kertomuksemme.

Osakkeiden määrän muutokset

Tilinpäätöstä koskeva lausuntomme ei kata muuta informaatiota.

Osakkeiden määrä 1.1.

533 735 699 533 735 699 529 301 897 526 124 410 524 972 838

Velvollisuutenamme on lukea edellä yksilöity muu informaatio tilinpää- töksen tilintarkastuksen yhteydessä ja tätä tehdessämme arvioida, onko muu informaatio olennaisesti ristiriidassa tilinpäätöksen tai tilin- tarkastusta suoritettaessa hankkimamme tietämyksen kanssa tai vaikut- taako se muutoin olevan olennaisesti virheellistä. Toimintakertomuksen osalta velvollisuutenamme on lisäksi arvioida, onko toimintakertomus laadittu sen laatimiseen sovellettavien säännösten mukaisesti. Lausuntonamme esitämme, että • toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen tiedot ovat yhdenmukaisia • toimintakertomus on laadittu toimintakertomuksen laatimiseen sovel- lettavien säännösten mukaisesti. Jos teemme suorittamamme työn perusteella johtopäätöksen, että muussa informaatiossa on olennainen virheellisyys, meidän on rapor- toitava tästä seikasta. Meillä ei ole tämän asian suhteen raportoitavaa. Muut lausunnot Puollamme tilinpäätöksen vahvistamista. Hallituksen esitys taseen osoittaman voiton käyttämisestä on osakeyhtiölain mukainen. Puollam- me vastuuvapauden myöntämistä emoyhtiön hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle tarkastamaltamme tilikaudelta.

Merkitty optioilla

Osakkeiden määrä 31.12.

533 735 699 533 735 699 533 735 699 529 301 897 526 124 410

Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2016

OSAKKEIDEN

MÄÄRÄ OMISTUS %

Ilmarinen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma

7 314 789 6 074 488 4 630 000 4 121 749 4 070 000 3 745 780 3 685 320 3 520 442 1 696 230 1 603 690

1,37 1,14 0,87 0,77 0,76 0,70 0,69 0,66 0,32 0,30

Valtion eläkerahasto Kuntien Eläkevakuutus

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö ELO Svenska litteratursällskapet i Finland Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö

Sveitsin keskuspankki

Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö

Kansaneläkelaitos

Hallintarekisteröidyt ja rekisteröidyt ulkomaiset omistajat

367 265 573 126 007 638 533 735 699

0,0

533,7

100,0

Arvopaperimarkkinalain mukaan osakkeenomistajalla on velvollisuus ilmoittaa omistusosuuksiensa muutoksista jos omistusosuus saavuttaa tai ylittää 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 66,7 (2/3) prosenttia yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä taikka vähenee alle 5, 10, 15, 20, 25, 30, 50 tai 66,7 (2/3) prosentin yhtiön äänimäärästä tai osakkeiden lukumäärästä. Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaiset ilmoituk- set löytyvät UPM:n internetsivuilta www.upm.fi/sijoittajat .

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS