UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Tilinpäätös

Yhtiön johto Jussi Pesonen on toiminut UPM-Kymmene Oyj:n toimitusjohtajana tammikuusta 2004 lähtien. Maaliskuusta 2007 alkaen hän on kuulunut myös yhtiön hallitukseen. Toimitusjohtaja johtaa yhtiön päivittäistä liiketoimintaa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Toimitusjohtajan tehtäviä ja vastuita on kuvattu yhtiön inter- netsivuilla. Yhtiön operatiivisessa johtamisessa toimitusjohtajaa avustavat johtajisto, liike­ toiminta-alueiden hallitukset ja strategia­ ryhmä, kuten vuosikertomuksen sivulla 73 olevassa kaaviossa on esitetty. Johtajisto koostuu liiketoiminta-alueiden ja konsernitoimintojen johtajista, ja se avustaa toimitusjohtajaa konsernitason

tointeihin, kaupallisiin strategioihin, liike­ toiminnan kehityssuunnitelmiin, liiketoi- minta- ja strategisiin riskeihin, strategisiin ja organisatorisiin muutoksiin sekä henkilöstö­ asioihin. Strategiaryhmän puheenjohtaja on toimitusjohtaja, ja sen muut jäsenet ovat talous- ja rahoitusjohtaja sekä strategia-, teknologia- ja lakiasiainjohtajat. Ryhmä avustaa toimitusjohtajaa konsernin strate­ gioiden, strategisten hankkeiden, investoin­ tien, yritysjärjestelyjen ja muiden strate- gisten kehityshankkeiden valmistelussa halli- tuksen päätettäväksi. Johtajiston jäsenet sekä heidän tehtä- vänsä ja osakeomistuksensa yhtiössä on esitetty alla olevassa taulukossa.

toimintaperiaatteiden ja menettelytapojen hyväksymisessä ja toimeenpanossa. Toimi- tusjohtaja toimii johtajiston puheenjohta- jana. Johtajiston jäsenillä on päävastuu johtamastaan liiketoiminta-alueesta ja konsernitoiminnosta. Nämä vastuualueet on esitetty alla olevassa kaaviossa. Liiketoiminta-alueiden hallituksiin kuuluvat niiden puheenjohtajana toimivan toimitusjohtajan lisäksi talous- ja rahoitus­ johtaja, konsernitoimintojen johtajat sekä kyseessä olevan liiketoiminta-alueen johtaja. Liiketoiminta-alueiden hallitukset avustavat toimitusjohtajaa liiketoiminta-aluetason päätöksenteossa asioissa, jotka liittyvät kunkin liiketoiminta-alueen strategiaan, budjettiin, tulokseen, operatiivisiin inves­

Johtajiston jäsenten vastuualueet

Johdon palkitseminen Hallitus päättää toimitusjohtajan ja muiden johtajiston jäsenten palkitsemisesta vuosit­ tain palkitsemisvaliokunnan ehdotusten perusteella. Yhtiön johdon palkitsemisen tavoitteena on edistää yhtiön pitkän aikavälin taloudellista menestystä, kilpailukykyä ja omistaja-arvon suotuisaa kehitystä. Johdon palkitseminen koostuu kiinteistä ja muuttuvista osatekijöistä. Muuttuvat osate- kijät perustuvat ennalta määrättyihin ja mitattaviin suoritus- ja tuloskriteereihin, ja niille on asetettu enimmäisrajat. Peruspalkka maksetaan kuukausittain rahana. Peruspalkkaan sisältyvät luontois­ etuudet eli esimerkiksi auto- ja puhelinetu. Lyhyen aikavälin kannustepalkkiot perus- tuvat yhtiön lyhyen aikavälin kannustejärjestelmään, ja ne maksetaan vuosittain rahana. Palkkion määrä perustuu johtajan asemaan ja vuosittain asetettavien tavoitteiden saavuttamiseen. Pitkän aikavälin kannustepalkkiot perus­ tuvat toimitusjohtajalle, muille johtajiston jäsenille ja keskeisissä tehtävissä toimiville johtajille suunnattuun tulosperusteiseen osakepalkkiojärjestelmään. Järjestelmä koostuu vuosittain alkavista kolmen vuoden mittaisista ohjelmista, ja palkkiot maksetaan yhtiön osakkeina kolmen vuoden ansainta­ jakson jälkeen. Annettavien osakkeiden määrä perustuu johtajan asemaan ja vuosittain asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Pitkän aikavälin kannustepalkkioita makse­ taan myös konsernin muille avainhenkilöille viivästetyn osakepohjaisen kannustepalkkio­ järjestelmän perusteella.

TOIMITUSJOHTAJA JUSSI PESONEN

Talous- ja rahoitusjohtaja 1)

UPM Biorefining

Heikki Vappula

Johtajiston palkitseminen vuonna 2016

Yhtiön lyhyen ja pitkän aikavälin kannuste­ järjestelmiä sekä toimitusjohtajan ja muiden johtajiston jäsenten irtisanomiskorvauksia ja eläke-etuuksia on kuvattu sivuilla 117–119 sekä palkka- ja palkkioselvityksessä, joka on saata­ villa yhtiön internetsivuilla. Toimitusjohtajan palkitseminen vuonna 2016 Toimitusjohtajan vuosipalkka ja muut taloudelliset etuudet on esitetty alla olevassa taulukossa.

Lakiasiainjohtaja

UPM Energy

Juha Mäkelä

Tapio Korpeinen

Johtajiston jäsenten (toimitusjohtajaa lukuun ottamatta) vuotuiset palkat ja muut taloudelliset etuudet on esitetty alla olevassa taulukossa.

Strategiajohtaja

Antti Jääskeläinen UPM Raflatac

Kari Ståhlberg

UPM Specialty Papers

Teknologiajohtaja 2)

Jyrki Ovaska

Bernd Eikens

Henkilöstöjohtaja

UPM Paper ENA

Riitta Savonlahti

Winfried Schaur

PALKAT JA ETUUDET (1000 EUROA)

UPM Plywood

Sidosryhmäsuhdejohtaja 3)

Pirkko Harrela

Mika Sillanpää

2016 2015

Palkka

3 564 3 455 1 779 1 733

1) Mukaan lukien talous, rahoitus, sijoittajasuhteet, IT, hankinta ja kiinteistöt (ml. metsät Suomessa) 2) Mukaan lukien investointihallinta, T&K ja uusien liiketoimintojen kehitys (biokomposiitit, biokemikaalit) 3) Mukaan lukien brändi ja viestintä, ympäristö ja vastuullisuus, yhteiskunta- ja mediasuhteet

Lyhyen aikavälin kannustepalkkiot

Osakepalkkiot

PALKAT JA ETUUDET (1000 EUROA)

Etuudet

2016 2015

Johtajiston jäsenet

Palkka

Lyhyen aikavälin kannustepalkkiot

JÄSEN VUODESTA ASEMA UPM:LLÄ

OSAKEOMISTUKSET 31.12.2015

OSAKEOMISTUKSET 31.12.2016

Lue lisää: www.upm.fi/hallinnointi

JOHTAJA

Osakepalkkiot

Jussi Pesonen

2001 2013 2004 2016 2008 2008 2002 2004 2016 2013 2013 2010

Etuudet

Bernd Eikens

UPM Specialty Papers -liiketoiminta-alueen johtaja

5 065 2 759 2 592 1 381

Pirkko Harrela

Sidosryhmäsuhdejohtaja

Pidätetty ansiotulovero *)

UPM Raflatac -liiketoiminta-alueen johtaja Talous- ja rahoitusjohtaja, UPM Energy -liiketoiminta-alueen johtaja

Antti Jääskeläinen (1.7. alkaen)

Tapio Korpeinen

*) UPM:n suorittamat ja veroviranomaisille toimittamat ennakonpidätykset maksetuista palkoista ja etuuksista.

Juha Mäkelä

Lakiasiainjohtaja

Jyrki Ovaska

Teknologiajohtaja

Riitta Savonlahti

Henkilöstöjohtaja

UPM Paper ENA -liiketoiminta-alueen johtaja

Winfried Schaur (8.2. alkaen)

Mika Sillanpää

UPM Plywood -liiketoiminta-alueen johtaja

12 845 16 794 40 067 664 234

Kari Ståhlberg

Strategiajohtaja

Heikki Vappula

UPM Biorefining -liiketoiminta-alueen johtaja

Yhteensä

Johtajien henkilötiedot, työhistoria ja luottamustoimet on esitetty sivuilla 84–85 sekä yhtiön internetsivuilla.

SISÄLTÖ

UPM Vuosikertomus 2016