UPM vuosikertomus 2016

Sidosryhmät

Tilinpäätös

Hallitus

UPM-Kymmene Oyj:n toimitusjohtaja vuodesta 2004. UPM-Kymmene Oyj:n operatiivisista toiminnoista vastaava varatoimitusjohtaja ja toimitusjohtajan varamies 2001–2004. Useita eri johtotehtäviä UPM:n paperitoimialoilla 1987–2001. Metsäteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja. Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin Suomen osaston (ICC Finland) hallitusten puheenjohtaja (1.1.2017 alkaen). Euroopan paperiteollisuus­ järjestö CEPI:n (Confederation of European Paper Industries) ja East Office of Finnish Industries Oy:n hallitusten jäsen.

Jäsen vuodesta 2007 Riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista, ei-riippumaton yhtiöstä s. 1960, Suomen kansalainen Dipl. ins.

Sampo Oyj:n konsernijohtaja 2001–2009. Mandatum Pankki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja 1998–2000, Mandatum& Co Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen varapuheenjohtaja 1992–1997. Suomen Yhdyspankin johtokunnan jäsen ja varatoimitusjohtaja 1985–1992.

Puheenjohtaja Puheenjohtaja ja jäsen vuodesta 2008 Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1952, Suomen kansalainen Kauppatiet. tri

Sampo Oyj:n, Nordea Bank AB:n (publ) ja Hanken Svenska Handelshögskolanin hallitusten puheenjohtaja.

Björn Wahlroos

Jussi Pesonen

Suomen puolustusvoimain komentaja 2009–2014. Pääesikunnan päällikkö 2007–2009 ja itäisen maanpuolustusalueen komentaja 2004–2007. Pääesikunnan valmiuspäällikkö 2000–2003 ja prikaatin komentaja 1999–2000. Puolustusneuvoston yleissihteeri 1997–1999. Apulaissotilasasiamies Moskovassa 1986–1990. Caverion Oyj:n, Patria Oyj:n ja Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:n hallitusten jäsen.

Jäsen vuodesta 2014 Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1951, Suomen kansalainen Yleisesikuntaupseeri, kenraali (evp.)

Oy Karl Fazer Ab:n toimitusjohtaja 2002–2007. Sanitec Oyj:n toimitusjohtaja 2000–2002. Ennen tätä yli 20 vuotta johtotehtäviä Finnpapissa ja UPM-Kymmene Oyj:ssä. Lemminkäinen Oyj:n ja Oy Karl Fazer Ab:n hallitusten puheenjohtaja. Hartwall Capital Oy Ab:n hallituksen jäsen. Keskinäinen työeläke­ vakuutusyhtiö Varman hallituksen puheenjohtaja 31.12.2016 asti.

Varapuheenjohtaja Jäsen vuodesta 2002, varapuheenjohtaja vuodesta 2005 Nimitys- ja hallinnointi­ valiokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1950, Suomen kansalainen Dipl. ekon.

Berndt Brunow

Ari Puheloinen

ABB-konsernin Euroopan aluejohtaja 2015 ja ABB Ltd:n johtokunnan jäsen 2006–2015. ABB-konsernin Process Automation –liiketoiminta­ ryhmän johtaja 2006–2014. ABB-konsernin Process Automation – liiketoiminta-alueen johtaja 2005. ABB-konsernin Automation Technologies –divisioonan johtaja Kiinassa 2003–2004. ABB Drives – yhtiön johtaja 1997–2002. ABB Industry Oy:n talousjohtaja 1994–1996. Ennen tätä erilaisia tehtäviä paperi- ja pakkausteollisuusyrityksissä Suomessa.

Jäsen vuodesta 2007 Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1957, Suomen kansalainen eMBA

KONE Oyj:n toimitusjohtaja vuodesta 2014 ja talousjohtaja 2009–2014. Työskennellyt aiemmin Goldman Sachs Internationalilla 1998–2009, viimeksi yrityksen investointipankkitoiminnasta vastaavana johtajana. Ennen tätä eri tehtävissä investointipankki UBS Limitedillä 1994–1998. International Institute for Management Developmentin (IMD, Sveitsi) hallituksen jäsen.

Jäsen vuodesta 2015 Palkitsemisvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1969, Suomen kansalainen KTM

Henrik Ehrnrooth

Veli-Matti Reinikkala

FortumOyj:n hallituksen jäsen.

BKWAG:n toimitusjohtaja vuodesta 2013. BKW-konsernin Networks- liiketoimintayksikön johtaja 2010–2012. WICOR-konsernin Automotive-yksikön johtaja 2007–2009. Rolic Technologies Ltd:n toimitusjohtaja 2002–2007. Eri tehtävissä Ciba Specialty Chemicals – yhtiössä (entinen Ciba-Geigy) 1990–2002.

Finanssialan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2009. Euroopan parlamentin ja parlamentin usean eri valiokunnan jäsen 1999–2008, Suomen valtuuskunnan vetäjä Euroopan parlamentin EPP-ED -ryhmässä 2004–2008. Kokoomuksen eduskuntaryhmän lainopillinen neuvonantaja 1997–1999. Sulava Oy:n ja Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan hallitusten jäsen. Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön ja Helsingin kauppakorkea­ koulun tukisäätiön hallintoneuvoston jäsen. Euroopan Pankki­ yhdistyksen (EBF) työvaliokunnan jäsen.

Jäsen vuodesta 2013 Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1975, Suomen kansalainen OTK

s. 1962, Sveitsin kansalainen Kemian teknologian tri, BA (liikkeenjohto)

Schaffner Holding AG:n ja Beckers Groupin hallitusten jäsen.

Piia-Noora Kauppi

Suzanne Thoma

Strømstangen AS:n hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2009. Eurooppalaisen pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partnersin hallituksen varapuheenjohtaja ja perustaja 1989–2009. Osakas, Yritysrahoitus, Goldman, Sachs & Co. 1987–1989. DNB Bank ASA:n ja Intermediate Capital Group plc:n hallitusten jäsen. Voxtra AS:n ja Voxtra-säätiön hallitusten puheenjohtaja.

Jäsen vuodesta 2012 Tarkastusvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista s. 1960, Norjan kansalainen MBA (Harvard), BA (liiketaloustiede, San Diego)

Lane Holdings, Inc:n hallituksen puheenjohtaja vuodesta 1992. Johtajana Donaldson, Lufkin & Jenrette Securities Corp:ssa 1981–1992. Investointipankkiirina Goldman, Sachs & Co:n palveluksessa 1977– 1980. Willis Towers Watson PLC:n (entinenWillis Group Holdings PLC), MSCI Inc.:n ja Al-Dabbagh Group Holding Company Limitedin hallitusten jäsen.

Jäsen vuodesta 2005 Tarkastusvaliokunnan jäsen Riippumaton yhtiöstä ja

merkittävistä osakkeenomistajista s. 1951, Yhdysvaltain kansalainen MBA (Harvard)

Wendy E. Lane

Kim Wahl