UPM vuosikertomus 2016

TUNNUS

GRI:N SISÄLTÖ

TIEDOT

POIKKEAMAT 1) VARMENNUS 2)

UPM soveltaa vastuullisuusraportoinnissaan Global Reporting Initiativen (GRI) yhteiskuntavastuun raportointiohjetta (versio G4). Raportointi noudattaa GRI G4 raportointiohjeen core-vaihtoehtoa. Tämä lyhennetty GRI-sisältöindeksin versio osoittaa GRI-sisältöjen sijainnin vuosikertomuksessa, varsinaisessa GRI-sisältöindeksissä ja yhtiön internet-sivuilla. Lisää tietoa yleisestä GRI-sisällöstä, poikkeamista, tarkennuksista ja johtamistavan kuvauksesta löytyy englanniksi varsinaisesta GRI-sisältöindeksistä osoitteessa www.upm.com/responsibility. VSK = Vuosikertomus 2016 GRI indeksi = GRI-indeksi, pdf:nä osoitteessa www.upm.com.

Sosiaalinen vastuu – Henkilöstö ja työolosuhteet Työllistäminen, henkilöstön ja työnantajan väliset suhteet Uuden palkatun henkilöstön osuus ja henkilöstön vaihtuvuus Uudelleenjärjestelytilanteissa noudatettava vähimmäisilmoitusaika

G4 – LA1 G4 – LA4

VSK 42, web

VSK 43

Työterveys ja -turvallisuus

Yleinen sisältö 1) SISÄLTÖ Strategia ja analyysi Organisaation kuvaus

G4 – LA5 G4 – LA6

Työvoiman edustus virallisissa työterveyttä ja -turvallisuutta valvovissa ja neuvoa-antavissa toimikunnissa VSK 45 Tapaturmatyypit, tapaturmataajuus, ammattitautitaajuus, menetetyt työpäivät, poissaolot ja työhön liittyvät kuolemantapaukset Työntekijät, jotka työskentelevät työtehtävissä, joissa on suuri esiintymistiheys ja riski tietyille sairauksille VSK 45

VSK 42, 44–45

TUNNUS G4 – 1–2 G4 – 3–16 G4 – 17–23 G4 – 24–27 G4 – 28–33

VARMENNUS 2)

VSK

G4 – LA7

VSK, GRI-indeksi VSK, GRI-indeksi

G4 – 10–11

Tunnistetut olennaiset näkökohdat ja laskentarajat

G4 – LA9 G4 – LA10 G4 – LA11

Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden

VSK 42

x x x x

Sidosryhmävuorovaikutus

VSK VSK

Osaamisen kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyvät ohjelmat

VSK 41, 43 VSK 19, 41 GRI-indeksi

Raportin kuvaus

Säännöllisten suoritusarviointien ja kehityskeskustelujen piirissä olevan henkilöstön osuus

Hallinto

G4 – 34–41, 44–47, 49

VSK, GRI-indeksi

UPM – 1

Inhimillisen pääoman tuottoaste

Liiketoiminnan eettisyys

G4 – 56

VSK

Monimuotoisuus ja tasavertaiset mahdollisuudet

G4 – LA12 G4 – LA13

Organisaation hallintoelinten kokoonpano ja henkilöstön jakauma henkilöstöryhmittäin Naisten ja miesten peruspalkkojen ja palkitsemisen suhde henkilöstöryhmittäin merkittävissä toimipaikoissa

VSK 42, 77, web

Erityinen sisältö TUNNUS

VSK 168

GRI:N SISÄLTÖ

TIEDOT

POIKKEAMAT 1) VARMENNUS 2)

Toimittajien työolojen arviointi

G4–DMA Yleinen johtamistavan kuvaus (DMA)

G4 – LA14 G4 – LA15

Prosenttiosuus uusista toimittajista, jotka on arvioitu työoloihin liittyvien kriteerien mukaisesti Merkittävät negatiiviset työoloihin liittyvät vaikutukset toimitusketjussa ja toteutetut toimenpiteet

Taloudellinen vastuu Taloudelliset tulokset

Työoloihin liittyvien epäkohtien valitusmekanismit

G4 – EC1

Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen

VSK 55

G4 – LA16

Työoloihin liittyvin valitusten lukumäärä

x

Ilmastonmuutoksen aiheuttamat taloudelliset vaikutukset sekä muut riskit ja mahdollisuudet liittyen organisaation toimintaan

G4 – EC2

VSK 20–23, 66

Ihmisoikeudet Investoinnit

G4 – EC3 G4 – EC4

Organisaation eläkesitoumusten kattavuus

VSK 119-122 VSK 38, 116

Valtiolta saadut avustukset

G4 – HR1

Merkittävät investointisopimukset, joissa on ihmisoikeuksiin liittyviä ehtoja tai joista on tehty ihmisoikeusarviointi Ihmisoikeuspolitiikkoihin tai ihmisoikeus-näkökohtia koskeviin menettelytapoihin liittyvä koulutus

x

Markkina-asema, Välilliset taloudelliset vaikutukset, Ostokäytännöt Paikallisyhteisöstä palkatun ylemmän johdon prosenttiosuus Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus

G4 – HR2

G4 – EC6 G4 – EC8 G4 – EC9

VSK 42 VSK 54 VSK 61

x x x

Syrjinnän kielto, Yhdistymisen vapaus ja työehtosopimusoikeudet Syrjintätapausten lukumäärä ja niihin liittyvät korjaavat toimenpiteet

G4 – HR3

x

Paikallisten ostojen osuus merkittävissä toimipaikoissa

Yhdistymisen vapautta ja oikeutta kollektiivisesti neuvoteltuihin työsopimuksiin tukevat toimenpiteet riskialueilla Lapsityövoima , Pakko- ja rangaistustyövoima, Alkuperäiskansojen oikeudet Toiminnot ja toimittaja joiden osalta on tunnistettu merkittävä lapsityövoiman käytön riski, ja lapsityövoiman käytön estämiseksi toteutetut toimenpiteet Toiminnot ja toimittajat, joiden osalta on tunnistettu merkittävä pakko- ja rangaistustyö-voiman käytön riski, ja käytön estämiseksi toteutetut toimenpiteet

Ympäristövastuu Materiaalit

G4 – HR4

G4 – EN1 G4 – EN2

Materiaalien käyttö painon tai määrän mukaan

VSK 70, web VSK 61, web

G4 – HR5

Kierrätettyjen materiaalien osuus

Energia

G4 – HR6

VSK 60, 67, 70-71, web

G4 – EN3

Organisaation oma energian kulutus

G4 – HR8

Alkuperäiskansojen oikeuksien rikkomusten lukumäärä ja niihin liittyvät toimenpiteet

G4 – EN5 G4 – EN6

Energiaintensiteetti

VSK 169 VSK 66

x x

Toimittajien ihmisoikeusarvioinnit G4 – HR10 Prosenttiosuus uusista toimittajista, jotka on arvioitu ihmisoikeuksiin liittyvien kriteerien mukaisesti G4 – HR11 Merkittävät nykyiset ja mahdolliset negatiiviset ihmisoikeuksiin liittyvät vaikutukset toimitusketjussa ja toteutetut toimenpiteet Ihmisoikeukssiin liittyvien epäkohtien valitusmekanismit G4 – HR12 Ihmisoikeuksiin liittyvän valitusmekanismin kautta rekisteröityjen, käsiteltyjen ja ratkaistujen epäkohtien lukumäärä VSK 49 VSK 59

Energiakulutuksen vähentäminen

Vesi

G4 – EN8 G4 – EN9

Kokonaisvedenotto vesilähteittäin

VSK 70

x x

Vesilähteet, joihin organisaation vedenotolla on merkittävä vaikutus

VSK 65, web

VSK 58, web VSK 58, web VSK 58, web GRI-indeksi

x x x x x x x x x x x x x x

Yhteiskunta Paikallisyhteisöt

G4 – EN13 Suojellut ja kunnostetut elinympäristöt

G4 – SO1

Prosenttiosuus toiminnoista, joissa on toteutettu paikallisyhteisövuorovaikutus, vaikutusarvioinnit ja kehitysohjelmat Toiminnot, joilla on nykyisiä ja mahdollisia negatiivisia vaikutuksia paikallisyhteisöihin Lahjontaan liittyvän riskiarvioinnin läpikäyneiden liiketoimintayksiköiden lukumäärä ja prosenttiosuus sekä tunnistetut merkittävät riskit Korruption vastaisiin politiikkoihin ja menettelytapoihin liittyvä kommunikointi ja koulutus Lahjonta ja korruption vastaisuus

x

G4 – EN14 Uhanalaisten lajien listalla tai kansallisilla suojeltavien lajien listoilla olevien lajien määrä organisaation vaikutuspiirissä

G4 – SO2

x

Päästöt G4 – EN15 Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 1) G4 – EN16 Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 2) G4 – EN17 Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 3)

VSK 71, 169, web

G4 – SO3

VSK 169, web VSK 169, web

G4 – SO4 G4 – SO5

x x

G4 – EN18 Kasvihuonekaasujen pääästöintensiteetti G4 – EN19 Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen

VSK 169 VSK 66 VSK 71

Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet

VSK 49

Poliittinen vaikuttaminen, Kilpailun rajoitukset, Määräystenmukaisuus Poliittisten tukien kokonaisarvo jaoteltuna maittain ja edunsaajittain

G4 – EN21 Typen oksidien (NOx), rikkioksidien (SOx) päästöt sekä muut merkittävät päästöt ilmaan Jätevedet ja jätteet G4 – EN22 Päästöt vesistöön jaoteltuna päästölajeittain ja kohteen mukaan G4 – EN23 Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti G4 – EN26 Vesistöt ja niiden yhteydessä olevat elinympäristöt, joihin organisaation vesipäästöillä ja valumilla on merkittävä vaikutus (koko, suojeluasema ja biodiversiteettiarvo) Tuotteet ja palvelut G4 – EN27 Tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutusten vähentämistoimenpiteiden laajuus Määräystenmukaisuus G4 – EN29 Merkittävien ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkomiseen liittyvät sakot sekä ei-rahallisten sanktioiden lukumäärä G4 – EN24 Merkittävien vuotojen määrä ja suuruus

G4 – SO6 G4 – SO7

x x

Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön liittyvien oikeustoimien lukumäärä ja oikeuden päätökset Merkittävien lainsäädännön ja säännösten rikkomiseen liittyvien sakkojen rahamääräinen arvo määrä sekä ei-rahallisten sanktioiden lukumäärä

VSK 64, 71 VSK 71, web

G4 – SO8

Toimittajien yhteiskunnallisten vaikutusten arviointi

G4 – SO9

Uudet toimittajat, jotka on arvioitu yhteiskunnallisiin vaikutuksiin liittyvien kriteerien mukaisesti

x x

G4 – SO10 Merkittävät nykyiset ja mahdolliset negatiiviset yhteiskunnalliset vaikutukset toimitusketjussa ja toteutetut toimenpiteet Yhteiskunnallisiin vaikutuksiin liittyvien epäkohtien valitusmekanismit G4 – SO11 Yhteiskunnallisiin vaikutuksiin liittyvän valitusmekanismin kautta rekisteröityjen, käsiteltyjen ja ratkaistujen epäkohtien lukumäärä

VSK 19, 25, 27, 31, 37, 39, 64–69

Tuotevastuu Asiakkaiden terveys ja turvallisuus

Kuljetukset G4 – EN30 Tuotteiden ja materiaalien kuljetuksesta sekä työmatkoista aiheutuneet merkittävät ympäristövaikutukset VSK 61, 169, web

G4 – PR1

Prosenttiosuus merkittävistä tuotteista ja palveluista, joiden terveys- ja turvallisuusvaikutusten parantaminen on arvioitu

VSK 57

x

Yleiset G4 – EN31 Ympäristönsuojelun kokonaiskustannukset ja investoinnit tyypeittäin

Tuote- ja palvelutiedot, Markkinointiviestintä, Määräystenmukaisuus Tuotteisiin ja palveluihin liittyvä pakollinen informaatio ja osuus

G4 – PR3 G4 – PR5 G4 – PR6 G4 – PR9

VSK 57 VSK 52

x x x x

Toimittajien ympäristöarvioinnit

Asiakastyytyväisyystutkimusten tulokset Kiellettyjen tai kiistanalaisten tuotteiden myynti

G4 – EN32

Prosenttiosuus uusista toimittajista, jotka on arvioitu ympäristökriteerien mukaisesti

GRI-indeksi GRI-indeksi

G4 – EN33 Merkittävät negatiiviset ympäristövaikutukset toimitusketjussa ja toteutetut toimenpiteet

x

Tuotteiden ja palveluiden käyttöön liittyvän lainsäädännön ja säännösten rikkomisesta aiheutuneiden merkittävien sakkojen rahamääräinen arvo

Ympäristöasioihin liittyvien epäkohtien valitusmekanismit

G4 – EN34 Ympäristöasioihin liittyvien valitusten määrä

x

1) Yleinen sisältö, poikkeamat ja kommentit varsinaisessa GRI-sisältöindeksissä 2) PricewaterhouseCoopers Oy:n varmennusraportii on sivulla 88.

SISÄLTÖ

UPM Vuosikertomus 2016