UPM vuosikertomus 2016

Liiketoiminnot

Sidosryhmät

Hallinnointi

Riippumattoman varmentajan varmennusraportti Käännös englanninkielisestä tekstistä (alkuperäinen)

Tilinpäätös 2016

UPM-Kymmene Oyj:n johdolle Olemme UPM-Kymmene Oyj:n (y-tunnus 1041090-0, jäljempänä myös ”yhtiö”) johdon pyynnöstä suorittaneet rajoitetun varmuuden antavan toimeksiannon, jonka kohteena ovat olleet tietyt vastuullisuustiedot raportointikau- delta 1.1.–31.12.2016 UPM-Kymmene Oyj:n vuosikertomuksessa 2016 ja yhtiön verkkosi- vuilla ”Vastuullisuus”-osiossa (jäljempänä ”vastuullisuusraportointi”). Varmennetut tiedot käyvät ilmi yhtiön GRI-indeksistä 2016 yhtiön verkkosivuilla. Rajoitetun varmuuden antavan toimeksian- tomme kohteena on lisäksi ollut AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden sovel- taminen UPM-Kymmene Oyj:ssä. Johdon vastuu UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa vastuulli- suusraportoinnin laatimisesta raportointikritee- ristön eli yhtiön raportointiohjeiden ja Global Reporting Initiativen laatiman yhteiskuntavas- tuun G4-raportointiohjeistonmukaisesti. UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös sellaisen sisäisen valvonnan järjestämisestä, jonka johto katsoo tarpeelliseksi, jotta onmahdollista laatia vastuullisuusraportointi, jossa ei ole väärinkäytöksistä tai virheistä johtuvaa olen- naista virheellisyyttä. UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös siitä, että yhtiö soveltaa AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita (sidosryhmien osallista- minen, olennaisten vastuullisuusnäkökohtien määrittäminen, sidosryhmien odotuksiin vastaa- minen) AccountAbilityn AA1000 AccountAbility Principles Standard 2008:nmukaisesti. Varmentajan velvollisuudet Meidän velvollisuutenamme on esittää suoritta- miemme toimenpiteiden ja hankkimamme evidenssin perusteella rajoitetun varmuuden antava johtopäätös vastuullisuusraportoinnista ja AA1000 AccountAbility Principles -periaat- teiden soveltamisesta yhtiössä. Olemme suorit- taneet rajoitetun varmuuden antavan toimeksi- annon kansainvälisen varmennustoimeksianto- standardin (ISAE) 3000 (uudistettu) ”Muut varmennustoimeksiannot kuinmenneitä kausia koskevaan taloudelliseen informaatioon kohdis- tuva tilintarkastus tai yleisluonteinen tarkastus” mukaisesti. Kyseinen standardi edellyttää, että suunnittelemme ja suoritamme toimeksiannon hankkiaksemme rajoitetun varmuuden siitä, onko vastuullisuusraportoinnissa olennaista virheellisyyttä. Olemme lisäksi suorittaneet työmme AA1000 Assurance Standard 2008:nmukaisesti. Suorit- taaksemme varmennustoimeksiannon yhtiön kanssa sovitulla tavalla Type 2 -muotoisena AA1000AS (2008) edellyttää varmennustoimek- siannon suunnittelemista ja suorittamista siten, että saadaan rajoitettu varmuus siitä, ettei tie­ toomme ole tullut seikkoja, jotka antaisivat ai- heen olettaa, ettei UPM-Kymmene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 Account­ Ability Principles -periaatteita ja etteikö vastuulli- suusraportointi olisi kaikilta olennaisilta osiltaan luotettavaa raportointikriteeristön perusteella.

Rajoitetun varmuuden antavassa toimeksian- nossa evidenssin hankkimistoimenpiteet ovat rajoitetumpia kuin kohtuullisen varmuuden antavassa toimeksiannossa, minkä vuoksi siinä saadaan vähemmän varmuutta kuin kohtuul- lisen varmuuden antavassa toimeksiannossa. Varmennustoimeksiantoon kuuluu toimenpi- teitä evidenssin hankkimiseksi vastuullisuusra- portointiin sisältyvistä luvuista ja siinä esitettä- vistä muista tiedoista sekä AA1000 Account- Ability Principles -periaatteiden soveltamisesta yhtiössä. Toimenpiteiden valinta perustuu var­ mentajan harkintaan ja arvioihin riskeistä, että vastuullisuusraportoinnissa on olennainen virheellisyys ja arvioihin riskeistä, että yhtiö poikkeaa olennaisesti AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamisesta. Olemme toteuttaneet muunmuassa seuraavat toimenpiteet: • Haastatelleet yhtiön ylimmän johdon edustajia. • Haastatelleet yhtiön työntekijöitä organisaa- tion eri tasoilta koskien olennaisuutta, sidos- ryhmien odotuksia, niihin vastaamista sekä sidosryhmävuorovaikutusta. • Arvioineet sidosryhmien osallistamista ja odotuksiin vastaamista yhtiön dokumentaation ja sisäisen viestinnän perusteella. • Arvioineet yhtiössä olennaisiksi määriteltyjä vastuullisuusnäkökohtia sekä arvioineet vastuullisuusraportointia näiden näkökohtien perusteella. • Vierailleet yhtiön pääkonttorissa ja toteutta- neet verkkoneuvottelut kahden toimipaikan kanssa Suomessa ja yhden Yhdysvalloissa. • Haastatelleet vastuullisuusraportoinnin sisäl­ tämien tietojen keruusta ja raportoinnista vastaavia työntekijöitä konsernitasolla ja toimi­ paikkatasolla. • Arvioineet, miten konsernin työntekijät sovelta- vat yhtiön raportointiohjeita jamenettelytapoja. • Testanneet tietojen oikeellisuutta ja täydelli- syyttä alkuperäisistä dokumenteista ja järjes- telmistä otospohjaisesti. • Testanneet tietojen yhdistelyä ja suorittaneet uudelleenlaskentaa otospohjaisesti. Rajoitetun varmuuden antava johtopäätös Suorittamiemme toimenpiteiden ja hankkimamme evidenssin perusteella tietoomme ei ole tullut mitään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kymmene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita. Tietoomme ei myöskään ole tullut mitään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kym- mene Oyj:n vastuullisuusraportointia 31.12.2016 päättyneeltä raportointikaudelta ole kaikilta olennaisilta osiltaan laadittu asianmukaisesti raportointikriteeristön perusteella tai etteikö vastuullisuusraportointi olisi kaikilta olennai- silta osiltaan luotettavaa raportointikriteeristön perusteella. Varmennusraporttiamme luettaessa on otet- tava huomioon yritysvastuutietojen tarkkuutta ja täydellisyyttä koskevat luontaiset rajoitteet. Tämä varmennusraportti on laadittu toimek- siantomme ehtojenmukaisesti. Vastaamme työstämme, varmennusraportista ja esittämis-

tämme johtopäätöksistä vain UPM-Kymmene Oyj:lle, emme kolmansille osapuolille. Havainnot ja suositukset Suorittamiemme toimenpiteiden ja hankkimam- me evidenssin perusteella raportoimme seuraavat havainnot ja suositukset, jotka koskevat AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamista UPM-Kymmene Oyj:ssä. Nämä havainnot ja suositukset eivät vaikuta edellä esittämiimme johtopäätöksiin. Sidosryhmien osallistaminen: UPM-Kym­ mene Oyj:llä on käytössään prosessit sidosryh- mien osallistamiseen ja sidosryhmäyhteistyöhön. Sidosryhmäsuhteet-funktio koordinoi sidosryh- mäyhteistyötä konsernitasolla, kun taas eri liiketoiminnat vastaavat paikallisesta toiminnasta. Suosittelemme, että yhtiö jatkaa sisäisen yhteistyön ja tiedonjakamisen edistämistä konsernissa sidosryhmäyhteistyön alueella. Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien määrittäminen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käy- tössään systemaattinen prosessi vastuullisuusnä- kökohtien olennaisuuden arvioimiseksi ja mää­ rittämiseksi. Olennaisuusarviointi päivitetään vuosittain. Suosittelemme, että yhtiö harkitsee sidosryhmäpaneelien käyttämistä myös palaut­ teen saamiseen olennaisuusarvioinnista samoin kuin vastuullisuuden fokusalueista, suoriutumi- sesta ja raportoinnista. Sidosryhmien odotuksiin vastaaminen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytössään prosessit sidosryhmien tarpeisiin ja huoliin vastaamiseksi. Suosittelemme, että yhtiö jatkaa sosiaalisen median käytön edistämistä sidosryhmäyhteis­ työssään. Varmentajan riippumattomuus, pätevyys ja laadunvalvonta Olemme noudattaneet IESBAn (the Interna- tional Ethics Standards Board for Accountants) antamien Eettisten sääntöjen tilintarkastusam- mattilaisille mukaisia riippumattomuusvaati- muksia ja muita eettisiä vaatimuksia. Näiden sääntöjen pohjana olevat perusperiaatteet ovat rehellisyys, objektiivisuus, ammatillinen päte- vyys ja huolellisuus, salassapitovelvollisuus ja ammatillinen käyttäytyminen. Moniammatillisella yritysvastuun ja varmen- nuksen asiantuntijoista koostuvalla tiimillämme on tämän varmennustoimeksiannon suorittami- seksi vaadittavat taidot ja kokemus taloudellisten ja muiden kuin taloudellisten tietojen varmenta- misesta, yritysvastuun strategian ja johtamisen alueella, sosiaalisissa ja ympäristöön liittyvissä kysymyksissä sekä relevantti toimialatuntemus. PricewaterhouseCoopers Oy soveltaa kansain­ välistä laadunvalvontastandardia ISQC1 ja näin ollen ylläpitää kattavaa laadunvalvontajärjestelmää. Siihen kuuluu dokumentoituja toiminta­ periaatteita ja menettelytapoja, jotka koskevat eettisten vaatimusten, ammatillisten standardien sekä sovellettavien säädöksiin ja määräyksiin perustuvien vaatimusten noudattamista. Helsingissä 17. päivänä helmikuuta 2017 PricewaterhouseCoopers Oy Merja Lindh Maj-Lis Steiner

Hallituksen toimintakertomus Hallituksen voitonjakoehdotus

Konsernitilinpäätös, IFRS