UPM vuosikertomus 2016

UPM Specialty Papers

UPM Paper ENA

milj. euroa Vertailukelpoinen EBIT

UPM Paper ENA valmistaa graafisia papereita mainonta-, aikakaus- ja sanomalehti-, koti- ja toimistokäyt­ töön. Liiketoiminta-alue koostuu laajoista matalan kustannustason toiminnoista. Sillä on 15 tehokasta paperitehdasta Euroopassa ja Yhdysvalloissa, maailmanlaajuinen myyntiverkosto sekä tehokas logis­ tiikkajärjestelmä. Asiakkaita ovat pääasiassa kustantajat, luettelo­ kustantajat, vähittäismyyjät, painotalot ja tukkurit.

UPM Raflatac valmistaa tarra­ laminaattia tuote- ja informaatio­ etiketöintiin tarrapainajille ja merkkituotevalmistajille mm. elin­ tarvike-, hygienia- ja lääketeolli­ suudessa sekä vähittäiskaupassa. UPM Raflatac on maailman toiseksi suurin tarralaminaatin valmistaja.

UPM Specialty Papers valmistaa tarra- ja taustapapereita kasvaville markkinoille maailmanlaajuisesti, hienopapereita Aasian markkinoille ja pakkauspapereita Euroopan joustopakkausmarkkinoille. Toiminta koostuu UPM Changshun ja UPM Tervasaaren tehtaista Kiinassa ja Suomessa sekä tarra- ja pakkauspape­ rien tuotantolinjoista UPM Jämsänkosken tehtaalla Suomessa. Asiakkaita ovat pääasiassa vähittäiskauppiaat, paino­ talot, kustantajat, jakelijat ja paperin jalostajat.

% liikevaihdosta

Vuosi 2016 verrattuna vuoteen 2015 UPM Paper ENA -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto nousi merkittävästi pääasiassa alempien muuttuvien ja kiinteiden kustannusten ansiosta. Näiden vaikutus ylitti alempien myyntihintojen ja pienempien toimitusmäärien negatiiviset vaikutukset. Muuttuvien ja kiinteiden kustannusten lasku johtui osittain käynnissä olevista kannat- tavuuden parantamistoimenpiteistä. Toteutuneilla valuuttasuojauksilla oli negatiivinen vaikutus vertailuajanjaksoon. UPM:n paperitoimitusten keskihinta euroina laski 2 % epäsuotuisan euroalueen ulkopuolisen kehityksen johdosta. Euroalueella UPM:n paperitoimitusten keskihinta nousi 1 %. Markkinaympäristö Vuonna 2016 graafisten papereiden kysyntä oli Euroopassa 4 % alempi kuin edellisvuonna. Sanomalehtipaperin kysyntä laski 3 %, aikakauslehtipaperin 4 % ja hienopaperin 6 % verrattuna edellisvuo- teen. Sanoma- ja aikakauslehtipaperien hinnat olivat keskimäärin 4 % alemmat vuonna 2016 kuin vuonna 2015. Vuonna 2016 hienopapereiden hinnat olivat keskimäärin 2 % alemmat kuin vuonna 2015. Vuonna 2016 aikakauslehtipapereiden kysyntä oli Pohjois-Ameri- kassa 5 % alempi kuin edellisvuonna. Aikakauslehtipaperien keski- määräinen dollarihinta pysyi vakaana ja oli 5 % alempi kuin vuonna 2015.

Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa

166 11,6 –33 134

214 16,8 –92 123

141 12,1 –86

213 4,2

9,7

Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa

–35

Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa

99 7,0

–214

–190

9,6

4,7

Liikevoitto, milj. euroa

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1)

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa

4,6

0,6

–3

Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1)

–57 280

7,2

9,6

4,7

524 25,5

581 17,6

5,8

0,5

Vertailukelpoinen ROCE, %

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

12,1

5,4

Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa

1) Vuoden 2015 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liittyvät uudelleenjärjestelyihin.

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

14,3

1,0

1) Vuoden 2016 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät arvonalentumisia 20 miljoonaa euroa liittyen Madisonin paperitehtaan sulkemiseen, 23 miljoo­ naa euroa liittyen Steyrermühlin paperikone 3:n suunniteltuun sulkemiseen sekä 1 miljoonaa euroa liittyen Augsburgin paperikone 2:n suunniteltuun sulkemiseen. Lisäksi, vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät muita rakennejärjestelykuluja 26 miljoonaa euroa liittyen Madisonin paperitehtaan sulkemiseen, 22 miljoonaa euroa liittyen Steyrermühlin paperikone 3:n suunniteltuun sulkemiseen, 18 miljoonaa euroa liittyen Augsburgin paperi­ kone 2:n suunniteltuun sulkemiseen sekä 4 miljoonan euron tuoton rakenne­ järjestelyvarausten peruutuksista liittyen aikaisempiin paperikoneiden sulkemisiin. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 47 miljoonaa euroa Schwedtin paperitehtaan myyntivoittoja ja 2 miljoonan euron tuoton muista aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden myynneistä. 2015 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät nettotuoton 10 miljoonaa euroa liittyen rakennejärjestelyihin ja 2 miljoonan euron kulun liittyen Suomen eläkeuudistuksen aiheuttamaan eläkevelvoitteen kasvuun.

Vuosi 2016 verrattuna vuoteen 2015 UPM Raflatac -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto nousi pääasiassa korkeampien myyntikatteiden ja suurempien toimitusmää- rien ansiosta. Parempi toiminnallinen tehokkuus ja suotuisampi tuote- valikoima nostivat myyntikatteita. Markkinaympäristö Tarramateriaalien maailmanlaajuinen kysyntä kasvoi vuonna 2016. Kysynnän kasvu jatkui Euroopassa, mutta vähäisempänä kuin edellis- vuonna. Pohjois-Amerikassa kasvu säilyi vakaana. Aasiassa kasvu vilkastui, ja Latinalaisessa Amerikassa kysynnän kasvu alkoi elpyä alhaiselta tasolta.

Vuosi 2016 verrattuna vuoteen 2015 UPM Specialty Papers -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto nousi alempien muuttuvien kustannusten ja suurempien toimitusmää- rien ansiosta. Näiden vaikutus ylitti epäsuotuisamman myyntivalikoi- man ja paperin alempien hintojen vaikutuksen. Valuuttakurssien netto- muutoksella suojaukset mukaan lukien oli positiivinen vaikutus. Markkinaympäristö Hienopaperin kysyntä säilyi vakaana Aasian ja Tyynenmeren alueel- la. Kehitys vaihteli tuote- ja markkinasegmenteittäin. Toimistopaperei- den kysynnän kasvu jatkui. Vuonna 2016 keskimääräinen hinta oli alempi kuin vuonna 2015. Tarra- ja taustapaperin kysyntä kasvoi maailmanlaajuisesti. Hintakehitys vaihteli alueittain ja pysyi keskimäärin vakaana.

SISÄLTÖ

TILINPÄÄTÖS