UPM vuosikertomus 2018

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

Strategiset riskit

Muu toiminta sisältää puunhankinnan ja metsätalouden, UPM Biocomposites- ja UPM Biochemicals -liiketoimintayksiköt sekä konsernipalvelut. Muu toiminta

RISKITYYPPI

RISKIKUVAUS

milj. euroa Vertailukelpoinen EBIT

Liikevaihto, milj. euroa

326 –31

Kilpailu, markkinat, asiakkaat ja tuotteet

Energian, sellun, sahatavaran, paperin, tarratuotteiden, vanerin ja biopolttoaineiden markkinat ovat suhdanneherkkiä ja hyvin kilpailtuja. Kaikilla näillä markkinoilla hintataso määräytyy kysynnän ja tarjonnan yhteisvaikutuksen perusteella. Muutokset kysynnässä (esimerkiksi loppukäyttökohteiden kysynnän lisääntyminen tai vähentyminen ja asiakasmieltymys- ten muuttuminen) tai tarjonnassa (esimerkiksi uuden tuotantokapasiteetin tulo markkinoille tai vanhan kapasiteetin sulkemi- nen) voivat vaikuttaa sekä UPM:n toimitusmääriin että hintatasoon. Markkinahintojen kehitykseen vaikuttaa myös kilpaili- joiden toiminta. Lisäksi UPM:n kannattavuuteen vaikuttaa korvaavien tai vaihtoehtoisten tuotteiden kannattavuus. Erityisesti graafisten papereiden kysyntä kypsillä markkinoilla tulee arvioiden mukaan laskemaan edelleen digitaalisen median suosion kasva- essa. Samalla tavoin useilla UPM:n käyttämillä raaka-aineilla on kilpailevia käyttökohteita. Kuluttajien lisääntynyt ympäristötietoisuus saattaa myös vaikuttaa UPM:n tuotteiden kulutukseen joko myönteisesti tai kielteisesti riippuen tuotealueesta. Tästä saattaa aiheutua tuotteille myös lisävaatimuksia. UPM myy osan tuotteistaan useille pääasiakkaille. Suurimman asiakkaan osuus UPM:n liikevaihdosta vuonna 2018 oli noin 3 %. Kymmenen suurimman asiakkaan osuus UPM:n liikevaihdosta oli noin 15 %. UPM:n strategisena pyrkimyksenä on kasvaa liiketoiminnoissa, joilla on pitkän aikavälin kasvu- ja kannattavuusnäkymät ja jotka tuovat kestävää kilpailuetua. Tämä voi johtaa uusien liiketoimintojen ostamiseen tai olemassa olevien liiketoimintojen myymiseen. Fuusioihin ja yrityskauppoihin osallistumiseen sisältyy riskejä, jotka liittyvät muun muassa siihen, saadaanko myynti toteutettua onnistuneesti, pystytäänkö hankitun yrityksen toiminta ja henkilöstö integroimaan onnistuneesti ja saavutetaanko yritysoston tai -myynnin liiketaloudelliset tavoitteet. UPM:n toimintaan sovelletaan lukuisia lakeja ja säännöksiä. Liiketoimintojen, kuten biopolttoaine-, paperi- ja energialiike- toiminnan, kannattavuus on suurelta osin riippuvainen voimassa olevasta sääntelykehyksestä. Sääntelyyn, suoraan tai välilliseen verotukseen tai tukiin tehtävät muutokset voivat vaikuttaa suoraan UPM:n kannattavuuteen ja yhtiön suhteelli- seen kilpailukykyyn. Lisäksi sääntely voi rakenteellisesti rajoittaa tai haitata UPM:n valmiuksia kilpailla raaka-aineista. UPM:llä on merkittävää tuotantoa Suomessa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Puolassa ja Yhdysvalloissa. Kan- sallinen ja/tai Euroopan laajuinen hidas talouskehitys voi vaikuttaa näissä maissa haitallisesti UPM:n kannattavuuteen. Lisäksi UPM:n kannattavuutta voivat haitata (eurooppalaiset ja/tai kansalliset) politiikat, jotka heikentävät talouskasvua tai UPM:n kilpailukykyä (esimerkiksi tiukka sääntely tai suoran tai epäsuoran verotuksen korottaminen). Kehittyneissä maissa sääntelyn vähäinen ennakoitavuus voivat tehdä maassa investoimisesta ja toimimisesta epävarmaa ja riskialtista. UPM:llä on merkittävää tuotantoa monissa kehittyvissä talouksissa, kuten Kiinassa, Uruguayssa ja Venäjällä. Kehitty- vien markkinoiden maissa poliittisen, talous- ja sääntelyjärjestelmän avoimuuden puutteet ja ennakoimattomuus voivat tehdä investoimisesta ja toimimisesta epävarmaa ja riskialtista. Kehittyvien maiden epävarmuustekijöihin voi kuulua muun muassa epäedullista verotuskohtelua, kaupan rajoituksia, inflaatiota, valuuttavaihteluita ja kansallistamista. Teollisuuden Voima Oyj (TVO) rakennuttaa kolmatta ydinvoimalaitosyksikköä, OL3 EPR, Olkiluodossa (OL3). UPM osallis- tuu osakeomistuksensa Pohjola Voima Oy:n kautta OL3:een, koska PVO on TVO:n suurin osakkeenomistaja. UPM:n epä- suora osuus OL3:sta on noin 31 %. OL3 on rakenteilla oleva ydinvoimalaitosyksikkö, joka on tilattu kiinteähintaisena avaimet käteen -periaatteella konsortiolta (laitostoimittaja), jonka muodostavat AREVA GmbH, AREVA NP SAS ja Siemens AG. Konsortioon kuuluvat yhtiöt ovat laitostoimitussopimuksen mukaisesti yhteisvastuussa sopimusvelvoitteista. Laitosyksikön kaupallisen sähköntuotannon piti alkuperäisen aikataulun mukaan alkaa huhtikuussa 2009. Laitostoimit- taja on uudelleenarvioinut aikataulua useaan otteeseen. TVO ilmoitti marraskuussa 2018 saaneensa tiedon laitostoimitta- jan aikataulupäivityksestä, jonka mukaan OL3:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa tammikuussa 2020. Maaliskuussa 2018 TVO ilmoitti, että Arevan vuonna 2016 julkaisema suunnitelma liiketoimintansa uudelleenjärjeste- lystä otettiin käyttöön vuoden 2018 alussa. Uudelleenjärjestelyssä pääosa Areva NP:n liiketoiminnasta siirtyi Framato- me-nimiseen yhtiöön, josta Electricité de France (EDF) omistaa 75,5 %. TVO:n mukaan OL3-projekti ja sen valmistumiseen tarvittavat toimenpiteet sekä eräät muut toiminnot jäivät Areva NP SAS ja Areva GmbH -yhtiöihin, jotka ovat Areva SA:n tytäryhtiöitä. Maaliskuussa 2018 TVO ilmoitti allekirjoittaneensa kattavan OL3 -projektin loppuunsaattamista ja projektin kiistoja koskevan sovintosopimuksen laitostoimittajakonsortioon kuuluvien yhtiöiden sekä Ranskan valtion sataprosenttisesti omis- taman Areva-yhtiöiden emoyhtiö Areva SA:n kanssa. Sovintosopimus koskee OL3-projektin loppuunsaattamista ja projek- tin kiistoja. Lisätietoja sovintosopimuksesta löytyy vuoden 2018 konsernitilinpäätöksen » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat . TVO on ilmoittanut, että sopimuksen ehtojen mukaan järjestääkseen ja ylläpitääkseen OL3-projektin loppuunsaattamiseen tarvittavaa riittävät ja pätevät tekniset ja henkilöresurssit, Areva hankkii tarpeelliset lisäresurssit Framatome S.A.S -yhti- öltä, jonka enemmistöomistaja on EDF. Laitostoimittajakonsortioon kuuluvat yhtiöt sitoutuvat siihen, että OL3-projektin lop- puunsaattamiseen tarkoitetut varat ovat riittävät ja ne kattavat myös kaikki asianmukaiset takuukaudet. Tätä varten on perustettu Areva-yhtiöiden rahoittama rahastomekanismi turvaamaan OL3-projektin loppuunsaattamisesta aiheutuvien kustannusten kattamisen. Sopimuksella myös todettiin laitostoimittajan sopimuksen allekirjoittamishetkellä voimassa ollut aikataulu, jonka mukaan laitosyksikön säännöllinen sähköntuotanto alkaisi toukokuussa 2019. TVO:n julkistamien tietojen perusteella ei ole varmuutta siitä, että lisämyöhästymisiä, joilla voisi olla haitallinen vaiku- tus TVO:n liiketoimintaan ja taloudelliseen asemaan, ei voisi tapahtua ennen OL3-projektin valmistumista. Tämän seurauk- sena lisämyöhästymisillä voisi olla haitallinen vaikutus PVO:n liiketoimintaan ja taloudelliseen asemaan, UPM:n energia- osakkeiden käyvälle arvolle ja/tai OL3:sta hankitun sähkön kustannuksille, kun OL3 on valmistunut. On mahdollista, että OL3:sta hankitun sähkön kustannus laitoksen aloittaessa säännöllisen sähköntuotannon on korkeampi kuin sähkön markki- nahinta samalla hetkellä.

Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa Metsävarojen käyvän arvon muutos ja hakkuut, milj. euroa Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa Poistot ja arvonalentumiset, milj. euroa Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1) Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT), milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskiarvo), milj. euroa Liikevoitto, milj. euroa

–5

–13 380

–15

1 392 1 465

Vuosi 2018 verrattuna vuoteen 2017 Vertailukelpoinen liikevoitto laski. Metsävarojen käyvän arvon lisäys hakkuilla vähennettynä oli 422 (69) miljoonaa euroa. Metsävarojen käyvän arvon lisäys oli 474 (132) miljoonaa euroa sisältäen metsän myynnistä saadut voitot. UPM:n metsistä hakatun puun kustannukset olivat 52 (63) miljoonaa euroa. Vuonna 2018 UPMmyi yhteensä 55 880 (73 000) hehtaaria metsää.

Vertailukelpoinen ROCE, %

2,5

3,5

Fuusiot, yrityskaupat ja liiketoimintaportfolion muutokset

1) Vuoden 2018 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 345 miljoonaa euroa liittyvät metsävarojen käyvän arvon nostoon Suomessa, pääasiallisesti korkeampien metsän kasvuennusteiden johdosta.

Sääntelymuutokset

Poliittiset ja toimintaympäristöriskit

Hallitus ja konsernin johtajisto 5.4.2018 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin kymmenen ja hallitukseen valittiin uudelleen Berndt Brunow, Henrik Ehrnrooth, Piia-Noora Kauppi, Jussi Pesonen, Ari Puheloinen, Veli-Matti Reinikkala, Suzanne Thoma, Kim Wahl ja Björn Wahlroos. Marjan Oudeman valittiin hallitukseen uutena jäse- nenä. Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. UPM:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2005 lähtien toiminut Wendy E. Lane jäi pois hallituksesta. Varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäy- tymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Björn Wahlroos ja varapuheenjohtajaksi Berndt Brunow. Lisäksi hallitus valitsi keskuudestaan hallituksen valiokuntien puheenjohtajat ja muut jäsenet. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Piia-Noora Kauppi. Muiksi valiokunnan jäseniksi valittiin Kim Wahl uudelleen ja Marjan Oudeman uutena jäsenenä. Palkitsemisvaliokunnan puheen- johtajaksi valittiin uudelleen Veli-Matti Reinikkala ja muiksi valiokunnan jäseniksi Henrik Ehrnrooth ja Suzanne Thoma. Nimitys- ja hallinnointi- valiokunnan puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Björn Wahlroos ja muiksi valiokunnan jäseniksi Berndt Brunow ja Ari Puheloinen. Hallituksen ja konsernin johtajiston osakeomistus Hallituksen jäsenet ja toimitusjohtaja omistivat vuoden lopussa 1 098 533 (1 055 532) kappaletta UPM-Kymmene Oy:n osakkeita. Näiden osakkeiden osuus on koko osakekannasta 0,21 (0,20) % ja äänimäärästä 0,21 (0,20) %. Toimitusjohtaja Jussi Pesonen omisti vuoden lopussa 418 859 osaketta. Vuoden lopussa muut konsernin johtajiston jäsenet omistivat yhteensä 573 890 osaketta. Tiedot hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan palkkioista ja omistamista osakkeista sekä konsernin johtajiston jäsenten palkkioista löytyvät UPM:n 2018 konsernitilinpäätöksen » liitetiedosta 3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt.

Riita-asiat Tietoja löytyy UPM:n 2018 konsernitilinpäätöksen » liitetiedosta 9.2 Riita-asiat.

Riskit Riskienhallinta

Muut osakeomistukset

UPM:ssä riskienhallinnalla tarkoitetaan systemaattisia ja ennakoivia toimia, joilla analysoidaan ja hallitaan liiketoimintoihin liittyviä mah- dollisuuksia ja uhkia. Siihen sisältyvät myös riskit, jotka voidaan vält- tää huolellisella suunnittelulla ja tulevaisuuden projektien ja liiketoi- mintaympäristöjen arvioinnilla. UPM pyrkii siirtämään riskejä omalta vastuultaan vakuutusjärjeste- lyillä sellaisten riskien osalta, joiden suuruus ylittää UPM:n riskinkanto- kyvyn. UPM pyrkii varmistamaan UPM:n Toimintaohjeen (UPM Code of Conduct) ja muiden yhtiön politiikkojen noudattamisen ja vähentä- mään riskejä suorittamalla säännöllisesti riskiarviointeja ja valvontaa sekä järjestämällä koulutusta. UPM on kehittänyt ja ottanut käyttöön kattavan sisäisen valvonnan järjestelmän, joka käsittää liiketoiminnan ja taloudellisen raportoinnin prosessit. Sisäisen valvonnan tavoitteena on varmistaa, että yhtiön toiminta on tehokasta, luotettavaa ja säännöstenmukaista ja että yhtiön taloudellinen raportointi on täsmällistä ja luotettavaa ja vastaa yhtiön operatiivista tulosta. Taloudellista raportointia koskevaa sisäistä valvontaa on kuvattu yhtiön hallinto- ja ohjausjärjestelmää koskevassa selvityksessä, joka on saatavilla yhtiön internetsivuilla. Jäljempänä on lueteltu merkittävimmät riskit, jotka saattavat heijas- tua olennaisesti UPM:n liiketoimintaan, taloudelliseen tulokseen sekä ei-taloudelliseen suorituskykyyn. Ne on luokiteltu strategisiin, operatii- visiin, rahoitus- ja vahinkoriskeihin. Oikeudenkäynnit, jotka liittyvät yhtiön toimintaan, voivat myös sisältää riskejä.

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 106

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 107