UPM vuosikertomus 2018

Konsernin rahavirtalaskelma

MILJ. EUROA

Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta Kauden voitto

Konsernitilinpäätöksen liitetiedot on ryhmitelty osioihin niiden luonteen mukaan. Jokaisen osa-alueen liitetiedot sisältävät olennaisen taloudellisen informaation, laatimisperiaatteet sekä keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut. Kaikki luvut ovat miljoonia euroja, ellei muutoin ilmoitettu.

Oikaisut 1)

Saadut korot Maksetut korot Saadut osingot

–15

–32

–20

Muut rahoituserät, netto

–51

–252 –209 1 391

Maksetut tuloverot

–216

Tällä symbolilla on merkitty UPM:n tilinpäätöksen laatimisperiaatteet, jotka liittyvät kyseiseen liitetietoon.

Tällä symbolilla on merkitty keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut, jotka liittyvät kyseiseen tilinpää- töksen osa-alueeseen.

Tällä symbolilla on merkitty rahoitusriskeihin, vakuutus- matemaattisiin riskeihin, luottoriskiin ja vastapuoliriskiin liittyvät liitetiedot.

Käyttöpääoman muutos 2) Liiketoiminnan rahavirta

Investoinneista kertynyt rahavirta Käyttöomaisuusinvestoinnit

–303

–305

– –

Liiketoimintojen ja tytäryritysten hankinnat vähennettynä hankituilla rahavaroilla

–1

Energiaosakkeiden hankinnat

–25 106

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutukset Osakkuus- ja yhteisyritysosakkeiden luovutukset

– 1

Energiaosakkeiden luovutukset

16 –4

Ulkomaiseen yksikköön tehdyn nettosijoituksen suojauksen nettorahavirrat

–3

Muiden pitkäaikaisten varojen muutos

Investointien rahavirta

–260

–222

Rahoituksesta kertynyt rahavirta Pitkäaikaisten velkojen nostot Pitkäaikaisten velkojen lyhennykset

1.

Esittämisperusta

–331

–964

4 –

Lyhytaikaisten velkojen muutos

–21 –97

Rahoitusjohdannaisten nettorahavirrat

1.1 Tietoja yhtiöstä UPM-Kymmene Oyj (”emoyhtiö” tai ”yhtiö”) yhdessä sen tytäryritys- ten kanssa (”UPM tai ”konserni”) on maailmanlaajuisesti toimiva biometsäteollisuuskonserni. UPM:n laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat sellu, graafiset paperit ja erikoispaperit, tarralaminaatit, uusiutuva puupohjainen diesel, sähkö sekä vaneri- ja sahatavaratuotteet. UPM-Kymmene Oyj on suomalainen julkinen osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Helsinki. Yhtiön rekisteröity osoite on Alvar Aallon katu 1, 00100 Helsinki, mistä jäljennös konsernitilinpäätöksestä on saatavissa. Emoyhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Hallitus on hyväksynyt kokouksessaan 31. tammikuuta 2019 tämän konsernitilinpäätöksen julkistettavaksi. Suomen osakeyhtiölain mukaan yhtiökokous päättää tilinpäätöksen vahvistamisesta. 1.2 Laatimisperusta UPM:n konsernitilinpäätös on laadittu Euroopan unionissa käyttöön hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) ja IFRIC-tulkintojen mukaisesti. Konsernitilinpäätös on laadittu alkuperäisiin hankintamenoihin perustuen lukuun ottamatta metsävaroja, energiaosakkeita ja tiettyjä muita rahoitusvaroja ja rahoitusvelkoja, etuuspohjaisiin järjestelyihin kuuluvia varoja ja velvoitteita ja osakeperusteisia maksuja, jotka on arvostettu käypään arvoon. Konsernitilinpäätös esitetään miljoonina euroina. Euro on emo- yrityksen toiminta- ja esittämisvaluutta. Kunkin konserniin kuuluvan yrityksen tilinpäätökseen sisältyvät erät arvostetaan kyseisen tytär- yrityksen pääasiallisen taloudellisen toimintaympäristön valuutassa (“toimintavaluutta”).

–613

Maksetut osingot

–507

–19

Muut rahoituksen rahavirrat Rahoituksen rahavirta

–17

Suluissa olevat luvut viittaavat vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon. Tilinpäätöksessä esitettävät luvut on pyöristetty, ja siksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu määrä voi poiketa kokonaislukuna esitettävästä määrästä. Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Tässä osiossa kuvataan konsernitilinpäätöstä kokonaisuutena koskevat laatimisperiaatteet. Muut laatimisperiaatteet esitetään osana liitetietoja, joihin ne liittyvät, koska UPM pyrkii parantamaan tilinpäätöksen eri osa-alueiden ymmärrettävyyttä. Myös IFRS-standardien sallimien vaihto- ehtojen välillä tehdyt valinnat esitetään kunkin laatimisperiaatteen yhtey- dessä niiden ymmärtämisen helpottamiseksi. Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut Johto on tehnyt konsernin noudattamia tilinpäätöksen laatimisperiaatteita sovellettaessa useita harkintaan perustuvia ratkaisuja ja tulevia tapahtu- mia koskevia arvioita, jotka vaikuttavat tilinpäätöksessä esitettävien varo- jen ja velkojen määriin, tilinpäätöspäivän ehdollisina varoina ja velkoina esitettäviin eriin sekä eri tilikausilta esitettävien tuottojen ja kulujen mää- riin. Vaikka nämä arviot perustuvat johdon parhaaseen tietämykseen, toteutuvat tulokset ja tapahtumien ajoittuminen voivat poiketa aiemmin tehdyistä arvioista. Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut, jotka ovat olennai- sia tilinpäätöksen osoittaman tuloksen ja taloudellisen aseman kannalta, esitetään seuraavissa liitetiedoissa.

–959

–1 604

Rahavarojen muutos

–268