UPM vuosikertomus 2018

TILINPÄÄTÖS

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Konsernin pitkän aikavälin osakepalkkiojärjestelmät kirjataan suori- tustavasta riippuen joko omana pääomana tai käteisvaroina maksetta- vina osakeperusteisina liiketoimina. Verovelvoitteiden kattamiseksi, konserni luokittelee liiketoimet, joissa on ns. ”net settlement feature” omana pääomana maksettavaksi liiketoimiksi. Osakkeen käypä arvo on sen markkinahinta myöntöpäivänä. Suoritus tapahtuu osakkeiden ja käteisvarojen yhdistelmänä, johon konserni voi käyttää hallussa olevia omia osakkeita tai ostaa ne markkinoilta. Osakkeet luovutetaan anta- malla jo olemassa olevia osakkeita, joten ohjelmilla ei ole laimentavaa vaikutusta.

Velvoitteiden nykyarvo ja järjestelyihin kuuluvien varojen käypä arvo

Tulosperusteisen osakepalkkiojärjestelmän ja viivästetyn osakepoh- jaisen kannustepalkkiojärjestelmän mukaiset toteutuneet ja arvioidut osakemäärät on ilmaistu palkkioiden bruttoarvona, josta vähenne- tään asianomaiset verot ennen kuin osakkeet luovutetaan järjestel- mien piirissä oleville.

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2018

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2017

ETUUS- POHJAISET

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

ETUUS- POHJAISET

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

NETTOVELAT/ (NETTOVARAT)

VELVOITTEIDEN NYKYARVO

MILJ. EUROA

Kirjanpitoarvo 1.1.

–1 028

–858

Kauden työsuoritukseen perustuva meno Aiempaan työsuoritukseen perustuva meno

–121

Korkokulut (+) korkotuotot (–)

–20 –20

–18

Yhteensä sisältyy henkilöstökuluihin (liite 3.1)

–138

Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen väestötilastollisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen taloudellisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen kokemusperusteisista eristä Järjestelyyn kuuluvien varojen tuotto lukuunottamatta korkokuluihin (+) korkotuottoihin (–) sisältyviä eriä Uudelleen määrittämisestä johtuvat voitot (–) ja tappiot (+), jotka sisältyvät muihin laajan tuloksen eriin

3.4 Työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuuksia koskevat velvoitteet Konsernilla on erilaisia työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuusjärjeste- lyjä, jotka ovat konsernin eri toimintamaiden paikallisten olosuhteiden ja käytäntöjen mukaisia. Työsuhteen päättymisen jälkeiset etuudet ovat työsuhde-etuuksia, jotka tulevat maksettaviksi pääsääntöisesti työsuh- teen päätyttyä kuten eläkkeet ja työsuhteen päättymisen jälkeinen

–5

–14

–90

terveydenhoito. Eläkejärjestelyt rahoitetaan maksuilla, jotka suorite- taan joko eläkevakuutusyhtiöille tai asiamiehen (trustee) hallinnoi- maan eläkekassaan tai -säätiöön ja järjestelyt luokitellaan joko mak- supohjaisiksi tai etuuspohjaisiksi järjestelyiksi. Taseen etuuspohjaiset eläkevarat ja eläkevelat on esitetty alla olevassa taulukossa:

–8

–83

–59

–83

–78

ISO- BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ SUOMI

ISO- BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ

MILJ. EUROA

SUOMI

Maksetut etuudet

–68

–75 –21

– –

Rahastoitujen velvoitteiden nykyarvo Järjestelyyn kuuluvien varojen käypä arvo Alijäämä (+)/ylijäämä (–) Rahastoimattomien velvoitteiden nykyarvo Etuuspohjaiset nettovelat (+)/ nettovarat (–)

Velvoitteiden täyttämiset

– 512

– 526 79

Vakuutusmatemaattiset riskit

Palkkariski Etuuspohjaisten nettovarojen ja -velkojen nykyarvo lasketaan perus- tuen järjestelyyn osallistuvien henkilöiden odotettavissa oleviin palk- koihin. Järjestelyn velat nousevat, jos järjestelyyn kuuluvien henkilöi- den palkka nousee. Suomessa palkkariski on vähäinen, kuten myös Isossa-Britanniassa, jossa palkkatason muutoksilla ei ole vaikutusta rahoitusasemaan, sillä kaikki etuuspohjaiset järjestelyt on siellä sul- jettu eikä niistä kerry uutta etuutta. Saksassa 0,5 % nousu odotetta- vissa oleviin palkkoihin lisää velvoitetta noin 18 miljoonalla eurolla. Odotettavissa oleva elinikä Kuolevuusodotuksen muutoksella on vaikutus konsernin etuuspohjai- sen velvoitteen määrään. Jos odotettavissa oleva elinikä nousee vuodella, velvoitteiden määrä lisääntyy Suomessa 18 miljoonalla eurolla, Isossa-Britanniassa 14 miljoonalla eurolla ja Saksassa 24 miljoonalla eurolla. Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut Etuuspohjaisiin järjestelyihin liittyvää kulua ja velkaa laskettaessa käytetään useita vakuutusmatemaattisia oletuksia. Käytettävä tilasto- tieteellinen tieto saattaa poiketa toteutuvista tuloksista olennaisesti muun muassa muuttuvista markkinaolosuhteista ja taloudellisista olosuhteista tai järjestelyyn osallistuvien henkilöiden työsuhteen kesto- ajan muutoksista johtuen. Merkittävät erot tosiasiallisessa toteumassa tai merkittävät muutokset oletuksissa voivat vaikuttaa etuuspohjaisen velvoitteen määrään ja kuluihin tulevaisuudessa.

612 –83

Etuuspohjaiset eläkevarat taseessa, netto Etuuspohjaiset eläkevelat taseessa, netto 1)

Etuuspohjaiset järjestelyt altistavat konsernin tyypillisesti seuraaville vakuutusmatemaattisille riskeille: Investointiriski (varojen volatiliteetti) Konserni altistuu järjestelyjen varojen volatiliteetille erityisesti Suo- messa ja Isossa-Britanniassa toimivien säätiöidensä kautta. Näiden varat muodostavat 98 % koko konsernin etuuspohjaisten järjestelyjen varoista. Korkoriski Laskelmissa käytettävät diskonttauskorot perustuvat yritysten liikkee- seen laskemien korkealaatuisten joukkovelkakirjalainojen tuotto- käyriin siinä valuutassa, jossa etuudet maksetaan. Diskonttauskoron lasku kasvattaa järjestelyjen velkoja. Tuottokäyrän maturiteetit vas- taavat velvoitteiden duraatioita. Konsernin etuuspohjaisten velvoittei- den duraatioiden painotettu keskiarvo vuoden 2018 lopussa on 16 (16) vuotta. Inflaatioriski Suomalaiseen järjestelyyn ei liity merkittävää inflaatioriskiä, koska TyELin mukainen tasausjärjestelmä pitkälti kattaa inflaatio-oletuk- sessa tapahtuvat muutokset. Isossa-Britanniassa maksussa olevat eläkkeet on sidottu vähittäismyynti-indeksiin (Retail Price Index) kun taas eläkekertymä on sidottu kuluttajahintaindeksiin (Consumer Price Index). Kyseisten indeksien 0,5 % nousu lisää velvoitetta noin 29 miljoonalla eurolla. Saksassa eläke-etuudet on sidottu kuluttajahin- taindeksiin.

–38 –83

– –1

–84

1) Taseen etuuspohjainen eläkevelka sisältää muita pitkäaikaisia työsuhde-etuuksia 29 (29) miljoonaa euroa vuonna 2018.

toimii Finanssivalvonnan valvonnassa. Säätiö luokitellaan etuuspoh- jaiseksi järjestelyksi kansallisesti rahastoitavien etuuksien osalta, ja se on konsernin merkittävin etuuspohjainen eläkejärjestely Suomessa. Vuonna 2017 aiempaan työsuoritukseen perustuviin menoihin sisältyy Suomen eläkejärjestelyiden uudelleenorganisointiin liittyviä kuluja 30 miljoonaa euroa. Iso-Britannia Konsernilla on Isossa-Britanniassa etuuspohjainen eläkejärjestely, jonka mukaiset etuudet on sidottu henkilön palkkatasoon lähellä eläke- ikää tai sitä aiempaan työsuhteen päättymispäivään. Järjestely on suljettu uusilta jäseniltä, eikä vanhoille jäsenille kerry lisää etuuksia. Järjestely sisältää myös maksupohjaisen osuuden, joka on avoin kai- kille nykyisille työntekijöille. Ison-Britannian eläkejärjestely toimii kon- sernista erillisen riippumattoman säätiön (trust) alaisena. Saksa Saksassa etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin kuuluvat työntekijät ovat oikeutettuja eläkkeeseen, joka perustuu palvelusvuosiin ja loppupalk- kaan. Kaikki merkittävät etuuspohjaiset järjestelyt on suljettu uusilta työntekijöiltä.

Suomen, Ison-Britannian ja Saksan järjestelyt muodostavat noin 95 % konsernin etuuspohjaisista velvoitteista. Konsernilla on etuus- pohjaisia velvoitteita myös Itävallassa, Hollannissa, Ranskassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Noin neljäsosa koko UPM:n henkilös- töstä kuuluu etuuspohjaisten järjestelyiden piiriin. Suomi Suomessa työnantajat ovat velvollisia huolehtimaan työntekijöidensä lakisääteisistä etuuksista, jotka on määritelty työntekijöiden eläke- laissa (TyEL). TyELin mukaan työntekijä vakuutetaan vanhuuden, työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta. Etuudet voidaan järjestää vakuutusyhtiön kautta, tai työnantaja voi perustaa rahaston tai sää- tiön hoitamaan lakisääteisiä etuuksia. Noin 82 (82) % konsernin suomalaisista työntekijöistä on vakuu- tettu eläkevakuutusyhtiössä, ja nämä järjestelyt luokitellaan maksu- pohjaisiksi. Noin 18 (18) %:lle työntekijöistä on järjestetty eläketurva TyELin mukaisessa säätiössä (UPM Sellutehtaiden eläkesäätiö, enti- nen Kymin Eläkesäätiö). Säätiön hallinnossa ovat edustettuina sekä työnantaja että työntekijät. Säätiölle on valittu valtuutettu asiamies, joka huolehtii säätiön säännönmukaisesta toiminnasta. Järjestely

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 140

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 141