UPM vuosikertomus 2018

HENKILÖSTÖ- KULU- VARAUKSET

YMPÄRISTÖ- KULU- VARAUKSET

PÄÄSTÖ- OIKEUS- VARAUKSET

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

MUUT VARAUKSET YHTEENSÄ

MILJ. EUROA 2018 Varaukset 1.1.

Ympäristökuluvaraukset Varausten määrittämiseen käytettävät arviot perustuvat tilikaudella samankaltaisista toiminnosta aiheutuneisiin kuluihin ottaen huomioon inflaation vaikutuksen, kustannuspohjan kehityksen ja diskonttauksen. Koska toteutuvat menot saattavat poiketa arvioiduista menoista sää- dösten, määräysten, yleisön odotusten, teknologian, hintojen ja olosuh- teiden muutoksista johtuen ja voivat toteutua useita vuosia myöhemmin, varausten kirjanpitoarvoja tarkastellaan säännöllisesti ja oikaistaan tällaisten muutosten huomioon ottamiseksi. Käytettävä diskonttaus- korko tarkistetaan vuosittain. Konserni pyrkii toimimaan jätevesien, päästöjen ja kaatopaikkajät- teiden käsittelyssä määräysten mukaisesti. Odottamattomat tapahtumat tuotantoprosesseissa ja jätteiden käsittelyssä voivat kuitenkin aiheuttaa konsernin liiketoiminnassa merkittäviä tappioita ja lisäkustannuksia.

Oikeudelliset vastuut Johdon arviointia edellytetään parhaillaan käynnissä oleviin oikeu- denkäynteihin liittyvien varausten arvostamisessa ja kirjaamisessa. Varaus kirjataan, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seurauksena oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite, kun maksuvel- voitteen toteutuminen on todennäköistä ja velvoitteen suuruus on luotettavasti arvioitavissa. Oikeudenkäyntien vaikeasti ennakoita- vasta luonteesta johtuen oikeudenkäynnin todellinen kustannus voi poiketa merkittävästi alkuperäisestä arviosta.

Uudet varaukset ja varausten lisäykset

Käytetyt varaukset

–8

–20 –10

–10

–7 –2

–46 –25

Käyttämättömien varausten peruutukset

–13

– – –

Siirrot erien välillä

–3

–3

Muuntoerot

Varaukset 31.12.

Pitkäaikaiset varaukset Lyhytaikaiset varaukset

Yhteensä

Oikeudelliset vastuut on esitetty » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat.

2017 Varaukset 1.1.

16 42 –1 –3

Uudet varaukset ja varausten lisäykset

Käytetyt varaukset

–7 –1

–35

–1 –1

–8 –1

–53 –14

Käyttämättömien varausten peruutukset

–8 –1

Siirrot erien välillä

1 –

– – 9

Muuntoerot

Varaukset 31.12.

Pitkäaikaiset varaukset Lyhytaikaiset varaukset

Yhteensä

4.6 Käyttöpääoma Konsernin määrittelemä käyttöpääoma sisältää vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset, ostovelat ja saadut ennakot, jotka esitetään erikseen jäljempänä. Saatuihin ennakoihin liittyvät suoritevelvoitteet täytetään tyypillisesti 12 kuukauden kuluessa ennakon saamisesta. UPM painottaa käyttöpääoman tehokkuutta ja tavoitteena on käyttöpääoman kestävä ja pysyvä vähentäminen.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Varaus merkitään taseeseen, kun konsernilla on aikaisemman tapah- tuman seurauksena olemassa oleva oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite ja on todennäköistä, että velvoitteen täyttäminen edellyttää varojen siirtymistä pois konsernista ja velvoitteen määrä on luotettavasti arvioitavissa. Varauksena kirjattavat määrät jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, odotetaanko maksusuoritusten toteutuvan 12 kuukauden kuluessa tilinpäätöspäivästä (lyhytaikaiset) vai myöhemmin (pitkäaikaiset). Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset Rakennejärjestelyvaraus kirjataan, kun toimenpiteiden toteuttamista koskeva suunnitelma on valmis ja suunnitelmasta on ilmoitettu niille, joita se koskee. Työsuhteen päättämiseen liittyvät henkilöstökuluvarauk- set kirjataan, kun konsernin suunnitelmasta on tiedotettu työntekijöille. Ympäristökuluvaraukset Ympäristömenot, jotka syntyvät aikaisemmista toiminnoista johtuvista olosuhteista ja jotka eivät kerrytä tuloja tulevaisuudessa, kirjataan kuluiksi. Ympäristövaraukset kirjataan perustuen ympäristösäännösten ja -määräysten nykyisiin tulkintoihin. Varaus kirjataan, kun konserni on velvollinen purkamaan ja poistamaan tuotantoyksikön tai laitteiston ja palauttaman sen sijaintipaikan alkuperäiseen tilaan. Kirjattava määrä on nykyarvo arvioiduista tulevaisuudessa syntyvistä menoista, jotka määritetään paikallisten olosuhteiden ja vaatimusten mukaisesti. Samalla kirjataan varausta vastaava määrä aineelliseen käyttöomai- suuteen ja siitä tehdään poistot osana kyseistä hyödykettä. Varauksiin ei sisälly kolmansien osapuolten korvauksia. Päästöoikeusvaraukset Päästöihin liittyvät velvoitteet kirjataan varaukseksi toteutuneiden pääs- töjen perusteella. Varauksen määrä on aineettomiin hyödykkeisiin merkittyjen vastaavien päästöoikeuksien kirjanpitoarvo. Jos toteutuvat päästöt ylittävät päästöoikeudet, ylimenevä osuus arvostetaan tilinpää- töspäivän markkinahintaan.

UPM on viime vuosina toteuttanut useita rakennejärjestelyjä, joihin on liittynyt tehtaiden sulkemisia ja kannattavuusohjelmia. Rakennejärjes- telyvaraukset koskevat erilaisia rakennejärjestelytoimia, kuten suljettu- jen tehtaiden purkamisesta johtuvia menoja. Henkilöstökuluvaraukset sisältävät yhtiöstä lähteville työntekijöille maksettavia erorahoja, työttömyyskorvauksia tai muita heitä koskevia järjestelyitä. Suomessa varauksiin sisältyy myös työttömyys- ja työkyvyttömyyseläkejärjeste- lyjä, joita koskevat varaukset kirjataan 2–3 vuotta ennen eläkkeen myöntämistä ja maksamista. Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset vuoden 2018 ja 2017 lopussa liittyvät lähinnä UPM Communication Papers -liiketoi- minta-alueen kapasiteetin vähennyksiin ja toimintojen optimointiin. Vuonna 2018 yhtiö kirjasi 18 miljoonaa euroa edellisvuosien UPM Communication Papers -liiketoiminta-alueen rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvarausten peruutuksia. Vuoden 2017 aikana yhtiö sulki Blandinin tehtaan paperikone 5:n Yhdysvalloissa sekä tehosti toimintojaan UPM Nordland Papier ja UPM NorService yksiköissä Saksassa sekä muualla Euroopassa. Näihin toimenpiteisiin liittyvien henkilöstökulu- ja rakennejärjestelyvarausten yhteismäärä vuonna 2017 oli 40 miljoonaa euroa. Konsernissa kirjataan varauksia tavanomaisista ympäristön ennal- leen palauttamisista, jotka liittyvät pitkäaikaisten omaisuuserien pois- tamiseen käytöstä ja kaatopaikkojen maisemointiin ja joihin konser- nille on syntynyt oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite. Muut varaukset aiheutuvat lähinnä tappiollisista sopimuksista, joihin liittyvät menot toteutuvat yhtä vuotta pidemmän ajan kuluessa. Päästöoikeusvaraukset sisältävät päästöoikeuksien palautusvelvoi- tetta koskevan velan. Konsernilla on aineettomiin hyödykkeisiin kirjat- tuja päästöoikeuksia 45 (44) miljoonan euron arvosta. Lisätietoja päästöoikeuksista on » liitetiedossa 2.3 Liiketoiminnan kulut ja liiketoiminnan muut tuotot.

Myyntisaamiset ja muut saamiset

Käyttöpääoma

2018 1 642

2017 1 311