UPM vuosikertomus 2018

TILINPÄÄTÖS

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

KONSERNITILINPÄÄTÖKSEN TILINTARKASTUKSEN KANNALTA KESKEINEN SEIKKA Laskennallisten verosaamisten hyödynnettävyys Konsernitilinpäätöksen » liitetieto 7.2. Laskennalliset verot Konserni on kirjannut laskennallista verosaamista 198 miljoonaa euroa vahvistetuista tappioista, josta suurin osa liittyy Saksan tytäryhtiöihin. Saksassa verotuksessa vahvistetut tappiot eivät vanhene. Keskityimme tähän erään, koska vahvistettujen tappioiden kirjaaminen perustuu laajalti johdon arvioon tulevaisuudessa kerrytettävien voittojen toden- näköisyydestä sekä riittävyydestä.

OLENNAISUUS Konsernitilinpäätökselle määritetty olennaisuus

MITEN SEIKKAA ON KÄSITELTY TILINTARKASTUKSESSA

60 miljoonaa euroa (edellinen vuosi 54 miljoonaa euroa).

Olennaisuuden määrittämisessä käytetty vertailukohde

Noin 5 % keskimääräisestä tuloksesta ennen veroja kolmen viimeisen vuoden ajalta.

Arvioimme tukeeko Saksan yhtiöiden historiallinen tuloksentekokyky laskennallisen verosaamisen kirjaamista. Saksan veroyhtymän viimeai- kaisesta positiivisesta tuloshistoriasta huolimatta, arvioimme myös tukeeko johdon tekemä arvio tulevaisuuden kannattavuudesta lasken- nallisen verosaamisen hyödynnettävyyttä.

Perustelut vertailukohteen valinnalle

Valitsimme olennaisuuden määrittämisen vertailukohteeksi tuloksen ennen veroja, koska käsityksemme mukaan tilinpäätöksen lukijat käyttävät yleisimmin sitä arvioidessaan konsernin suoriutumista. Lisäksi tulos ennen veroja on yleisesti hyväksytty vertailukohde. Valitsimme sovellettavaksi prosenttiosuudeksi noin 5 %, joka on tilintarkas- tusstandardeissa yleisesti hyväksyttyjen määrällisten rajojen puitteissa.

Emoyhtiön tilinpäätöksen osalta ei ole sellaisia tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja, joista olisi viestittävä kertomuksessamme.

Konsernitilinpäätöksen tarkastuksen laajuuden määrittäminen Tilintarkastuksemme laajuutta määrittäessämme olemme ottaneet huomioon UPM-Kymmene -konsernin rakenteen, toimialan sekä taloudelliseen raportointiin liittyvät prosessit ja kontrollit. Määritellessämme lähestymistapaamme konsernitilinpäätöksen tilintarkastukselle, päätimme minkä tyyppistä tilintarkastustyötä mei- dän, konsernin tarkastajina, tai tytäryhtiötarkastajien muista PwC Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat ovat seikkoja, jotka amma- tillisen harkintamme mukaan ovat olleet merkittävimpiä tarkastuksen kohteena olevan tilikauden tilintarkastuksessa. Nämä seikat on otettu huomioon tilinpäätökseen kokonaisuutena kohdistuneessa tilintarkas- tuksessamme sekä laatiessamme siitä annettavaa lausuntoa, emmekä anna näistä seikoista erillistä lausuntoa. Konserni omistaa noin 847 tuhatta hehtaaria metsää ja viljelmiä Suo- messa, USA:ssa sekä Uruguayssa ja näiden arvoksi on tilinpäätöksessä 31.12.2018 määritelty 1 945 miljoonaa euroa. Metsävarat arvostetaan käypään arvoon vähennettynä myynnistä aiheutuvilla menoilla. Maa- alueet arvostetaan hankintamenon mukaisesti. Käypä arvo määritetään diskontattujen tulevaisuudessa odotettavissa olevien rahavirtojen perus- teella sillä toimivat markkinat puuttuvat. Laskelmien merkittävimmät osa-tekijät ovat arvioidut puuston kasvu ja kantohinnat sekä käytetyt diskonttokorot. Keskityimme tähän erään, koska arvot ovat merkittäviä, arvostuspro- sessi on arvionvarainen sekä monimutkainen ja tämä perustuu oletuksiin joihin vaikuttavat odotukset tulevaisuuden markkina- tai taloudellisesta olosuhteista. Energiaosakkeiden arvo 31.12.2018 oli yhteensä 2 159 miljoonaa euroa. Energiaosakkeet ovat listaamattomia oman pääoman ehtoisia sijoituksia. Osakkeet arvostetaan käypään arvoon veroilla vähennet- tynä muiden laajan tuloksen erien kautta. Käypä arvo määritetään diskontattujen rahavirtojen perusteella. Merkittävimmät olettamat laskelmassa ovat sähkön tulevaisuuden hinnankehitys, yleinen hintakehi- tys, diskonttokorot sekä Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen käyttöönoton aikataulu. Keskityimme tähän erään, koska arvot ovat merkittäviä, arvostuspro- sessi on arvionvarainen sekä monimutkainen ja tämä perustuu oletuksiin joihin vaikuttavat odotukset tulevaisuuden markkina- tai taloudellisesta olosuhteista. Energiaosakkeiden arvostus Konsernitilinpäätöksen » liitetieto 4.3 Energia-osakkeet KONSERNITILINPÄÄTÖKSEN TILINTARKASTUKSEN KANNALTA KESKEINEN SEIKKA Metsävarojen arvostus Konsernitilinpäätöksen » liitetieto 4.2 Metsävarat

-ketjun yhtiöistä, jotka toimivat meidän ohjeistuksen alaisina, tulee suorittaa eri tytäryhtiöissä. Konserniyhtiöissä, joita pidimme merkittä- vinä joko yksittäisen taloudellisen merkittävyytensä tai niiden erityis- luonteen takia, suoritettiin tilintarkastus. Nämä tilintarkastukset kattoivat valtaosan konsernin liikevaihdosta, varoista ja veloista. Muiden konser- niyhtiöiden osalta suoritettiin tiettyjä erityisiä tarkastustoimenpiteitä tai analyyttisiä tarkastustoimenpiteitä.

Konsernitilinpäätöksen tai emoyhtiön tilinpäätöksen osalta ei ole EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettuja merkittäviä olennaisen virheellisyyden riskejä.

Tilinpäätöstä koskevat hallituksen ja toimitusjohtajan velvollisuudet

vat tilinpäätöksen olennaisen virheellisyyden riskit, suunnittelemme ja suoritamme näihin riskeihin vastaavia tilintarkastustoimenpiteitä ja hankimme lausuntomme perustaksi tarpeellisen määrän tarkoi- tukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä. Riski siitä, että väärin- käytöksestä johtuva olennainen virheellisyys jää havaitsematta, on suurempi kuin riski siitä, että virheestä johtuva olennainen virheelli- syys jää havaitsematta, sillä väärinkäytökseen voi liittyä yhteistoi- mintaa, väärentämistä, tietojen tahallista esittämättä jättämistä tai virheellisten tietojen esittämistä taikka sisäisen valvonnan sivuutta- mista. • muodostamme käsityksen tilintarkastuksen kannalta relevantista sisäisestä valvonnasta pystyäksemme suunnittelemaan olosuhteisiin nähden asianmukaiset tilintarkastustoimenpiteet mutta emme siinä tarkoituksessa, että pystyisimme antamaan lausunnon emoyhtiön tai konsernin sisäisen valvonnan tehokkuudesta. • arvioimme sovellettujen tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden asian- mukaisuutta sekä johdon tekemien kirjanpidollisten arvioiden ja niistä esitettävien tietojen kohtuullisuutta. • teemme johtopäätöksen siitä, onko hallituksen ja toimitusjohtajan ollut asianmukaista laatia tilinpäätös perustuen oletukseen toimin- nan jatkuvuudesta, ja teemme hankkimamme tilintarkastusevidens- sin perusteella johtopäätöksen siitä, esiintyykö sellaista tapahtumiin tai olosuhteisiin liittyvää olennaista epävarmuutta, joka voi antaa merkittävää aihetta epäillä emoyhtiön tai konsernin kykyä jatkaa toimintaansa. Jos johtopäätöksemme on, että olennaista epävar- muutta esiintyy, meidän täytyy kiinnittää tilintarkastuskertomukses- samme lukijan huomiota epävarmuutta koskeviin tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin tai, jos epävarmuutta koskevat tiedot eivät ole riittäviä, mukauttaa lausuntomme. Johtopäätöksemme perustuvat tilintarkastuskertomuksen antamispäivään mennessä hankittuun tilintarkastusevidenssiin. Vastaiset tapahtumat tai olosuhteet voivat kuitenkin johtaa siihen, ettei emoyhtiö tai konserni pysty jatkamaan toimintaansa. • arvioimme tilinpäätöksen, kaikki tilinpäätöksessä esitettävät tiedot mukaan lukien, yleistä esittämistapaa, rakennetta ja sisältöä ja sitä, kuvastaako tilinpäätös sen perustana olevia liiketoimia ja tapahtu- mia siten, että se antaa oikean ja riittävän kuvan. • hankimme tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkas- tusevidenssiä konserniin kuuluvia yhteisöjä tai liiketoimintoja koske- vasta taloudellisesta informaatiosta pystyäksemme antamaan lausunnon konsernitilinpäätöksestä. Vastaamme konsernin tilintar- kastuksen ohjauksesta, valvonnasta ja suorittamisesta. Vastaamme tilintarkastuslausunnosta yksin.

Hallitus ja toimitusjohtaja vastaavat tilinpäätöksen laatimisesta siten, että konsernitilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan EU:ssa käyt- töön hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaisesti ja siten, että tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten mukaisesti ja täyttää lakisääteiset vaatimukset. Hallitus ja toimitusjohtaja vastaavat myös sellaisesta sisäisestä valvonnasta, jonka ne katsovat tarpeelliseksi voidakseen laatia tilinpäätöksen, jossa ei ole väärinkäytöksestä tai virheestä johtuvaa olennaista virheellisyyttä. Hallitus ja toimitusjohtaja ovat tilinpäätöstä laatiessaan velvollisia arvioimaan emoyhtiön ja konsernin kykyä jatkaa toimintaansa ja soveltuvissa tapauksissa esittämään seikat, jotka liittyvät toiminnan jatkuvuuteen ja siihen, että tilinpäätös on laadittu toiminnan jatkuvuu- teen perustuen. Tilinpäätös laaditaan toiminnan jatkuvuuteen perus- tuen, paitsi jos emoyhtiö tai konserni aiotaan purkaa tai toiminta lakkauttaa tai ei ole muuta realistista vaihtoehtoa kuin tehdä niin.

Otamme kaikissa tilintarkastuksissamme huomioon riskin siitä, että johto sivuuttaa kontrolleja. Tähän sisältyy arviointi siitä, onko viitteitä sellaisesta johdon tarkoitushakuisesta suhtautumisesta, josta aiheutuu väärinkäytöksestä johtuvan olennaisen virheellisyyden riski.

MITEN SEIKKAA ON KÄSITELTY TILINTARKASTUKSESSA

Testatessamme metsävarojen arvostusta yhteistyössä arvostusasiantuntijoidemme kanssa, me:

• Arviomme johdon arvostuksessa käyttämää metodologiaa; • Testasimme arvostuksessa käytetyn mallin matemaattista oikeelli- suutta; • Arvioimme laskelmissa käytettyä diskonttokorkoa; • Arvioimme laskelmissa käytettyjä muita olennaisia olettamia; • Validoimme olennaiset, arvostus laskelmissa käytetyt, lähtötiedot, kuten kantohinnat, myyntihinnan kehitysennusteet, kuluttajahintain- deksin sekä inflaation.

Tilintarkastajan velvollisuudet tilinpäätöksen tilintarkastuksessa

Testatessamme energiaosakkeiden arvostusta yhteistyössä arvostusasiantuntijoidemme kanssa, me:

Tavoitteenamme on hankkia kohtuullinen varmuus siitä, onko tilin- päätöksessä kokonaisuutena väärinkäytöksestä tai virheestä johtu- vaa olennaista virheellisyyttä, sekä antaa tilintarkastuskertomus, joka sisältää lausuntomme. Kohtuullinen varmuus on korkea varmuustaso, mutta se ei ole tae siitä, että olennainen virheellisyys aina havaitaan hyvän tilintarkastustavan mukaisesti suoritettavassa tilintarkastuk- sessa. Virheellisyyksiä voi aiheutua väärinkäytöksestä tai virheestä, ja niiden katsotaan olevan olennaisia, jos niiden yksin tai yhdessä voitaisiin kohtuudella odottaa vaikuttavan taloudellisiin päätöksiin, joita käyttäjät tekevät tilinpäätöksen perusteella. Hyvän tilintarkastustavan mukaiseen tilintarkastukseen kuuluu, että käytämme ammatillista harkintaa ja säilytämme ammatillisen skeptisyyden koko tilintarkastuksen ajan. Lisäksi:

• Arviomme johdon arvostuksessa käyttämää metodologiaa; • Testasimme energiaosakkeiden arvostuksessa käytetyn mallin matemaattista oikeellisuutta; • Arvioimme laskelmissa käytettyä diskonttokorkoa; • Arvioimme laskelmissa käytettyjä muita olennaisia olettamia; • Validoimme arvostuslaskelmissa käytetyn Olkiluoto 3 ydinvoimalai- toksen käyttöönottoaikataulun viimeisimpään saatavissa olevaan informaatioon; • Validoimme olennaiset, arvostuslaskelmissa käytetyt lähtötiedot, kuten tuotantokustannukset ja volyymit, UPM:n omistusosuudet, inflaation, verokannat sekä nettovelat.

• tunnistamme ja arvioimme väärinkäytöksestä tai virheestä johtu-

Kommunikoimme hallintoelinten kanssa muun muassa tilintarkastuksen

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 184

UPM VUOSIKERTOMUS 2018 185