UPM vuosikertomus 2018

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

UPM SPECIALTY PAPERS LUOTETTAVAA VARMUUTTA

KÄÄREPAPEREISTA KAIVATTU VAIHTOEHTO MUOVILLE Yksi ratkaisu ajankohtaiseen muovijäteon- gelmaan löytyy uusiutuvista raaka-aineista valmistetuista pakkausmateriaaleista, jotka luontoon päätyessäänkään eivät tuota muovijätettä vaan hajoavat osaksi luonnon kiertoa. Biohajoavilla papereilla on vahva kysyntä tulevaisuudessa. Erikoispapereihin keskittyvässä liiketoimin- nossa kehitetään aktiivisesti kierrätettäviä ja uusiutuvia barrier-papereita pakkaami- seen ja käärimiseen. Näillä erikoispape- reilla pystytään korvaamaan mm. elin- tarvikekäytössä olevia muovipinnoitteisia kertakäyttöpakkauksia. Muovipäällysteisiä papereita on ollut myös haasteellista kierrättää. Kuluttaja kohtaa näitä papereita esimerkik- si kahvilassa kääräistynä voileivän ympärille tai ostaessaan hot dog -kojulta syötävää junaan kiirehtiessään. Näissä kääreissä ruoka pysyy tuoreena ja ne soveltuvat paperinkeräykseen siinä missä junassa luettu päivän lehtikin.

STRATEGIAMME • Tarramateriaalien globaali innovaatiojohtaja • Ensisijainen hienopapereiden toimittaja Aasian ja Tyynenmeren alueella • Kasvu joustopakkausmateriaaleissa

VAHVUUTEMME • Tunnustettu ja palkittu alan johtava yritys kestävässä kehityksessä • Vahva markkina-asema, kilpailukykyiset tuotteet ja maailmanluokan tuotantolaitokset • Tuotteiden, palveluiden ja toiminnan tasainen ja korkea laatu • Tuotevalikoimaa laajentavat innovaatiot • Erinomaisesta palvelusta ja teknisestä osaamisesta tunnettu asiantuntijakumppani

Innovaatioista kasvumahdollisuuksia UPM Specialty Papers kasvaa nykyisen tuotevalikoimansa ja uusien innovaatioiden ansiosta sekä investoimalla uuteen kapasiteettiin. Olemme vahvasti läsnä Aasiassa, josta tulee yli puolet liikevaihdosta. Tarjoamme laajan valikoiman kestäviä ja korkealaatuisia tarramateriaa- leja, tausta- ja toimistopapereita sekä pakkausmateriaaleja etiketöin- tiin, kaupalliseen silikonointiin, joustopakkaamiseen, kääreisiin ja painatukseen. Tarramateriaalien arvoketjussa painopisteemme on korkea- laatuisten irroke- ja pintapapereiden tarjoamisessa. Tarramateriaalit kattavat 50 % kaikista irrokepaperin loppukäyttökohteista. Tarra- ratkaisuissa strategiamme keskittyy kasvuun korkealaatuisissa tarrama- teriaaleissa ja muissa innovatiivisissa irrokepaperin käyttökohteissa. Esimerkkejä viimeaikaisista innovaatioista ovat reaktiivinen irrokepa- perin pinta, toimialalla johtavat, kevyet ja materiaalia säästävät tuotteet sekä vuonna 2018 markkinoille tuodut kierrätysmateriaaleihin pohjau- tuvat irrokepaperit. Pakkauspapereissa olemme erikoistunut kasvavaan kuluttaja- pakkaussegmenttiin, jota vauhdittavat verkkokauppa ja muuttuvat kuluttajatrendit, kuten kiinnostus fossiilisten materiaalien korvaami- seen. Tavoittelemme kasvua kehittämällä uusia innovatiivisia pakkaus- ratkaisuja. Esimerkiksi barrier-tuotteillamme voidaan korvata perintei- set, fossiilisista raaka-aineista valmistetut pakkausmateriaalit (lue lisää oikealla). Hienopapereissa päämarkkinamme ovat toimistopaperit Aasian ja Tyynenmeren alueella, jossa brändeillämme on vahva asema. Kasvu- strategiamme perustuu vahvaan näyttöön kestävässä kehityksessä. Pitkän aikavälin arvonluontia kasvuinvestoinneilla Vuonna 2018 ilmoitimme kolmesta uudesta kohdennetusta kasvu- investoinnista. UPM Jämsänkoskella lisättiin jälkikäsittelykapasiteettia 40 000 tonnia kalanterin uusimisella. Investointi valmistui lokakuussa ja se parantaa toimitusvalmiuttamme korkean arvon loppukäyttökoh-

teissa. UPMNordlandin tehtaalla Saksassa muunnamme paperikone 2:n irrokepaperikoneeksi. Vaikutus vuosituotantokapasiteettiin on 110 000 tonnia. Investointi muuttaa tuotevalikoimaa ja parantaa palvelukonseptia Euroopan ja Amerikan markkinoilla. Investoinnin odotetaan valmistuvan vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä. UPMChangshun tehtaalla Kii- nassa investoimme paperikone 3:n irrokepaperituotannon laajentamiseen, mikä lisää kapasiteettia 40 000 tonnia. Investoinnin arvioidaan valmistu- van vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Joulukuussa 2018 UPMChangshun tehtaalle valmistui uusi arkitus- linja, jolla pyrimme vahvistamaan asemaamme toimistopapereissa. Uusi linja lisää kapasiteettia ja auttaa vastaamaan kasvavaan kysyntään Aasian ja Tyynenmeren alueella. Tunnustettu johtava yritys kestävässä kehityksessä UPM Specialty Papersin tuotteet täyttävät alan tiukimmat vastuullisuus- vaatimukset. UPMChangshun tehtaan ympäristösuorituskyky on jo pit- kään ollut erinomainen, mikä antaa meille ainutlaatuisen kilpailuedun Aasian markkinoilla. Vuonna 2018 UPMChangshu sai Water Efficiency Frontrunner -tun- nustuksen veden tehokkaan käytön edelläkävijänä ensimmäisenä ja ainoana yrityksenä Jiangsun maakunnassa. Water Efficiency Frontrunner on yksi Kiinan hallituksen kärkihankkeista teollisuuden päästöjen vähentämiseksi. Lue lisää UPMChangshunMore with Biofore in China -tutkimusohjelmasta sivulla 72. Singaporessa saimme yhtenä ensimmäisistä yrityksistä uudistetun ja entistä tiukemmat kriteerit omaavan Singapore Green Label -ympäristö- merkin kestävän kehityksen mukaisesta tuotannosta, tuotteen arvoket- justa ja ympäristökäytännöistä. Näin asiakkaamme voivat edistää ilmasto- toimiaan ympäristömerkityillä tuotteilla. Tuoteturvallisuus on yksi asiakkaiden tärkeimmistä vaatimuksista. UPM:n paperi on turvallista käyttää koko elinkaarensa ajan, ja elintarvike- hyväksytyt paperit sopivat käytettäväksi suorassa kontaktissa kuivien ja rasvattomien ruoka-aineiden kanssa pakkausmateriaaleina.

LUE LISÄÄ: upmspecialtypapers.com (en)

UPM SPECIALTY PAPERS ARVONLUONTI Turvalliset ja sertifioidut tuotteet Tunnustettu ja palkittu johtava yritys kestävässä kehityksessä Luotettava asiantuntijakumppani, joka edistää asiakkaidensa kasvua Toiminnan tehokkuus Kilpailukykyiset tehtaat Maailmanlaajuinen myyntiverkosto ja palvelu Tasaisen korkea ja teknisesti vaativa tuotteiden laatu

PÄÄOMAT

ASIAKKAAT