UPM vuosikertomus 2018

TILINPÄÄTÖS

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

UPM:n liiketoiminnot tekevät aktiivista sidosryhmäyhteistyötä

Konsernilaajuisten painopistealueiden lisäksi UPM:n liiketoiminnoilla oli omia painopistealueitaan vuoropuhelussa sidosryhmien kanssa vuonna 2018. Asiakasyhteistyöstä kerrotaan sivuilla 62–65 ja henkilöstöyhteistyöstä sivuilla 54–57.

MAHDOLLISUUS EDISTÄÄ PAIKALLISTA HYVINVOINTIA

Työntekijöiden vapaaehtoistyö esiteltiin osana Biofore Share and Care -ohjelmaa vuonna 2018. Yhtiön työntekijät voivat käyttää enintään 8 tuntia vuosittaisesta työajastaan vapaaehtoistoimintaan paikallisesti valituissa hyväntekeväisyys- kohteissa. Vuonna 2019 konsepti laajenee kattamaan kaikki UPM:n työntekijät. Työntekijöiden vapaaehtoistyön tarkoitus on tukea yhteiskunnallisia hankkeita paikallisyhteisöissä, joissa toimimme, ja tarjota työntekijöille uusia kokemuksia ja mahdollisuuksia inspiroitua ja motivoitua. Työntekijöiden vapaaehtoistyön tiedetään myös lisäävän työntekijöiden sitoutuneisuutta ja parhaimmillaan myös tiimin sisäistä yhteishenkeä. UPM Raflatac tekee yhteistyötä Maailman luonnonsäätiö WWF:n kanssa Rivers for Life -hankkeessa ja kannustaa tavallisia kansalaisia osallistumaan aktiivisesti Puolan jokirantojen suojeluun ja puhdistamiseen. Rantaviivan pituus on 150 000 kilometriä ja UPM Raflatacin vapaaehtoiset lähtevät mukaan suojelutyöhön vuonna 2019. Helsingissä yhteistyötä tehdään muun muassa uuden keskustakirjasto Oodin ja Helsingin meripelastusyhdistyksen kanssa. Työntekijöiden ensireaktio on ollut hyvin myönteinen.

VIRANOMAISET JA PÄÄTTÄJÄT Mahdollisen uuden sellutehtaan rakentamista ja siihen liittyvästä logistisen infrastruktuurin kehittä- mistä koskevat keskustelut Uru- guayn hallituksen kanssa. Infrastruktuuria ja ympäristölupia koskevat keskustelut Suomessa. Tulevaisuuden biopolttoaine- linjauksia koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomaisten kanssa Suomessa ja EU:ssa. Logistiikkaan, liikennejärjestelyi- hin ja lupiin liittyvä aktiivinen yhteistyö paikallisviranomaisten kanssa. Sahavierailut. Aktiivinen ympäristöinvestointiin liittyvä yhteistyö paikallisviran- omaisten kanssa Changshussa, Kiinassa. Kiinassa Changshun tehdas sai tunnustusta ympäristövastuulli- suudesta, kun Changshun viranomaiset myönsivät sille Environment Credit -luokituksen. Yhteistyö julkishallinnon kanssa UPM Changshun high-tech-yri- tysluokituksen kehittämiseksi sekä PK3 laajennuksen toteutta- miseksi. Osallistuminen ympäris- tönsuojeluun ja alan standardeihin liittyviin viran- omais- ja teollisuusjärjestöjen ohjelmiin. Suomen toimintaympäristöä ja metsäteollisuuden kilpailukykyä koskevat keskustelut. Energiaan, keräyspaperiin ja puunhankin- taan keskittyvien teollisuudena- lojen ja viranomaisten asiantun- tijaryhmät Keski-Euroopassa. Metsiä ja biomassan käyttöä koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomaisten kanssa Suo- messa ja EU:ssa. Kestävää met- sänhoitoa ja aktiivisen metsän- omistuksen edistämistä koskevat keskustelut suomalaisten viran- omaisten kanssa. Metsiä ja biomassan käyttöä koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomaisten kanssa Suo- messa ja EU:ssa. Kestävää met- sänhoitoa ja aktiivisen metsän- omistuksen edistämistä koskevat keskustelut suomalaisten viran- omaisten kanssa. Investointeja koskevat keskuste- lut poliitikkojen kanssa Suomes- sa ja Saksassa. Biopohjaisia materiaaleja koskevat keskuste- lut EU-viranomaisten kanssa. Aktiivinen osallistuminen puu- muovikomposiitteja koskevan standardoinnin kehittämiseen Suomessa ja Euroopan laajui- sesti.

KANSALAIS- JÄRJESTÖT

LIIKETOIMINTA

PAIKALLISYHTEISÖT

TOIMITTAJAT

MEDIA

Uruguay: Aves Uruguay, BioUruguay, DESEM, Vida Silvestre.

Viestintä sellutehtaiden sosioekonomisista ja ympäristöön liittyvistä vaikutuksista sekä kasvu- suunnitelmista Uruguayssa ja niihin liittyvistä aiheista. Tehtaiden tapahtumat ja tehdasvierailut. Vierailut biojalostamoon, haastattelut ja tehtaiden tapahtumiin liittyvä viestin- tä. Haastattelut. Lehdistötie- dotteet Kaukaan opetuk- seen liittyvästä yhteistyöstä ja Alholman uunin laajen- nuksesta.

Urakoitsijoiden turval- lisuuskoulutukset. Yhteis- työ konetoimittajien kanssa.

Suomi: Metsävierailut ja puunistutustapahtu- mat. Rekrytointitapahtumat ja opiskelijoiden tutustumisvierailut. Uruguay: Keski-Uruguay- hin suunnitellun sellutehtaan rakentamiseen liittyvät tapahtumat. UPM Säätiön toiminta. FI & UY: Koulutusohjelmat, Biofore Share and Care -ohjelmaan liittyvät hankkeet ja tehdasvierailut. Yhteistyö yliopistojen, koulu- jen ja tutkimuslaitosten kanssa. Yhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitosten, yhdistysten sekä sertifioijien ja auditoijien kanssa. Osallistuminen seminaareihin ja konferensseihin. Aktiivinen osallistuminen paikallistapahtumiin ja -hankkeisiin, esim. DuuniExpo-rekrytointi- tapahtuma. Oppisopimusohjelmiin ja koulu- tukseen liittyvä yhteistyö ammattioppilai- tosten kanssa. Metsänomistajien vierailut sahoilla. Useiden energiaan liittyvien opiskelijajärjes- töjen sponsorointi. Kumppanuus Clemson Universityn Packaging Schoolin kanssa. Paikallinen sponsorointi, kuten Icehearts Suomessa, GreenWorks ja RiverLink Pohjois-Carolinas- sa, Yhdysvalloissa ja China Women’s Development Foundation Kiinassa. Vastuullisuusohjelmiin liittyvä yhteistyö paikallisyhteisöjen kanssa: Green Future- ja Green Lifestyle -hankkeet Kiinassa sekä Koulujemme lähivedet -hanke Suomessa. Puunistutustapahtumat Suomessa ja Kiinassa. Kiina: Minikirjastohanketta ja Little Scientist Labs -hanketta jatkettiin, Green Bookshelf -hanke aloitettiin. Suomi: paikalliset nuoriso- urheiluhankkeet. Yhteistyö koulujen ja yli- opistojen kanssa. Yhteistyö Stiftung Lesenin kanssa. Yhteistyö tehdaspaikkakuntien paikallisyhteisöjen kanssa piensponsoroinneilla. Opiskelijoille suunnatut rekrytointitoimet. Kaatopaikkajät- teen nollataso -hanke. Lahjoitus Plant-for- the-Planet-ympäristöjärjestölle lapsille suun- nattujen koulutushankkeiden tukemiseksi. UPM Joensuun satavuotisen historian juhlis- taminen. Tehtaiden ammattikoulutus- ja kesä- työohjelmat.

UPM PULP

Urakoitsijoiden turvalli- suuskoulutukset. Jatkuva vuoropuhelu ja toimittaja- auditoinnit.

Yhteistyö Roundtable on Sustainable Biomaterials -järjestön ja norjalaisen Zero Emission Resource -järjestön kanssa.

UPM BIOFUELS

Huolto- ja logistiikkayri- tysten perehdyttäminen ja koulutus.

UPM TIMBER

LUE LISÄÄ: upm.com/fi/vastuullisuus/ihmiset-ja-yhteiskunta/biofore-share-and-care

Vesivoimalaitosten ja -tilojen huoltoon liittyvä yhteistyö.

Vaelluskalaohjelmien ja niihin liittyvien hankkeiden edistäminen.

UPM ENERGY

Toimittajien Label Life -palkinnot, toimittaja- auditoinnit, yhteishank- keet ja työpajat.

CE100-ohjelmaan ja uuden muovitalouden hankkeisiin liittyvä yhteistyö Ellen MacArthur -säätiön kanssa. Osallistuminen Sustainable Packaging Coalitionin toi- mintaan. Kumppanuus WWF Puolan kanssa. Raportointia ja läpinäkyvyyt- tä koskevat yhteistapahtumat CDP:n ja GRI:n kanssa. Kes- tävän kehityksen mukaisten metsäteollisuustuotteiden edistäminen FSC:n kanssa. Singapore Green Labelling Scheme -järjestelmään kuu- luva uudistettu Singapore Green Label -ympäristö- merkki. Biodiversity in Good Company -hankkeen halli- tuksen puheenjohtajuus. B.A.U.M.-ympäristöhank- keen jäsenyys.

Säännöllinen media- näkyvyys ja aktiivinen vuoropuhelu eri aiheista.

UPM RAFLATAC

JOHTAVA YHTIÖ VASTUULLISUUDESSA

Johdonmukainen vastuullisuustoimintamme on saanut tunnustusta useilta kolmansilta osapuolilta. Sen ansiosta olemme monilla aloilla yksi johtavista yhtiöistä.

Vuorovaikutus keskeisten tiedotusvälineiden kanssa, tehdasvierailut ja sosiaali- sen median käytön edistä- minen. China International Import Expo -messut juhlis- tivat UPM:n 20-vuotista toimintaa Kiinassa ja toivat laajaa medianäkyvyyttä. Tehdasvierailut ja tausta- tapaamiset, aktiivinen vuoropuhelu eri aiheista. Responsible Fibre -konsep- ti. Paperin kestävien kilpai- luetujen edistäminen. Paikallisesti merkitykselli- siä aiheita koskeva yhteis- työ tiedotusvälineiden kanssa, investointeja kos- kevat lehdistötiedotteet ja UPM Joensuun satavuo- tisjuhlaan liittyvä tiedotus. Uusia tuotteita ja palve- luita sekä puumarkkinoita koskevat lehdistö- tilaisuudet ja taustakes- kustelut. Useita haastatteluja ja näkyvyyttä alan julkai- suissa. Syöpätutkimuksen edistäminen ja osallistu- minen EUROoC-verkos- toon. Uusien tuotteiden ja rat- kaisujen edistäminen. Uuden UPM Formi 3D -materiaalin lanseeraus.

Vaatimustenmukaisuutta, Toimintaohjetta, vastuul- lisuutta ja työturvallisuutta koskevat toimittajien audi- toinnit ja koulutukset. Toimittajapäivä (Supplier Day) Changshussa, Kiinassa.

UPM SPECIALTY PAPERS

UN Global Compact LEAD: YK on nimennyt UPM:n Global Compact LEAD -yhtiöksi tunnustuksena vahvasta sitoutumises- ta YK:n Global Compact -aloitteeseen. UPM on yksi LEADiin kutsutuista 34:stä maailmanlaajuisesti toimivasta yhtiöistä ja foorumin ainoa metsäteollisuusyhtiö ja ensimmäinen suomalaisjäsen. Dow Jones Sustainability Index: UPM on listattu kuudetta kertaa metsä- ja paperiteollisuussektorin parhaaksi yritykseksi Dow Jonesin eurooppalaisessa ja globaalissa kestävän kehityksen indekseissä (DJSI) vuosiksi 2018–2019. RobecoSAMin kestävän kehityksen vuosikirja: UPM on listattu RobecoSAMin kestävän kehityksen 2018 vuosikirjaan Gold Class ja Industry Mover -maininnoilla. CDP-ohjelmat: UPM nimettiin yhdeksi alan johtavista yrityksistä CDP:n Forest A-listalla. Tunnustus myönnettiin UPM:n puuraaka-aineen globaalin toimitusketjun toiminta- tavoista, joiden avulla ehkäistään metsäkatoa. UPM:n listaus ilmasto-ohjelmassa oli A- ja vesiohjelmassa B.

Urakoitsijoiden turvalli- suuskoulutukset. Jatkuva vuoropuhelu ja kestävään kehitykseen liittyvän yh- teistyön kehittäminen.

UPM COMMUNICA- TION PAPERS

Toimittajien vaatimusten- mukaisuuteen liittyvä viestintä.

UPM PLYWOOD

Nykyaikaista ja kestävää metsänhoitoa esittelevät paikallistapahtumat. Hakkuusuun- nitelmia koskeva vuoropuhelu. Yhteistyö- hanke ELY-keskusten kanssa vaelluskalojen esteiden poistamiseksi. 1 400 metsävierailua suomalaisille kuudesluokkalaisille.

Yhteishankkeet BirdLifen ja Sääksisäätiön kanssa. Kokoukset ja metsävierailut. Jatkuva vuoropuhelu. FSC- standardointityö. Uusi luon- non monimuotoisuutta koskeva tavoite.

Toimittaja-auditoinnit. Yrittäjistä koostuva UPM Safety -tiimi. Yrittäjien johtamiskoulutusohjelma. Luonnonhoitokorttikoulu- tukset. Griffin-verkko-op- pimisympäristö. Jatkuva vuoropuhelu ja yhteistyön kehittäminen avaintoimittajien ja pal- veluntarjoajien kanssa. Toimittajakyselyt ja -audi- toinnit. Toimittajien kartoitus ja luokittelu. Toimittajakyse- lyt ja -auditoinnit. Jatkuva vuoropuhelu tärkeimpien toimittajien kanssa.

PUUN- HANKINTA JA METSÄTALOUS

Corporate Knights: UPM sijoittui 23. sijalle maailman sadan vastuullisimman yrityksen listauksessa ainoana paperi- ja metsätuotekategorian yrityksenä.

Water Efficiency Frontrunner: UPM on saanut Water Efficiency Frontrunner -tunnustuksen veden tehokkaan käytön edelläkävijänä Kiinassa. Water Efficiency Frontrunner on yksi Kiinan hallituksen kärkihankkeista teollisuuden päästöjen vähentämiseksi. Biopolttoaineet: UPM Biofuels sai ensimmäisenä maailmassa raaka-aineilleen RSB low ILUC risk -kestävyyssertifikaatin alhaisesta riskistä epäsuoriin maankäytön muutoksiin. Lisäksi UPM Biofuels sai Uruguayn ensimmäisen RSB-kestävyyssertifi- kaatin uuden biopolttoaineiden raaka-aineen, Brassica carinatan kasvattamiselle.

Yhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa Suomessa, Keski-Euroopassa ja Isossa-Britanniassa. Kehittämisyhteistyö startup- ja PK-yritysten sekä teknisten ratkai- sujen toimittajien kanssa.

UPM BIOCHEMICALS

Teknologiakehitys yliopistojen kanssa. Osal- listuminen asuntomessuille ja -näyttelyihin. Suljettu materiaalikierto tuotannossa.

UPM BIOCOMPOSITES

SISÄLTÖ