UPM vuosikertomus 2018

MUU TALOUDELLINEN TIETO

TYÖTURVALLISUUDEN JATKUVAA PARANTAMISTA

TRIF-luku ja tapaturmataajuus, UPM:n kokonaistyövoima

Sairaudesta ja työpaikkatapaturmista johtuvat poissaolot, UPM:n henkilöstö % poissaolotunnit/teoreettinen säännöllinen työaika

Olemme ottaneet käyttöön järjestelmällisen tavan terveyden ja turval- lisuuden hallintaan. Ennakoivan turvallisuuskulttuurimme perustana ovat yhtiön arvot, UPM:n Toimintaohje sekä työturvallisuussäännöt. Vuonna 2018 päivitetyt työturvallisuussäännöt sitovat UPM:n turvalli- suusvision jokapäiväiseen toimintaan. Olemme viestineet keskeisistä asioista kuten UPM:n turvallisuus- periaatteista, joissa kerromme työntekijöiden ja urakoitsijoiden priori- teetteja ja vastuullisuutta koskevista odotuksistamme. Vuonna 2018 painopistealueita olivat riskienhallinta ja urakoitsijoiden työturvalli- suus. Olemme jatkaneet kuuden elintärkeän standardin (Lifesaving standards) kehittämistä, viiden suurimman riskin kartoittamista ja TTT-auditointia. Vuosittaiset työturvallisuusauditoinnit ovat olennainen osa työter- veys- ja turvallisuusjärjestelmäämme. Organisaatiorajat ylittävä audi- tointi antaa meille arvokasta palautetta valikoiduista TTT-hankkeista ja jokapäiväisestä toiminnasta. Ennakoivan turvallisuuskulttuurin vahvistaminen Globaalia One Safety -raportointityökaluamme käytetään aktiivisesti vaaratilanteiden ennakoivaan raportointiin. UPM:n työntekijöiden ja urakoitsijoiden edellytetään ilmoittavan kaikista läheltä piti -tilan- teista sekä turvallisuus- ja ympäristöhavainnoista. Avoin ja läpinäkyvä työkalu auttaa tavoitteiden saavuttamisessa ja voimme jakaa sillä huomioita koko yhtiön laajuisesti. One Safety -työkalu tukee myös tehokasta turvallisuusohjausta ja TTT-riskienhallintaa. Vuonna 2018 kehitimme työturvallisuusosaamista ja vahvistimme TTT-prosesseja sekä otimme käyttöön uusille työntekijöille tarkoite- tun UPMDay 1 - Turvallisuushaaste -verkkokoulutuksen. Koulutus- moduulissa selitetään turvallisuuskulttuuria ja mitä UPM odottaa työtekijöiltään. Jokaisella liiketoiminta-alueella järjestettiin myös tapaturmatutkintakoulutusta. Edistämme työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia Teemme yhteistyötä työntekijöidemme sekä ulkoisten työterveys- organisaatioiden kanssa henkilöstön hyvinvoinnin tukemiseksi. Haluamme jatkuvasti edistää työntekijöiden terveyttä, elämänlaatua ja työkykyä. Jatkoimme vuoden mittaan neljännesvuosittain vaihtuvia globaa- leja terveys- ja työturvallisuusteemoja. Niissä keskityimme keinoihin, joilla pysyä valppaana ja virkeänä työssä, pitää huolta henkisestä ja fyysisestä palautumisesta ja välttää tapaturmat kotona ja vapaa-ajalla. UPM:n toimipaikoilla ja liiketoiminnoissa käynnistettiin lisäksi useita terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä paikallisiin tarpeisiin perus- tuvia hankkeita, joiden tulokset ovat olleet hyviä. Lähes kaikilla toimi- paikoilla pyritään lisäämään hyvinvointia ja työntekijöillä on käytettä- vissään kuntosali. Usein myös työn ulkopuolisia liikuntaharrastuksia tuetaan. Vuoden aikana Suomessa, Saksassa ja Malesiassa järjestettiin suuria terveyttä ja hyvinvointia edistäviä kampanjoita. Suomessa toiminnassa keskityttiin niin fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin kuin terveyden edistämiseen ja ravintoon. Vuonna 2018 toimintaan osallistui yli 20 %UPM:n henkilöstöstä kaikilla liiketoiminta-alueilla ja lähes jokaisella toimipaikalla. Tavoitteena nolla tapaturmaa Vuonna 2018 UPM:n poissaoloon johtaneiden työtapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohden (LTAF, Lost Time Accident Frequency) oli 2,7 (3,3). Myös TRIF-luku (Total Recordable Injury Frequency eli tapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohden) parani ja oli 6,9 (8,2). TRIF ottaa huomioon poissaoloon johtaneiden tapaturmien lisäksi myös ne työtapaturmat, jotka vaativat korvaavaa työtä tai lääketieteel- listä hoitoa. Myös urakoitsijoiden työturvallisuus parani. Tapaturma- taajuudet mukaan lukien urakoitsijat olivat 2,9 (LTAF) ja 6,6 (TRIF). Toimistamme huolimatta vuonna 2018 sattui kaksi vakavaa tapa- turmaa. Tapaturmat tutkittiin perusteellisesti ja korjaaviin toimenpi- teisiin ryhdyttiin. Tapaturmien syyt käytiin läpi, jotta vakavilta tapa- turmilta vältyttäisiin jatkossa. Pysyvä tavoitteemme on nolla tapaturmaa, ja palkitsemme hyvät turvallisuustulokset konsernin työturvallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2018 Augsburgin paperitehdas sai UPM:n työturvallisuuspalkinnon pitkäjänteisestä toiminnan parantamisesta (lue lisää sivu 43).

UPM Energy

UPM Raflatac

UPM Plywood

UPM Biorefining

UPM Specialty Papers UPM Communication Papers

■ TRIF-luku* ) ■ Tapaturmataajuus** ) * ) Tapaturmien määrä/milj. työtuntia ** ) Poissaoloon johtaneet työtapaturmat/ milj. työtuntia

■ Työtapaturma ■ Sairauspoissaolot

2,7 2,9

Tapaturmataajuus: UPM:n työvoima sekä UPM:n työvoima ja urakoitsijat yhteensä

TAVOITTEET 2030

URAKOITSIJATURVALLISUUTEEN MALLIA URUGUAYSTA

MERKITYS • Ihmiset ovat liiketoimintamme ytimessä. Työntekijöiden, vierailijoiden ja kaikkien toimintamme vaikutuspiirissä olevien terveys ja turvallisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä • Työntekijöiden hyvinvointi perustuu henkilöä tukevaan työympäristöön, terveellisiin elintapoihin sekä työelämän ja vapaa-ajan tasapainoon • Turvallisuudella ja hyvinvoinnilla on suora vaikutus henkilöstön sitoutumiseen ja UPM:n menestykseen TAVOITE • Turvallisen ja terveellisen työympäristön sekä henkilöstön ja urakoitsijoiden hyvinvoinnin varmistaminen

TOIMINTATAPAMME • Ennakoivan turvallisuuskulttuurin kehittäminen • Turvallisiin työtapoihin ja työturvallisuusvaatimuksiin liittyvä koulutus henkilöstölle ja urakoitsijoille • Kaikkien työturvallisuusprosessien säännölliset auditoinnit ja arvioinnit • Tunnistettujen työturvallisuusongelmien tai -riskien korjaaminen nopeasti • One Safety – UPM:n maailmanlaajuinen TTT-työkalu • Läheinen yhteistyö työntekijöiden ja ulkoisten työterveysorgani- saatioiden kanssa • Neljännesvuosittaiset terveysteemat • 2030-vastuullisuustavoitteet: ennakoiva turvallisuuskulttuuri, LTAF ja TRIF, hyvinvointiohjelmat sekä sairauspoissaolot

Uruguayn kattava järjestelmä urakoitsijoiden palkkauksista, työtunneista, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on esimerkki toimivasta yhteistyöstä ja avoimesta vuoropuhelusta UPM:n ja urakoitsijoiden kesken. Uruguayn taimitarhoissa, puuviljelmillä, korjuu- ja kuljetustoiminnoissa ja sellutehtaalla on yli 200 urakoitsijaa, jotka tekevät yli kuusi miljoonaa työtuntia vuodessa. Turvallisuuskulttuurissa ja -käytännöissä avainasemas- sa ovat olleet tiivis yhteistyö, perehdyttäminen ja säännöllinen turvallisuus- koulutus sekä palautekeskustelut urakoitsijoiden kanssa. UPM:n turvallisuusvaatimukset koskevat myös urakoitsijoita. Vastaavasti UPM tarvitsee urakoitsijoiden tukea ja palautetta työturvallisuuden kehittämiseen. Tietoisuus työhön liittyvistä riskeistä ja turvallisuuskäytän- nöistä ovat turvallisuuskoulutusten ytimessä. Urakoitsijoiden turvallisuus- tuloksia on auditoitu säännöllisesti jo viiden vuoden ajan.

LUE LISÄÄ upm.fi/vastuullisuus

One Safety -työkalun kattavuus 2018 alkaen 100% UPM:n työntekijöistä