UPM vuosikertomus 2018

TOIMINTAOHJEEMME MUKAISET PERIAATTEET

99 %

86 %

aktiivisessa työsuhteessa olevasta henkilös- töstä oli suorittanut UPM:n toimintaohje- koulutuksen ”Jokainen valinta on tärkeä” vuoden 2018 loppuun mennessä

Toimintaohjeen kieliversioiden määrä UPM:n intranetissä ja yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.upm.fi/hallinnointi

Henkilöstökyselyn tuloksiin perustuva oikein toimimisen indeksi

Suojelemme UPM:n omaisuutta ja tietoa Sitoudumme vastuulliseen hankintaan Teemme yhteistyötä sidosryhmien ja yhteisöjen kanssa Tuomme epäkohdat esiin

UPM:N VAATIMUSTENMUKAISUUSJÄRJESTELMÄ

Yhtiön suorituskyky Yhtiön maine, tuloksentekokyky, toiminnallinen tehokkuus

EHKÄISY

Riskien arviointi Politiikat ja käytännöt Ehkäisevät toimenpiteet

Viestintä Koulutus Ennakoiva neuvonta

Jatkuva parantaminen

HALLINNOINTI JA VAATIMUSTENMUKAISUUS

Tarkastukset, seuranta ja kyselyt Ilmoitus- ja raportointikanavat

REAGOINTI

SEURANTA

Tutkinta ja ratkaisu Korjaavat toimenpiteet

Oikein toimimisen kulttuuri

VAATIMUSTENMUKAISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA OIKEA TAPA TOIMIA KAIKESSA MITÄ TEEMME VASTUULLISUUS:

Päätöksentekoamme, johtamistamme ja toimintaamme ohjaavat arvomme ja Toiminta- ohjeemme mukaiset periaatteet. Näistä periaatteista emme tingi missään olosuhteissa.

OIKEIN TOIMIMI- SEN KULTTUURIN EDISTÄMINEN

Vaatimustenmukaisuusjärjestelmämme pääpaino on ennaltaehkäisevissä toimissa, jotka perustuvat riskienhallinnan vuosi- kelloon ja kaikkien liike- ja muiden toimin- tojen riskiarviointeihin. Vaatimustenmu- kaisuusjärjestelmäämme ja siihen liittyviä toimia on esitelty viereisellä sivulla olevassa kuvassa. Lue lisää UPM:n hallinnointi- rakenteesta ja riskienhallintaprosesseista yhtiön internetsivuilta.

Tähtäämme korkeammalle myös hallinnoin- nissamme. Olemme sitoutuneet hyvään hallinnointiin ja Toimintaohjeeseemme sisältyvien johtavien periaatteiden ja sovel- tuvien lakien ja säännösten noudattamiseen. Hallinnointirakenteemme tukee hyvää hallinnointia, vastuullista liiketoimintaa ja vaatimustenmukaisuutta kaikilla tasoilla määrittäen selvät vastuut ja raportointi- linjat. Vastuu vaatimustenmukaisuudesta ulottuu yhtiön hallituksesta ja ylimmästä johdosta jokaiseen UPM:n työntekijään (lue lisää sivulta 109). Vastuullisuus on yksi strategiamme painopistealueista ja vaatimustenmukaisuus on sen olennainen osa.

Vaatimustenmukaisuusjärjestelmämme sisältyy hallinnointimalliimme ja on suunni- teltu tukemaan yhtiön suorituskykyä ja oikein toimimisen kulttuuria kaikilla tasoilla. Yllä esitetty oikein toimimisen kulttuuria kuvaava indeksiluku on seuraavien henkilöstökyselyn kysymysten positiivisten vastausten perus- teella laskettu keskiarvo (2017: 85 %): 1. Ymmärrän UPM:n Toimintaohjeen ja eettiset normit. 2. Jos minun pitäisi tehdä ilmoitus epäeetti- sestä toiminnasta tai väärinkäytöksestä, olen varma, että UPM käsittelisi sen tehokkaasti. 3. UPM toimii eettisesti ja UPM:n Toiminta- ohjeen mukaisesti.

Luomme arvoa tarttumalla biotalouden rajattomiin mahdollisuuksiin

UPM:N TOIMINTA- AJATUS

TYÖNTEKIJÖIDEN PÄÄTÖKSENTEON TUKEMINEN

UPM COMPLIANCEN TOIMINTA-AJATUS