UPM vuosikertomus 2018

TILINTARKASTUS- KERTOMUS

MUU TALOUDELLINEN TIETO

GRI sisältöindeksi – lyhennetty versio

UPM soveltaa vastuullisuusraportoinnissaan Global Reporting Initiativen (GRI) raportoin- tiohjeita GRI Standardit. Raportointi noudattaa GRI Standardien core-vaihtoehtoa. Tämä lyhennetty GRI-sisältöindeksin versio osoittaa, missä olennaiset aiheet on raportoitu tässä vuosikertomuksessa ja UPM:n internet-sivuilla. Lisää tietoa yleisestä GRI-sisällöstä, poikkeamista, lisätiedoista ja johtamistavan kuvauksesta löytyy englanniksi varsinaisesta GRI-sisältöindeksistä osoitteessa upm.com/responsibility. VSK = Vuosikertomus 2018 GRI indeksi = GRI-sisältöindeksi, pdf:nä osoitteessa upm.com

Vastuullisuusraportoinnin 2018 englanninkielisen version tiedot on varmentanut riippumaton kolmas osapuoli, PricewaterhouseCoopers Oy (katso Riippumaton varmennus- raportti sivulla 98), ja tiedot on merkitty varmennetuiksi GRI-taulukossa. Suomenkielisille tiedoille on tehty vastaa- vuustarkistus.

Yhtiö on sitoutunut AA1000 AccountAbility Principles Standard (2008) -standardin määrittelemiin periaatteisiin sidosryhmien osallistamisesta, olennaisuudesta ja sidosryhmien odotuksiin vastaami- sesta. UPM tarjoaa kattavaa, kolmansien osapuolten varmentamaa ympäristötietoa konserni-, tehdas- ja tuotetasolla. Ympäristömerkityt tuotteet, tuoteselosteet sekä toimintojen sertifiointi kertovat yhtiön sidosryhmille kestävästä kehityksestä, läpinäkyvyydestä ja riskienhallinnasta (lue lisää UPM:n tuotevastuusta sivulla 62–63).

GRI STANDARDI

SIJAINTI

PUUTTEET 1) VARMENNUS 2)

GRI STANDARDI

SIJAINTI

PUUTTEET 1) VARMENNUS 2)

GRI 400:Sosiaaliset standardit 1) GRI 401: Työsuhteet 2016 GRI 402: Henkilöstön ja johdon väliset suhteet 2016

GRI 100: Yleiset standardit 1) GRI 102: Yleinen sisältö 2016

102–1 — 102–13 Organisaation kuvaus

102–8

401–1 Henkilöstön vaihtuvuus

VSK 56, web

x x x x

102–14 — 102–15 Strategia

VSK VSK

402–1 Uudelleenjärjestelytilanteissa noudatettava vähimmäis ilmoitusaika

102–16 — 102–17 Liiketoiminnan eettisyys

GRI 403: Työterveys ja –turvallisuus 2016 403–1 Työsuojelutoimikuntien piiriin kuuluvien työntekijöiden osuus web

102–18 — 102–31 Governance 102–33 — 102–36

VSK, web

403–2 Tapaturmataajuus, ammattitaudit, menetetyt työpäivät, poissaolot, työhön liittyvät kuolemantapaukset 403–3 Työntekijät, joilla on suuri esiintyvyys tai riski työtehtäviin liittyviin sairauksiin 404–1 Keskimääräiset koulutustunnit työntekijää kohden 404–2 Osaamisen kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyvät ohjelmat 404–3 Kehityskeskustelut ja suoritusten arvioinnit UPM–1 Inhimillisen pääoman tuottoaste (UPM indikaattori) 405–1 Hallintoelinten ja henkilöstön monimuotoisuus

VSK 27, 56, 58–59, web

102–40 — 102–44Sidosryhmäyhteistyö 102–45 — 102–56 Raportointikäytännöt

102–41

VSK, GRI-indeksi

GRI 103: Johtamismalli 2016

103–1 Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat

GRI-indeksi GRI-indeksi GRI-indeksi

GRI 404: Koulutus ja henkilöstön kehittäminen 2016

VSK 56

103–2 Johtamismallin komponentit 103–3 Johtamismallin arviointi

VSK 56–57, web

GRI 200:Taloudelliset standardit 1) GRI 201: Taloudelliset tulokset 2016

VSK 27, 54–55

x x x x x x

201–1 Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen VSK 66 201–2 Ilmastonmuutoksen taloudelliset seuraamukset ja muut riskit ja mahdollisuudet organisaation toiminnalle 201–4 Julkiselta sektorilta saatu taloudellinen avustus 202–2 Paikallisyhteisöstä palkatun ylemmän johdon osuus 203–2 Keskeiset epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus 205–1 Liiketoimintayksiköt, joille tehty korruptioon liittyvä riskianalyysi 205–2 Korruptionvastaisiin politiikkoihin ja menettelytapoihin liittyvä kommunikointi ja koulutus 205–3 Korruptiotapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet 206-1 Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja määrävän markkina-aseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet 204–1 Ostot paikallisilta toimittajilta VSK 82 201–3 Eläketurvan kattavuus

x x x x x x x x

VSK 12–13, 24–31, 74–75

GRI 405: Monimuotoisuus ja yhtäläiset mahdollisuudet 2016

VSK 56, 84–85, 192, web

VSK 140–143 VSK 136–137

405–2 Naisten ja miesten peruspalkkojen suhde 406–1 Syrjintätapaukset ja korjaavat toimenpiteet

VSK 192 VSK 82

GRI 406: Syrjinnän kielto 2016 GRI 407: Yhdistymisen vapaus ja työehtosopimukset 2016 GRI 408: Lapsityövoima 2016

GRI 202: Markkinoilla läsnäolo 2016 GRI 203: Välilliset taloudelliset vaikutukset 2016 GRI 204: Ostokäytännöt 2016 GRI 205: Korruptionvastaisuus 2016

GRI-indeksi

407–1 Toiminnot ja tavarantoimittajat, joiden osalta järjestäytymis- vapaus ja kollektiivinen neuvotteluoikeus voivat olla uhattuna 408–1 Toiminnot ja toimittajat, joilla on merkittävä riski lapsi työvoiman käyttöön 409–1 Toiminnot ja toimittajat, joilla on merkittävä riski pakko- tai rangaistustyövoiman käyttöön

VSK 66–67, 78–79

VSK 110

GRI 409: Pakko- tai rangaistustyövoima 2016

x

GRI 411: Alkuperäiskansojen oikeudet 2016 411–1 Alkuperäiskansojen oikeuksiin liittyvät rikkomukset

GRI-indeksi VSK 55, 110 GRI-indeksi GRI-indeksi

x x x x

GRI 412: Ihmisoikeusarvioinnit 2016

412–1 Toiminnot, joissa on toteutettu ihmisoikeusarviointi

x x

412–2 Henkilöstön ihmisoikeuskoulutukset

GRI 206: Kilpailun rajoittaminen 2016

412–3 Merkittävät investointisopimukset, joissa on ihmisoikeuksiin liittyviä ehtoja tai joista on tehty ihmisoikeusarviointi 413–1 Toiminnot, joissa on toteutettu paikallisyhteisövuorovaiku- tusta, vaikutusarvioinnit tai kehitysohjelmat 413–2 Toiminnot, joilla on nykyisiä ja mahdollisia negatiivisia vaikutuksia paikallisyhteisöihin 414–1 Tavarantoimittajat, jotka on arvioitu sosiaaliseen vastuuseen liittyvien kriteerien mukaisesti 414–2 Negatiiviset sosiaaliseen vastuuseen liittyvät vaikutukset toimitusketjussa ja toteutetut toimenpiteet

GRI 300: Ympäristöstandardit 1) GRI 301: Materiaalit 2016

GRI 413: Paikallisyhteisöt 2016

301–1 Materiaalien käyttö painon tai määrän mukaan

VSK 78, web VSK 60, web

x x x x x x x

301–2 Kierrätettyjen materiaalien osuus 302–1 Organisaation oma energiankulutus

GRI 302: Energia 2016

VSK 75, 78, 193, web

GRI 414: Toimittajien sosiaalisen vastuun arviointit 2016

VSK 60

302–3 Energiaintensiteetti

302–4 Energiankulutuksen vähentäminen

VSK 74 VSK 78

GRI 303: Vesi 2016

303–1 Vedenkulutus

GRI 415: Poliittinen vaikuttaminen 2016 415–1 Poliittinen tuki

VSK 51

x x

303–2 Vesilähteet, joihin organisaation vedenotolla on merkittävä vaikutus

VSK 72–73, web

GRI 416: Asiakkaiden terveys ja turvallisuus 2016 GRI 417: Markkinointiviestintä ja tuote- informaatio 2016 GRI 419: Määräystenmukaisuus 2016

416–1 Tuotteiden ja palveluiden terveys- ja turvallisuusvaikutusten arviointi

VSK 62–63

GRI 304: Luonnon monimuotoisuus 2016 304–1 Toiminnot luonnon monimuotoisuuden kannalta rikkailla alueilla tai niiden läheisyydessä

417–1 Tuotteisiin ja palveluihin liittyvät informaatio- ja merkintävaatimukset

VSK 62–63

x

304–2 Toiminnan, tuotteiden ja palveluiden merkittävät vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen

x

419–1 Lakien ja säädösten rikkomukset sosiaalisten ja taloudellisten tekijöiden osalta

304–3 Suojellut ja kunnostetut elinympäristöt

x x x x x x x x x x x x

1) Yleinen sisältö, poikkeamat, kommentit ja raportointiperiaatteet varsinaisessa GRI-sisältöindeksissä 2) PricewaterhouseCoopers Oy varmennusraportti on sivulla 98.

GRI 305: Päästöt 2016

VSK 79, 193, web

VSK 193, web VSK 193, web

305–4 Kasvihuonekaasujen pääästöintensiteetti 305–5 Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen