UPM Vuosikertomus 2019

UPM:N VASTUULLISUUS- RAPORTOINTI ON GRI-STANDARDIEN JA AA 1000 -STANDARDIN MUKAISTA UPM soveltaa vastuullisuusraportoin- nissaan Global Reporting Initiativen GRI-standardien raportointiohjeistoa. UPM:n vastuullisuusraportointi on laadittu GRI-standardien Core-vaihto- ehdon mukaisesti. GRI-sisältöindeksi osoittaa, missä olennaiset aiheet ja muut sisällöt on raportoitu tässä vuosikertomuksessa, UPM:n verkkosivuilla ja GRI-sisältö­ indeksissä. Lisäksi asiakirjassa on tietoja poikkeamista, lisäselvityksistä ja johtamistavan kuvauksesta. Asia- kirja on saatavilla yhtiön verkkosi- vuilla osoitteessa upm.com/responsi- bility. UPM on sitoutunut myös AA 1000 AccountAbility Principles Standard (2008) -standardin määrittelemiin periaatteisiin sidosryhmien osallista- misesta, olennaisuudesta ja sidosryh- mien odotuksiin vastaamisesta. Vastuullisuusraportoinnin 2019 englanninkielisen version tiedot on varmentanut riippumaton kolmas osapuoli, PricewaterhouseCoopers Oy (katso Riippumaton varmennusra- portti oikealla), ja tiedot on merkitty varmennetuiksi GRI-taulukossa. Suomenkielisille tiedoille on tehty vastaavuustarkistus.

RIIPPUMATTOMAN VARMENTAJAN VARMENNUSRAPORTTI Käännös englanninkielisestä tekstistä (alkuperäinen)

UPM-Kymmene Oyj:n johdolle

• Haastatelleet yhtiön ylimmän johdon edustajia. • Haastatelleet yhtiön työntekijöitä orga- nisaation eri tasoilta koskien olennai- suutta, sidosryhmien odotuksia, niihin vastaamista sekä sidosryhmävuorovai- kutusta. • Arvioineet sidosryhmien osallistamista ja odotuksiin vastaamista yhtiön doku- mentaation ja sisäisen viestinnän perus- teella. • Arvioineet yhtiössä olennaisiksi määri- teltyjä vastuullisuusnäkökohtia sekä arvioineet vastuullisuusraportointia näiden näkökohtien perusteella. • Vierailleet yhtiön pääkonttorissa ja kahdella toimipaikalla Suomessa. • Haastatelleet vastuullisuusraportoinnin sisältämien tietojen keruusta ja rapor- toinnista vastaavia työntekijöitä kon­ sernitasolla ja toimipaikkatasolla. • Arvioineet, miten konsernin työntekijät soveltavat yhtiön raportointiohjeita ja menettelytapoja. • Testanneet tietojen oikeellisuutta ja täydellisyyttä alkuperäisistä dokumen- teista ja järjestelmistä otospohjaisesti. • Testanneet tietojen yhdistelyä ja suorit- taneet uudelleenlaskentaa otospohjai- sesti. Suorittamiemme toimenpiteiden ja hank- kimamme evidenssin perusteella tietoom- me ei ole tullut mitään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kymmene Oyj:n vastuullisuusraportointia 31.12.2019 päät- tyneeltä raportointikaudelta ole kaikilta olennaisilta osiltaan laadittu asianmukai- sesti raportointikriteeristön perusteella tai etteikö vastuullisuusraportointi olisi kaikil- ta olennaisilta osiltaan luotettavaa rapor- tointikriteeristön perusteella. Tietoomme ei myöskään ole tullut mi- tään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kymmene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita. Rajoitetun varmuuden antava johtopäätös

Varmennusraporttiamme luettaessa on otettava huomioon yritysvastuutietojen tarkkuutta ja täydellisyyttä koskevat luon- taiset rajoitteet. Tämä varmennusraportti on laadittu toimeksiantomme ehtojen mukaisesti. Vastaamme työstämme, varmennusrapor- tista ja esittämistämme johtopäätöksistä vain UPM-Kymmene Oyj:lle, emme kol- mansille osapuolille. Havainnot ja suositukset Suorittamiemme toimenpiteiden ja hank- kimamme evidenssin perusteella rapor- toimme seuraavat havainnot ja suositukset, jotka koskevat AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamista UPM-Kymmene Oyj:ssä. Nämä havainnot ja suositukset eivät vaikuta edellä esittä- miimme johtopäätöksiin. Sidosryhmien osallistaminen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytössään prosessit sidosryhmien osallistamiseen ja sidosryhmäyhteistyöhön. Sidosryhmä- suhteet-funktio koordinoi sidosryhmä­ yhteistyötä konsernitasolla, kun taas eri liiketoiminnat vastaavat paikallisesta toiminnasta. Suosittelemme, että yhtiö jatkaa osallistavaa yhteistyötä eri sidos- ryhmien kanssa vastatakseen sidosryhmi- en odotuksiin myös muuttuvilla markki- noilla. Olennaisten vastuullisuusnäkö­ kohtien määrittäminen: UPM-Kymme- ne Oyj:llä on käytössään systemaattinen prosessi vastuullisuusnäkökohtien olen- naisuuden arvioimiseksi ja määrittämisek- si. Olennaisuusarviointi päivitetään vuo- sittain. Suosittelemme, että yhtiö kehittää edelleen ennakoivaa yhteistyötä sidosryh- mien kanssa olennaisten teemojen määrit- tämisen ja arvioinnin tueksi. Sidosryhmien odotuksiin vastaami­ nen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytös- sään prosessit sidosryhmien tarpeisiin vastaamiseksi. Suosittelemme, että yhtiö jatkaa yhtenäisten tapojen kehittämistä sekä palautteen keräämiseen sidosryhmil- tä että toimimiseen palautteen perusteella.

kansainvälisen varmennustoimeksianto- standardin (ISAE) 3000 (uudistettu) ”Muut varmennustoimeksiannot kuin menneitä kausia koskevaan taloudelliseen informaa- tioon kohdistuva tilintarkastus tai yleis- luonteinen tarkastus” mukaisesti. Kyseinen standardi edellyttää, että suunnittelemme ja suoritamme toimeksiannon hankkiak- semme rajoitetun varmuuden siitä, onko vastuullisuusraportoinnissa olennaista virheellisyyttä. Olemme lisäksi suorittaneet työmme AA1000 Assurance Standard 2008:n mu- kaisesti. Suorittaaksemme varmennus­ toimeksiannon yhtiön kanssa sovitulla tavalla Type 2 -muotoisena AA1000AS (2008) edellyttää varmennustoimeksian- non suunnittelemista ja suorittamista siten, että saadaan rajoitettu varmuus siitä, ettei tietoomme ole tullut seikkoja, jotka antaisivat aiheen olettaa, ettei UPM-Kym- mene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 AccountAbility Prin- ciples -periaatteita ja etteikö vastuullisuus- raportointi olisi kaikilta olennaisilta osil- taan luotettavaa raportointikriteeristön perusteella. Rajoitetun varmuuden antavassa toimeksiannossa evidenssin hankkimis­ toimenpiteet ovat rajoitetumpia kuin koh-tuullisen varmuuden antavassa toi- meksiannossa, minkä vuoksi siinä saadaan vähemmän varmuutta kuin kohtuullisen varmuuden antavassa toimeksiannossa. Varmennustoimeksiantoon kuuluu toimen­ piteitä evidenssin hankkimiseksi vastuulli- suusraportointiin sisältyvistä luvuista ja siinä esitettävistä muista tiedoista sekä AA1000 AccountAbility Principles -peri­ aatteiden soveltamisesta yhtiössä. Toimen- piteiden valinta perustuu varmentajan harkintaan ja arvioihin riskeistä, että vas- tuullisuusraportoinnissa on olennainen virheellisyys ja arvioihin riskeistä, että yhtiö poikkeaa olennaisesti AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamisesta. Olemme toteuttaneet muun muassa seuraavat toimenpiteet:

Varmentajan riippumattomuus, pätevyys ja laadunvalvonta Olemme noudattaneet IESBAn (the International Ethics Standards Board for Accountants) antamien Eettisten sääntö- jen tilintarkastusammattilaisille mukaisia riippumattomuusvaatimuksia ja muita eettisiä vaatimuksia. Näiden sääntöjen pohjana olevat perusperiaatteet ovat rehel lisyys, objektiivisuus, ammatillinen päte- vyys ja huolellisuus, salassapitovelvolli- suus ja ammatillinen käyttäytyminen. Moniammatillisella yritysvastuun ja varmennuksen asiantuntijoista koostuval- la tiimillämme on tämän varmennustoi- meksiannon suorittamiseksi vaadittavat taidot ja kokemus taloudellisten ja muiden kuin taloudellisten tietojen varmentami- sesta, yritysvastuun strategian ja johtami- sen alueella, sosiaalisissa ja ympäristöön liittyvissä kysymyksissä sekä relevantti toimialatuntemus. PricewaterhouseCoopers Oy soveltaa kansainvälistä laadunvalvontastandardia ISQC1 ja näin ollen ylläpitää kattavaa laadunvalvontajärjestelmää. Siihen kuuluu dokumentoituja toimintaperiaatteita ja menettelytapoja, jotka koskevat eettisten vaatimusten, ammatillisten standardien sekä sovellettavien säädöksiin ja määräyk- siinperustuvien vaatimustennoudattamista.

Olemme UPM-Kymmene Oyj:n (jäljempä- nä myös ”yhtiö”) johdon pyynnöstä suorit- taneet rajoitetun varmuuden antavan toi- meksiannon, jonka kohteena ovat olleet tie- tyt vastuullisuustiedot raportointikaudelta 1.1.–31.12.2019 UPM-Kymmene Oyj:n vuo- sikertomuksessa 2019 ja yhtiön verkkosi- vuilla ”Vastuullisuus”-osiossa (jäljempänä ”vastuullisuusraportointi”). Varmennetut tiedot käyvät ilmi yhtiön GRI-indeksistä 2019 yhtiön verkkosivuilla. Rajoitetun varmuuden antavan toimeksi- antomme kohteena on lisäksi ollut AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltaminen UPM-Kymmene Oyj:ssä. Johdon vastuu UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa vastuul- lisuusraportoinnin laatimisesta raportoin- tikriteeristön eli yhtiön raportointiohjei- den ja Global Reporting Initiativen laati- man yhteiskuntavastuun GRI Standards- raportointiohjeiston mukaisesti. UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös sellaisen sisäisen valvonnan järjestämises- tä, jonka johto katsoo tarpeelliseksi, jotta on mahdollista laatia vastuullisuusrapor- tointi, jossa ei ole väärinkäytöksistä tai vir- heistä johtuvaa olennaista virheellisyyttä. UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös siitä, että yhtiö soveltaa AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita (sidosryhmien osallistaminen, olennaisten vastuullisuusnäkökohtien määrittäminen, sidosryhmien odotuksiin vastaaminen) AccountAbilityn AA1000 AccountAbility Principles Standard 2008:n mukaisesti. suorittamiemme toimenpiteiden ja hankki- mamme evidenssin perusteella rajoitetun varmuuden antava johtopäätös vastuulli- suusraportoinnista ja AA1000 AccountAbi- lity Principles -periaatteiden soveltamises- ta yhtiössä. Olemme suorittaneet rajoitetun varmuuden antavan toimeksiannon Varmentajan velvollisuudet Meidän velvollisuutenamme on esittää

Helsingissä 17. päivänä helmikuuta 2020 PricewaterhouseCoopers Oy Sirpa Juutinen Partner Jussi Nokkala Director

Sustainability & Climate Change

UPM VUOSIKERTOMUS 2019