UPM Vuosikertomus 2019

UPM Raflatac UPM Raflatac tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia tarramateriaaleja brändäämiseen ja myynninedistämiseen, tuote- ja informaatioetiketöintiin mm. elintarvike-, juoma-, hygienia- ja lääketeollisuudessa sekä vähittäiskaupassa. UPM Raflatac on maailman toiseksi suurin tarralaminaatin valmistaja.

UPM Specialty Papers UPM Specialty Papers tarjoaa tarramateriaaleja, irroke- ja joustopakkauspapereita sekä toimistopapereita ja graafisia papereita etiketöintiin, kaupalliseen silikonointiin, pakkaamiseen, toimistokäyttöön ja painatukseen. Toiminta koostuu UPM Changshun ja UPM Tervasaaren tehtaista Kiinassa ja Suomessa sekä tarra- ja pakkaus-paperien tuotantolinjoista UPM Jämsänkosken tehtaalla Suomessa. Asiakkaita ovat pääasiassa vähittäiskauppiaat, painotalot, kustantajat, jakelijat ja paperin jalostajat.

UPM Communication Papers UPM Communication Papers

UPM Plywood UPM Plywood tarjoaa

tarjoaa laajan valikoiman graafisia papereita mainontaan, sanoma- ja aikakauslehtiin sekä koti- ja toimistokäyttöön. Liiketoiminta-alue koostuu laajoista matalan kustannustason toiminnoista. Sillä on 15 tehokasta paperitehdasta Euroopassa ja Yhdysvalloissa, maailmanlaajuinen myyntiverkosto sekä tehokas logistiikkajärjestelmä. Asiakkaita ovat pääasiassa kustantajat, luettelokustantajat, vähittäismyyjät, painotalot ja tukkurit.

korkealaatuisia WISA ® vaneri- ja viilutuotteita rakentamiseen, ajoneuvojen lattioihin, LNG-laivanrakentamiseen, parketinvalmistukseen sekä muihin teollisuussovelluksiin. Tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Virossa ja Venäjällä.

2019 450

2018 480

166 10,7

156 10,5

167 11,7 -77

513 11,3

13,7 -74 120 8,5 120 8,5 904 13,3 —

8,1

13,5

15,6

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksista, milj. euroa

-40 124 8,0

-30 126 8,5

-145 324

-116 312

6,3

8,0

10,8

Liikevoitto, milj. euroa

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1)

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa

7,1

6,7

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa, milj. euroa 1)

126 8,5 535

-58 383

6,3

8,0 329 11,0 739

10,8 283 18,4

8,1

267 5,7

889 10,1

579 21,8

8,4

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, vaneri, 1000 m 3

Vertailukelpoinen ROCE, % 23,6 1) Vuoden 2019 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät pitkäaikaisten varojen myyntivoittoja 2 miljoonaa euroa ja rakennejärjestelykuluja 4 miljoonaa euroa.

Vertailukelpoinen ROCE, % Toimitukset, paperi, 1 000 t

23,2

16,7

6 774 7 442 1) Vuoden 2019 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 15 miljoonaa euroa rakennejärjestelykuluja ja 12 miljoonaa euroa arvonalentumisia liittyen Rauman tehtaan paperikone 2 sulkemiseen sekä 24 miljoonaa euroa raken- nejärjestelykuluja ja 1 miljoonaa euroa arvonalentumisia liittyen Plattlingin tehtaan paperikone 10 sulkemiseen Saksassa. Lisäksi vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 6 miljoonaa euroa edellisvuosien toimintojen te- hostamiseen liittyviä kuluja sekä rakennejärjestelykuluja, jotka liittyvät Puolan Wroclawiin perustettavaan uuteen palvelukeskukseen. Vuoden 2018 vertai- lukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät 30 miljoonan euron myyntivoiton Saksassa sijaitsevien Schongaun ja Ettringenin vesivoimalaitosten myynneis- tä, 18 miljoonan euron tuoton käyttämättömien rakennejärjestelyvarausten peruutuksista Saksassa ja Suomessa, 1 miljoonan euron tappion Myllykosken tehdasalueen myynnistä Suomessa sekä 1 miljoonan euron kulun liittyen aikaisempiin paperikoneiden sulkemisiin. Vuosi 2019 verrattuna vuoteen 2018 UPM Communication Papers -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto nousi, mikä ylitti pienempien toimitusmäärien negatiivisen vaikutuksen. Muuttuvat ja kiinteät kustannukset olivat alemmat. UPM:n paperitoimitusten keskihinta euroina nousi 6 %. Markkinaympäristö Graafisten papereiden kysyntä oli Euroopassa vuonna 2019 9 % alempi kuin edellisvuonna. Sanomalehtipaperin kysyntä laski 9 %, aikakauslehtipaperin 10 % ja hienopaperin 7 %. Sanoma- ja aikakauslehtipapereiden hinnat olivat Euroopassa 6 % korkeammat ja hienopaperien hinnat 2 % korkeammat verrattuna vuoteen 2018. Aikakauslehtipaperien kysyntä oli Pohjois-Amerikassa 14 % alempi kuin vuonna 2018. Aikakauslehtipaperien keskimääräinen dollarimääräinen hinta nousi 5 % verrattuna vuoteen 2018.

Vuosi 2019 verrattuna vuoteen 2018 UPM Raflatac -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto säilyi ennallaan. Korkeammat myyntihinnat ja toimitusmäärät kumosivat korkeampien kustannusten ja epäsuotuisan valuuttakurssikehityksen negatiivisen vaikutuksen. Markkinaympäristö Maailmanlaajuinen tarralaminaattien kysynnän kasvu jatkui vuonna 2019, joskin hitaampana.

Vuosi 2019 verrattuna vuoteen 2018 UPM Specialty Papers -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto nousi tuotantopanosten alempien kustannusten ansiosta, mikä ylitti hienopaperien myyntihintojen laskun ja epäsuotuisan valuuttakurssikehityksen negatiivisen vaikutuksen. Kiinteät kustannukset laskivat. Markkinaympäristö Aasian ja Tyynenmeren alueella hienopaperien kysyntä oli hitaan alun jälkeen hyvällä tasolla vuonna 2019. Hienopaperien markkinahinnat nousivat Kiinassa vuonna 2019. Tarra-, tausta- ja pakkauspaperin kysyntä kasvoi hyvin vuonna 2019, mutta myyntihinnat olivat alemmat.

Vuosi 2019 verrattuna vuoteen 2018 UPM Plywood -liiketoiminta-alueen vertailukelpoinen liikevoitto laski pienempien toimitusmäärien johdosta. Markkinaympäristö Euroopan markkinoilla kysyntä hidastui vuonna 2019. Kuusivanerin ja koivuvaneriin liittyvien teollisten sovellusten kysyntä heikkeni. Koivukaupassa kilpailu pysyi kiivaana.

UPM VUOSIKERTOMUS 2019

SISÄLLYS