UPM Vuosikertomus 2019

Oikaisut alkusaldoihin

IFRIC 23 Tuloverokäsittelyjä koskeva epävarmuus Tulkinnassa selitetään laskennallisten ja kauden verotettavaan tuloon perustuvien verosaamisten ja -velkojen kirjaamista ja arvostamista, kun verokäsittelyssä on epävarmuutta. Tulkinta tuli voimaan 1.1.2019 tai sen jälkeen alkavilla tilikausilla. Konserni on verotuksen kohteena useassa eri maassa ja konsernin verokulun ja tuloverovelkojen laskentaan liittyy arvioita ja harkintaa. Veroina kirjatut määrät vastaavat tämänhetkistä käsitystä ja nykyisten verolakien tulkintaa sekä siinä on otettu huomioon kaikki saatavilla oleva tieto veroviranomaisten odotettavissa olevasta verokäsittelystä. UPM:n veroasioista vastaa yhtiön oma verofunktio, jota täydennetään ulkopuolisilla veropalveluilla mm. paikallisten veroraportointi- ja veroilmoituskäytäntöjen noudattamisen varmistamiseksi. Johto arvioi säännöllisesti veroilmoituksissa tehtyjä kannanottoja tilanteissa, joissa verosäännökset ovat tulkinnanvaraisia, ja oikaisee verovelkoja tarpeen mukaan käyttäen todennäköisimmin maksettavaa määrää. Konserni otti IFRIC 23 tulkinnan käyttöön takautuvasti, jolloin vertailukausia ei oikaistu. Vuoden 2018 lopussa konserni tarkasteli verokäsittelyt, joihin liittyy epävarmuutta ja päätyi siihen, että verovelat, jotka koskevat veroviranomaisten tarkasteluille ja tarkastuksille avoimia olevia ajanjaksoja, ovat riittäviä. Näin ollen IFRIC 23 käyttöönotolla 1.1.2019 ei ollut vaikutusta konsernin tilinpäätökseen siirtymähetkellä. Muutos metsänuudistuskustannusten laskentaperiaatteissa UPM muutti metsävarojensa laskentaperiaatetta 1.1.2019 alkaen niin, että konsernin metsien uudistuskustannukset aktivoidaan taseeseen kasvukauden aikana ja metsävaroihin liittyvät rahavirrat raportoidaan investointien rahavirrassa. Ennen muutosta UPM kirjasi metsänuudistuskustannukset tuloslaskelmaan ja raportoi metsävaroihin liittyvät rahavirrat, mukaan lukien metsänuudistuskustannukset sekä metsävarojen ostot ja myynnit, liiketoiminnan rahavirrassa. Käytäntöä päätettiin muuttaa, koska eteläisellä pallonpuoliskolla sijaitsevien puuviljelmien painoarvo UPM:n metsäomaisuudessa on kasvanut koko ajan. Eteläisellä pallonpuoliskolla kiertoaika istutuksesta hakkuuseen on huomattavasti lyhyempi ja siten metsänuudistuskustannusten merkitys huomattavasti suurempi kuin pohjoisella pallonpuoliskolla. Valtaosa UPM:n metsänuudistuskustannuksista tulee eteläisistä puuviljelmistä. Laskentaperiaatteen muutos antaa näin entistä tarkemman kuvan konsernin tuloksesta ja rahavirroista. Muutos vaikuttaa seuraaviin tunnuslukuihin UPM konsernissa, UPM Biorefining -liiketoiminta-alueella sekä Muussa toiminnassa: EBITDA, EBITDA:n osuus liikevaihdosta, liiketoiminnan ja inves- tointien rahavirrat, liiketoiminnan rahavirta per osake sekä netto- velan ja EBITDA:n suhde. Muutoksella ei ole vaikutusta liikevoittoon, vertailukelpoiseen liikevoittoon tai taseeseen. Vertailukausien tiedot on oikaistu uusien laskentaperiaatteiden mukaisesti.

Vaikutus konsernin tuloslaskelmaan, rahavirtalaskelmaan ja tunnuslukuihin

MILJ. EUROA

31.12.2018 IFRS 16 VAIKUTUS

1.1.2019

VARAT Liikearvo

JULKISTETTU OIKAISTU VAIKUTUS

Liiketoiminnan kulut

-8 710 -8 665

Muut aineettomat hyödykkeet

–17 –71 581

Metsävarojen käyvän arvon muutos ja hakkuut

Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet Vuokratut käyttömaisuushyödykkeet

Vertailukelpoinen EBITDA, milj. euroa

Metsävarat

— — — — — — — — -8 — — — -8 — — — — — -6 -6 — -6 — — —

% liikevaihdosta

17,4

17,8

0,4

Energiaosakkeet

Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa Liiketoiminnan rahavirta per osake, euroa Investointien rahavirta, milj. euroa

Muut pitkäaikaiset rahoitusvarat Laskennalliset verosaamiset Etuuspohjaiset eläkevarat, netto Osuudet osakkuus- ja yhteisyrityksistä

2,61 2,49

Muut pitkäaikaiset varat

Pitkäaikaiset varat

Nettovelka/EBITDA (viim. 12 kk)

-0,17 -0,17

Vaihto-omaisuus

Myyntisaamiset ja muut saamiset Muut lyhytaikaiset rahoitusvarat

Vaiheen 1 muutokset IFRS 9- ja IFRS 7-standardeihin IBOR-uudistuksen seurauksena Konserni on valinnut ottaa ennenaikaisesti käyttöön IFRS 9 ja IFRS 7 -standardeihin syyskuussa 2019 julkistetun pankkien välisen koron (IBOR) uudistuksen seurauksena tehtyjä muutoksia. Siirtymästä seuraavia muutoksia sovelletaan takautuvasti sellaisiin suojaussuhteisiin, jotka ovat olleet olemassa raportointikauden alussa, sekä sellaisiin suojaussuhteisiin jotka on tehty raportointikauden aikana. Muutokset helpottavat suojauslaskennan vaatimuksia pankkien välisen koron uudistukseen (IBOR) liittyvän epävarmuuden seurauksia sellaisissa suojaussuhteissa, joihin IBOR-korkojen uudistumiseen liittyvä epävarmuus vaikuttaa suoraan. Muutosten ansiosta suojaus­ laskennan ei pääsääntöisesti pitäisi keskeytyä IBOR-uudistuksen seurauksena. Mahdollinen tehottomuus kuitenkin kirjataan jatkossakin tuloslaskelmaan. Lisäksi muutoksista käy ilmi milloin helpotukset lakkaavat olemasta voimassa, eli silloin kun pankkien välisen koron (IBOR) uudistuksesta aiheutuvaa epävarmuutta ei enää ole. IBOR-uudistuksen vaikutukset konsernin riskeihin rajautuvat pitkäaikaisten kiinteäkorkoisten lainojen käyvän arvon suojaukseen ja niiden käyvän arvon muutoksiin liittyen USD LIBOR viitekorkoon. Konsernilla on tällä hetkellä vain muutamia sopimuksia, joiden arvostuksen perustana on USD LIBOR ja jotka ovat voimassa 2021 jälkeen. Konsernin rahoitusosasto seuraa konsernin IBOR siirtymävaihetta sekä muutoksia ISDA- ja muihin markkinaohjeistuk- siin sekä niiden vaikutuksia UPM:n sopimuksiin. Käyvän arvon suojaussuhteissa suojatun lainan ja suojaavan instrumentin käypä arvo lasketaan käyttäen samaa korkoa. Tämän takia tehottomuutta ei odoteta muodostuvan.

Tuloverosaamiset

Rahavarat

Lyhytaikaiset varat

Varat