UPM Vuosikertomus 2019

6. Riskien hallinta 6.1 Rahoitusriskien hallinta

5.5 Osakepääoma ja oman pääoman rahastot Yhtiöllä on yksi osakesarja, ja kukin osake oikeuttaa yhteen ääneen. Osakkeisiin ei liity muita eritysehtoja. 31.12.2019 yhtiön osakkeiden lukumäärä oli 533 735 699. Osakkeilla ei ole nimellisarvoa. Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Uusien osakkeiden tai optioiden liikkeeseenlaskuun välittömästi liittyvät transaktiomenot kirjataan veroilla vähennettynä saatujen maksujen vähennykseksi omaan pääomaan. Kun joku konserni- yhtiöistä hankkii emoyhtiön omia osakkeita, vähennetään emoyhtiön omistajille kuuluvaa omaa pääomaa määrällä, joka muodostuu maksetusta vastikkeesta mukaan lukien välittömät transaktiomenot verojen jälkeen kunnes omat osakkeet mitätöidään tai lasketaan uudelleen liikkeelle. Jos ostetut omat osakkeet lasketaan uudelleen liikkeelle, saatu vastike, vähennettynä transaktiomenoilla verojen jälkeen, merkitään emoyhtiön omistajille kuuluvaan omaan pääomaan. silloin kun se kirjataan laajaan tuloslaskelmaan. Rahastoon sisältyvät määrät kirjataan tulosvaikutteisesti, kun niihin liittyvät suojatut tapahtumat vaikuttavat tulokseen, tai ne sisällytetään aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden hankintamenoon. Tilikauden aikana suojausrahastosta ei tehty tehottomuudesta johtuvia siirtoja tuloslaskelmaan. Osakeperusteisten maksujen rahasto Osakeperusteisten maksujen rahastoon kirjataan tulospohjaiseen osakepalkkiojärjestelmään (Performance Share Plan) perustuvien oikeuksien ja viivästettyyn osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään (Deferred Bonus Plan) perustuvien oikeuksien käypä arvo oikeuden ansaitsemisajanjakson kuluessa. Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto sisältää osakeyhtiölain mukaisesti osakkeiden merkintähinnan, ellei yhtiö nimenomaisesti ole päättänyt toisin. Muuntoerorahasto Rahasto sisältää ulkomaisten yksikköjen tilinpäätösten muuntami- sesta aiheutuvat muuntoerot sekä valuuttakurssivoitot ja -tappiot tapahtumista, jotka suojaavat konsernin nettosijoitusta ulkomaisiin yksikköihin. Tilikauden aikana muuntoerorahastosta ei tehty ulko- maisiin yksiköihin tehtyjen nettosijoitusten suojausten tehottomuudesta johtuvia siirtoja tuloslaskelmaan.

Rahoitusriskien hallinnan tavoitteena on suojata konsernia rahoi- tusmarkkinoilla tapahtuvilta epäsuotuisilta muutoksilta ja siten auttaa kannattavuuden turvaamisessa. Rahoitustoiminnon tavoitteet ja sitä koskevat rajoitukset on määritelty yhtiön hallituksen hyväksymässä rahoituspolitiikassa. Rahoitusriskien hallinnassa käytetään erilaisia rahoitusinstrumentteja konsernin rahoituspolitiikan asettamissa rajoissa. Tähän tarkoitukseen käytetään vain instrumentteja, joiden markkina- arvoa ja riskiprofiilia pystytään seuraamaan jatkuvasti ja luotettavasti. Rahoituspalvelut ja rahoitusriskien hallinta on keskitetty konsernin rahoitus- ja riskienhallintaosastolle. Valuuttariski Konserni on alttiina useaan eri valuuttaan, lähinnä Yhdysvaltojen dollariin, Ison-Britannian puntaan ja Japanin jeniin, liittyvälle valuuttariskille. Valuuttariskiä aiheutuu sopimuksiin perustuvista ja odotettavissa olevista kaupalliseen toimintaan liittyvistä maksuista (transaktioriski), taseeseen merkittyjen ulkomaanrahan määräisten varojen ja velkojen arvojen muutoksesta sekä ulko- maisten tytäryritysten varojen ja velkojen arvojen muutoksesta (translaatioriski). Valuuttariskien hallinnan tavoitteena on rajoittaa rahavirtojen tulevaan arvoon, tulokseen ja konsernin taseeseen liittyvää valuuttakurssimuutoksista johtuvaa epävarmuutta suojautumalla ennakoituihin rahavirtoihin ja taseeseen liittyvältä valuuttariskiltä. Valuuttakurssimuutoksilla voi olla myös epäsuoria vaikutuksia, kuten kilpailukykyyn eri valuutta-alueiden välillä. Transaktioriski Konserni suojaa erittäin todennäköiset ulkomaanvaluutan määräiset valuuttavirrat rullaavasti seuraavan 12 kuukauden ajalta liiketoiminta- alueiden ennusteiden perusteella. Transaktioriski nousee sellaisten todennäköisten rahavirtojen valuuttakurssien muutoksista, joiden odotetaan tapahtuvan muussa kuin yhtiön toiminnallisessa valuutassa. Nettoriskivaluuttavirrasta suojataan rahoituspolitiikan mukaisesti keskimäärin 50 %. Yksittäisiä erittäin todennäköisiä ulkomaanvaluuttamääräisiä valuuttavirtoja on suojattu myös yli 12 kuukauden pituisilla sopimuksilla poiketen samalla riskineutraalista suojaustasosta. Ennakoidusta 12 kuukauden valuuttavirrasta oli 31.12.2019 suojattu 51 (52) %. Konserni sopii ulkoisia termiinisopimuksia, jotka kohdistetaan tulevaisuudessa toteutuvan valuuttamääräisen virran suojaukseen konsernitasolla. Rahavirran suojauslaskentaa sovelletaan kun se on mahdollista. Jos suojauslaskennan soveltaminen ei ole mahdollista, suojausinstrumentin käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulos­ vaikutteisesti. Vuoden 2019 lopussa UPM:n arvioitu nettoriskivaluuttavirta seuraaville 12 kuukaudelle oli 1 673 (1 999) miljoonaa euroa.

Osakepääoma

Osakkeiden määrä (1 000) Osakepääoma, milj. euroa

Painotettu keskimääräinen suojauskurssi euroa vastaan oli 1,15 USD, 0,89 GBP sekä 122,5 JPY.

Omat osakkeet 31.12.2019 yhtiön hallussa oli 411 653 (411 653) omaa osaketta eli 0,08 (0,08) % osakemäärästä.

Translaatioriski Konsernin taseeseen sisältyy useita valuuttamääräisiä varoja ja velkoja kuten joukkovelkakirjalainoja, pankkilainoja ja talletuksia, konernin sisäisiä lainoja ja rahavaroja, jotka ovat muun valuutan kun yhtiöiden toimintavaluuttojen määräisiä. Tavoitteena on taseeseen liittyvän riskin suojaaminen kokonaisuudessaan. Konsernilla voi kuitenkin olla suojaamattomia taseriskejä konsernin rahoituspolitiikan määräämissä rajoissa. Korollisiin varoihin ja velkoihin liittyvälle taseriskille alttiina oleva suojaamaton määrä 31.12.2019 oli 14 (21) miljoonaa euroa. Suojauslaskentaa ei sovelleta, ja kaikki suojausinstrumenttien käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulosvaikutteisesti. Lisäksi konsernilla on valuuttamääräisiä myyntisaamisia ja ostovelkoja. Tavoitteena on kokonaisuudessaan suojautua tärkeimpiin valuuttoihin liittyvältä nettoriskiltä. Ostovelkojen ja myyntisaamisten suojaamiseen käytettyjen suojausinstrumenttien nimellisarvo oli 433 (530) miljoonaa euroa. Suojauslaskentaa ei sovelleta, ja kaikki suojausinstrumenttien käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulosvaikutteisesti. Konsernilla on ulkomaisiin yksiköihin tehtyjä nettosijoituksia, jotka ovat alttiina valuuttamuutoksista syntyvälle muuntoerolle. Kurssierot, jotka johtuvat ulkomaisiin yksiköihin tehtyjen netto- sijoitusten muuntamisesta ja jotka kirjataan muihin laajan tuloksen muuntoerorahastoon liittyvät pääasiallisesti USD-, CNY- ja GBP- määräisiin sijoituksiin. Näitä nettosijoituksia ei pääsääntöisesti suojata. Tilinpäätöshetkellä konserni on osittain suojautunut Uruguayn, Kiinan ja Singaporen nettosijoituksiin liittyvältä valuuttariskiltä suojauslaskentaa soveltaen. Painotettu keskimääräinen suojauskurssi euroa vastaan on 1,13 USD Uruguaylle ja 8,04 CNY Kiinalle sekä 1,13 USD Singaporelle. Translaatioriskiltä suojautumiseen käytettävät johdannaisinstru- mentit ovat ulkoisia valuuttatermiinejä, valuutanvaihtosopimuksia sekä valuuttaoptioita.

Rahastot

Käyvän arvon rahasto

Suojausrahasto

Osakeperusteisten maksujen rahasto