UPM Vuosikertomus 2019

Tulokset

JOHTAVA YHTIÖ VASTUULLISUUDESSA

Huipputulokset Tavoitteemme on taloudellisen tuloksen jatkuva parantaminen. Huipputulokset mahdollistavat investoinnit arvoa lisäävään kasvuun, innovaatioihin ja vastuullisuuteen, ja ne puolestaan mahdollistavat pitkän aikavälin tuloskasvun. Vahvan rahavirran ansiosta voimme tarjota osakkeenomistajillemme houkuttelevaa osinkoa. Arvoa lisäävä kasvu Kuluttajamegatrendit vauhdittavat useimpien tuotteidemme kysynnän kasvua. Kasvua tukee myös lisääntyvä tarve löytää kestäviä ja turvallisia ratkaisuja. Investoimme liiketoimintoihin, joiden pitkän aikavälin tuotto- ja kasvunäkymät ovat vahvat ja joissa meillä on selkeä kilpailuetu. Näin voimme tarjota houkuttelevaa sijoitetun pääoman tuottoa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Pidämme tuloskasvua tärkeämpänä kuin liikevaihdon kasvua. Innovatiivisia vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin Innovoimme kuluttajille lisää kestäviä vaihtoehtoja. Suojaamme immateriaalioikeuksiamme. Innovaatiot luovat uutta, houkuttelevaa liiketoimintaa, joka tuo lisäarvoa ja ainutlaatuisia kilpailuetuja. Arvoa vastuullisuudesta Tavoitteemme on tarttuamahdollisuuksiin, joita kuluttajien vastuullisten valintojen lisääntyminen ja tiukkeneva sääntely asettavat. Kestävät ja turvalliset ratkaisut ja vastuullinen toiminta koko arvoketjussa auttavat vähentämään riskejä. Liiketoimintaportfolion kehittäminen Kestävien ja korkeiden marginaalien kasvuliiketoimintojen osuuden kasvattaminen tukee kannattavuuttamme pitkällä aikavälillä ja nostaa osakkeen arvoa. UPM:n kasvavat liiketoiminnot ovat keskimäärin kolme kertaa kannattavammat verrattuna elinkaaren kypsässä vaiheessa olevaan graafisten papereiden liiketoimintaan. Toimialan johtava tase Toimialamme johtava tase auttaa vähentämään riskejä ja luo edellytykset yhtiön uudistamisen vauhdittamiselle, kun aika ja tilaisuus ovat otolliset. Houkutteleva osinko Pyrimme maksamaan houkuttelevaa osinkoa. Tuloskasvu mahdollistaa osingon kasvattamisen pitkällä aikavälillä. Osinkopolitiikkamme mukaan tavoitteena on osinko, joka on 30–40 % vuotuisesta liiketoiminnan rahavirrasta per osake.

Johdonmukainen vastuullisuustoimintamme on saanut paljon ulkopuolista tunnustusta. Sen ansiosta olemme monissa vertailuissa yksi johtavista yhtiöistä. UN Global Compact LEAD: YK on nimen- nyt UPM:n Global Compact LEAD -yhtiöksi tunnustuksena vahvasta sitoutumisesta maailmanluokan yritysvastuuseen. Olemme yksi maailman 36:sta LEADiin kutsutusta yhtiöistä ja foorumin ainoa metsäteollisuus ­ yhtiö ja ensimmäinen suomalaisjäsen. Dow Jones Sustainability Index: UPM on listattu metsä- ja paperiteollisuussektorin parhaaksi yritykseksi Dow Jonesin globaalissa ja eurooppalaisessa kestävän kehityksen indekseissä (DJSI) vuosiksi 2019–2020. MSCI ESG -listaus: UPM on luokiteltu korkeimpaan mahdolliseen eli AAA-luokkaan MSCI:n ESG-arvioinnissa. MSCI ESG Research tuottaa MSCI ESG -luokituksia listatuille yrityksille. Luokitus perustuu teollisuus- kohtaisiin ESG-riskeihin ja yritysten kykyyn hallita niitä kilpailijoihin verrattuna. CDP-ohjelmat: UPM listattiin AAA-luok- kaan yhtenä kuudesta yrityksestä maailmassa yhtiön merkittävistä toimista ilmastoriskien vähentämisessä, metsäkadon estämisessä sekä vastuullisen vedenkäytön edistämisessä. RobecoSAMin kestävän kehityksen vuosikirja: UPM on listattu RobecoSAMin kestävän kehityksen 2020-vuosikirjaan Gold Class -maininnalla. Olimme yksi teollisuutemme johtavista yrityksistä ja saimme tunnustuksen erinomaisesta vastuullisuustoiminnastamme. Corporate Knights: UPM sijoittui 23. sijalle maailman sadan vastuullisimman yrityksen listauksessa ja oli listan ainoa paperi- ja metsä- tuotekategorian yritys.

 LUOMME OMISTAJA-ARVOA

Biofore-strategiamme päämääränä on tarjota houkuttelevaa tuottoa osakkeenomistajille. Tulevina vuosina voimme kohdentaa enemmän pääomaa yhtiön kasvuun ja uudistamiseen sekä samanaikaisesti jakaa houkuttelevaa osinkoa ja säilyttää vahvan taseemme.

Yritysarvo ja osingot milj. euroa 20 000

Rahavirtapohjainen osinko euroa per osake

OSAKKEEN KEHITYS JA ARVOSTUSKERTOIMET 5 VUODEN AJANJAKSOLLA 2019

+40% Osakkeen hinta 2019