UPM Vuosikertomus 2019

UPM Specialty Papers

LUOMME KESTÄVIÄ VAIHTOEHTOJA UPM Specialty Papers tarjoaa korkealaatuisia papereita etiketöintiin, kaupalliseen silikonointiin, pakkaamiseen, toimistokäyttöön ja painatukseen. Yli puolet liikevaihdosta tulee kasvavilta Aasian ja Tyynenmeren markkinoilta.

• Lisäarvoa tuottavat tuotteet ja palvelut • Kumppani, jonka kanssa on helppo toimia • Asiakkaiden kasvun tukeminen

AVAINLUVUT

Liikevaihto, milj. euroa

120 904 13,3

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

889 10,1

Vertailukelpoinen ROCE, %

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto nousi tuotantopanosten alempien kustan- nusten ansiosta, mikä ylitti hienopaperien myyntihintojen laskun ja epäsuotuisan valuuttakurssikehityksen negatiivisen vaikutuksen. Kiinteät kustannukset laskivat. Tarra-, tausta- ja pakkauspaperin kysyntä kasvoi hyvin vuonna 2019. Aasian ja Tyynenmeren alueella hienopaperien kysyntä oli hitaan alun jälkeen hyvällä tasolla.

Strategiamme on kasvaa innovatiivisilla ja lisäarvoa tuottavilla ratkaisuilla. UPM:n korkealaatuiset paperit mahdollistavat te- hokkaan arvoketjun ympäristövaikutukset minimoiden. Tarve löytää kiertotaloutta edistäviä ratkaisuja kasvaa jatkuvasti. UPM:n ainut- laatuinen ratkaisu tarran taustapapereiden kierrätykseen auttaa arvoketjun toimijoita kestävyystavoitteidensa saavuttamisessa. Kierrätetyistä taustapapereista poistetaan silikoni, ja paperi käytetään uudelleen irrokepapereiden valmistamiseen. Kuitupohjaiset taustapaperimme tarjo- avat vastuullisen vaihtoehdon uusiutumat- tomille materiaaleille. Vuonna 2019 laajen- simme teippeihin ja teollisiin sovelluksiin tarkoitettua tuoteportfoliota. Toimme Aasian ja Tyynenmeren markkinoille uu- den logistiikkaloppukäyttöön räätälöidyn tarran taustapaperin. Tämä avaa meille mahdollisuuksia uudessa segmentissä. Joustopakkauspapereissa kasvamme valikoiduissa pakkaussegmenteissä. Vas- taamme kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisujen kysynnän kasvuun uusiutuvilla ja kierrätettävillä tuotteilla, jotka voivat korvata fossiilipohjaisia mate- riaaleja. Kehitämme barrier-papereita uusiin ja entistä vaativampiin sovelluksiin, kuten elintarvikepakkauksiin. Loppuvuo-

desta 2019 toimme markkinoille myös valikoiman pakkausteollisuuteen tarkoitet- tuja voimapapereita. Hienopapereissa vahvistamme läsnä- oloa Aasiassa hyödyntämällä vastuullisuus- saavutuksiamme. Olemme myös laajenta- neet tarjontaamme uusien innovaatioiden avulla. Toimme markkinoille uuden toimis- topaperibrändin, jossa on markkinoiden ensimmäinen kääre ilman muovilaminoin- tia. Kiinassa jatkoimme omien tuotemerk- kiemme vahvistamista. Kasvatimme läsnä- oloa Kiinan johtavassa verkkokaupassa. UPMNordlandin tehtaan paperikone 2:n muuntaminen hienopaperikoneesta eri- koispaperikoneeksi Saksassa oli käynnis- tysvaiheessa vuoden viimeisellä neljän- neksellä. Suunniteltu kapasiteetti uudis- tuksen jälkeen on 110 000 tonnia. Inves- tointi parantaa uusien innovaatioidemme, esimerkiksi ainutlaatuisen kierrätyskui- duista valmistetun tarran taustapaperin, saatavuutta. UPMChangshun tehtaalla Kiinassa lisäsimme taustapaperikapasiteettiamme 40 000 tonnia. Lisäkapasiteetin ansiosta voimme tukea asiakkaidemme kasvu­ tavoitteita. Investointeja pitkän aikavälin arvonluontiin

Vastuullisuus tuo kilpailuetua Tuotteemme täyttävät alan tiukimmat vastuullisuusvaatimukset ja auttavat teke- mään vastuullisuudesta asiakkaillemme kilpailuedun. Saimme Aasian ja Tyynenmeren alueel- la FSC® Asia-Pacific Leadership Award -palkinnon FSC®-metsäsertifioinnin edis- tämisestä. UPMChangshun tehtaalle myönnettiin ISO 50001 -energianhallintajärjestelmän sertifikaatti. Vapaaehtoinen sertifiointi auttaa johtamaan tehtaan energiatehok- kuutta. Kiinan erittäin alhaisten päästöjen standardi tuli voimaan, ja toimimme sen mukaisesti. UPMChangshun tehdas toimii ympäristöasioissa esimerkillisenä vertailu- kohtana muille paikallisille yrityksille. Loppuvuodesta 2019 UPMChangshun tehdas sai luvan elintarvikepapereiden valmistamiseen. UPMTervasaaren ja UPM Jämsänkos- ken tehtailla keskitymme edelleen kestä- vän kehityksen mukaisiin uusiutuviin ja kierrätettäviin tarra- ja pakkausratkaisui- hin. Vuonna 2019 liityimme 4evergreen- hankkeeseen tavoitteena vauhdittaa kuitu- pohjaisten pakkausten osuutta kiertotalou- dessa. Euroopan paperiteollisuusjärjestön CEPI:n aloitteessa toimimme hankkeen yhden osa-alueen puheenjohtajana.

CASE

CHINA E-COMMERCE KIINA JOHTAA VERKKOKAUPAN VALLANKUMOUSTA Kiinan verkkokauppamarkkina on paitsi suurin, myös innovatiivisin. Se näyttää esimerkkiä koko maailmalle. Verkosta ostaminen on ravistellut ihmisten arkipäivän uuteen uskoon. Tavaroita ja palveluita voi ostaa milloin vain ja missä tahansa. Ostokset toimitetaan pienillä kuluilla ja lyhyessä ajassa. Vuonna 2019 yli 63 miljardia pakettia jaettiin pikalähetyksinä. Lan Qing asuu Chongqingin suurkaupungissa, Lounais-Kiinassa. Hän tunnustaa, että verkko-ostosten tekeminen on merkittävä osa hänen arkeaan. Lähes kaikkea kuten ruokaa, vaatteita, päivittäistavaroita, matkoja, hotelleja ja lippuja voi ostaa verkosta. ”Minulla ei ole aikaa mennä markettiin ostoksille”, hän sanoo.

READ MORE: UPM.com/responsibility kestävästi pakattuja tuotteita. Uskomme, että tuotteidemme ja toimintamme vastuullisuus voi luoda lisäarvoa asiakkaillemme Kiinan merkittävillä ja kasvavilla markkinoilla. Kiinan verkkokauppabuumi luo kysyntää tarra- ja pakkausmateriaaleille. Tarroilla on iso merkitys pakettien tehokkaan käsittelyn takaamisessa. UPM Specialty Papers on hyödyntänyt tämän kasvumahdollisuuden kehit- tämällä tähän loppukäyttöön räätälöidyn irrokepaperin. Kiinan hallitus on asettanut standardeja, jotka edistävät kestävien pakkausmateriaalien käyttöä. Myös kuluttajat vaikuttavat suosivan

Paperimme tarjoavat uusiutuvia ja kierrätettäviä vaihtoehtoja uusiutumattomille materiaaleille.

LIIKETOIMINTOMME

UPM VUOSIKERTOMUS 2019