UPM Vuosikertomus 2019

STRATEGIAMME • Kannattavan markkina-aseman säilyttäminen ja aktiivinen kapasiteetin hallinta markkinakehityksen mukaisesti • Toiminnan tehostaminen ja tuotevalikoiman laadun parantaminen • Digitalisaation aktiivinen hyödyntäminen optimoinnin avulla ja digitaalisten ratkaisujen laajentaminen myös asiakasrajapintaan • Painopiste entistä enemmän kestävässä kehityksessä ja ympäristöjalanjäljessä, jotta voimme turvata paperiliike­ toiminnan tulevaisuuden VAHVUUTEMME • Pitkäjänteinen sitoutuminen paperiin ja toimitusten luotettavuus • Laaja tuotevalikoima ja maantieteellinen kattavuus • Korkealaatuiset tuotteet ja palvelut • Kattava ja kokonaisvaltaisesti optimoitu tuotanto • Vastuullinen toiminta, vahvat eettiset arvot ja toimitusketjun jäljitettävyys

UPM Communication Papers

TEHOKAS JA SITOUTUNUT Strateginen tavoitteemme on turvata pitkän aikavälin kilpailukyky ja kehittää liiketoimintojamme kohdennetuilla innovaatioilla, tinkimättömällä suorituskyvyllä ja vahvalla sitoutumisella luotettavuuteen ja laatuun.

AVAINLUVUT

2018

Graafisten papereiden kysynnän kehitys on ollut heikkoa erityisesti Euroopassa vuo- den 2019 hitaamman talouskasvun vuoksi. Jatkoimme kapasiteetin sopeuttamista kannattavaan asiakaskysyntään tavoitteena varmistaa pitkän aikavälin kannattavuus. UPMPlattlingin paperikone 10 Saksassa suljettiin heinäkuussa ja UPMRauman pa- perikone 2 marraskuussa. Lisäksi ilmoitim- me suunnitelmasta myydä tai sulkea UPM Chapelle sanomalehtipaperitehdas Rans- kassa. UPMNordlandin paperikone 2:n tuotannon muuntaminen hienopaperista irrokepaperituotantoon oli käynnistysvai- heessa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Jatkoimme myös työtä kiinteiden ja muuttuvien kustannusten hallitsemiseksi. Tehostimme toimintaamme digitaalisia ratkaisuja optimaalisesti hyödyntämällä. Toimintamme ympäristövaikutusten pienentäminen on liiketoimintamme ke- hittämisen kulmakivi. Kiinnitämme eri- tyistä huomiota ostamamme ja itse tuotta- mamme energian hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Vuonna 2019 päätimme energiainvestoinnista Nordlandin paperi- tehtaaseen Saksassa sekä sovimme tuuli-

Tarjoamme asiakkaillemme alan katta- vimman valikoiman EU:n ympäristömer- kin saaneita paperituotteita kaikilta eu- rooppalaisilta tehtailtamme. Edistämme kestävää metsänhoitoa, ja tehtaillamme on PEFC™- ja FSC®-sertifikaatit puun alku- perälle. Kaikesta UPM:n paperintuotannossa käyttämästä raaka-aineesta lähes kolmas- osa on kierrätyskuitua. Olemme maailman suurin keräyspaperin käyttäjä graafisten papereiden tuotannossa. Vuonna 2019 jatkoimme tarrapaperien kierrätettävyy- teen liittyvää kehitystyötä yhdistämällä osaamisemme UPMRaflatacin ja konser- nin tutkimus- ja kehitystiimien kanssa. UPM:n tavoitteena on kaatopaikkajät- teen nollataso vuoteen 2030 mennessä. UPMSchongaun tehdas kehitti yhdessä kumppanimme SMI:n kanssa uuden pro- sessin saostetun kalsiumkarbonaatin tuottamiseen jätetuhkasta. Tämä mahdol- listaa jätetuhkan käyttämisen uudella tavalla, tuo energiasäästöjä ja lisäksi il- mentää yhtiömme kulttuuria, joka kannus- taa asettamaan kestävää tulevaisuutta rakentavia kunnianhimoisia tavoitteita.

voiman ostosopimuksesta Suomessa. (Lue lisää alla).

Liikevaihto, milj. euroa

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

Olemme sitoutuneet paperiin Olemme sitoutuneet graafisten papereiden tuotantoon. Olemme varmoja, että ne säi- lyttävät asemansa luotettavana viestintä­ kanavana myös pitkällä aikavälillä. Paino- tuotteet luovat arvoa laajassa mediavalikoi- massa, sillä printtimedia lisää sitoutumista sisältöön ja sisällön parissa vietettyä aikaa. Printti viestii myös luotettavuudesta ja laa- dusta. Nykyajan nopeatempoisessa ja mo- nikulttuurisessa yhteiskunnassa luku- ja kirjoitustaito ovat edellytys kokonaisvaltai- selle yhteiskunnalliselle osallistumiselle. Pysymme julkaisutrendien kärjessä ja tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla vastaamme asiakkaidemme tarpei- siin nopeasti ja tehokkaasti. Kierrätystä tehostetaan Lähestymme kestävää kehitystä kokonais- valtaisesti raaka-aineiden hankinnan, tuo- tannon, yhteiskunnallisen asemamme sekä sidosryhmillemme ja asiakkaillemme luo- mamme arvon kautta.

23,2 39,0

Vertailukelpoinen ROCE, %

16,7 15,3

FCF/CE, %

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto nousi, mikä ylitti pienempien toimitus- määrien negatiivisen vaikutuksen. Muuttuvat ja kiinteät kustannukset olivat alemmat. Graafisten papereiden kysyntä oli Euroopassa 9 % alempi kuin edellisvuonna.

CASE

HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖJÄ VÄHENNETÄÄN UPM investoi Saksassa tavoitteena vähentää kustannuksia ja päästöjä sekä edistää aktiivista osallistumista Saksan sähkömarkkinoille. Yhtiö rakentaa lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksen (CHP) Nordlandin tehtaalle. Investointi vähentää konsernin hiilidioksidipäästöjä 5 %. Laitos on tarkoitus kytkeä sähköverkkoon vuoden 2022 kolmannella vuosi­ neljänneksellä. Investointi tukee hiilivoimasta luopumista Saksassa ja on linjassa maan hallituksen tavoitteen kanssa, jonka mukaan uusiutuvan energian osuuden on oltava 65 % sähkönkulutuksesta vuoteen 2030 mennessä. Saksalainen E.ON rakentaa Hürthin tehdasalueelle tehtaan lämmöntar- peen täyttävän biovoimalan. Laitos syöttää uusiutuvaa energiaa myös sähköverkkoon, ja sen odotetaan olevan toiminnassa vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Investointi muuntaa tuotantoprosessia

entistä kestävämmäksi, kun paperitehtaan raaka-aineena käytetään jo nyt täysin keräyspaperia. Uudet laitokset takaavat vakaan ja ennustettavan sähkön ja lämmön tuotannon, mikä vahvistaa tehtaiden kilpailukykyä. Nordlandin CHP-laitok- sen joustava tuotantokapasiteetti tukee sähköjärjestelmän vakautta ja jatkuvasti lisääntyvän uusiutuvan sähköntuotannon integrointia. Sähkön ostosopimus saksalaisen wpd-konsernin kanssa merkitsee uusiutuvan tuulivoimalla tuotetun sähkön käyttöä paperitehtailla, mikä vähentää yhtiön vuotuisia hiilidioksidipäästöjä 5 %. Hankkeet tukevat UPM:n tavoitetta vähentää päästöjä 65 % vuoteen 2030 mennessä. Ne ovat linjassa myös Saksan Energiewende-energiamuutoksen kanssa. Hiili- ja ydinvoimalat poistuvat asteittain osana siirtymistä vähähiilisiin ja kestäviin energialähteisiin.

Keskitymme teknologisiin innovaatioihin, jotka auttavat minimoimaan tehtaiden energiantarpeet.

LIIKETOIMINTOMME

UPM VUOSIKERTOMUS 2019