UPM Vuosikertomus 2019

STRATEGIAMME • Kannattava kasvu erinomaisen asiakaskokemuksen ja toiminnan laadun kautta • Markkina-aseman vahvistaminen lisäarvoa ja palvelu­ valikoimaa lisäämällä VAHVUUTEMME • Loppukäyttö-, markkina- ja asiakastuntemus • Luotettavuus toimittajana ja tasaisen korkea laatu • Johtava toimittaja vaativissa loppukäyttökohteissa • Markkinoiden vahvin brändi – WISA ®

UPM Plywood

RAKENNAMME KILPAILUETUA UPM Plywoodin tuotteita käytetään pääasiassa rakennusteollisuudessa, ajoneuvojen lattioissa ja nesteytettyä maakaasua (LNG) kuljettavissa säiliöaluksissa. Strategiamme keskittyy vaativiin teollisiin loppukäyttökohteisiin sekä keskikategorian vakiotuotteisiin.

AVAINLUVUT

Liikevaihto, milj. euroa

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

329 11,0

283 18,4

Vertailukelpoinen ROCE, %

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto laski pienempien toimitusmäärien johdosta.Euroopan markkinoilla kysyntä hidastui vuonna 2019. Kuusivaneriin ja koivuvaneriin liittyvien teollisten sovellusten kysyntä heikkeni. Koivukaupassa kilpailu pysyi kiivaana.

Kaksivuotinen kasvuinvestointi UPMChu- dovon tehtaaseen Venäjällä saatiin päätök- seen vuonna 2019. Tehtaan koivuvanerin tuotantokapasiteetti kasvoi 45 000 kuutio- metriä 155 000 kuutiometriin, ja tuotevali- koima laajeni. Lisäksi investointi paransi tehtaan ympäristösuorituskykyä: tehtaan puunkäytön tehokkuus parani, tehdasalu- eelle rakennettiin uusi biolämpövoimala ja jätevedenpuhdistamo uudistetaan. Tarjoamme vastuullisia ratkaisuja Tuotteemme ovat pitkäikäisiä, varastoivat hiiltä ja ne on valmistettu vastuullisesti hankitusta puusta. Vaneri on optimaalinen materiaali monille loppukäyttöalueille ylivoimaisen paino-lujuus-hinta-suhteensa ja uusiutu- van raaka-ainepohjansa ansiosta. Vanerin pääkäyttökohde on rakennusteollisuus. Olemme Euroopan johtava korkean ja keskikategorian vakiotuotteiden toimittaja. Uudet innovatiiviset ja kestävän kehi- tyksen mukaiset vaneriratkaisut vahvista- vat tuotetarjontaamme entisestään. Lisäksi ligniinin osuus hartseissa kasvaa yhä. Syk-

giaamme uusien loppukäyttökohteiden löytämiseksi rakentamisessa käytettävälle palosuojatulle vanerillemme.

systä 2017 alkaen ligniiniä on käytetty osana WISA BioBond -liimausteknologiaa vanerinvalmistuksessa. Maantieliikenteen odotetaan pysyvän Euroopan suurimpana rahtiliikennemuo- tona. Kasvava verkkokauppa lisää kevyissä ajoneuvoissa käytettävän vanerin kysyntää. WISA-koivuvanerilla on positiivinen eko- loginen vaikutus polttoaineen kulutukseen, sillä sen paino-lujuussuhde on erinomai- nen muihin materiaaleihin verrattuna. Nesteytetyn maakaasun käyttö kasvaa maailmanlaajuisesti. Olemme markkinoi- den johtava koivuvanerin toimittaja suu- riin nesteytetyn maakaasun kuljetusaluk- siin. LNG-säiliöaluksissa käytettävän vane- rin valmistusprosessia hallitaan tiukasti. SertifioituWISA-koivuvaneri soveltuu erinomaisesti alusten eristysmateriaaliksi, sillä se säilyttää mittansa ja muut ominai- suutensa -163 °C:n lämpötilassa. Kehitämme toimintaamme ja valikoi- maamme asiakaslähtöisesti. Innovaatiom- me keskittyvät uusiin monipuolisiin kestä- vän kehityksen mukaisiin tuotteisiin. Vuonna 2019 jatkoimme kaupallista strate-

Olemme sitoutuneet elinkaari­ ajatteluun

WISA-vaneri valmistetaan uusiutuvasta puusta, joka sitoo hiiltä. Kaikki tuotteis- samme käytetty puu hankitaan tunnetuista vastuullisesti hoidetuista metsistä Suomes- ta, Baltian maista ja Venäjältä. Vanerin valmistus kuluttaa huomatta- vasti vähemmän energiaa verrattuna mui- hin materiaaleihin, kuten alumiiniin, muo- viin ja teräkseen. Julkaisimme vuonna 2019WISA-tuot- teidemme ympäristöselosteet, joista käy ilmi tuotteen ympäristövaikutus sen koko elinkaaren ajalta raaka-aineiden hankin- nasta hävittämiseen. Kolmannen osapuo- len varmentamat ja kansainvälisesti vertai- lukelpoiset ympäristöselosteet auttavat rakennusurakoitsijoita, rakennuttajia ja suunnittelijoita ymmärtämään paremmin rakennustuotteiden ja -materiaalien ympä- ristövaikutuksia.

Uusi liimausteknologiamme korvaa fossiilipohjaisen fenolin biopohjaisella

ligniinillä vaneri­ tuotannossamme.

CASE

PALOSUOJATTU VANERI HELPOTTAA RAKENTAMISTA Rakennuksen paloturvallisuus on varmistettava jo suunnitteluvaiheessa. WISA-SpruceFR-vanerilla palosuojausta vaativat rakenteet voidaan toteuttaa entistä yksinkertaisemmin ja vähemmillä materiaaleilla. Suunnittelijoiden ja rakentajien työ helpottuu, kun palosuojaus saavute- taan yhdellä rakenteellisella tuotteella monimutkaisten erikoisrakenteiden sijaan. Samalla säästyy aikaa ja varastotilaa. WISA-Spruce FR on puumateriaalien parhaan palosuojausluokituksen täyt- tävä tuote, jota voidaan käyttää tavallisen vanerin tapaan. Palosuojaus ei vaikuta vanerin teknisiin ominaisuuksiin. Kevyt ja luja kuusivaneri sopii

erityisesti kantaviin rakenteisiin kuten seiniin ja lattioihin. Laajentuneen valikoiman ansiosta paloluokiteltua vaneria on nyt saatavilla kaikkiin runko­ rakentamisen käyttökohteisiin. WISA-Spruce FR -vaneri on valmistettu kestävästi kasvatetusta ja hankitusta puumateriaalista, eikä sen palosuojauskäsittely vahingoita ympäristöä. WISA-vanereilla on kolmannen osapuolen varmentamat ja kansainvälisesti vertailukelpoiset EPD-ympäristöselosteet (Environmental Product Declaration). Selosteista käy ilmi vanerien ympäristövaikutukset niiden koko elinkaaren ajalta raaka-aineiden hankinnasta tuotteen elinkaaren loppuun saakka.

LIIKETOIMINTOMME

UPM VUOSIKERTOMUS 2019