UPM Vuosikertomus 2019

Uusiutuvista ja vastuullisesti hankituista puukuiduista valmistettu UPM UniqueBarr™ on muoviton materiaali pakkaamiseen.

u

teita ulkorakentamiseen ja kuluttajatuot- teisiin. Tavoitteenamme on lisätä kierrätys- materiaalien osuutta tuotteissa. Esimerkik- si UPM:n ProFi Piazza -terassilaudassa kierrätysmateriaalien osuus on 75 %. Sellukuiduista ja polymeereistä valmis- tettua UPMFormi -komposiittimateriaalia voidaan hyödyntää teollisissa ja kuluttaja- sovelluksissa huonekaluteollisuudesta kuluttajaelektroniikkaan. Se täyttää EU:n lujitemuoveille asettamat kiertotalousvaa- timukset, ja sen hiilijalanjälki on 30–60 % pienempi kuin perinteistenmuovien. Vuon- na 2019 toimme markkinoille uuden Formi EcoAce -tuotevalikoiman, jonka hiilijalan- jälki onmerkittävästi pienempi ensiömuo- viratkaisuihin verrattuna. UPMFormille myönnettiin ISCC (International Sustaina- bility and Carbon Certification) -sertifioin- ti. Se takaa, että tuote on ympäristö- ja yhteiskuntastandardienmukainen koko toimitusketjun osalta. UPMBiocomposites jatkoi uuden, vuon- na 2018 markkinoille tuodun UPMFormi 3D -biokomposiitin kehittämistä. Kehitys- työ on keskittynyt laajamittaiseen teolli- seen 3D-tulostukseen ja loppukäyttäjäso- velluksiin, joita ovat muunmuassa ruisku- valumuotit, arkkitehtuurisuunnittelun konseptimallit ja kuluttajatuotteiden proto- tyypit. Uusia ratkaisuja erikoispakkauksiin Uusiutuvista ja vastuullisesti hankituista puukuiduista valmistettu UPMUnique- Barr™ onmuovitonmateriaali pakkaami- seen. Ilmanmuovipinnoitetta sen voi hävit- tää tavallisen kierrätyspaperinmukana. Pa- rempi kierrätettävyys pienentää hiilijalan- jälkeä, sillä materiaalin elinkaari on pitempi ja materiaalia päätyy kaatopaikkajätteeksi vähemmän. UPM:n ainutlaatuinen konsepti irroke- paperien kierrätykseen auttaa arvoketjun toimijoita saavuttamaan kestävyystavoit- teensa. Kierrätetyistä irrokepaperista poistetaan silikoni, ja saatava materiaali kierrätetyn irrokepaperin valmistukseen.

Biokemikaalit tarjoavat uusiutuvia vaihtoehtoja UPMBiochemicals tarjoaa ja kehittää inno- vatiivisia, kestävän kehityksenmukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia bioglykoleja ja ligniinituotteita. Markkinoiden kasvun odo- tetaan olevan voimakasta tulevina vuosina, sillä biokemikaaleilla korvataan pääasiassa fossiilisista raaka-aineista valmistettuja ke- mikaaleja. UPMBiochemicals kehittää ja testaa aktiivisesti teollisia sovelluksia tavoit- teena luoda teollisenmittakaavan tehdas- konsepteja ja vastata markkinakysyntään. Vuonna 2019 saatoimme päätökseen teknisen esisuunnitteluvaiheen, jossa selvi- tettiinmahdollisen biojalostamon rakenta- mista Saksaan. Investointipäätös tehtiin tammikuussa 2020. Teollisenmittakaavan biojalostamo tuottaa lehtipuusta uuden sukupolven biokemikaaleja: biomonoetylee- niglykolia (bMEG) ja ligniinipohjaisia toi- minnallisia täyteaineita. Lisäksi biojalosta- mo tuottaa biomonopropyleeniglykolia (bMPG) ja teollisia sokereja. Mahdollisia loppukäyttöalueita ovat mm. tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäänestoaineet, komposiitit, hartsit ja täyteaineet. Toimme kumimarkkinoille uusiutuvien puupohjais- ten toiminnallisten täyteaineiden konseptin vuonna 2019. Biolääketieteen tuotteiden valikoima laajenee Biolääketieteen tuotteiden ja sovellusten ke- hitystyö jatkuu yhteistyössä globaalien kumppaneiden kanssa. GrowDex®- nanosel- luloosahydrogeeli soveltuu 3D-solukasva- tukseen ja sen eri sovelluksiin esimerkiksi lääkekehityksessä ja tutkimuksessa. Tuote on ollut markkinoilla vuodesta 2015. Vuonna 2019markkinoille tullut, edistyneillä omi- naisuuksilla varustettu GrowDex-T-hydro- geeli on uusin lisäys GrowDex-hydrogeeli- tuotevalikoimaan. Vuonna 2019 toimme markkinoille uu- den, puupohjaiseen nanoselluloosaan poh- jautuvan FibDex®-haavasidoksen. Kyseessä on kolmas puupohjaisista raaka-aineista valmistettava biolääketieteen tuote, jonka UPMon kaupallistanut. Kliinisistä kokeista saatujen tulosten perusteella FibDexille myönnettiin CE-merkintä, sillä se täyttää lääkinnällisille laitteille asetettujen standar- dien ja lainsäädännön vaatimukset. Kiertotalous biokomposiittien kasvun perustana UPMBiocomposites tarjoaa älykkäitä ja kes- tävän kehityksenmukaisia komposiittituot-

CASE

LÄPIMURTOJA LIGNIININ ARVOKETJUSSA

Täysin biopohjainen ligniini on hieno esi- merkki työstä, jonka tavoitteena on löytää toimivia vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille. Tämä uusiutuva puupohjainen aine löytää lähivuosina tiensä monille teollisuudenaloille ja kuluttajatuotteisiin. Noin neljännes puun kuivasta massasta on ligniiniä, joka erotetaan selluntuotannon prosessissa ja kierrätetään perinteisesti bioenergiaksi polttamalla. Ligniinin uudet, innovatiiviset käyttötavat ovat toimiva keino vähentää eri teollisuudenalojen riippuvuutta fossiilisista materiaaleista. UPM on edelläkävijä vuosikymmenten tutkimustyössä mutkikkaaksi paljastuneessa ligniinin hyödyntämisessä muun muassa hartseissa, liimoissa, biomuoveissa ja polyuretaaneissa. Uusia käyttökohteita on lupa odottaa myös tulevaisuudessa. Huippuosaamisemme ligniinin kemiassa ja laadunhallinnassa takaavat, että tuotteemme ovat juuri sellaisia kuin loppukäyttö edellyttää. Asiakkaamme saa UPM BioPiva™ -tuotteen lisäksi myös siihen liittyvän teknologisen ratkaisun teolliseen käyttöönottoon saakka. Vuoden 2017 syksystä lähtien UPM:n ligniiniä on käytetty osana vanerinvalmistuk- sessa käytettävää WISA BioBond -liimaa. Lisäksi ligniiniä toimitetaan monille suurille hartsinvalmistajille maailmanlaajuisesti.

Kasvun keihäänkärjet sivu 20 Innovointi kasvuun sivu 22 UPM Biofuels sivu 40 Forest Film sivu 44 Yhteistyön tuloksena puupohjainen

juomapakkaus sivu 23 upmbiopolttoaineet.fi upmbiochemicals.com (en) upmbiomedicals.com (en)

LIIKETOIMINTOMME

UPM VUOSIKERTOMUS 2019