UPM Vuosikertomus 2019

Sidosryhmät

Paikallis- yhteisöt

Asiakkaat

Biofore-strategia on UPM:n sidosryhmä­ yhteistyön perusta. Keskeiset painopiste- alueet ja toimenpiteet vaihtelevat alueittain ja sidosryhmien tarpeiden mukaan. TÄRKEIMMÄT SIDOSRYHMÄMME

Henkilöstö

Tutkijat

Sijoittajat

CASE

Kansalais- järjestöt

Viran- omaiset ja päättäjät

JOHDONMUKAISTA SIDOSRYHMÄYHTEISTYÖTÄ URUGUAYSSA

Toimittajat

MERKITYS • Sidosryhmätyö tuo toimintaamme ennustetta- vuutta ja luo kilpailuetua • Jatkuva vuoropuhelu sidosryhmien kanssa auttaa meitä ymmärtämään liiketoimintaym­ päristömme tärkeimpiä riskejä, haasteita ja mahdollisuuksia TAVOITE • Pyrimme ymmärtämään sidosryhmiemme tiedontarpeet ja yhtiötä koskevat odotukset ja otamme huomioon ne strategisessa kehitystyös- sämme ja päätöksenteossamme TOIMINTATAPAMME • Keskustelemme aktiivisesti sidosryhmiemme kanssa ja kerromme, mitä yhtiössä on meneillään ja mitä tavoittelemme • UPM:n Toimintaohje (UPM Code of Conduct) asettaa puitteet vastuulliselle toiminnalle ja yhteistyölle • Sidosryhmien käsityksiä UPM:stä mitataan useilla mittareilla • Sidosryhmätyötä ohjataan globaalisti konserni- tasolla, ja liiketoimintayksiköt vastaavat jatkuvasta vuoropuhelusta asiakkaiden, liikekumppaneiden ja paikallisyhteisöjen kanssa

Kun UPM ilmoitti vuonna 2016 harkitsevansa vaihtoehtoja pitkän aikavälin kehitykselle Uruguayssa, paikallinen sidosryhmäyhteistyö sai uutta vauhtia. Koko suunnitteluvaiheen aikana yhtiö on tavannut säännöllisesti lukui- sia sidosryhmiä. Viranomaiset ja päättäjät, paikallisyhteisöt, oma henkilöstö, potentiaali- set työntekijät, urakoitsijat, maanomistajat, kansalaisjärjestöt ja media ovat saaneet tietoa yhtiön suunnitelmista ja vuorovaikutus on tuonut yhtiölle arvokasta tietoa paikallisista olosuhteista ja näkemyksistä. Keskustelutilaisuuksia, tiedotustilaisuuksia, tehdasvierailuja ja julkisia kuulemistilaisuuksia on järjestetty niin pääkaupunki Montevideossa kuin uuden tehtaan sijaintipaikkakunnalla Paso de los Torosissa. Julkiset kuulemistilaisuudet ovat Uruguayssa osa laillista lupamenettelyä. Niitä on järjestetty sekä uudesta tehtaasta että Montevideoon rakennettavasta vientisata­ masta. Tilaisuudet antavat mahdollisuuden avoimeen keskusteluun ja palautteeseen, ja niihin on osallistunut aktiivisesti noin 60–350 henkilöä kuhunkin. Suunnitteluvaiheen aikana tehtaan ympäristö- ja yhteiskunnallisia vaikutuksia tutkittiin tarkkaan riippumattomissa selvityksissä. Tuloksista kerrottiin avoimesti tapaamisissa ja verkkosivuilla. Myös yleistä mielipidettä on tutkittu säännöllisesti vuodesta 2016 lähtien, ja enemmistö uruguaylaisista on ilmaissut tukensa hankkeelle. Sidosryhmien kiinnostus työllistymistä ja koulutusmahdollisuuksia kohtaan on ollut suurta. Huolta ovat aiheuttaneet ympäristövaikutukset kuin myös mahdolliset yhteiskunnalliset ongel- mat rakennusaikana. Yhteistyössä paikallisten viranomaisten kanssa laadittu kehityssuunni- telma mahdollistaa sekä ympäristö- että sosiaalisten vaikutusten hallinnan. Kritiikkiä on saanut myös UPM:n asema vapaakauppa- alueella. Kolmenkymmenen vuoden aikana UPM on rakentanut Uruguayissa sidosryhmäsuhteita paikallisyhteisöihin ja toimijoihin erityisesti niillä alueilla, joilla yhtiö toimii. Johdonmukai- nen ja läpinäkyvä viestintä on isossa investoin- tihankkeessa menestymisen edellytys.

UPM:n toiminnan vaikutukset ulottuvat paikalliselta tasolta laajasti koko yhteis- kuntaan. Pyrimme tarjoamaan tietoa, jossa liiketoimintamme talouteen, ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvät näkö- kulmat otetaan tasapainoisesti huomioon. Tavoitteenamme on antaa sidosryhmille selkeä kuva siitä, mihin suuntaan yhtiö ke- hittyy, mitä Biofore-strategian toteuttami- nen tarkoittaa käytännössä ja mistä osak- keenomistajan pitkän aikavälin omista- ja-arvo muodostuu. Annamme markkinoi- den kaikille osapuolille merkityksellistä ja täsmällistä tietoa markkinasäädösten mu- kaisesti. Järjestimme vuonna 2019 sijoitta- jatilaisuuksia, esiinnyimme alan konfe- rensseissa ja tapasimme sijoittajia laajasti kaikilla päämarkkinoillamme Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Useimmat sidosryhmät tarkastelevat UPM:ää talou- dellisena toimijana, joten taloudellinen menestys, vakaus, hyvä hallinnointitapa, tulevaisuudennäkymät ja kasvu nousivat tärkeiksi keskustelunaiheiksi. Sidosryhmien kartoitus ja tärkeimpien sidosryhmien palautteen ja näkemysten systemaattinen kerääminen eri lähteistä ovat olennainen osa sidosryhmätyötämme. Analysoimme palautteen tarkasti, jotta ymmärrämme eri sidosryhmien odotuksia ja osaamme ottaa ne huomioon kehitys- työssä ja päätöksenteossa. Sidosryhmäyh- teistyön mittareina käytämme muun muassa asiakaskyselyjä, yhteydenottoja tehtaille, sijoittajasuhteisiin ja metsäosas- toille sekä työhakemusten määrää. Saimme esimerkiksi yli 250 kyselyä tai yhteydenot- toa kansalaisilta. Teemme vuosittain olennaisuusarvion, jossa pyritään kuvaamaan tärkeimpien Sidosryhmäpalautteet kehityksen välineenä

vastuullisuusteemojen merkitystä yhtiölle ja sidosryhmille. Arvio kootaan lukuisten kyselyiden, asiakastiedustelujen ja kaikille avoimen verkkokyselyn kautta saadun palautteen pohjalta (sivu 65).

Ilmastonmuutos tärkeä aihe politiikassa

Pyrimme edistämään yhtiön toimintaedel- lytyksiä edunvalvonnalla ja yhteiskunta- suhteita hoitamalla erityisesti Suomessa, Uruguayssa, Saksassa ja Kiinassa. Myös ak- tiivinen vaikuttamistyö EU-tasolla on tär- keää. Edunvalvonnassa teemme yhteistyö- tä useiden eri järjestöjen kanssa. Niistä merkittävimmät ovat Metsäteollisuus ry ja Euroopan paperiteollisuusjärjestö CEPI (The Confederation of European Paper Industries). Kun laajennamme uusiin liike- toimintoihin, meidän on löydettävä myös uusia yhteistyötapoja ja -foorumeita. UPM oli perustamassa Leaders of Sustai- nable Biofuels (LSB) -järjestöä, EU:ssa toi- mivaa kestävien biopolttoaineiden tuotta- jia ja kehittäjiä edustavaa järjestöä, joka pyrkii vähentämään liikenteen hiilidioksidi- päästöjä. 2019 oli poikkeuksellinen vuosi, sillä sen aikana olivat sekä Suomen eduskuntavaalit että EU:n parlamenttivaalit. Osallistuimme aktiivisesti keskusteluihin Suomen toimin- taympäristöstä ja uuden hallituksen paino- pistealueista. Painotimme erityisesti kilpai- lukykyä, ennustettavuutta, innovointia ja ilmastonmuutosta koskevia ratkaisuja. Kestävä metsänhoito ja metsätalouden myönteiset vaikutukset ilmastoon olivat meille tärkeitä teemoja vuonna 2019. Kes- kustelua käytiin ympäristöjärjestöjen, sertifiointiorganisaatioiden, viranomaisten ja päättäjien kanssa. Metsien vaikutus ilmastoon liittyy maankäyttöä, maankäytön muutosta ja metsätaloutta koskevaan poli-

Sidosryhmien näkemysten ja odotusten ymmärtäminen on keskeisen tärkeää yhtiömme menestykselle ja toimintamme hyväksyttävyydelle. Aktiivinen ja avoin vuoropuhelu sidosryhmien kanssa on keskeinen osa kehitystyötämme. LISÄARVOA SIDOSRYHMÄ­ YHTEISTYÖSTÄ

TAPAMME TOIMIA