UPM Vuosikertomus 2019

UPM:N OLENNAISUUSARVIOINTI 2019 Yhtiön vastuullisuusasioiden olennaisuusarviointi (alla) käsittelee aiheita, joilla on suora tai epäsuora vaikutus kykyyn luoda, säilyttää tai hankkia taloudellista, ympäristöllistä tai sosiaalista arvoa UPM:lle, sidosryhmille ja yhteiskunnalle. Arviointi tehdään vuosittain, ja se perustuu eri sidosryhmien, kuten paikallisyhteisöjen, henkilöstön, kansalaisjärjestöjen, asiakkaiden, toimittajien, sijoittajien, tutkijoiden ja median kiinnostusten ja huolen­ aiheiden seuraamiseen.

tiikkaan (LULUCF). LULUCF-asetus on hyväksytty EU:n tasolla, ja vuonna 2019 jäsenvaltioiden oli toimitettava LU- LUCF-suunnitelmansa Euroopan komis- siolle. UPM on korostanut kestävän met- sänhoidon tärkeyttä ja tuotteiden valmis- tamista fossiilisia materiaaleja korvaavis- ta uusiutuvista raaka-aineista tehokkaana keinona hillitä ilmastonmuutosta. UPM edistää aktiivisesti ilmaston- muutoksen torjuntaan tähtäävän politii- kan kustannuskilpailukykyistä ja yhden- mukaista toteuttamista. EU:n päästö- kauppajärjestelmän kolmas kauppakausi päättyy vuonna 2020, ja UPM on ollut mukana EU-valmisteluissa vuonna 2021 alkavaa seuraavaa kautta varten. Vaikka mekanismi kattaa edelleen vain EU:n sisäisen toiminnan, ns. hiilivuototoimen- piteet ovat tärkeitä, jotta voidaan varmis- taa sekä päästöjen vähentämisen tehok- kuus että teollisuuden toimijoiden kilpai- lukyky maailmanlaajuisessa kilpailussa. Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen uusiutuvaa energiaa ja biopolttoaineita koskevilla politiikoilla jatkui. EU:n uusiutuvia energialähteitä koskevan direktiivin päivitys vuosille 2021–2030 hyväksyttiin vuonna 2018. Siinä asetetaan EU:n laajuinen kokonais- tavoite uusiutuvalle energialle ja alatavoi- te uusiutuvalle energialle liikenteessä vuoteen 2030 mennessä. UPM:lle oli tärkeää saada tunnustus kehittyneille ja tähdepohjaisille biopolttoaineille, jotka vähentävät merkittävästi kasvihuone- kaasupäästöjä. Vuonna 2019 seurasimme aktiivisesti EU:n laajuisen tavoitteen täytäntöönpanoa kansallisessa lainsää- dännössä erityisesti Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Alankomaissa, Saksassa ja Rans- kassa. Maailmanluokan yritysvastuu UPM jatkoi aktiivista toimintaansa YK:n Global Compact -vastuullisuusaloitteen yhteistyöhankkeissa. YK nimesi UPM:n syyskuussa yhdeksi 36:sta Global Com- pact LEAD -yhtiöstä, jotka ovat sitoutu- neet maailmanluokan yritysvastuuseen. Vuonna 2019 UPM toimi puheenjohtajana Global Compact Finland Network -ver- kostossa, joka kokoaa yhteen kaikki suo- malaiset Global Compactiin sitoutuneet yritykset ja yhteisöt. Yhteistyötä vastuullisuusasioissa jatkettiin myös muissa vapaaehtoisissa hankkeissa eri sidosryhmien kanssa. Teemoja olivat muun muassa ympäristö- merkit, vaelluskalat ja luonnonsuojeluky- symykset. UPM:n kaksivuotinen yhteis- työsopimus FSC®:n kanssa on lisännyt merkittävästi FSC®-sertifioidun puun määrää Suomessa. FSC:n jäsenenä ja

PEFC-metsänhoitostandardin päivityk- siin osallistuvana tahona UPM kävi aktii- vista keskustelua FSC:n ja PEFC Interna- tionalin johdon kanssa. Vuonna 2019 UPM jatkoi yhteistyötäänWWF Suomen ja Birdlife Suomen kanssa. Vastuullisuus- kysymykset olivat esillä myös asiakasky- selyissä, joissa keskeisiksi teemoiksi nousivat tuoteturvallisuus, ympäristö- merkit ja raaka-aineiden alkuperä. Yh- teistyö paikallisten lupaviranomaisten kanssa jatkui aktiivisena eri puolilla maa- ilmaa. Painotus paikallisyhteisöissä ja vaikutuksissa UPM:n tehtaat Euroopassa, Kiinassa ja Uruguayssa voivat olla paikkakuntiensa suurimpia työllistäjiä ja verotulojen tuo- jia. UPM käynnisti Uruguayssa merkittä- vän sellutehdasinvestoinnin vuonna 2019. Investointiprojektiin liittyvä sidos- ryhmäyhteistyö on ollut aktiivista (edelli- nen sivu). Kaiken kaikkiaan UPM pyrkii yhteistyöhön ja avoimeen vuoropuheluun paikallisyhteisöjen kanssa. Esimerkiksi Kymin ja Kaukaan tehtailla on omat foo- ruminsa paikallista vuoropuhelua varten. Vuonna 2019 kumpikin tehdas järjesti avointen ovien päivät, joiden aikana niis- sä kävi tuhansia vierailijoita. UPM tekee yhteistyötä paikallisten koulujen ja yli- opistojen kanssa järjestämällä esimerkik- si Boot Camp -työpajoja ja vierailuja opis- kelijoille. Lisäksi meille on tärkeää käydä aktiivista vuoropuhelua paikallisten met- sänomistajien, hakkuualueiden naapurei- den ja muiden metsänhoitoon liittyvien tahojen kanssa. Sellu- ja paperitehtaiden paikallisista vaikutuksista saadaan entistä tarkempaa tietoa, sillä EMAS-raportointimme (EU Eco-Management and Audit Scheme) kattaa ympäristöasioiden ohella myös yhteiskunnallisten vaikutusten rapor- toinnin. EMAS-raportointiin sisältyy myös yhteistyö paikallisten sidosryhmien kanssa, kuten paikallisten yhdistysten sponsorointi tai yhteistyö oppilaitosten kanssa. Paikkakuntakohtainen raportoin- ti täydentää UPM:n konsernitason vas- tuullisuusraportointia. Tehdaskohtaiset EMAS-raportit laaditaan vuosittain, ja ne julkaistaan UPM:n internetsivuilla. UPM:n Biofore Share and Care -ohjelma kertoo sitoutumisestamme vastuullisuu- teen myös sponsoroinnin, lahjoitusten ja työntekijöiden vapaaehtoistyön muodos- sa. Keskitämme voimavarojamme toi- mintaan, joka kunnioittaa kestävän kehi- tyksen periaatteita ja samalla tukee yhti- Biofore Share and Care -ohjelma jatkuu

Vuoden aikana asiakkailta ja sidosryhmiltä tulleet kyselyt otetaan huomioon. Lisäksi UPM teettää erityisen sidosryhmäkyselyn verkkotyökalulla, jossa sidosryhmien on mahdollista vastata anonyymisti. Kyselyn tulokset kerää ja analysoi riippumaton ulkopuolinen taho, ja niillä täydennetään UPM:n laajempaa arviointia. Tässä prosessissa tunnistetut olennaisimmat taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaalisen vastuun aiheet on esitetty kuviossa oikealla. UPM:n vastuullisuuden painopistealueet ja tavoitteet (sivut 60–61) heijastavat näitä olennaisia näkökohtia. UPM ei erottele osioiden aihealueita toisistaan vaan pitää kaikkia yhtä olennaisina.

PORTFOLIO

KASVU

INNOVAATIOT

TULOKSET

CASE

TALOUDELLINEN • Kilpailukyky • Vaatimustenmukaisuus, etiikka ja arvot • Lahjonnanvastainen toiminta • Vastuullinen hankinta

IHMISARVOINEN TYÖ TÄRKKELYKSEN TOIMITUS­ KETJUSSA Tapiokatärkkelys on yksi paperin raaka- aineista ja uutetaan kassavakasvien juurista. Haastattelimme laajassa selvityk- sessä yli 500 tärkkelystehtaan työntekijää ja tärkkelystä toimittavaa viljelijää Thaimaassa. Tulokset osoittivat, että suurin osa työn- tekijöistä on tyytyväisiä työ- ja elinoloihin- sa, mukaan lukien puhtaan veden ja sähkön saatavuus. Siitä huolimatta hankintaketjussa on edelleen suuria haasteita, ja suhtaudumme niihin vakavasti. Vaikka toimittaja on tehnyt monia toimen- piteitä työturvallisuuden parantamiseksi, useilla tehtaan työntekijöillä on turvallisuu- teen liittyviä huolenaiheita. Eniten paran- nustarpeita liittyi koneiden kanssa työs- kentelyyn ja kemikaaliturvallisuuteen. Tehdas on ryhtynyt toimenpiteisiin selvi- tyksen jälkeen. Viljelmillä on tärkeintä varmistaa, ettei maatiloilla avustaminen häiritse kenenkään koulunkäyntiä ja että työ on nuorelle työntekijälle sopivaa. Selvitys auttoi keskusteluissa esimerkiksi turvallisuuden ja henkilösuojainten käytön merkityksestä tehtaalla. Toimittaja on myös sitoutunut parantamaan maatilojen olo- suhteita. UPM on tehnyt säännöllisiä ja laajoja tarkastuksia Thaimaassa vuodesta 2014 lähtien ja keskustellut työoloista aktiivisesti eri sidosryhmien kanssa. Tavoitteemme on jatkuvasti parantaa Thaimaan tehtaiden ja maanviljelijöiden työolosuhteita. Toimittaji- en on sitouduttava yhtiön Toimintaohjee- seen toimittajille ja kolmansille osapuolille.

Merkitys sidosryhmille KESKITASOINEN KORKEA KESKITASOINEN

TALOUDELLINEN • Lainsäädännöllinen toimintaympäristö • Riskien ja mahdollisuuksien hallinta • Myynnin eettisyys • Verotus

SOSIAALINEN • Lapsi- ja pakkotyövoima • Monimuotoisuus • Henkilöstön sitoutuminen • Turvallisuus ja hyvinvointi

YMPÄRISTÖ • Kiertotalous ja

resurssitehokkuus

• Ilmastonmuutos • Tuotevastuu • Kestävä metsänhoito ja luonnon moni­ muotoisuus

YMPÄRISTÖ • Kestävä maankäyttö • Varmennetut hallinta- järjestelmät

SOSIAALINEN • Paikallinen sitoutuminen • Henkilöstön

kehittäminen ja työnantajakuva

KORKEA

Merkitys UPM:lle

taa paikallisyhteisöissä Uruguayn maaseu- dulla. Hyväntekeväisyyteen tai yleishyö- dyllisiin tarkoituksiin yhtiö lahjoitti 474 000 (482 000) euroa. Tukea ovat saa- neet muun muassa SOS-Lapsikylät lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseen, Suomen Metsäyhdistys lasten metsäret- kien järjestämiseen, Baltic Sea Action Group ravinteiden kierrätyshankkeeseen ja TAT yrityskylätoimintaan. Myös Wroclawin teknillinen yliopisto sai lahjoi- tuksen tutkimukseen, joka koskee biopoh- jaisten filmimateriaalien ominaisuuksia elintarvikepakkauksissa.

ön toiminta-ajatusta ja arvoja. Ohjaamme tukea neljälle painopistealueellemme: lu- kemiseen ja oppimiseen, vastuullisiin vesi- hankkeisiin, bioinnovaatioihin ja yhteis- työhön paikallisyhteisöjen kanssa. UPM ei tue taloudellisesti poliittisia puolueita tai ehdokkaita. Työntekijöiden vapaaehtoistyössä painottuvat paikallisyhteisöön sitoutumi- nen ja paikallinen vaikuttavuus. UPM:n toimihenkilöt voivat osallistua paikalli- seen vapaaehtoistoimintaan työajallaan enintään 8 tuntia vuodessa. Yli 500 työnte- kijää käytti yli 3 000 tuntia vapaaehtois-

työhön eri paikkakunnilla. UPM:läiset ovat osallistuneet esimerkiksi useisiin lukemiseen ja oppimiseen liittyviin hank- keisiin Suomessa, Uruguayssa, Saksassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi UPM käytti noin 1,2 (1,2) miljoonaa euroa pai- kallisiin sponsorointihankkeisiin, joilla tuettiin UPM:n tehdaspaikkakuntien elinvoimaisuutta. UPM jatkoi tukeaan uruguaylaiselle UPM Säätiölle 400 000 (400 000) US-dol- larilla. Säätiö tukee ja kannustaa koulu- tus-, yrittäjyys- ja työllistämistoimintaa sekä terveitä elintapoja ja virkistystoimin-

TAPAMME TOIMIA

UPM VUOSIKERTOMUS 2019