UPM Vuosikertomus 2019

UPM:N LIIKETOIMINNOT TEKEVÄT AKTIIVISTA SIDOSRYHMÄ­ YHTEISTYÖTÄ Konsernilaajuisten paino­ pistealueiden lisäksi UPM:n liiketoiminnoilla oli omia painopistealueitaan vuoropuhelussa sidos­ ryhmien kanssa vuonna 2019. Asiakasyhteistyöstä kerrotaan sivuilla 84–85 ja henkilöstöyhteistyöstä sivuilla 68–71.

LIIKETOIMINTA

PAIKALLISYHTEISÖT

VIRANOMAISET JA PÄÄTTÄJÄT

TOIMITTAJAT

KANSALAISJÄRJESTÖT

MEDIA

Suomessa tehtaiden avoimet ovet sekä opiskelijoiden rekrytointitapahtumat ja kesä­ työpaikat. Uruguayssa uuteen sellutehdas­ hankkeeseen liittyvä tiedonjako ja tapaamiset sekä UPM Säätiön hankkeet. Molemmissa maissa eri sidosryhmien metsä- ja tehdasvie­ railut, koulutusohjelmat, vapaaehtoistyö ja muut Biofore Share and Care -ohjelman hankkeet sekä yhteistyö yliopistojen, koulujen, kansalaisjärjestöjen ja tutkimuslaitosten kanssa. Yhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitosten, yhdistysten sekä sertifioijien ja auditoijien kanssa. Osallistuminen seminaareihin ja konferensseihin. Aktiivinen osallistuminen paikallistapahtumiin ja -hankkeisiin. Oppisopimusohjelmiin ja koulutukseen liittyvä yhteistyö ammattioppi­ laitosten kanssa. Metsänomistajien vierailut sahoilla. Useiden energiaan liittyvien opiskelijajärjes­ töjen sponsorointi. Packaging school -yhteistyö Clemson-yli­ opiston kanssa Yhdysvalloissa. Paikallinen sponsorointi, kuten Icehearts Suomessa ja Scarborough Athletic FC Isossa-Britanniassa. Vapaaehtoistyö Helsingin Puistokummien ja Mummon Kammarin kanssa. Paikalliset ympäristön siivoustalkoot Tampereella sekä Pohjois-Carolinassa. Ympäristökasvatus ja paikallinen Biofore Share and Care -toiminta Suomessa ja Kiinassa. Kiinassa useita lukutaitoa edistäviä hankkeita, kuten Green Bookshelf ja mini­ kirjastot. Suomessa paikalliset nuorisourheilu­ hankkeet. Yhteistyö Stiftung Lesenin kanssa jatkui. Tehdaspaikkakuntien paikallisyhteisöjen tukeminen piensponsoroinneilla. Opiskeli­ joiden ja oppisopimusopiskelijoiden rekry­ tointitoiminta. Yhteistyö Plant-for-the-Planet -järjestön kanssa. UPM Blandinin hiilen­ sidontahanke jatkui. UPM Chudovon vaneritehtaan laajennuksen käyttöönotto Venäjällä. UPM Pelloksen avoimet ovet. Tehtaiden ammattikoulutus- ja kesätyöohjelmat. Nykyaikaista ja kestävää metsänhoitoa esitte­ levät paikallistapahtumat. Hakkuusuunnitelmia koskeva vuoropuhelu. Yhteistyöhanke ELY- keskusten kanssa vaelluskalojen esteiden pois­ tamiseksi jatkui. 1 200 kuudesluokkalaisten metsävierailut. Tutkimus- ja opiskelijayhteistyö yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa Suomessa ja Keski- Euroopassa. Kehittämisyhteistyö startup- ja PK-yritysten sekä teknisten ratkaisujen toimittajien kanssa. Globaali yhteistyö yliopistojen, lääketeollisuu­ den, sairaaloiden ja tutkimuslaitosten kanssa. Kehittämisyhteistyö startup- ja PK-yritysten sekä teknisten ratkaisujen toimittajien kanssa. Teknologiakehitys yliopistojen kanssa. Osallistuminen asuntomessuille ja -näyttelyihin. Suljettu materiaalikierto tuotannossa.

Uruguayssa puuviljelmiin ja selluteh­ taaseen sekä uuteen sellutehdashank­ keeseen liittyvä yhteistyö hallituksen ja viranomaisten kanssa. Suomessa kes­ kustelut infrastruktuurista.

Viestintä päätöksestä investoida uuteen sellu­ tehtaaseen Uruguayssa ja tehdashankkeen vaiku­ tuksista. Vierailut tehtailla ja tutustuminen vastuulli- seen metsänhoitoon.

Urakoitsijoiden turvallisuuskoulutukset. Yhteistyö laite- ja logistiikkapalvelutoimittajien kanssa.

Keskustelut uudesta sellutehdashankkeesta Uruguayssa. Nykyisten toimintojen ja uuden tehdas­ hankkeen yhteiskunnalliset ja ympäristövaikutukset. Yhteistyö Vida Silvestren, Aves Uruguayn, BioUruguayn, América Solidarian, Ceprodihin, Desemin ja Jóvenes Fuertesin kanssa.

UPM PULP

Vierailut Lappeenrannan biojalostamoon, haastattelut ja tehtaiden tapahtumiin liittyvä viestintä.

Urakoitsijoiden turvallisuuskoulutukset. Jatkuva vuoropuhelu ja toimittaja-auditoinnit.

Yhteistyö Roundtable on Sustainable Biomaterials -järjestön ja norjalaisen Zero Emission Resource -järjestön kanssa.

Tulevaisuuden biopolttoainelinjauksia koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomaisten kanssa Suomessa ja EU:ssa. Logistiikkaan, liikennejärjestelyihin ja lupiin liittyvä yhteistoiminta paikallis­ viranomaisten kanssa. Sahavierailut.

UPM BIOFUELS

Huolto- ja logistiikkayritysten perehdyttäminen ja koulutus.

Liiketoimintajohtajan haastattelut. viestintä sahojen ja sahatavaran ympäristövaikutuksista. Eläköitymis­ teema ja oppisopimusohjemat Kaukaan sahalla. Tehdasvierailut ja -tapahtumat.

UPM TIMBER

Vesivoimalaitosten ja ‑tilojen huoltoon liittyvä yhteistyö.

Energiapolitiikan kehittämistä koskevat keskustelut poliitikkojen kanssa Suomessa ja EU:ssa.

Vaelluskalaohjelmien ja niihin liittyvien hankkeiden edistäminen.

UPM ENERGY

Vuoropuhelu keskeisten paikallisten tiedotusvälineiden kanssa. Kestävän kehityksen ja innovaatioiden ajatusjohtajuuden rakentaminen blogien, sosiaalisen median, tapahtumien ja messujen avulla.

Yhteistyö fossiilisia raaka-aineita korvaavien tarra­ materiaalien, kuten Forest Film- ja Fossil-Free Adhesive ja kierrätysmateriaalia sisältävien tarratuotteiden kehittämiseksi.

CE100-kiertotalousohjelmaan ja uuden muovi­ talouden hankkeisiin liittyvä yhteistyö Ellen MacArthur -säätiön kanssa. Osallistuminen Sustainable Packaging Coalitionin toimintaan. Kumppanuus WWF Puolan kanssa Rivers for Life- ja kiertotalous­ hankkeissa.

UPM RAFLATAC

Vuoden 2019 FSC ® Asia-Pacific Leadership Award -palkinto. Kestävän kehityksen mukaisten metsäteolli­ suustuotteiden edistäminen WWF:n ja FSC:n kanssa. Puunistutuspäivä China Green Foundationin kanssa.

UPM Changshun High-tech-luokitusta koskeva yhteistyö julkishallinnon kanssa. Osallistuminen ympäristönsuojeluun ja alan standardeihin liittyviin viran­ omaisten ja teollisuusjärjestöjen ohjel­ miin. Liittyminen CEPI:n 4evergreen- hankkeeseen kuitupohjaisten pakkaus­ materiaalien käytön lisäämiseksi. Keskustelut toimintaympäristöstä ja Suomen metsäteollisuuden kilpailu­ kyvystä. Osallistuminen energiaan, keräyspaperiin ja puunhankintaan keskittyvien teollisuuden ja viranomais­ ten asiantuntijaryhmiin Keski-Euroopassa. Ympäristöpalkinnon tuomarointi yhdessä Saksan ympäristöministeriön kanssa. Paikallisyhteistyö tehdaspaikkakunnilla. Puurakentamisen ja rakennusmääräys­ ten kehittämisen edistäminen. Metsiä ja biomassan käyttöä koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomais­ ten kanssa Suomessa ja EU:ssa. Kestä­ vää metsänhoitoa ja aktiivisen metsän- omistuksen edistämistä koskevat keskus­ telut suomalaisten viranomaisten kanssa. Investointeja koskevat keskustelut poliitikkojen ja viranomaisten kanssa Suomessa ja Saksassa. Biopohjaisia materiaaleja ja niiden sääntelyä koske­ vat keskustelut EU-viranomaisten kanssa. Biopohjaisia materiaaleja ja lääkinnäl­ listen laitteiden vaatimuksia koskevat keskustelut EU-viranomaisten ja neuvoa-antavien ryhmien kanssa. Aktiivinen osallistuminen puumuovi­ komposiitteja koskevan standardoinnin kehittämiseen Suomessa ja Euroopan laajuisesti.

Vuoropuhelu keskeisten tiedotusvälineiden kanssa, tehdasvierailut ja sosiaalisen median kanavien kehittäminen.

Toimittajien auditoinnit ja koulutukset liittyen Toimintaohjeeseen, vaatimustenmukaisuuteen, vastuullisuuteen ja työturvallisuuteen.

UPM SPECIALTY PAPERS

Yhteiset metsäpäivät asiakkaille. Yhteiset näyttelyt metsätaloudesta. Urakoitsijoiden turvallisuus­ koulutukset. Jatkuva vuoropuhelu ja kestävään kehitykseen liittyvän yhteistyön kehittäminen.

Biodiversity in Good Company -hankkeen hallituksen puheenjohtajuus. B.A.U.M. -ympäristöhankkeen jäsenyys. Ympäristöpalkinnon tuomarointi yhdessä NABUn kanssa.

Tehdasvierailut ja taustatapaamiset, aktiivinen vuoro­ puhelu eri aiheista. Paperin vastuullisuuden ja kilpailuetujen edistäminen. Saksan paperiyhdistyksen käynnistämän kampanjan aloittaminen.

UPM COMMUNICATION PAPERS

Toimittajien vaatimustenmukaisuuteen liittyvä viestintä.

Paikallisesti merkityksellisiä aiheita koskeva yhteistyö paikallismedioiden kanssa sekä tuotteita, tapahtumia ja investointeja koskevat tiedotteet.

UPM PLYWOOD

Yhteishankkeet Sääksisäätiön ja Pohjois-Karjalan lintutieteellisen yhdistyksen kanssa. Kokoukset ja met- sävierailut. Jatkuva vuoropuhelu. FSC ® -standardointi- työ. Luonnon monimuotoisuutta koskevan tavoitteen toteuttaminen käynnistyi.

Toimittaja-auditoinnit. Yrittäjistä koostuva UPM Safety -tiimi. Yrittäjien johtamiskoulutusohjelma. Luonnonhoito- korttikoulutukset. Griffin-verkko-oppimisympäristö.

Uusia tuotteita ja palveluita sekä puumarkkinoita koskevat lehdistötilaisuudet ja taustakeskustelut. Paikallisesti merkityksellisiä aiheita koskeva yhteistyö paikallismedioiden kanssa.

UPM METSÄ

Haastattelut ja esitykset. Näkyvyys ammattilehdissä erityisesti Suomessa ja Saksassa.

UPM BIOCHEMICALS

Jatkuva vuoropuhelu ja yhteistyön kehittäminen avaintoimittajien ja palveluntarjoajien kanssa. Toimittajakyselyt ja -auditoinnit.

Haastattelut, näkyvyys ammattilehdissä ja tieteelli­ sissä julkaisuissa. Osallistuminen sairauksien diagno­ sointia ja hoitamista tukeviin yhteisiin innovaatio- hankkeisiin ja niiden edistäminen. Uusien tuotteiden ja ratkaisujen, kuten UPM ProFi Piazzan ja UPM Formi EcoAcen esitteleminen.

UPM BIOMEDICALS

Toimittajien kartoitus ja luokittelu. Toimittajakyselyt ja -auditoinnit. Jatkuva vuoropuhelu tärkeimpien toimittajien kanssa.

UPM BIOCOMPOSITES

TAPAMME TOIMIA