UPM Vuosikertomus 2019

UPM muuttuvassa maailmassa

KESTÄVIÄ JA TURVALLISIA RATKAISUJA

ESIMERKKEJÄ UPM:N TUOTTEISTA, JOTKA KORVAAVAT FOSSIILI- POHJAISIA MATERIAALEJA PAKKAAMINEN Sellusta valmistetut tuotteet; UPM UniqueBarr™ -suojapaperit; maitotölkeissä ja muissa vastaavissa tuotteissa käytettävä uusiutuva UPM BioVerno -nafta; UPM Fine -hienopaperi TARRAT UPM Raflatac Forest Film™ -tarramateriaali ja UPM Raflatac Fossil-Free Adhesive -liima; RAFNXT+ -tarravalikoima; kierrätysmateriaalia hyödyntävät filmipohjaiset ja paperitarra­ materiaalit; kuitupohjaiset pinta- ja taustapaperit LIIKENNE Vähäpäästöinen UPM BioVerno -diesel ja -nafta; WISA-vanerista valmistetut perävaunujen lattiat RAKENTAMINEN UPM:n sahatavara ja WISA-vaneri, UPM ProFi -komposiittiterassi­ materiaalit; biomassapohjaisessa energiantuotannossa syntyvä, sementtiteollisuudessa ja maaperän tasoittamisessa käytettävä tuhka TUOTANTO Vanerin valmistuksessa käytettävä WISA BioBond -liimausteknologia; hartsien, liimojen, polymeerisekoitteiden ja biomuovien ominaisuuksia parantava UPM BioPiva™ -ligniini; voimalaitoksilla rikinpoistossa käytettävä sellutehtaiden viherlipeäsakka, joka korvaa uusiutumatonta jauhettua kalkkikiveä; tuotantoprosesseissa käytettävä tuhka lipeän tai kalsiumkarbonaatin sijaan LÄÄKETIEDE JA LÄÄKETUTKIMUS Nanoselluloosasta valmistettu FibDex ® -haavasidos ja 3D-solu­ kasvatukseen soveltuva GrowDex ® -hydrogeeli SÄHKÖISTYMINEN Hiilidioksidivapaa sähkö markkinoille

Strategia sivu 16 Kattava tuotevastuu sivu 82 Biotalouden rajattomat mahdollisuudet sivu 6 Asiakasyhteistyö sivu 84 upm.fi/vastuullisuus

Kehitämme aktiivisesti uusia ratkaisuja, joilla edistämme uusiutuvien materiaalien kestävää käyttöä. Pyrimme hillitsemään ilmastonmuutos- ta ja luomme lisäarvoa innovoimalla uusia tuotteita. Kehitämme ilmastopositiivisia tuotteita ja luomme niistä kasvavaa liike- toimintaa. Tuotesuunnittelun tulee kattaa tuot- teen koko arvoketju raaka-aineiden han- kinnasta lopputuotteisiin ja niiden kierrät- tämiseen tai hävittämiseen. Uusiutuvista raaka-aineista valmistetut kierrätettävät tuotteet ja niihin perustuvat innovaatiot ovat olennainen osa biotaloutta nyt ja tulevaisuudessa. Esimerkkejä siitä, kuinka turvalliset ja kestävät tuotteemme tarjo- avat vaihtoehtoja fossiilisille materiaaleil- le, on esitetty oikealla. Vastaamme kuluttajakysynnän kasvuun kierrätettävillä tuotteilla, jotka valmistetaan kestävästi hankituista uusiutuvista raaka-aineista.

KULUTTAJATUOTTEET Kierrätettävä UPM Formi -komposiittimateriaali

VAIHTOEHTOMME FOSSIILIPOHJAISILLE MATERIAALEILLE

KUITUTUOTTEET Tarjoamme kestävästi tuotettuja kuitupohjaisia tuotteita, joita käytetään pakkauksissa, hygieniatuotteissa ja pehmopapereissa. Monissa tapauksissa tuotteemme korvaavat uusiutumattomia raaka-aineita. Graafisten papereiden, erikoispakkauspapereiden, tarramateriaalien ja biokomposiittituotteiden raaka-aineena on uusiutuva puukuitu.

MOLEKULAARISET BIOTUOTTEET Biopolttoaineet ja biokemikaalit tarjoavat suuria kasvumahdollisuuksia nykyiseen tuotevalikoimaan. Polttoaine- ja kemikaalimarkkinat ovat valtavat, mutta ne perustuvat pääasiassa fossiilisille raaka-aineille. Ne luovat pohjan kestävien vaihtoehtojen kysynnän nopealle kasvulle. Liiketoiminnan kehittämisessä UPM:llä on merkittäviä etuja: kilpailu­ kykyinen toiminta, kestävät raaka-aineet ja maankäyttö, teknologia biomassan jalostuksessa ja immateriaalioikeudet. Kasvua tukevat Ilmastonmuutoksen hillitseminen Kestävä kehitys Liikenteen kasvihuonekaasu- ja lähipäästöjen vähentäminen Fossiilisten raaka-aineiden korvaaminen uusiutuvilla

PUUTUOTTEET Puutuotteista valtaosa käytetään rakentamiseen. Vaneria ja sahatavaraa käytetään myös huonekaluissa ja parketeissa, pakkauksissa, ajoneuvojen lattioissa sekä eristeenä nesteytettyä maakaasua kuljettavissa tankkereissa. Puutuotteet tarjoavat ilmastonmuutosta hillitsevän, terveellisen ja turvallisen ratkaisun. Puuhun sitoutunut hiili varastoituu tuotteisiin koko niiden elinkaaren ajan.

VÄHÄPÄÄSTÖINEN ENERGIA Energiaportfoliossamme on pääasiassa energianlähteitä, joista ei aiheudu fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Tuotamme vesivoimaa, ydinvoimaa ja tehtaiden yhteydessä olevissa lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksissa (CHP) biomassapohjaista energiaa. Energiatehokkuus merkitsee pienempää energiankulutusta ja jatkuvasti väheneviä päästöjä.

Kasvua tukevat  Rakentaminen Uusiutuvien materiaalien rooli rakentamisessa  Maantiekuljetukset LNG-säiliöaluksiin ja -terminaaleihin tehdyt investoinnit

UPM MUUTTUVASSA MAAILMASSA

UPM VUOSIKERTOMUS 2019