UPM Vuosikertomus 2019

Tuotanto

MERKITYS • Maailman vesivarat ovat niukat, joten jokainen vesialue on ainutlaatuinen • Metsillä on elintärkeä rooli veden kierrossa • Vesi on keskeinen resurssi sellun- ja paperinvalmistuksessa TAVOITTEET • Vastuullinen vedenkäyttö • Toiminnan vesivaroihin kohdistuvien negatiivisten vaikutusten minimointi TOIMINTATAPAMME • Toiminta alueilla, joilla on riittävät vesivarat • Tehokas vedenkäyttö ja asianmukaisten kierrätys­ tekniikoiden soveltaminen • Käytetyn veden puhdistaminen parhailla käytettävissä olevilla tekniikoilla • Veden ohjaaminen alkuperäiselle vesialueelle aina kun mahdollista • Yhteistyö paikallisten sidosryhmien kanssa negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi ja veden saatavuuden varmistamiseksi • 2030-vastuullisuustavoitteet

VASTUULLISTA VEDENKÄYTTÖÄ Vedellä on oleellinen rooli liiketoiminnassamme vastuullisesta metsänhoidosta tuotannon prosesseihin. Se on myös tärkeä uusiutuvan energian lähde.

Kemiallista hapenkulutusta (COD) vähennetään 40 % vuoden 2008 tasosta

TAVOITTEET 2030

31% saavutettu keskimääräistä UPM:n tuotetta kohti

YK:n Global Compact CEOWater Mandate -aloitteen allekirjoittajana noudatamme vastuullisen vedenkäytön periaatteita. Py- rimme käyttämään vettä kestävällä, talou- dellisella ja sosiaalisesti hyväksyttävällä ta- valla. Yhtiö täyttää myös vuonna 2014 allekir- joittamansa WBSCD:nWASH-sitoumuk- sen standardit maailmanlaajuisesti. WASH edistää turvallisen juomaveden, toimivien saniteettitilojen ja hyvän hygienian tavoit- teita työpaikoilla. CDP on listannut UPM:n AAA-luokkaan yhtenä kuudesta yrityksestä tunnustuksena yhtiön merkittävistä toi- mista vastuullisen vedenkäytön edistämi- seksi. Vedenkäytön jatkuvaa parantamista Sellun ja paperin tuotantoprosessissa tar- vittavaa vettä kierrätetään ja käytetään uu- delleen mahdollisimman paljon. Prosessis- ta syntyvän ja puhtaalla vedellä korvatta- van jäteveden määrä on hyvin vähäinen. Veden käytön vähentäminen tarkoittaa myös sähkön, kemikaalien ja lämpöenergi- an käytön vähenemistä. Kaikkien UPM:n sellu- ja paperitehtai- den jätevedet puhdistetaan sekä mekaani- sesti että biologisesti. UPM:llä on globaali vesiasiantuntijoiden verkosto, joka jakaa parhaita käytäntöjä ja varmistaa parhaan mahdollisen puhdistustuloksen. Vuonna 2019 jatkoimme useiden poten- tiaalisten kierrätysravinnelähteiden tes- taamista sekä UPM:n yksiköiden välisten yhteistyömahdollisuuksien kartoittamista. Vuoden 2019 alusta lähtien noin kolmasosa UPMKaukaan integraatin biologisen ve- denpuhdistamon käyttämistä ravinteista on korvattu Kekkilä Recyclingin kompos- tointilaitoksen sivuvirralla. Testaaminen jatkuu vuonna 2020 useilla tehtailla Suo- messa ja Saksassa. Vedenkäytön vähentämisen ja kemialli- sen hapenkulutuksen osalta kaikki tehtaat

ovat valmistelleet tiekarttaa 2030-tavoit- teiden saavuttamiseksi, ja osa toimenpi- teistä on jo toteutusvaiheessa. Esimerkiksi UPMKaukaan paperitehdas paransi kirk- kaiden suodosten laatua ja määrää otet- tuaan käyttöön toisen kiekkosuodattimen, joka on vähentänyt käytetyn puhtaan ve- den ja tuotetun jäteveden määrää 20 %. More with Biofore in China -tutkimus- ohjelma jatkui UPMChangshun tehtaalla Kiinassa useilla pilottihankkeilla, joissa puhtaan veden kulutusta vähennettiin kierrättämällä ja käyttämällä uudelleen jätevettä. Vuonna 2019 saimme valmiiksi jäteveden kierrättämistä koskevat tekniset kuvaukset ja tutkimme mahdollisuutta tarjota osa puhdistetusta jätevedestä teh- taan lähialueiden yhteistyökumppaneiden käyttöön. Uusi membraaniteknologia paperikoneiden prosessiveden puhdistuk- sessa on ollut käytössä syksystä 2019 läh- tien, ja tulokset ovat lupaavia. Uruguayssa tehtiin useita parannuksia UPMFray Bentosin jäteveden käsittelyyn, mukaan lukien sellun valkaisuun asennettu kuitusuodatin, jolla pyritään vähentämään hävikkiä jätevesivirroissa. UPM jatkoi edelleen uusien toimintata- pojen, teknologioiden ja kumppanuuksien tutkimista potentiaalisten kemikaali- ja konetoimittajien kanssa. Osaa uusista teknologioista testattiin vuonna 2019, ja työ jatkuu vuonna 2020. Yhteistyötä sidosryhmien kanssa UPM korostaa vastuullista vedenkäyttöä ja hallintaa kaikkialla maailmassa. Esimer- kiksi UPMRaflatac tekee yhteistyötä WWF Puolan kanssa Rivers for Life -hankkeessa. Suomessa UPM tekee aktiivista yhteistyötä Baltic Sea Action Groupin kanssa löytääk- seen uusia kierrätysravinnelähteitä. Yh- teistyö edistää yhtiön 2030-vastuullisuus- tavoitetta käyttää jätevedenpuhdistamois- saan ainoastaan kierrätysravinteita.

Vesivoimalaitosten vaikutusten minimointi

UPM on tuottanut vesivoimaa yli sadan vuoden ajan, ja UPMEnergy on Suomen toiseksi suurin sähköntuottaja. Vaikka vesi- voima on kustannustehokas, uusiutuva ja päästötön tapa tuottaa sähköä, se voi myös vaikuttaa haitallisesti vesistöihin ja niitä ympäröiviin alueisiin. Teemme tiivistä yh- teistyötä viranomaisten ja muiden sidos- ryhmien kanssa näiden vaikutusten mini- moimiseksi.

upm.fi/vastuullisuus UPM Energy sivu 42 Kiertotalous sivu 96

UPM:n prosessijäteveden määrä m 3 /t

CASE

HALLITSEMME VEDEN NIUKKUUTEEN LIITTYVIÄ RISKEJÄ Päivitimme vesiriskien arvioinnin vuonna 2019. Käytimme arvioinnissa WWF:n ja saksalaisen rahoituslaitoksen DEG:n kehittämää Water Risk Filter -verkkotyökalua. Arviointi vahvisti, ettei mikään eniten vettä käyttävistä tehtaistamme (20 sellu- ja paperitehdasta) sijaitse alueella, jossa on suuri tai erittäin suuri veden niukkuuden riski. Neljällä tehtaalla ilmeni arvioinnissa kuitenkin jonkinasteinen riski. Näiden tehtaiden osalta tarkastelimme mahdollisia vaikutuksia ja toimen- piteitä riskien pienentämiseksi. Shanghain lähellä sijaitseva UPM Changshun paperitehdas ottaa vettä Jangtse-joesta. Vaikka tehdas on jo vähentänyt vedenkulutustaan 60 % paperitonnia kohti kymmenen viime vuoden aikana, parantamisen varaa on edelleen. Vaihtoehtoja vesitilanteen parantamiseksi tutkitaan parhaillaan.

UPM Nordlandin paperitehdas käyttää pohjavettä. Tehtaan vedenkulutus on yhtiön paperitehtaista pienin ja tehtaalla on myös investoitu vuonna 2018 jätevedenpuhdistamoon. Näin osa vedenotosta voidaan korvata käsitellyllä jätevedellä. Noin 20 % jätevedestä käytetään uudelleen, ja tavoitteena on lisätä käsitellyn jäteveden määrä 25 %:iin vuonna 2020. UPM Chapelle Darblayn paperitehtaan vedenotto Seine-joesta ja UPM Plattlingin tehtaan vedenotto Isar-joesta on vähäistä verrattuna jokien tyypilliseen virtaukseen. Prosessijäteveden määrän ja vedenoton vähentäminen sisältyvät yhtiön 2030-vastuullisuustavoitteisiin sekä tehtaiden jatkuvan parantamisen tavoitteisiin.

Tavoite 19

Paperitonnia kohti Sellutonnia kohti