UPM Vuosikertomus 2019

Toiminnot

CASE

HAUTOMOALTAAN POHJALTA KAUPALLISEKSI MAANPARANNUSAINEEKSI UPM Plywood on kehittänyt yhteistyössä ProAgria Etelä-Savon ja Luonnonvarakeskuk- sen kanssa luomuviljelyyn soveltuvan maanparannusaineen, jonka raaka-aine on vanerin valmistuksessa Pelloksella syntyvä hautomokuori. Sitä kertyy tukkien vesihau- donnan aikana hautomoaltaan pohjalle. Hautomokuorelle on haettu jo pitkään kestävää hyötykäyttöä. Kuorta ja maa-ainesta on käytetty peltoko- keissa sellaisenaan ja yhdistettynä Järvi- Suomen Voiman voimalaitoksen pohjatuh- kaan sekä Voikosken kaasutehtaalta sivu - virtana saatavaan kuonakalkkiin. Sato- tuloksissa ei havaittu muutoksia, mutta orgaanisen aineksen lisääminen näkyy pitkällä aikavälillä maaperän parantuneena ravinteiden pidätyskykynä, kuohkeutena ja multavuutena. Biopohjaisen hautomokuoren käyttö maan- parannusaineena edistää myös hiilensidon- taa, joka on merkittävä tapa hillitä ilmaston- muutosta. Lisäksi maaperän ravinnepitoisuu- den ja toimintakyvyn parantuessa kasvien juuriston ja maanpäällisen sadon kasvu lisääntyy, jolloin hiilen sidonta ilmakehästä tehostuu. Uusi peltoviljelyyn ja viherrakentamiseen soveltuva tuote tuli markkinoille kesällä 2019, ja sillä on Ruokaviraston hyväksyntä. KEKKILÄN KOMPOSTIN SIVUVIRRASTA JÄTEVEDEN­ PUHDISTAMON RAVINTEEKSI Tavoitteemme on käyttää ainoastaan kierrätysravinteita biologisessa jäteveden­ puhdistuksessa vuoteen 2030 mennessä. Ravinteena käytettävän typen tuottaminen teollisesti vaatii paljon energiaa, ja fosfori taas on ehtyvä luonnonvara, joka on paremmassa käytössä esim. lannoitteena. Vuonna 2019 UPM Kaukas Lappeenrannassa otti merkittävän askeleen lähemmäs tätä tavoitetta. Tehdas hyödyntää kokonaisuu­ dessaan Joutsenossa sijaitsevan Kekkilä Recycling -kompostointilaitoksen pesuri­ veden. Vedellä korvataan kuukausittain noin 3,7 tonnia typpeä ja kevennetään kunnallisen jätevedenpuhdistamon kuormaa. Idea Kekkilän sivuvirtaravinteiden kierrätyksestä syntyi vuonna 2018, ja lyhyen laboratorio­ testien jälkeen siirryttiin hyvin tulosten kannustamana tehdasmittakaavan koeajoon ja käytäntöön. Vain 15 kilometrin päästä hankittu kierrätys- ravinne korvasi noin kolmanneksen UPM Kaukaan käyttämistä ravinteista vuonna 2019.

KIERTO­ TALOUS

Kierrättäminen on osa kiertotaloutta Olemme kehittäneet innovatiivisia tapoja vähentää ja käyttää uudelleen jätteitä sekä hyödyntää sivuvirtoja ja -tuotteita. Edistämme kiertotaloutta mm. seuraavin tavoin: Hyödynnämme sivuvirtoja ja -tuotteita • UPMBioVerno, uusiutuva diesel ja nafta, valmistetaan sellun­ tuotannon tähteenä syntyvästä raakamäntyöljystä. • Vanerin valmistuksessa käytettäväWISA BioBond -liimaus­ teknologia hyödyntää sellun valmistuksen sivutuotteena syntyvää ligniiniä, millä korvataan öljypohjaisia kemikaaleja • Biomassapohjaisessa energiantuotannossa syntyvää tuhkaa käytetään useissa tuotesovelluksissa maanparannuksesta sementtiteollisuuteen sekä sisäisissä prosesseissa lipeän tai kalsiumkarbonaatin sijaan. nopeuttaaksemme kiertotalouteen siirtymistä ja uusiutuvien materiaalien vastuullista käyttöä sekä vastataksemme ilmastonmuutokseen ja resurssipulaan. Monet tuotteistamme valmistetaan sivuvirroista, tähteistä tai jätteistä. Kehitämme aktiivisesti uusia ratkaisuja

Biotalouden tarjoamat rajattomat mahdollisuudet sivu 6 Kestävät ja turvalliset tuotteet sivu 8 Ilmastotoimet sivu 86 Innovaatiot kasvuun sivu 22 ja 52

Hyödynnämme kierrätysmateriaaleja • UPMonmaailman suurin keräyspaperin käyttäjä graafisten papereiden tuotannossa. Vuonna 2019 yhtiö käytti 2,3 miljoonaa tonnia keräyspaperia. Tämä tarkoittaa, että kaikesta UPM:n paperintuotannossa käyttämästä raaka- aineesta noin 30 % on kierrätyskuitua. • UPMProFi -biokomposiitissa hyödynnetään tarramateri­ aalituotannosta yli jääviä kuituja ja muovipolymeerejä. Vuonna 2019 UPMProFin tuotannossa käytettävästä raaka- aineesta 33 % oli kierrätysmateriaaleja, ja niiden osuus kasvaa tulevaisuudessa. • Loppukäyttäjiltä kerätystä irrokepaperista poistetaan silikoni ainutlaatuisessa prosessissa. UPMSpecialty Papers käyttää saatavanmateriaalin kierrätetyn irrokepaperin valmistukseen. • Kierrätettyjen ravinteiden käyttö UPM:n jätevedenpuhdis­ tamoilla lisääntyy tasaisesti (lue lisää oikealla). Edistämme kierrätystä • UPMRaflatac kerää tarralaminaattijätettä 150 asiakkaaltaan ja kumppaniltaan 16maassa ja kierrättää sen RafCycle®- kierrätyskonseptinsa mukaisesti mm. UPMProFin tuotan­ nossa ja kierrätysmateriaalia sisältävissä paperietiketeissä. • UPMRaflatac on kehittänyt useita innovatiivisia ratkaisuja, kuten ohuet etikettimateriaalit, pois pestävät liimat ja kierrätettyjä raaka-aineita sisältävät etikettimateriaalit, joilla edistetäänmuovin kiertotaloutta. • UPMShottonin huippumodernilla kierrätys- ja lajittelulai­ toksella lajitellaan kotitalousjätettä uudelleenkäytettäviksi jakeiksi. Laitokselta saatavaa keräyspaperia käytetään paperintuotannossa.

Tavoitteena kaatopaikkajätteen nollataso 2030-tavoitteemme on, ettemme vie yh- tään prosessijätettä kaatopaikalle tai polta sitä ilman energian talteenottoa. Tämä tar- koittaa, että kaikki prosessijätteemme joko kierrätetään tai käytetään uudelleen. Vuonna 2019 keskimäärin 89 % (90 %) UPM:n prosessijätteestä kierrätettiin ja käytettiin uudelleen. 62 % tehtaista on jo saavuttanut sataprosenttisen hyötykäyt- töasteen. Parhaita käytäntöjä, tutkimustu- loksia ja ideoita jaetaan tehtaiden ja toi- mintojen välillä. Viherlipeäsakka eli sooda- sakka on yksi selluntuotannon haastavim- mista sivuvirroista, ja kehitämme parhail- laan useita innovatiivisia prosesseja sen hyödyntämiseksi Suomessa ja Uruguayssa. Suurin osa UPM:n tuottamasta kiinteäs- tä jätteestä on bioenergian tuotannossa syntyvää tuhkaa, josta 93 % kierrätetään eri sovelluksiin. UPMkäyttää suurimman osan tuotantoprosesseissa syntyvästä orgaanisesta jätteestä, kuten kuoret ja hakkuutähteet sekä siistauksesta ja vesien puhdistamisesta syntyvät kuitupitoiset kiintoaineet tehtaiden energiantuotan- toon. Polttamatta jäävät kuitujäämät käy- tetään uudelleen esimerkiksi tiilien valmis- tuksessa, maanrakennustöissä tai maanpa- rannuksessa (lue lisää oikealla).

MERKITYS • Kiertotalous vastaa kahteen maailmanlaajuiseen haasteeseen: ilmastonmuutokseen ja resurssien niukkuuteen • Kilpailu ja kysyntä raaka-aineista kasvaa • Kiertotalous edistää materiaalien tehokasta käyttöä ja luo kilpailuetua TAVOITE • Materiaalien tehokkaan käytön ja kiertotalouden edistäminen – vähennä, käytä uudelleen ja kierrätä TOIMINTATAPAMME • Kiertotalousajattelu • Yhteistyö eri alojen välillä • Materiaalien ja tuotteiden uudelleenkäyttö ja lisäarvon tuottaminen älykkäillä ratkaisuilla • Tuotantojätteen kierrätys ja uudelleenkäyttö sekä sivuvirtojen ja tähteiden hyödyntäminen • 2030-vastuullisuustavoitteet

Kaatopaikkajätteen kokonaismäärä 1 000 t

Tavoite

TAVOITTEET 2030