UPM Vuosikertomus 2020

3. Henkilöstön palkitseminen 3.1 Henkilöstökulut MILJ. EUROA

Liiketoiminnan muut tuotot Liiketoiminnan muut tuotot koostuvat pääasiassa pitkäaikaisten omaisuuserien ja luovutuksesta ja vuokratuotoista. Lisäksi liiketoiminnan muut tuotot sisältävät UPM:n tavanomaiseen liiketoimintaan liittyviä valuuttakurssivoittoja ja -tappioita. Myös suojauslaskennan ulkopuolella olevien johdannaisten voitot ja tappiot kirjataan liiketoiminnan muihin tuottoihin. Päästöoikeudet Konserni osallistuu kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävään Euroopan laajuiseen päästökauppajärjestelmään (European Emissions Trading Scheme). Hallituksilta vastikkeetta saaduista päästöoikeuksista, jotka oikeuttavat tiettyyn tonnimäärään hiilidioksidipäästöjä tiettynä ajanjaksona, kirjataan päästöoikeuksia koskeva aineeton hyödyke, julkinen avustus sekä tarkastelujaksolla toteutuneita päästöjä vastaavien päästöoikeuksien palautusvelvoitetta koskeva velka. Päästöoikeudet kirjataan alun perin aineettomiksi hyödykkeiksi alkuperäisen kirjaamisajankohdan markkina-arvoon. Päästöoikeuksista ei tehdä poistoja. Jos päästöoikeuksien tilinpäätöspäivän markkinahinta on alempi kuin kirjattu hankintameno, kirjanpitoarvo alennetaan vastaamaan markkinahintaa ylimääräisten päästöoikeuksien osalta, joita ei tarvita tilikauden toteutuneiden tai ennakoitujen päästöjen kattamiseen. Julkiset avustukset kirjataan samanaikaisesti päästöoikeuksien kirjaamisen kanssa taseeseen siirtovelaksi ja tuloutetaan systemaattisesti liiketoiminnan muihin tuottoihin tarkastelujaksolla, johon vastaavat päästöoikeudet liittyvät. Päästöoikeuksien palauttamiseen liittyvä velka kirjataan toteutuneiden päästöjen perusteella. Toteutuneita päästöjä vastaavat kulut kirjataan tuloslaskelmaan liiketoiminnan muihin kuluihin ja esitetään varauksena taseessa. Velka suoritetaan käyttäen hallussa olevia päästöoikeuksia, joiden arvostus perustuu kyseisten päästöoikeuksien kirjanpitoarvoon. Päästöoikeudet ja niihin liittyvät varaukset kirjataan pois taseesta, kun oikeudet on luovutettu. Mahdollinen voitto tai tappio syntyy ylimääräisten päästöjen kattamiseen tarvittavien lisäoikeuksien hankintamenosta, käyttämättömien oikeuksien myynnistä päästöjen alittaessa vastikkeetta saadut päästöoikeudet tai käyttämättömien päästöoikeuksien arvon alentumisesta. 2.4 Osakekohtainen tulos ja osinko UPM:n osingonjakoperiaatteiden mukaan yhtiö pyrkii maksamaan houkuttelevan osingon, joka on 30-40 % konsernin osakekohtaisesta liiketoiminnan rahavirrasta vuositasolla. Vuonna 2020 maksetut osingot olivat 693 miljoonaa euroa (1,30 euroa osaketta kohden), joka on 38 % liiketoiminnan rahavirrasta osaketta kohden ja vuonna 2019 693 miljoonaa (1,30 euroa osaketta kohti). Vuodelta 2020 hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 1,30 euroa osaketta kohti, jota vastaava kokonaisosinko on 693 miljoonaa euroa. Ehdotettu osinko on 69 % UPM:n vuoden 2020 liiketoiminnan rahavirrasta osaketta kohden.

Osakekohtainen tulos

2020 2019

Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto, milj. euroa Keskimääräinen painotettu osakemäärä (1 000) Laimentamaton osakekohtainen tulos, euroa

1 061

533 324

2020 2019

1,05 1,05

1,99 1,99

Palkat ja palkkiot

Laimennettu osakekohtainen tulos, euroa

Osakeperusteiset maksut

Eläke- ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet, etuuspohjaiset järjestelyt Eläkekulut, maksupohjaiset järjestelyt

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Muut henkilösivukulut 1)

Yhteensä

1 188

1 214

Osakekohtainen tulos Osakekohtainen tulos (EPS) on emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto kantaosaketta kohden. Laimentamattoman osakekohtaisen tuloksen laskennassa käytetään tilikauden painotettua keskimääräistä osakemäärää. Laimennusvaikutuksella oikaistua osakekohtaista tulosta laskettaessa osakkeiden keskimääräistä lukumäärää oikaistaan optioiden laimennusvaikutuksella. Yhtiöllä ei ollut vuoden 2020 ja 2019 lopussa voimassa olevia optio-ohjelmia. Osinko Konsernin tilinpäätöksessä osingonjako emoyhtiön omistajille on kirjattu

1) Muihin henkilösivukuluihin sisältyy pääasiassa lakisääteisiä sosiaalikuluja lukuunottamatta eläkekuluja.

3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt Vuoden 2020 varsinainen yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten palkkiot pysyvät ennallaan. Hallituksen jäsenten palkitsemisessa ei ole tapahtunut muutoksia vuoden 2017 jälkeen. Vuoden 2020 ja 2019 yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti hallituksen puheenjohtajalle maksettiin 190 000 euron vuosittainen peruspalkkio, hallituksen varapuheenjohtajalle 135 000 euron ja muille hallituksen jäsenille 110 000 euron vuosittainen peruspalkkio. Vuosittainen peruspalkkio maksettiin yhtiön osakkeina ja rahana siten, että noin 40 %:lla palkkion määrästä hankittiin hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun yhtiön osakkeita ja loput maksettiin rahana. Yhtiö vastasi osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle maksettiin 35 000 euron vuosittainen valiokuntapalkkio ja palkitsemisvaliokunnan puheen johtajalle sekä nimitys- ja hallinnointivaliokunnan puheenjohtajalle 20 000 euron vuosittainen valiokuntapalkkio. Tarkastusvaliokunnan jäsenille maksettiin 15 000 euron vuosittainen valiokuntapalkkio ja muille valiokunnan jäsenille 10 000 euron vuosittainen valiokuntapalkkio. Vuosittaiset valiokuntapalkkiot maksettiin rahana. Vuonna 2020 hallituksen puheenjohtajalle ostettiin 3 123 (2 911) yhtiön osaketta, hallituksen varapuheenjohtajalle 2 219 (2 068) ja muille hallituksen jäsenille 1 808 (1 685) yhtiön osaketta.

velaksi sille raportointikaudelle, jonka aikana emoyhtiön osakkeenomistajat ovat hyväksyneet osingon jaettavaksi.

Osakekohtainen tulos ja osinko

0,00 0,50 1,00 1,50 2,00 2,50 3,00

Hallituksen jäsenten osakeomistukset (kpl) ja palkkiot

euroa