UPM Vuosikertomus 2020

3.4 Työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuuksia koskevat velvoitteet

Velvoitteiden nykyarvo ja järjestelyihin kuuluvien varojen käypä arvo

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2020

Eläke-etuudet ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet 2019

Konsernilla on erilaisia työsuhteen päättymisen jälkeisiä etuus järjestelyjä, jotka ovat konsernin eri toimintamaiden paikallisten olosuhteiden ja käytäntöjen mukaisia. Työsuhteen päättymisen jälkeiset etuudet ovat työsuhde-etuuksia, jotka tulevat maksettaviksi pääsääntöisesti työsuhteen päätyttyä kuten eläkkeet ja työsuhteen päättymisen jälkeinen terveydenhoito. Eläkejärjestelyt rahoitetaan

maksuilla, jotka suoritetaan joko eläkevakuutusyhtiöille tai asiamiehen (trustee) hallinnoimaan eläkekassaan tai -säätiöön ja järjestelyt luokitellaan joko maksupohjaisiksi tai etuuspohjaisiksi järjestelyiksi. Taseen etuuspohjaiset eläkevarat ja eläkevelat on esitetty alla olevassa taulukossa:

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

ETUUS- POHJAISET

JÄRJESTELYYN KUULUVIEN VAROJEN KÄYPÄ ARVO

ETUUS- POHJAISET

VELVOITTEIDEN NYKYARVO

NETTOVELAT/ (NETTOVARAT)

VELVOITTEIDEN NYKYARVO

NETTOVELAT/ (NETTOVARAT)

MILJ. EUROA

Kirjanpitoarvo 1.1.

-1 092

Kauden työsuoritukseen perustuva meno Aiempaan työsuoritukseen perustuva meno Velvoitteen täyttämisestä johtuvat voitot ja tappiot Yhteensä sisältyy henkilöstökuluihin (liite 3.1) Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen väestötilastollisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen taloudellisten oletusten muutoksesta Vakuutusmatemaattiset voitot ja tappiot johtuen kokemusperusteisista eristä Järjestelyyn kuuluvien varojen tuotto lukuun ottamatta korkokuluihin (+) korkotuottoihin (–) sisältyviä eriä Uudelleen määrittämisestä johtuvat voitot (–) ja tappiot (+), jotka sisältyvät muihin laajan tuloksen eriin Korkokulut (+) korkotuotot (–)

— —

— —

-14 -14

-22 -22

ISO BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ SUOMI

ISO BRITANNIA SAKSA

MUUT MAAT YHTEENSÄ

MILJ. EUROA

SUOMI

Rahastoitujen velvoitteiden nykyarvo Järjestelyyn kuuluvien varojen käypä arvo Alijäämä (+)/ylijäämä (–) Rahastoimattomien velvoitteiden nykyarvo Etuuspohjaiset nettovelat (+)/ nettovarat (–)

-1 140

-1 092

Etuuspohjaiset eläkevarat taseessa, netto Etuuspohjaiset eläkevelat taseessa, netto 1)

-90 63 -33 26

1) Taseen etuuspohjainen eläkevelka sisältää muita pitkäaikaisia työsuhde-etuuksia 25 (30) miljoonaa euroa vuonna 2020.

Maksetut etuudet

67 -30 -21

Työnantajan suoritukset järjestelyyn

Muuntoerot

Suomen, Ison-Britannian ja Saksan järjestelyt muodostavat noin 95 % konsernin etuuspohjaisista velvoitteista. Konsernilla on etuuspohjaisia velvoitteita myös Itävallassa, Hollannissa, Ranskassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Noin neljäsosa koko UPM:n henkilöstöstä kuuluu etuuspohjaisten järjestelyiden piiriin. Suomi Suomessa työnantajat ovat velvollisia huolehtimaan työntekijöidensä lakisääteisistä etuuksista, jotka on määritelty työntekijöiden eläkelaissa (TyEL). TyELin mukaan työntekijä vakuutetaan vanhuuden, työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta. Etuudet voidaan järjestää vakuutusyhtiön kautta, tai työnantaja voi perustaa rahaston tai säätiön hoitamaan lakisääteisiä etuuksia. Noin 81 (82) % konsernin suomalaisista työntekijöistä on vakuutettu eläkevakuutusyhtiössä, ja nämä järjestelyt luokitellaan maksupohjaisiksi. Noin 19 (18) %:lle työntekijöistä on järjestetty eläketurva TyELin mukaisessa säätiössä (UPM Sellutehtaiden eläkesäätiö). Säätiön hallinnossa ovat edustettuina sekä työnantaja että työntekijät. Säätiölle on valittu valtuutettu asiamies, joka huolehtii säätiön säännönmukaisesta toiminnasta. Järjestely toimii Finanssivalvonnan valvonnassa. Säätiö

luokitellaan etuuspohjaiseksi järjestelyksi kansallisesti rahastoitavien etuuksien osalta, ja se on konsernin merkittävin etuuspohjainen eläkejärjestely Suomessa. Iso-Britannia Konsernilla on Isossa-Britanniassa etuuspohjainen eläkejärjestely, jonka mukaiset etuudet on sidottu henkilön palkkatasoon lähellä eläkeikää tai sitä aiempaan työsuhteen päättymispäivään. Järjestely on suljettu uusilta jäseniltä, eikä vanhoille jäsenille kerry lisää etuuksia. Järjestely sisältää myös maksupohjaisen osuuden, joka on avoin kaikille nykyisille työntekijöille. Ison-Britannian eläkejärjestely toimii konsernista erillisen riippumattoman säätiön (trust) alaisena. Saksa Saksassa etuuspohjaisten järjestelyjen piiriin kuuluvat työntekijät ovat oikeutettuja eläkkeeseen, joka perustuu palvelusvuosiin ja loppupalkkaan. Kaikki merkittävät etuuspohjaiset järjestelyt on suljettu uusilta työntekijöiltä.

Kirjanpitoarvo 31.12.

-1 140

Vakuutusmatemaattiset riskit

Etuuspohjaiset järjestelyt altistavat konsernin tyypillisesti seuraaville vakuutusmatemaattisille riskeille: Investointiriski (varojen volatiliteetti) Konserni altistuu järjestelyjen varojen volatiliteetille erityisesti Suomessa ja Isossa-Britanniassa toimivien säätiöidensä kautta. Näiden varat muodostavat 98 % koko konsernin etuuspohjaisten järjestelyjen varoista. Korkoriski Laskelmissa käytettävät diskonttauskorot perustuvat yritysten liikkeeseen laskemien korkealaatuisten joukkovelkakirjalainojen tuottokäyriin siinä valuutassa, jossa etuudet maksetaan. Diskonttauskoron lasku kasvattaa järjestelyjen velkoja. Tuottokäyrän maturiteetit vastaavat velvoitteiden duraatioita. Konsernin etuuspohjaisten velvoitteiden duraatioiden painotettu keskiarvo vuoden 2020 lopussa on 17 (18) vuotta. Inflaatioriski Suomalaiseen järjestelyyn ei liity merkittävää inflaatioriskiä, koska TyELin mukainen tasausjärjestelmä pitkälti kattaa inflaatio-oletuksessa tapahtuvat muutokset. Isossa-Britanniassa maksussa olevat eläkkeet on sidottu vähittäismyynti-indeksiin (Retail Price Index) kun taas eläkekertymä on sidottu kuluttajahintaindeksiin (Consumer Price Index).

Kyseisten indeksien 0,5 % nousu lisää velvoitetta noin 43 miljoonalla eurolla. Saksassa eläke-etuudet on sidottu kuluttajahintaindeksiin. Palkkariski Etuuspohjaisten nettovarojen ja -velkojen nykyarvo lasketaan perustuen järjestelyyn osallistuvien henkilöiden odotettavissa oleviin palkkoihin. Järjestelyn velat nousevat, jos järjestelyyn kuuluvien henkilöiden palkka nousee. Suomessa palkkariski on vähäinen, kuten myös Isossa Britanniassa, jossa palkkatason muutoksilla ei ole vaikutusta rahoitusasemaan, sillä kaikki etuuspohjaiset järjestelyt on siellä suljettu eikä niistä kerry uutta etuutta. Saksassa 0,5 % nousu odotettavissa oleviin palkkoihin lisää velvoitetta noin 13 miljoonalla eurolla. Odotettavissa oleva elinikä Kuolevuusodotuksen muutoksella on vaikutus konsernin etuuspohjaisen velvoitteen määrään. Jos odotettavissa oleva elinikä nousee vuodella, velvoitteiden määrä lisääntyy Suomessa 25 miljoonalla eurolla, Isossa Britanniassa 26 miljoonalla eurolla ja Saksassa 34 miljoonalla eurolla.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 50

167 UPM VUOSIKERTOMUS 2020 UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 51