UPM Vuosikertomus 2020

VAIHTOEHTOMME FOSSIILIPOHJAISILLE MATERIAALEILLE

KUITUTUOTTEET Tarjoamme kestävästi tuotettuja kuitupohjaisia tuotteita pakkauk siin, hygieniatuotteisiin ja pehmopapereihin. Monissa tapauksissa tuotteemme korvaavat uusiutumattomia raaka-aineita. Graafisten papereiden, erikoispakkauspapereiden, tarramateriaalien ja bio komposiittituotteiden raaka-aineena on uusiutuva puukuitu.

MOLEKULAARISET BIOTUOTTEET Puupohjaiset biopolttoaineet ja biokemikaalit laajentavat tuotevalikoi maamme ja tarjoavat suuria kasvumahdollisuuksia. Kehittyneet biopolt toaineemme soveltuvat kaikkiin moottoreihin, ja nafta korvaa fossiilisia raaka-aineita kemikaalien tuotannossa. Biokemikaaleja käytetään erilaisissa sovelluksissa, kuten tekstiileissä, PET-pulloissa, pakkauksissa, kosmetiikassa, lääkkeissä, pesuaineissa, kumeissa ja hartseissa.

METSISTÄ KESTÄVIKSI TUOTTEIKSI Liiketoimintamme perustuu metsiin: kasvatamme ja käytämme puuta uusiutuvien ja kierrätettä vien materiaalien ja tuotteiden valmistamiseksi. Innovaatiot, jotka tarjoavat vaihtoehtoja fossiilisille materiaaleille, ovat keskeinen osa UPM:n Biofore-strategiaa.

50 miljoonaa Istutamme vuosittain puuta Vastuullinen tuotteen elinkaari sivu 82 Kestävä metsänhoito sivu 86 Energiatehokkuus ja ilmapäästöt sivu 88 Kiertotalous ja resurssitehokkuus sivu 94

Kestävä metsätalous ja maankäyttö vastaa vat resurssien niukkuuteen ja ilmaston muutokseen ja luovat samalla edellytyksiä taloudelliselle kasvulle. Kestävä metsän hoito turvaa luonnon monimuotoisuuden, vesistöjen hyvän tilan ja metsien ihmisille tarjoamat hyödyt. Varmistamme, että met siemme puusto kasvaa käyttöä enemmän ja kehitämme edelleen metsiemme kasvua ja kykyä sitoa hiiltä. Kestävä metsänhoito edellyttää inves tointeja ja jatkuvaa kehitystyötä. Näin huolehdimme metsiemme taloudellisen

arvon säilymisestä ja puun saatavuudesta. Hyödyt jakautuvat laajasti, mikä ehkäisee myös alueellista eriarvoistumista. Kiertotalouden ratkaisut ja resurssite hokkuus täydentävät kestävää metsänhoi toa. Monet haasteista voitaisiin ratkaista kokonaan tai osittain, jos materiaalit ja tuotteet kierrätettäisiin ja käytettäisiin nykyistä tehokkaammin. Teemme joka päivä konkreettisia toimia, jotta metsämme kasvavat ja materiaalit kiertävät siirtyessämme kohti fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta.

VÄHÄPÄÄSTÖINEN ENERGIA Energiaportfoliossamme on pääasiassa energianlähteitä, joista ei aiheudu fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Tuotamme vesivoimaa, ydinvoimaa ja tehtaiden yhteydessä olevissa lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksissa (CHP) biomassapohjaista energiaa. Energiatehokkaalla toiminnalla pienennämme energiankulutusta ja vähennämme jatkuvasti päästöjä.

PUUTUOTTEET Puutuotteista valtaosa käytetään rakentamiseen. Vaneria ja sahata varaa käytetään myös huonekaluissa ja parketeissa, pakkauksissa, ajoneuvojen lattioissa sekä eristeenä nesteytettyä maakaasua kul jettavissa tankkereissa. Puutuotteet ovat ilmastonmuutosta hillitsevä, terveellinen ja turvallinen ratkaisu. Puuhun sitoutunut hiili varastoituu tuotteisiin koko niiden elinkaaren ajan.

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs