UPM Vuosikertomus 2020

UPM BIOMEDICALS

UPM BIOCOMPOSITES

UPM vahvistaa asemaansa ja patenttisalkkuaan biolääketieteessä ja erityisesti yksilöllisessä terveydenhoidossa. TUOTEVALIKOIMA LAAJENEE

UPM Biocomposites on biotalouden edelläkävijä kierrätyksessä. Yli puolet raaka-aineista on peräisin kierrätetyistä tai uusiutuvista lähteistä. UUSIA BIOKOMPOSIITTI TUOTTEITA

UPMBiomedicals kehittää ja tarjoaa inno vatiivisia ja vastuullisia puupohjaisia bio lääketieteen tuotteita useisiin sovelluksiin.

Laadukkaiden tuotteidemme pääraaka-aine on koivusta saatava nanoselluloosa. Pitkän aikavälin tavoitteitamme ovat potilaan mukaan räätälöity hoito, soluhoi tojen tuotantoalusta sekä kliiniset käyttö kohteet. Hydrogeeliemme etuna on, etteivät ne ole eläinperäisiä, joten potilaisiin ei siirry eläinten DNA:ta. Tuotteitamme myy dään kahdella sovellusalueella: kliininen lääketiede ja biotieteet. Kliinisessä lääketieteessä toimme markkinoille FibDex®-haavasidoksen, jota lääkintälaitteiden jakelija Steripolar Oy alkoi myydä suomalaisille terveydenhoidon ammattilaisille ja sairaaloille. FibDex sai vuonna 2019 kliinisiin tutkimustuloksiin perustuvan CE-merkin, jonka ansiosta haavasidoksen markkinointi ja myynti voitiin aloittaa Euroopan unionin alueella. Rekisteröinti Yhdysvaltain elintar vike- ja lääkevirastossa (FDA) on työn alla. Biotieteissä päätuotteemme ovat 3D-solukasvatukseen soveltuva Grow Dex®-hydrogeeli ja GrowDase®-entsyymi, jolla voidaan irrottaa soluja geelistä. Nano selluloosa on yhteensopiva vaativimpienkin

UPMBiocomposites tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia komposiitti materiaaleja ulkorakentamiseen ja kulutta jatuotteisiin. Materiaalit perustuvat UPM:n omaan tutkimus- ja kehitystoimintaan. UPM ProFi -biokomposiitissa hyö dynnetään tarramateriaalituotannosta yli jääviä kuituja ja polymeerejä sekä asiakkai den tarrajätettä. Tarrajäte kerätään UPM Raflatacin 150 asiakkaalta ja kumppanilta useista Euroopan maista. Tavoitteenamme on lisätä edelleen kierrätysmateriaalien osuutta tuotteissa. Esimerkiksi UPM:n ProFi Piazza -terassilaudassa kierrätysma teriaalien osuus on 75 %. Osuuteen sisältyy myös kierrätetty kuluttajamuovi. Vuonna 2020 keskityimme sisäisen tehokkuuden ja digitalisaation kehittämi seen sekä datapohjaisiin ennustemalleihin. UPM:n ProFi Piazzan lanseeraus oli kaupal linen menestys. Liityimme myös EU:n Circular Plastics Alliance -foorumiin, jonka tavoitteena on edistää kierrätysmuovin käyttöä kulutustavaroissa. UPM Formi -komposiittimateriaali valmistetaan puupohjaisista kuiduista ja

polymeereistä. Se soveltuu monenlaisiin teollisuus- ja kuluttajatuotteisiin, kuten huonekaluihin ja kodinkoneisiin. Tämän materiaalin hiilijalanjälki on 30–60 % pienempi kuin fossiilipohjaisilla materi aaleilla, ja se täyttää EU:n lujitemuoveille asettamat kiertotalousvaatimukset. Uusi UPM Formi EcoAce -tuotevali koima pohjautuu lähes kokonaan uusiutu viin materiaaleihin. Se sisältää sertifioituja puu- tai sellukuituja sekä UPM:n biopoltto aineiden tuotannosta saaduista puupohjai sista raaka-aineista valmistettuja biomuo veja. Tuotannolle myönnetty ISCC PLUS -sertifiointi takaa sen, että tuote täyttää ympäristö- ja sosiaalisen vastuun standar dit koko toimitusketjussaan. UPM Formi 3D -biokomposiitin kehittä minen jatkui vuonna 2020. Painopisteenä oli teollisen mittakaavan 3D-tulostustek nologia.

solujen kanssa, joten se sopii käytettäväksi esimerkiksi kantasoluille ja potilaan kudok sesta eristetyille soluille tai potilasperäisille soluille. Tällä hetkellä pääasiallinen käyt tökohde on uusien lääkeaineiden seulonta. Markkinoilla jo olevan GrowDex-tuo teperheen lisäksi toimme vuonna 2020 markkinoille myös uudet bioyhteensopivat, käyttövalmiit GrowInk™-hydrogeelit solu jen 3D-biotulostukseen. Kehitämme kansainvälisten kumppanei den kanssa uusia biolääketieteen tuotteita ja sovelluksia. Vuonna 2020 osallistuimme uuteen immunologiseen syöpähoitoon kes kittyvään Cancer IO -tutkimus- ja innovaa tiohankkeeseen. Sillä on tulevaisuudessa merkittävä vaikutus kliiniseen syöpätutki mukseen, terveydenhuollon järjestelmiin ja yrityksiin sekä ennen kaikkea syöpäpoti laiden elämään. Tähän immuno-onkologian yhteishankkeeseen osallistuu yliopistoja, yliopistosairaaloita, syöpäjärjestöjä ja suu ria lääkeyhtiöitä.

CASE

MySoda-hiilihapotuslaitteen ansiosta kulut tajat voivat tehdä vastuullisia valintoja. My Soda on hyvä esimerkki asiakasyhteistyöstä tuotekehityksessä. Lopputulos oli kestävän kehityksen mukainen kuluttajatuote, jolla on tyylikäs muotoilu ja pieni hiilijalanjälki. Suunnittelijana toimi Arni Aromaa Pentagon Designista, ja valmistaja oli suomalainen yritys MySoda. Uusia hiilihapotuslaitteita myydään useissa Euroopan maissa. MySodassa on käytetty tuoreinta innovaa tiotamme fossiilisten materiaalien korvaami sessa. UPM Formi EcoAce eli biokomposiitti on valmistettu UPM BioVerno -naftaan pohjautuvista polymeereistä ja sertifioiduis ta uusiutuvista kuiduista. FOSSIILISIA MUOVEJA KORVAAVA UUSI MATERIAALI

CASE

TUKEA LÄÄKKEIDEN KEHITYKSEEN

Lääkekehityksessä vain noin 10 % tutkituista lääkkeistä päätyy myyntiin. Markkinoille saattamisen aika on usein noin 10–20 vuotta, ja epäonnistumisen riski on merkit tävä kaikissa lääkekehityksen vaiheissa. Automatisoituja soluviljelmiä käytetään lääkeainekandidaattien seulontaan. Vain muutama sata lääkeainemolekyyliä päätyy prekliiniseen vaiheeseen. 3D-solumallit jäl jittelevät ihmisen kehoa ja solujen normaalia kasvuympäristöä. GrowDex- ja GrowDase- tuotteita on käytetty mm. lääkeainemolekyy lien tehon testaamiseen ja uusien syöpähoi tojen tutkimushankkeissa.

www.upmprofi.fi www.upmformi.com (en)

Innovaatioita tulevaisuuteen sivu 32 www.upmbiomedicals.com (en)

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs