UPM Vuosikertomus 2020

AKTIIVISTA SIDOS RYHMÄTYÖTÄ Sidosryhmien näkemysten ja odotusten ymmärtäminen on ratkaisevaa yhtiömme me nestyksen ja toimintamme hyväksyttävyyden kannalta. Aktiivinen ja avoin vuoropuhelu sidosryhmien kanssa antaa tärkeän panoksen kehitystyöhömme.

Maailmanluokan yritysvastuu Marraskuussa UPM listattiin metsä- ja paperiteollisuuden johtavaksi yritykseksi Dow Jonesin eurooppalaisessa ja glo baalissa kestävän kehityksen indeksissä (DJSI) vuosiksi 2020–2021. Syyskuussa YK tunnusti UPM:n ainoaksi metsäteol lisuuden edustajaksi ja samalla ainoaksi suomalaiseksi yritykseksi, joka kuuluu 41 LEAD-yrityksen joukkoon. UPM jatkoi aktiivista osallistumista YK:n Global Com pact -aloitteeseen toimien suomalaisten aloitteeseen sitoutuneiden yhteisöjen ja yritysten Global Compact Finland Network -verkoston puheenjohtajana. Jatkoimme yhteistyötä vastuullisuus asioissa myös muissa vapaaehtoisissa hankkeissa eri sidosryhmien kanssa. Tee moja olivat muun muassa ympäristömerkit, vaelluskalat ja luonnonsuojelukysymykset. UPM liittyi kansainväliseksi sidosryhmä jäseneksi yleiseurooppalaiseen metsäserti fiointihankkeeseen (PEFC, Programme for the Endorsement of Forest Certification) osana yhtiön pyrkimystä edistää kestävää metsänhoitoa maailmanlaajuisesti. Osallis tumme PEFC-hankkeen ja Hyvän metsän hoidon neuvoston (FSC®, Forest Steward ship Council) jäsenenä metsänhoidon standardeista käytävään vuoropuheluun. Jatkoimme myös yhteistyötä WWF Suomen ja BirdLife Suomen kanssa. Vastuullisuus kysymykset olivat esillä myös asiakaskyse lyissä, joissa keskeisiksi teemoiksi nousivat tuoteturvallisuus, metsäsertifiointi ja puun

UPM:n toiminnan vaikutukset ulottuvat paikalliselta tasolta laajasti koko yhteis kuntaan. Pyrimme tarjoamaan tasapuolista tietoa, jossa liiketoimintamme talouteen, ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvät näkökulmat otetaan huomioon. Tavoitteenamme on antaa sidosryhmille selkeä kuva siitä, mihin suuntaan yhtiö kehittyy, miten Biofore-strategiaa toteute taan ja miten luomme pitkäkestoista arvoa sidosryhmille. Tarjoamme merkityksellistä ja täsmällistä tietoa markkinasäädösten mukaisesti. Vuonna 2020 järjestimme Capital Markets Day -tapahtuman, osallis tuimme alan konferensseihin ja tapasimme monia kansainvälisiä sijoittajia. Useimmat sidosryhmät tarkastelevat UPM:ää talo Jatkuvaa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa

udellisena toimijana, joten taloudellinen menestys, vakaus, hyvä hallinto, tulevaisuu dennäkymät ja kasvu nousivat keskuste luissa päällimmäisiksi aiheiksi. Sidosryhmätyössämme erityisen tär keitä ovat sidosryhmien kartoittaminen, aktiivinen vuoropuhelu ja järjestelmällinen palautteen kerääminen. Analysoimme palautteen huolellisesti ymmärtääksemme sidosryhmiemme odotukset. Otamme nämä odotukset huomioon kehitystyössä ja pää töksenteossa. Saimme viime vuonna yli 350 kyselyä tai yhteydenottoa kansalaisilta. Teemme vuosittain olennaisuusarvion, jossa pyritään kuvaamaan tärkeimpien vastuullisuusteemojen merkitystä yhtiölle ja sidosryhmille. Arvio kootaan lukuisten kyselyiden, asiakastutkimusten ja kaikille avoimen verkkokyselyn kautta saadun palautteen pohjalta.

Ilmastonmuutos on tärkeä aihe politiikassa

UPM Tervasaaren tehtaanjohtaja Laura Remes jakaa kasvomaskeja Valkeakosken kaupungin vanhustenhuollon käyttöön.

Pyrimme edistämään yhtiön toimintaedel lytyksiä erityisesti Suomessa, Uruguayssa, Saksassa ja Kiinassa yhteiskuntasuhteilla ja edunvalvonnalla. Myös aktiivinen vaikut tamistyö EU-tasolla on tärkeää. Edunval vonnassa teemme yhteistyötä useiden eri toimialajärjestöjen kanssa, joista merkittä vimmät ovat Metsäteollisuus ry ja Euroo pan paperiteollisuusjärjestö CEPI (Con federation of European Paper Industries). Kun laajennamme uuteen liiketoimintaan, meidän on myös löydettävä uusia tapoja ja väyliä yhteistyölle. Olemme esimerkiksi eurooppalaisen Leaders of Sustainable Bio fuels (LSB) -järjestön perustajajäsen sekä Euroopan kemianteollisuuden järjestön (CEFIC) uusi jäsen. Koronaviruspandemia ja sen rajoitus

toimet tekivät vuodesta 2020 erityisen haastavan poliitikoille ja päättäjille. Vaikka pandemiaan liittyvät toimet saivat etusijan, monilla politiikan aloilla tapahtui huo mattavaa edistymistä, mikä vaikutti myös UPM:ään. Osallistuimme aktiivisesti kes kusteluihin Suomen toimintaympäristöstä ja hallituksen painopistealueista. Koros timme kilpailukykyä, ennakoitavuutta, innovaatioita ja ratkaisuja ilmastonmuu tokseen (lue lisää sivu 68). Ilmastonmuutoksen hillintä ja UPM:n sitoutuminen YK:n 1,5 asteen tavoitteeseen saivat paljon huomiota sidosryhmiltä (sivu 16). Keskustelua käytiin ympäristöjärjestö jen, sertifiointiorganisaatioiden, viranomais ten ja päättäjien kanssa. Metsien ilmastovai kutus liittyymaankäyttöä, maankäytönmuu tosta jametsätaloutta koskevaan politiikkaan (LULUCF). Korostimme kestävänmetsän hoidon tärkeyttä ja tuotteiden valmistamista fossiilisiamateriaaleja korvaavista uusiutuvi sta raaka-aineista tehokkaana keinona hillitä ilmastonmuutosta. Euroopan komissio käynnisti vihreän kehityksen ohjelman, johon sisältyy ehdo tus kunnianhimoisemmasta ilmasto- ja ympäristöpolitiikasta. Vihreän kehityksen ohjelmaan sisältyy myös joukko uusia laki esityksiä, joita käsitellään tulevina vuosina. UPM edistää aktiivisesti ilmastonmuu tospolitiikan johdonmukaista ja kustan nuskilpailukykyistä toteuttamista. EU:n päästökauppajärjestelmän kolmas kauppa kausi päättyi vuonna 2020, ja UPM on ollut

mukana 2021 alkavan kauden EU-valmis teluissa. Vaikka mekanismi kattaa edelleen vain EU:n sisäisen toiminnan, ns. hiilivuo totoimenpiteet ovat tärkeitä, jotta voidaan varmistaa sekä päästöjen vähentämisen tehokkuus että teollisuuden toimijoiden maailmanlaajuinen kilpailukyky. Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähen täminen uusiutuvaa energiaa ja biopoltto aineita koskevilla poliittisilla päätöksillä jatkui. Meille oli tärkeää saada tunnustus kehittyneille ja tähdepohjaisille biopolt toaineille, jotka vähentävät merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä.

CASE

MERKITYS • Sidosryhmätyö tuo toimintaamme ennustettavuutta ja luo kilpailuetua • Jatkuva vuoropuhelu auttaa ymmärtämään toimintaympäristön tärkeimpiä riskejä, haasteita ja mahdollisuuksia TAVOITE • Pyrimme ymmärtämään sidosryhmien tiedontarpeen ja UPM:ää koskevat odotukset sekä huomioimme ne strategisessa kehitystyössä ja päätöksenteossa TOIMINTATAPAMME • Keskustelemme aktiivisesti sidosryhmiemme kanssa ja kerromme toiminnastamme ja tavoitteistamme • UPM:n toimintaohje asettaa vaatimukset vastuulliselle toiminnalle ja yhteistyölle • Sidosryhmäyhteistyötä mitataan useilla mittareilla • Sidosryhmäsuhteita ohjataan keskitetysti konsernitasolla, ja liiketoimintayksiköt vastaavat jatkuvasta vuoropuhelusta asiakkaiden, liikekumppaneiden ja paikallisyhteisöjen kanssa

halusimme tukea opiskelijoiden mahdollisuutta jatkaa lähiopetusta myös poikkeustilanteessa. Suojainten hankinta sopi hyvin osaksi Biofore Share and Care -ohjelmaa, jonka yhtenä pai nopisteenä on tukea paikallisyhteisöjä ja niiden elinvoimaisuutta. Pääosin tuki on taloudellista tukea, mutta näin konkreettinen apu tässä laajuu dessa teki projektista poikkeuksellisen. Poikkea vaa oli myös se, että mukana olivat koko yhtiö ja kaikki liiketoiminnot yhdessä.

PAIKALLISTA TUKEA GLOBAALISSA KRIISISSÄ

Kasvosuojaimista tuli kevään ja kesän aikana pulaa, kun niiden tarve moninkertaistui globaalin koronaviruspandemian myötä. UPM päätti aut taa tehdaspaikkakuntien yhteisöjä hankkimalla puoli miljoonaa maskia jaettavaksi paikallisille toimijoille. Kukin toimipaikka sai itse valita tuen saajan. Kaikkiaan 35 toimipaikkaa yhdeksässä maassa jakoi kasvosuojaimia yhteensä 65 eri vastaan ottajalle. Suuri osa tuesta meni sairaaloihin, terveyskeskuksiin ja vanhainkoteihin sekä kouluihin. Maskeja toimitettiin myös päiväko

teihin, vammaispalveluihin ja muille sosiaali- ja terveysalan toimijoille. Syksyllä luovutimme suomalaisten korkeakoulu jen opetuskäyttöön 40 000 kasvosuojainta. Tällä

UPM VUOSIKERTOMUS 2020